ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 26 Οχτώβρη 2011
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Νότες θυσίας και μεγαλείου

Προκόφιεφ, Σοστακόβιτς, Χατσατουριάν (Μόσχα, 1945)
Προκόφιεφ, Σοστακόβιτς, Χατσατουριάν (Μόσχα, 1945)
Εργα δύο κορυφαίων Σοβιετικών συνθετών του 20ού αιώνα, των Ντμίτρι Σοστακόβιτς και Αράμ Χατσατουριάν, παρουσιάζει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, στη συναυλία της (28/10, 8.30μμ), στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, εγκαινιάζοντας το συναυλιακό κύκλο «Θυσία». Στο υψηλών απαιτήσεων πρόγραμμα, με τίτλο «Η μουσική ιαχή του πολέμου», υπό τη διεύθυνση του Μίλτου Λογιάδη και τη σύμπραξη του πιανίστα Αναστάσιου Πάππα, θα ακουστούν το «Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα» του Αράμ Χατσατουριάν και η «Συμφωνία αρ.7 σε ντο μείζονα», έργο 60 «του Λένινγκραντ» του Ντμίτρι Σοστακόβιτς.

Στην κολοσσιαία «Εβδομη Συμφωνία» του Σοστακόβιτς, επονομαζόμενη «του Λένινγκραντ», το συμφωνικό μεγαλείο του κορυφαίου συμφωνιστή φτάνει στο απόγειό του και «στρατεύεται» για να υμνήσει την ηρωική αντίσταση των κατοίκων του Λένινγκραντ απέναντι στην ανελέητη πολιορκία των ναζιστικών δυνάμεων. Η σύνθεσή της άρχισε τον Ιούλη του 1941 και η εκτέλεσή της στη διάρκεια του πολέμου στις πόλεις της ΕΣΣΔ (στο Λένινγκραντ παρουσιάστηκε τον Αύγουστο του 1942) και αργότερα στο εξωτερικό, ήταν μια εντυπωσιακή προβολή του πατριωτισμού και της ανδρείας του Σοβιετικού λαού. Στο διάσημο κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα, ο σπουδαίος αρμενικής καταγωγής συνθέτης Αράμ Χατσατουριάν, περικλείει τις χαρές, τις λύπες και τα πάθη ενός λαού. Σημειώνουμε ότι τρία τέταρτα πριν την έναρξη της συναυλίας, όσοι επιθυμούν, θα μπορούν να ακούσουν προλόγισμα των έργων από τον συνθέτη και μουσικολόγο Χαράλαμπο Γωγιό. Εισιτήρια: 10-25 ευρώ. Φοιτητικά - εκπτωτικά: 5 ευρώ.

Ο κύκλος «Θυσία» της ΚΟΑ περιλαμβάνει πέντε συναυλίες, με σημαντικές συνθέσεις διαφόρων εποχών, από Χάιντν έως Στραβίνσκι, με συμμετοχή διάσημων σολίστ, όπως οι Δημήτρης Σγούρος και Γκοτιέ Καπισόν. Οσοι αγοράσουν εισιτήρια και για τις πέντε συναυλίες ενός κύκλου, έχουν έκπτωση 20%, ενώ για τέσσερις συναυλίες έκπτωση 10%.

«Προ των πυλών» το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Η αφίσα του φεστιβάλ
Η αφίσα του φεστιβάλ
Από 4-13/11 θα διεξαχθεί το 52ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με ταινίες από διάφορες χώρες, πρώτες προβολές, αφιερώματα, συζητήσεις και παράλληλες εκδηλώσεις.

Φέτος αναμένονται να παραβρεθούν: Ο σκηνοθέτης Αλεξάντερ Πέιν που θα ανοίξει την αυλαία της διοργάνωσης με την νέα του ταινία «Οι απόγονοι». Η Σάρα Ντράιβερ, Αμερικανίδα κινηματογραφίστρια του ανεξάρτητου σινεμά και συνεργάτιδα του Τζιμ Τζάρμους, θα παρουσιάσει τις ταινίες της, στο πλαίσιο του αφιερώματος του φεστιβάλ στο έργο της. Ο Ολε Κρίστιαν Μάντσεν, από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του νέου κύματος του δανέζικου κινηματογράφου, με τη νέα ταινία του «Superclasico» («Σούπερ κλάσικο» - η υποψηφιότητα της Δανίας για τα προσεχή Οσκαρ), που θα κάνει πρεμιέρα στο φεστιβάλ. Ο Αυστριακός δημιουργός Ούλριχ Ζάιντλ. Ο Ερντέν Κιράλ, από τους σπουδαιότερους Τούρκους δημιουργούς, με έργο που παραμένει άγνωστο στην Ελλάδα, ο οποίος θα τιμηθεί από το φεστιβάλ στο πλαίσιο ειδικής εκδήλωσης. Αφιερώματα θα γίνουν επίσης στους Κωνσταντίνο Γιάνναρη και Πάολο Σορεντίνο.

Στο επίσημο Διαγωνιστικό πρόγραμμα συμμετέχουν 15 ταινίες μυθοπλασίας (εκ των οποίων δύο ελληνικές: «J.A.C.E.» του Μενέλαου Καραμαγγιώλη, «Παράδεισος» του Παναγιώτη Φαφούτη), που θα διεκδικήσουν το Χρυσό, Αργυρό και Χάλκινο «Αλέξανδρο», καθώς και πέντε ακόμη βραβεία που θα απονείμει πενταμελής διεθνής κριτική επιτροπή.

Το φεστιβάλ φιλοξενεί περισσότερες από 20 ελληνικές ταινίες σε όλες τις ενότητες, με 12 από αυτές να κάνουν πρώτη προβολή. Θα παρουσιαστούν επίσης οι ελληνικές ταινίες μικρού μήκους που βραβεύτηκαν στο πρόσφατο Φεστιβάλ της Δράμας. Μικρό αφιέρωμα, με αφορμή τον πρόσφατο θάνατό του, θα γίνει στον Μιχάλη Κακογιάννη με προβολή της πολυβραβευμένης ταινίας «Ηλέκτρα».

Οι υπόλοιπες ελληνικές ταινίες σε διάφορα τμήματα: «Man at Sea» Κ. Γιάνναρης, «Αδικος κόσμος» Φίλιππος Τσίτος, «Magic Hour» Κώστας Καπάκας, «Η πόλη των παιδιών» Γιώργος Γκικαπέππας, «Σωτηρία» Ιάσονας Τζαβέλλας, «Σούπερ Δημήτριος» Γιώργος Παπαϊωάννου, «F.L.S.» Θάνος Τσαβλής, «Η Αφροδίτη στην αυλή» Τηλέμαχος Αλεξίου, «Το κορίτσι με τα μεγάλα μάτια» Αλέξης Τσάφας, «3ος Κόσμος» Βασίλης Μπλιούμης, «Πανταχόθεν Ελεύθεροι» Σπύρος Βρεττός, «Ο άνθρωπος που δε μιλούσε» Βαγγέλης Ρικούδης, «Βίοι Αγίων» Γιάννης Σολδάτος, «Οι δαιμονισμένοι» Γιώργος Μπακόλας, «Περί έρωτος λόγοι - Συμπόσιο του Πλάτωνα» Δημήτρης Μακρής, «Σαπίλα, ξεφτίλα και τεκίλα» Νίκος Ζερβός - Γιάννης Παρασκευόπουλος, «Athens through the mobile eye» Αγγελος Θεοδωρόπουλος, «Breakdown reward» Ηλίας Γεωργόπουλος.

Οραμα για δικαιότερη κοινωνία

Με το «σημαντικότατο» - κατά τον Αγγελο Τερζάκη - έργο του Αντώνιου Μάτεσι «Βασιλικός», σε σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου, ανοίγει σήμερα, η Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Σκηνικά Γιώργου Πάτσα, μουσική Γιάννη Αναστασόπουλου. Παίζουν: Νικήτας Τσακίρογλου, Κατερίνα Χέλμη, Μίνα Αδαμάκη, Μιχάλης Μητρούσης, Πάνος Σκουρολιάκος, Θοδωρής Κατσαφάδος, Γιώργος Βελέντζας, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Θανάσης Κουρλαμπάς, Γιωργής Τσαμπουράκης, Νικόλας Παπαγιάννης, Θανάσης Δήμου, Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη, Λευτέρης Πολυχρόνης κ.ά. Συμμετέχουν οι μουσικοί: Γεωργία Καλλέργη (κρουστά), Βασίλης Παπαγεωργίου (κιθάρα), Γιωργής Τσουρής (κλαρινέτο).

Γραμμένο το 1830, το έργο εμπνέεται από τα μεγάλα επαναστατικά κινήματα της εποχής και συνοψίζει τις θέσεις του Διαφωτισμού, αναπλάθοντας πειστικά τα ήθη της ενετοκρατούμενης Ζακύνθου. Ο συγγραφέας απαλύνει τη δραματική ένταση της πλοκής, εντάσσοντας σ' αυτήν με μαεστρία κωμικά επεισόδια και ζακυνθινές μελωδίες. Η καταδίκη των προκαταλήψεων και το όραμα για μια δικαιότερη κοινωνία αποτελούν τα κεντρικά θέματα του έργου, που δίκαια χαρακτηρίζεται ο «θεμέλιος λίθος» του νέου ελληνικού θεάτρου.

Ο αυταρχικός ευπατρίδης Δάρειος Ρονκάλας αρνείται πεισματικά να παντρευτεί η κόρη του, Γαρουφαλιά, τον αγαπημένο της, γιατί είναι κοινωνικά κατώτερος. Αγνοώντας ότι η Γαρουφαλιά είναι ήδη έγκυος, αποφασίζει να την κλείσει σε μοναστήρι, ενώ ταυτόχρονα επιχειρεί να επιβάλει την εξουσία του με αθέμιτο και βίαιο τρόπο, επικαλούμενος παλιές συντηρητικές κοινωνικές αντιλήψεις. Το αδιέξοδο θα ξεπεραστεί με τη συμβολή του Δραγανίγου, του μοναχογιού του Ρονκάλα, που εκφράζει το επαναστατικό πνεύμα και την ορμή των νέων ανθρώπων και συγκρούεται με τις παρωχημένες ιδέες της παλαιότερης γενιάς.

Η Πομπηία καταρρέει

Ο Περσέας και η Ανδρομέδασε τοιχογραφία της Πομπηίας
Ο Περσέας και η Ανδρομέδασε τοιχογραφία της Πομπηίας
Εξακολουθούν να καταρρέουν, λόγω της αδιαφορίας της ιταλικής κυβέρνησης, τα σπαράγματα της Πομπηίας, της πόλης που θάφτηκε το 79 μ.Χ. από την ηφαιστειακή λάβα του Βεζούβιου, αποτελώντας σήμερα ένα μοναδικό, στο είδος του, αρχαιολογικό χώρο, που συγκαταλέγεται στον κατάλογο της ΟΥΝΕΣΚΟ για την παγκόσμια κληρονομιά.

Σύμφωνα με τα ξένα ειδησεογραφικά πρακτορεία, κατέρρευσε μέρος του αρχαίου τείχους της πόλης, λόγω των δυνατών βροχοπτώσεων. Η βροχή ήταν το «κερασάκι» στην εγκατάλειψη του αρχαιολογικού χώρου, αφού, ένα χρόνο πριν, είχαν καταγραφεί τέσσερις καταρρεύσεις μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα: Μέσα σε δύο ημέρες κατέρρευσαν, σε διαφορετικά σημεία, κομμάτια τείχους, συνολικού μήκους 15 μ., καθώς και το ηλικίας 2.000 ετών κτίριο που χρησιμοποιούσαν οι μονομάχοι.

Και τότε οι αρμόδιοι είχαν «επιστρατεύσει» ως «αιτία» τη... βροχή, και η υπεύθυνη του χώρου δήλωνε ότι «είναι πράγματα που μπορούν να συμβούν σ' έναν εκτεταμένο αρχαιολογικό χώρο ηλικίας 2.000 ετών, κυρίως σε κλιματικές συνθήκες όπως αυτές των τελευταίων ημερών»...

Σύμφωνα με τον τότε υπουργό Πολιτισμού, Σάντρο Μπόντι, ο οποίος τελικά αντικαταστάθηκε τον περασμένο Μάρτη χωρίς όμως τα πράγματα να καλυτερεύσουν για το μνημείο, από το Σεπτέμβρη του 2003 ως το Φλεβάρη του 2010 σημειώθηκαν 16 καταρρεύσεις στην Πομπηία (!!!), αποδεικνύοντας ότι η κρατική αδιαφορία για το μνημείο είναι διαχρονική. Να σημειωθεί ότι αυτή η αδιαφορία μπορεί να είναι και εσκεμμένη, δεδομένης της πολιτικής της κυβέρνησης Μπερλουσκόνι που παραδίδει μνημεία σε ιδιώτες, με κάθε τρόπο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η «χορηγία» μεγαλοβιομήχανου παπουτσιών για τη συντήρηση του Κολοσσαίου...

Η έκθεση του εξαιρετικού και παραγωγικότατου σκηνογράφου - ενδυματολόγου Γιάννη Μετζικώφ, με τίτλο «Θεατρικά ενδύματα και προσωπεία από τη σκηνή στο μουσείο», που παρουσιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη και προσέλκυσε εκατοντάδες επισκεπτών, θα φιλοξενηθεί (μόνο σήμερα), στο «Covent Garden» του Λονδίνου. Εκατό και πλέον πολύτιμα κοστούμια και εκατό τριάντα μάσκες αποκαλύπτουν την τεράστια σκηνογραφική του δουλειά του Μετζικώφ, από παραστάσεις έργων των Αισχύλου, Σοφοκλή, Ευριπίδη, Σαίξπηρ, Τσέχωφ, Τερζάκη κ.ά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ