ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 26 Οχτώβρη 2021
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΔΑΣ ΥΠΠΟΑ
Να ακυρωθεί η εγκατάσταση των αιολικών πάρκων στο Νημποριό

Μέτωπο συγκροτήματος ρωμαϊκού λατομείου στο Νημποριό
Μέτωπο συγκροτήματος ρωμαϊκού λατομείου στο Νημποριό
Με συνοπτικές διαδικασίες συζητείται σήμερα στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) η έγκριση ή μη μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) για κατασκευή και λειτουργία ανεμογεννητριών στην περιοχή της Νότιας Εύβοιας, στον έτσι κι αλλιώς υπερ-κορεσμένο από αιολικά πάρκα δήμο Καρύστου.

«Η κυβέρνηση και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ συνεχίζουν ακάθεκτες να θυσιάζουν την πολιτιστική μας κληρονομιά στο όνομα της "πράσινης" ανάπτυξης, που φέρνει τεράστια κέρδη σε λίγους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους, ελάχιστες κακοπληρωμένες θέσεις εργασίας και πανάκριβο ρεύμα για τον λαό. Ο κατάλογος με τα μνημεία που πρέπει να φύγουν από τη μέση, γιατί είναι εμπόδιο στους σχεδιασμούς των επιχειρηματικών "πράσινων" ομίλων, όλο και μακραίνει... Στο στόχαστρο αυτήν τη φορά μπαίνουν ο λόφος του Αγ. Νικολάου και το Νημποριό των Στύρων, δήμου Καρύστου Ευβοίας», αναφέρει στην καταγγελία της η «Δημοκρατική Αγωνιστική Συνεργασία» (ΔΑΣ) υπουργείου Πολιτισμού.

Ηδη πολλοί αρχαιολογικοί χώροι της περιοχής (Ακρόπολη Στύρων, πολλά Δρακόσπιτα - κηρυγμένα μνημεία, ρωμαϊκά λατομεία στο Πόρτο Λάφια κ.ά.) έχουν περικυκλωθεί από ανεμογεννήτριες, ενώ η οδοποιία τους περνά ανεξέλεγκτα μέσα από τους χώρους. «Τα νέα αιολικά πάρκα στα Στύρα θα υποβαθμίσουν περαιτέρω τους αρχαιολογικούς χώρους, καθώς βρίσκονται σε άμεση γειτνίαση με αυτούς. Ακόμα χειρότερα, το αιολικό πάρκο στη θέση Πυργάρι Νημποριού κυριολεκτικά θα εξαφανίσει μοναδικές ρωμαϊκές αρχαιότητες, που αφορούν σε λατομικές δραστηριότητες και απλώνονται σε όλο το βουνό έως και το παραλιακό του μέτωπο», αναφέρει η ΔΑΣ.

Οι ευθύνες της κυβέρνησης και του υπουργείου Πολιτισμού είναι μεγάλες για τη συγκεκριμένη εξέλιξη. Μεγάλες όμως είναι και οι ευθύνες της Εφορείας Αρχαιοτήτων Εύβοιας, αφού, όπως αναφέρει η ΔΑΣ, ενώ γνώριζε για την επικείμενη εγκατάσταση του νέου αιολικού πάρκου, δεν έχει προχωρήσει τόσα χρόνια στην κήρυξη του χώρου ως αρχαιολογικού, ενώ αυτός είναι δημοσιευμένος ήδη από το 1964, με συνεχείς αναφορές στη βιβλιογραφία. Ο σχετικός φάκελος για την κήρυξη του χώρου κατατέθηκε τον Σεπτέμβρη, λίγες μέρες πριν από την κατάθεση της ΜΠΕ.

Η ΔΑΣ απαιτεί να αποσυρθεί από τη συνεδρίαση του ΚΑΣ η εξέταση της ΜΠΕ. Να ακυρωθεί η εγκατάσταση των αιολικών πάρκων στο Νημποριό και στην ευρύτερη περιοχή των Στύρων. Να μην επιτραπεί καμία παρέμβαση στον λόφο του Νημποριού, που θα καταστεί άκρως καταστροφική για το περιβάλλον και τις αρχαιότητες. Την αρχαιολογική κήρυξη του χώρου, την οριοθέτηση ζωνών αυξημένης προστασίας και την ανάδειξή του.

Η διαθήκη του Μίκη

Στις πέντε διαθήκες που γράφτηκαν μέσα σε μια δεκαετία και δημοσιεύτηκαν την περασμένη βδομάδα, ο μεγάλος μουσικοσυνθέτης Μίκης Θεοδωράκης καταγράφει τα περιουσιακά του στοιχεία, ορίζει τις τελευταίες επιθυμίες του και αναφέρεται στην αντίληψη που είχε για το πνευματικό του έργο, «που υπήρξε προϊόν ψυχικής ανάγκης, πνευματικής καλλιέργειας και ειλικρινούς αποτύπωσης, με αισθητικά μέσα του εσωτερικού μου κόσμου, που δεν φοβήθηκα να τον ταυτίσω με τα πάθη και τα όνειρα των κοινών ανθρώπων».

Ο Μίκης Θεοδωράκης καθιστά την σύζυγό του Μυρτώ κληροδόχο της περιουσίας του, ενώ τα παιδιά του, Μαργαρίτα και Γιώργο, καθώς και τα εγγόνια του τα ορίζει κληροδόχους επί των πνευματικών δικαιωμάτων του έργου του. «Κανένα απολύτως από τα μέλη της οικογένειάς μου δεν επιθυμώ να έχει το δικαίωμα να επεμβαίνει καθ' οιονδήποτε τρόπο και με οποιαδήποτε ιδιότητα στο πνευματικό και καλλιτεχνικό μου έργο. Το μόνο δικαίωμά τους θα πρέπει να είναι να εισπράττουν τα ποσοστά που με την παρούσα διαθήκη μου τους αφήνω», αναφέρεται χαρακτηριστικά. Ο Μίκης Θεοδωράκης είναι σαφής για το έργο του και ορίζει ότι «πρέπει να είναι ελεύθερο να παίζεται από όποιον το επιθυμεί, χωρίς κανένα εμπόδιο από κανέναν, με μόνη προϋπόθεση την ποιότητα και τη μη προσβολή του ηθικού μου δικαιώματος». Για το προσωπικό του αρχείο, επιθυμεί να παραμείνει στη Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας «Λίλιαν Βουδούρη», που στεγάζεται στο Μέγαρο Μουσικής.

Επιθυμεί ακόμα το σπίτι του στο Κουκάκι να γίνει μουσείο, καθώς είναι ένα από τα τρία σπίτια όπου γράφτηκε το μουσικό του έργο - τα άλλα δύο στο Παρίσι (που δεν υπάρχει πια) και στο Βραχάτι. Για το σπίτι στο Βραχάτι δηλώνει την επιθυμία του να μείνει στην οικογένεια, αν όμως κάποια στιγμή πρόκειται να μεταβιβαστεί σε κάποιον άλλο πέρα από την Μαργαρίτα, τον Γιώργο και τα πέντε εγγόνια του, θα επιθυμούσε να απαλλοτριωθεί από το Δημόσιο και να γίνει μουσείο.

Για τον Νίκο Κουρή (Θεοδωράκη) ή Νίκο Θεοδωράκη, όπως αναφέρεται στη διαθήκη, ο συνθέτης τον ευχαριστεί που διαδίδει το έργο του μέσω του «Mikis Radio» και εκφράζει την επιθυμία να απαλλαγεί από κάθε υποχρέωση καταβολής πνευματικών δικαιωμάτων. Σχολιάζοντας τη διαθήκη, ο Ν. Κουρής (Θεοδωράκης) σε ανοιχτή του επιστολή αναφέρει ότι «μέσα από τον ραδιοφωνικό διαδικτυακό σταθμό mikis radio προσπαθώ να αναπαραγάγω το έργο του, όχι επειδή δεν το γνωρίζει ο κόσμος αλλά για να μπολιάζονται με τις πνευματικές του αξίες όσο το δυνατόν περισσότεροι άνθρωποι. Ετσι όπως και εμένα με μπόλιασε το άκουσμα των τραγουδιών του από όταν ήμουν μικρό παιδάκι και συνέβαλε στο να γίνω καλύτερος άνθρωπος». Αναφέρει ακόμα ότι ο Μίκης τον είχε προτρέψει να ασχοληθεί με το πνευματικό του έργο και του έδινε οδηγίες όσον αφορά τον τρόπο ίδρυσης και λειτουργίας του «Mikis Radio». Δηλώνει επίσης σαφώς ότι δεν υφίσταται εκ μέρους του καμία περιουσιακή διεκδίκηση. «Δηλώνω ότι εγώ προσωπικά δεν έχω την παραμικρή διαμάχη με κανένα άτομο από αυτά τα οποία αναφέρονται στην ίδια διαθήκη στην οποία συμπεριλαμβάνεται και το δικό μου όνομα. Αυτό συμβαίνει για τον απλούστατο λόγο ότι εγώ ούτε διεκδίκησα, ούτε διεκδικώ, ούτε θα διεκδικήσω ποτέ στο μέλλον κάποιο περιουσιακό στοιχείο».

«Μνήμης Μήνις» του Νάσου Χαλκίδη

Με επιτυχία συνεχίζεται στη Θεσσαλονίκη μέχρι και τις 30 Οκτώβρη η έκθεση ζωγραφικής του Νάσου Χαλκίδη, με τίτλο «Μνήμης Μήνις» και θέμα την πανδημία που είναι σε εξέλιξη τα τελευταία δύο χρόνια. Φιλοξενείται στον Πολυχώρο Πολιτισμού «Ισλαχανέ» (πρώην Σχολή Τεχνών και Επαγγελμάτων «Χαμιδιέ») στην οδό Ελένης Ζωγράφου 3.

Τα έργα κατασκευάστηκαν στη διάρκεια του τελευταίου χρόνου και μεγάλο μέρος του υλικού - το ιστορικό και κυρίως το βιωματικό - είχε συγκεντρωθεί μέχρι τον Δεκέμβρη του 2020.

Πρόκειται για σύνδεση και συνύπαρξη της ιστορικής έρευνας που προηγήθηκε και αφορούσε ανάλογες συνθήκες με πανδημίες που έχουν καταγραφεί ιστορικά από την Τέχνη, από τη μία, και της συνθήκης του εγκλεισμού και της έντασης εκείνων των ημερών, όπως προβαλλόταν από τα ΜΜΕ αλλά και από την άμεση επαφή με το νοσοκομείο αναφοράς (ΑΧΕΠΑ), από την άλλη. Η μνήμη της διαχείρισης των πανδημιών προκαλεί την οργή - μήνιν, έννοια που στο προοίμιο της Ιλιάδας συνδέεται με την πρώτη καταγεγραμμένη αναφορά σε λοιμό.

Στις μεγάλες ζωγραφικές επιφάνειες γίνεται συγκριτική αναφορά στην ομοιότητα των τρόπων που επιλέχθηκαν σήμερα αλλά και στο παρελθόν ώστε να δοθούν λύσεις κατά την κορύφωση της πανδημίας, αλλά και πριν από αυτήν, κατά την «προετοιμασία» του συστήματος Υγείας. Τα υλικά που χρησιμοποιούνται κυρίως είναι το μελάνι, κόκκινο και μαύρο, σε μεγάλη έκταση, πάνω σε καμβά που έχει προετοιμαστεί. Χρησιμοποιούνται επίσης λάδια ή άλλα χρώματα και υλικά με βασικό διαλύτη το νέφτι.

Τέλος, έχει κατασκευαστεί και μια ηχητική εγκατάσταση τριών λεπτών με αναφορά στον εγκλεισμό και την απομόνωση που επιβλήθηκε, τους τρόπους αντιμετώπισης και τις αντιδράσεις που προκάλεσε, η οποία αφορμάται από προσωπικά βιώματα, προβάλλεται στο κοινωνικό πεδίο και πάλι από την αρχή.

Η έκθεση λειτουργεί Δευτέρα - Παρασκευή 10.00 - 14.00 και Πέμπτη 10.00 - 20.00.

Κανένας εργαζόμενος τεχνικός μόνος του

Ανακοίνωση της «Αγωνιστικής Συσπείρωσης Εργαζομένων στον Οπτικοακουστικό Τομέα»

«Η φωνή όλων των συναδέλφων θα ακούγεται με κάθε ευκαιρία, σε κάθε Διοικητικό Συμβούλιο, σε κάθε Γενική Συνέλευση. Θα είμαστε η φωνή τους», αναφέρει η «Αγωνιστική Συσπείρωση Εργαζομένων στον Οπτικοακουστικό Τομέα» (ΑΣΕΟΤ) σε ανακοίνωσή της για τις αρχαιρεσίες της Ενωσης Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης - Οπτικοακουστικός Τομέας (ΕΤΕΚΤ - ΟΤ), όπου η ΑΣΕΟΤ εξέλεξε μία έδρα στο Διοικητικό Συμβούλιο, στην πρώτη της παρουσία έπειτα από 30 χρόνια.

Οπως σημειώνει, «η έδρα αυτή εκφράζει τα αγωνιστικά σκιρτήματα σε έναν κλάδο που ολοένα και μαζικοποιείται. Την ώρα που στα σίριαλ, στα κινηματογραφικά πλατό, στα διαφημιστικά, τα ωράρια είναι άγνωστη λέξη, οι μισθοί κατρακυλάνε στους γκρεμούς, δικαιώματα εξαφανίζονται σε κάθε ευκαιρία, δεν θα ανεχτούμε ένα σωματείο που έλεγε ότι "δεν γνώριζε", από δω και πέρα να μη γνωρίζει».

Παράλληλα υπογραμμίζει ότι «καλούμε όλους τους συναδέλφους εδώ και τώρα:

- Να γραφτούν στο Σωματείο και να μαζικοποιηθεί η ΕΤΕΚΤ - ΟΤ.

- Να πραγματοποιηθούν Γενικές Συνελεύσεις του Σωματείου.

- Να γίνουν συσκέψεις στους χώρους δουλειάς των εργαζομένων για την οργάνωση της πάλης τους.

- Να απαιτήσουμε ο νόμος Χατζηδάκη να μείνει στα χαρτιά».

«Επειδή υπάρχουν ζωές και πίσω από τις κάμερες... να απαιτήσουμε την αξιοπρέπειά μας. Οργανώνουμε τον αγώνα μας σε κάθε συνεργείο, σε κάθε γύρισμα, όλες οι ειδικότητες του κλάδου για να υπερασπιστούμε τη δουλειά και τη ζωή μας. Να σπάσουμε τον φόβο. Κανένας εργαζόμενος τεχνικός μόνος του. Συνεχίζουμε...», καταλήγει η ΑΣΕΟΤ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ