ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 22 Μάη 2024
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΝΝΩΝ
«Megalopolis» για τον Κόπολα και αλληλεγγύη στην Παλαιστίνη από την Μπλάνσετ

Με το φόρεμά της η Κέιτ Μπλάνσετ, καθώς περπατούσε στο κόκκινο χαλί στις Κάννες, σχημάτισε τη σημαία της Παλαιστίνης ακυρώνοντας με αυτόν τον τρόπο όλες τις απαγορεύσεις...
Με το φόρεμά της η Κέιτ Μπλάνσετ, καθώς περπατούσε στο κόκκινο χαλί στις Κάννες, σχημάτισε τη σημαία της Παλαιστίνης ακυρώνοντας με αυτόν τον τρόπο όλες τις απαγορεύσεις...
«Το πιο σημαντικό πράγμα που έχουμε, η πιο όμορφη λέξη νομίζω σε οποιαδήποτε γλώσσα, είναι ελπίδα! Και σε αυτό αφιερώνω αυτή την ταινία. Η ελπίδα και τα παιδιά. Φτιάξτε τον κόσμο για τα παιδιά». Με αυτά τα λίγα λόγια ο σπουδαίος σκηνοθέτης Φράνσις Φορντ Κόπολα απευθύνθηκε στο κοινό που παρακολούθησε την πρεμιέρα της ταινίας του «Megalopolis» στις Κάννες και δεν σταμάτησε να χειροκροτά.

Μια ταινία που την ιδέα της πρωτοσυνέλαβε το 1977 και την αφιέρωσε στην γυναίκα του, που έφυγε από τη ζωή τον περασμένο μήνα. Το παραβολικό «Megalopolis» μετατρέπει τη Νέα Υόρκη του καιρού μας στην αρχαία Ρώμη. Αντλώντας έμπνευση από τη συνωμοσία Κατιλίνα για την ανατροπή της ρωμαϊκής δημοκρατίας, ο Κόπολα ανάφερε ότι όσο ασχολιόταν με την ταινία, τόσο περισσότερο του θύμιζε την Αμερική του σήμερα. «Η αίσθησή μου ήταν να κάνω ένα ρωμαϊκό έπος στη σύγχρονη Αμερική και δεν είχα ιδέα ότι η σημερινή πολιτική θα το έκανε τόσο επίκαιρο...», σημείωσε χαρακτηριστικά. Στην παρουσία του στις Κάννες δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στον ρόλο που καλούνται να παίξουν οι καλλιτέχνες, λέγοντας ότι «ο ρόλος του καλλιτέχνη και των ταινιών είναι να φωτίζουν τη σύγχρονη ζωή, να φωτίζουν και να προβάλλουν τι συμβαίνει στον κόσμο», ενώ σχολιάζοντας και τον ρόλο των μεγάλων εταιρειών που κυριαρχούν στον κινηματογραφικό τομέα, σχολίασε ότι «η κινηματογραφική βιομηχανία έχει γίνει περισσότερο θέμα προσλήψεων ανθρώπων για να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, επειδή τα στούντιο έχουν μεγάλα, μεγάλα χρέη. Και η δουλειά δεν είναι τόσο να κάνεις καλές ταινίες, αλλά να φροντίζεις να πληρώνουν τις υποχρεώσεις τους».

Ομως στα «χαρακώματα» των Καννών - γιατί μόνο χαρακώματα θυμίζουν με τόσες απαγορεύσεις που έχουν τεθεί με επίκεντρο την αλληλεγγύη στην Παλαιστίνη - η Κέιτ Μπλάνσετ με μια συμβολική κίνηση και έναν απίστευτα ευφυή τρόπο κατάφερε να «παρακάμψει» τις απαγορεύσεις, ακόμα και αν η ενέργειά της δεν άρεσε στα ειδησεογραφικά μέσα, που ακόμα ψάχνουν να δουν αν υπονοούσε κάτι... Η πολυβραβευμένη ηθοποιός την ώρα που περπατούσε στο κόκκινο χαλί ντυμένη με ένα φόρεμα που ήταν μαύρο στο μπροστινό μέρος και απαλό ροζ πίσω, στάθηκε μπροστά στους φωτογράφους επιδεικνύοντας το πράσινο εσωτερικό του φορέματός της, σχηματίζοντας με αυτόν τον τρόπο εικαστικά την παλαιστινιακή σημαία.

Να υπενθυμίσουμε ότι στο Φεστιβάλ των Καννών απαγορεύεται οτιδήποτε... θυμίζει Παλαιστίνη. Από την καρφίτσα στο πέτο μέχρι το βέτο στην πραγματοποίηση διαδηλώσεων σε όλη την πόλη για όσο καιρό διαρκέσει το Φεστιβάλ. Η Μπλάνσετ δεν είναι η πρώτη φορά που με την εμφάνισή της παίρνει θέση για κάποιο φλέγον ζήτημα του καιρού μας, αλλά σίγουρα δεν είναι και η πρώτη φορά που «μιλάει» για κατάπαυση του πυρός στην Παλαιστίνη. Ηδη από τον περασμένο Νοέμβρη, ως πρέσβειρα των Ηνωμένων Εθνών, καλούσε το Ισραήλ να σταματήσει τον πόλεμο.

Η ηθοποιός βρίσκεται στις Κάννες για την πρεμιέρα της νέας της ταινίας «Rumours» και απευθυνόμενη στους δημοσιογράφους μίλησε για τις ζωές των προσφύγων. «Οι άνθρωποι που εκτοπίζονται έχουν φωνή, έχουν ιστορία. Οι ιστορίες τους είναι τόσο απίστευτες και εμπνευσμένες. Πάντοτε αναρωτιόμουν γιατί οι περισσότερες ταινίες δεν μιλούν άμεσα ή έμμεσα για εκείνους...».

«Και πάνω τους η μνήμη καίει»

Μέχρι αύριο στο Επταπύργιο Θεσσαλονίκης

Συνεχίζεται μέχρι αύριο Πέμπτη, στο Επταπύργιο Θεσσαλονίκης, η εικαστική δράση «Και πάνω τους η μνήμη καίει», την οποία συνδιοργανώνουν η καλλιτεχνική ομάδα «FireArt», η Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης (ΕΦΑΠΟΘ) και το ΥΠΠΟ.

Πρόκειται για μια έκθεση εγκαταστάσεων αφιερωμένη στην εποχή που το Επταπύργιο λειτούργησε ως φυλακή πολιτικών κρατουμένων και ως τόπος εκτέλεσης αγωνιστών. Ο χώρος θα λειτουργεί 11 π.μ. - 1 μ.μ. και 5 μ.μ. - 7 μ.μ. Τα έργα είναι ομαδικά.

Στόχος της δράσης είναι η διατήρηση της ιστορικής μνήμης, αλλά και η άντληση συμπερασμάτων από την ιστορική δράση, χρήσιμων στο σήμερα και στο αύριο.

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΟ ΕΜΣΤ
Να εκτεθούν έργα Παλαιστίνιων καλλιτεχνών

«Εις Μνήμην των 418 Παλαιστινιακών Χωριών τα οποία Καταστράφηκαν, Ερημώθηκαν και Κατακτήθηκαν από το Ισραήλ το 1948». Εργο σε εξέλιξη, αποτελούμενο από: Προσφυγική σκηνή και κλωστή κεντήματος, μεικτά μέσα και βιβλίο αρχείου
«Εις Μνήμην των 418 Παλαιστινιακών Χωριών τα οποία Καταστράφηκαν, Ερημώθηκαν και Κατακτήθηκαν από το Ισραήλ το 1948». Εργο σε εξέλιξη, αποτελούμενο από: Προσφυγική σκηνή και κλωστή κεντήματος, μεικτά μέσα και βιβλίο αρχείου
Το Σωματείο Εργαζομένων στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ενώνει τη φωνή του με τον ελληνικό λαό και τα κινήματα αλληλεγγύης σε ολόκληρο τον κόσμο που ζητούν την άμεση κατάπαυση του πυρός και το τέλος της φρικαλεότητας που συντελείται εναντίον του Παλαιστινιακού λαού και ζητά από τη Διοίκηση του Μουσείου να παρουσιάζει διαρκώς και ανεξαρτήτως του τρέχοντος καλλιτεχνικού προγραμματισμού του ΕΜΣΤ τα έργα σημαντικών Παλαιστίνιων καλλιτεχνών, με εμβληματικότερο αυτό της Εμιλι Ζασίρ «Εις Μνήμην των 418 Παλαιστινιακών Χωριών τα οποία Καταστράφηκαν, Ερημώθηκαν και Κατακτήθηκαν από το Ισραήλ το 1948», που έχει στη συλλογή του μέχρις ότου λάβει τέλος η γενοκτονία.

Το Σωματείο Εργαζομένων στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης καλεί την ελληνική κυβέρνηση να αποσύρει τη στήριξή της στο κράτος - τρομοκράτη του Ισραήλ, καθώς και να σταματήσει η εμπλοκή της Ελλάδας στον πόλεμο. Να γυρίσει πίσω η φρεγάτα «Υδρα».

Ενας αυτοσχεδιαστικός μονόλογος ποίησης, ζωής και φιλοσοφίας

Ο Γιώργος Κακουλίδης μιλά στον Ρένο Χαραλαμπίδη

Δυόμισι χρόνια χωρίς τον Γιώργο Κακουλίδη και ο Ρένος Χαραλαμπίδης μάς δίνει την ευκαιρία να τον θυμηθούμε λίγο πιο πολύ...

Με φόντο τον Παρθενώνα ο ποιητής και ζωγράφος, ο επί χρόνια ξεχωριστός συνεργάτης του «Ριζοσπάστη», μέσα από την «εξομολόγησή» του στον ηθοποιό και σκηνοθέτη Ρένο Χαραλαμπίδη, μας κάνει κοινωνούς των σκέψεών του, της πολυκύμαντης ζωής του...

Οπως διαβάζουμε... «Ενας εκ βαθέων αυτοσχεδιασμός ελεύθερου συνειρμού καθώς δύει ο ήλιος και έρχεται η νύχτα στον ιερό βράχο. Ο σκηνοθέτης και ηθοποιός Ρένος Χαραλαμπίδης στήνει την κάμερα σε μία ταράτσα απέναντι από την Ακρόπολη και αφήνει τον ποιητή και ζωγράφο Γιώργο Κακουλίδη σε έναν αυτοσχεδιαστικό μονόλογο ποίησης, ζωής και φιλοσοφίας. Η πείρα χρόνων συμπυκνωμένη σε μια ώρα και κάτι, από έναν εκ των σημαντικών αστών ποιητών της εποχής, τον συγγραφέα της θρυλικής συλλογής ποιημάτων "Λίμπερτυ"».

Το βίντεο είναι αναρτημένο στη διεύθυνση https://www.youtube.com/watch?v=K9Z0uqXp0h8.

ΣΥΝΑΥΛΙΑ - ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ Λ. ΜΑΧΑΙΡΙΤΣΑ
«Μα υπάρχω ακόμα, είμαι ακόμα εδώ... »

Τη Δευτέρα 3 Ιούνη στον Λυκαβηττό

Ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους Ελληνες δημιουργούς, που άφησε ανεξίτηλο το στίγμα του στην ελληνική μουσική σκηνή. Θεμελίωσε το ελληνικό ροκ με τους «Τερμίτες», υπήρξε από τους κυριότερους εκπροσώπους της γενιάς των τραγουδοποιών της δεκαετίας του '90, αγαπήθηκε από το κοινό όσο λίγοι καλλιτέχνες και τα τραγούδια του δεν σταμάτησαν ποτέ να ακούγονται και να παίζονται.

Τα τραγούδια «Διδυμότειχο μπλουζ», «Πόσο σε θέλω», «Και τι ζητάω», «Εκεί στον Νότο», «Ενας Τούρκος στο Παρίσι», «Tερατάκια τσέπης», «Ελα ψυχούλα μου», «Μικρός Τιτανικός» και πολλά ακόμα θεωρούνται πλέον κλασικά στο είδος τους.

Οι φίλοι, συνοδοιπόροι και συνεργάτες του θα βρεθούν για μια μοναδική συναυλία τη Δευτέρα 3 Ιουνίου στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού, όπου θα θυμηθούμε και θα τιμήσουμε τον Λαυρέντη Μαχαιρίτσα, τον ερμηνευτή των επιτυχιών, της ευαισθησίας και της ανθρωπιάς, που άνοιξε μουσικούς δρόμους και διαμόρφωσε μουσικό στυλ, σφραγίζοντας μελωδικά και υπέροχα τα ακούσματά μας.

Τραγουδούν οι: Γιάννης Ζουγανέλης, Χρήστος Θηβαίος, Ελισάβετ Καρατζόλη, «Κίτρινα Ποδήλατα», Γιάννης Κότσιρας, Αλκιβιάδης Κωνσταντόπουλος, Δήμητρα Παπίου, Μίλτος Πασχαλίδης, Μιρέλα Πάχου, Διονύσης Τσακνής, Βύρων Τσουράπης, Steve Tesser.

Προπώληση εισιτηρίων ticketservices.gr.

ΔΗΠΕΘΕ ΠΑΤΡΑΣ
Τον «Εξηνταβελόνη» παρουσιάζει το Αρμα Θέσπιδος

Πρεμιέρα στην Πάτρα την Παρασκευή 24 Μάη

Τον «Εξηνταβελόνη» του Κωνσταντίνου Οικονόμου, ένα από τα σημαντικότερα έργα του νεοελληνικού διαφωτισμού, θα παρουσιάσει το Αρμα Θέσπιδος του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας.

Η πρεμιέρα θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 24 Μάη (9.30 μ.μ.), στον Πολυχώρο εκδηλώσεων της Ιχθυόσκαλας, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, ενώ θα ακολουθήσει περιοδεία στην ευρύτερη περιφέρεια της Νοτιοδυτικής Ελλάδας σε συνεργασία με την Περιφερειακή Ενωση Δήμων.

Το έργο γράφτηκε το 1816 και αποτελεί ελληνική μεταφορά του «Φιλάργυρου» του Μολιέρου, που εστιάζει σε κοινωνικά θέματα της εποχής του. Η ιδιωματική του γλώσσα, οι κωμικές καταστάσεις, καθώς και οι αντιπροσωπευτικοί χαρακτήρες της εποχής που εκτυλίσσεται το έργο, του προσδίδουν μια ιδιαίτερη θέση στο νεοελληνικό δραματολόγιο.

Στη Σμύρνη του 19ου αιώνα, ο Εξηνταβελόνης θεωρείται ο πλουσιότερος και, ταυτόχρονα, ο πιο σκληρός τσιγκούνης της περιοχής. Αν και κατέχει μεγάλη περιουσία, τα παιδιά και οι υπηρέτες του ζουν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας.

Ωστόσο, ο υπηρέτης του, που έχει βασανιστεί από την απάνθρωπη τσιγκουνιά του, αποφασίζει να τον εκδικηθεί. Με την αναπάντεχη συμμαχία του γιου του Εξηνταβελόνη, καταστρώνει ένα σκοτεινό σχέδιο που θα δώσει μια δίκαιη λύση στην ανάλγητη τσιγκουνιά του και θα ανατρέψει τα σχέδια της άγριας φιλαργυρίας του.

Συντελεστές: Σκηνοθεσία - διασκευή: Χρήστος Στρέπκος. Σκηνικά - κοστούμια: Κέννυ Μακ Λέλλαν. Κινησιολογία: Καμίλο Μπέντανκοφ. Σχεδιασμός φωτισμών: Χρήστος Στρέπκος. Φωτογράφιση: Βασίλης Ζαβέρδας. Βιντεοσκόπηση: Κωνσταντίνος Λιόπετας. Μακιγιάζ: Ινα Τσέλιου. Παίζουν: Βασίλης Κόκκαλης, Αλέξανδρος Κουκιάς, Αλίκη Οικονόμου, Βάλια Τζιτζικάκη, Βασίλης Τσόρλαλης.

Πληροφορίες στο τηλ. 2610.623.730 και στο www.dipethepatras.gr



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ