ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 29 Μάρτη 2012
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΜΕ ΣΤΟ ΥΠΠΟΤ
Νομοσχέδια εργασιακού και πολιτιστικού «πογκρόμ»

Κάλεσμα αντίστασης του ΠΑΜΕ στην εμπορευματοποίηση του πολιτισμού και στη λεηλασία των εργασιακών δικαιωμάτων που προωθούνται και μέσω των δύο νομοσχεδίων, για τις επιχειρήσεις και για το Οργανόγραμμα του ΥΠΠΟΤ

Αλληλένδετα θεωρεί η Επιτροπή του ΠΑΜΕ στο υπουργείο Πολιτισμού -Τουρισμού, τα νομοσχέδια για τη «Βελτίωση επιχειρηματικού περιβάλλοντος» και για το νέο Οργανόγραμμα του ΥΠΠΟΤ, στο πλαίσιο του στόχου του κεφαλαίου και των κυβερνήσεών του για εμπορευματοποίηση και τουριστικοποίηση του πολιτισμού.

Σε ανακοινώσεις του, το ΠΑΜΕ στο ΥΠΠΟΤ σημειώνει, ότι το με το πρώτο νομοσχέδιο «η συγκυβέρνηση του μαύρου μετώπου, με Τρόικα και ΔΝΤ, έρχεται να ικανοποιήσει γενικές και ειδικές αξιώσεις του μεγάλου κεφαλαίου». Για το αρχαιολογικό έργο το ΠΑΜΕ υπογραμμίζει ότι με το νομοσχέδιο «υποβαθμίζεται ο ρόλος του κράτους και ειδικότερα της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας», ενώ οι παρεμβάσεις του νομοσχεδίου «είναι περιττές καθώς ο αρχαιολογικός νόμος προβλέπει ξεκάθαρα το πλαίσιο διενέργειας σωστικών ανασκαφών και αποκαταστάσεων μνημείων (...) Αρα, αυτό που γίνεται τώρα είναι ότι παγιώνεται και θεσμοθετείται η ανάμειξη των ιδιωτών στο αρχαιολογικό έργο. Θα αποτελέσει εργαλείο για την πλήρη ιδιωτικοποίηση της έρευνας. Συνδέεται άμεσα με το fasttrack και αντιμετωπίζει τις αρχαιότητες όχι ως κοινωνικό αγαθό, που χρήζει αποκλειστικά δημόσιας διαχείρισης, αλλά ως εμπόδιο που πρέπει να παρακαμφθεί προς χάριν της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας».

Οσον αφορά στο νομοσχέδιο για το Οργανόγραμμα, το ΠΑΜΕ εκτιμά ότι «επισφραγίζει» τη μείωση του προσωπικού κατά 30 - 40%. Με αυτήν τη διαδικασία «θα προκύψει κατάργηση σημερινών οργανικών θέσεων με συνέπεια την απόλυση εργαζομένων, ακόμη κι εκείνων που σήμερα καλύπτονται από τη μονιμότητα», ενώ η αναδιοργάνωση του ΥΠΠΟΤ «δεν ανταποκρίνεται στο εύρος των ελλείψεων κα των αναγκών του». Αντίθετα, με τις συγχωνεύσεις διευθύνσεων και υπηρεσιών «οδηγούμαστε αναπόφευκτα στη συρρίκνωση προσωπικού που θα εκφραστεί με μετακινήσεις, μεταθέσεις και απολύσεις (...) Οι νέες θεσμικές αλλαγές αποκαλύπτουν τις πραγματικές βλέψεις της κυβέρνησης δηλαδή την κατάργηση της δημόσιας διαχείρισης του πολιτισμού υποκύπτοντας στις απαιτήσεις του κεφαλαίου για αύξηση της κερδοφορίας του».

Στο Οργανόγραμμα τονίζεται η παρακολούθηση και ο έλεγχος τήρησης του βασικού προγραμματισμού και του χρονοδιαγράμματος κάθε αρχαιολογικής έρευνας και εργασίας στο πλαίσιο των Μεγάλων Εργων. Το ΠΑΜΕ σημειώνει ότι αυτό συνδέεται με την επίσπευση της αρχαιολογικής έρευνας στα μεγάλα δημόσια έργα και με το νομοσχέδιο για το «επιχειρηματικό περιβάλλον».

Μεταξύ άλλων «δρομολογείται άμεσα η σύνδεση των περιφερειακών υπηρεσιών Αρχαιοτήτων με τους δήμους (Καλλικράτης) μέσω του τμήματος Προγραμματισμού και Επιχειρησιακών Σχεδίων, με στόχο την εμπορευματοποίηση του πολιτισμού και την πλήρη υπαγωγή του πολιτισμού στον τουρισμό». Ενώ, «δεν διασαφηνίζεται η κατανομή του προσωπικού μετά την συγχώνευση των Εφορειών, αντίθετα αφήνει ερωτηματικά όταν αναφέρεται πως μεταξύ άλλων αρμοδιοτήτων θα μετέχει ανάλογα με τις υπηρεσιακές ανάγκες και ανεξάρτητα από την κατανομή του στα επιμέρους τμήματα».

Το ΠΑΜΕ στο ΥΠΠΟΤ καλεί τους εργαζόμενους «να συνταχθούμε μαζικά με τις ταξικές δυνάμεις του συνδικαλιστικού κινήματος και να παλέψουμε για έναν πολιτισμό που θα εξυπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες και όχι τα συμφέροντα εργολάβων και επιχειρηματιών. Διεκδικούμε: Να αποσυρθεί το νομοσχέδιο. Καμιά απόλυση. Καμιά αξιολόγηση. Σταθερή, μόνιμη δουλειά για όλους. Λέμε όχι στην εμπορευματοποίηση του πολιτισμού».

Συρρίκνωση του Φεστιβάλ Αθηνών - Επιδαύρου

Συρρικνωμένο σε διάρκεια και παραστάσεις θα είναι το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, ο καλλιτεχνικός διευθυντής παρουσίασε το πρόγραμμα (όχι εντελώς διαμορφωμένο ακόμη) και «κατήγγειλε» ήπια το ΥΠΠΟ-Τ που ακόμη δεν έδωσε στο Φεστιβάλ το 50% του περσινού προϋπολογισμού, με αποτέλεσμα να χρωστά ακόμη το Φεστιβάλ - σε προμηθευτές κυρίως και λιγότερα σε καλλιτέχνες - 1,2 εκατ. ευρώ. Σήμερα το ΥΠΠΟ-Τ χρωστά στο Ελληνικό Φεστιβάλ 3,2 εκατ. (1,5 από πέρσι και τα υπόλοιπα από ΦΠΑ προηγούμενων ετών).

Αναμένοντας την επιχορήγηση, με συμπαραστάτες Ελληνες καλλιτέχνες που έκαναν «εκπτώσεις», σε αντίθεση με κάποια ξένα σχήματα που ζήτησαν και προκαταβολή, καταρτίστηκε το πρόγραμμα, αλλά χωρίς συγκεκριμένες ημερομηνίες και συγκεκριμένο χώρο παρουσίασης κάθε εκδήλωσης, γιατί «ακόμη κάποιες δεν έχουν οριστικοποιηθεί». Το Φεστιβάλ Αθηνών θα είναι συντομότερο από το περσινό (9/6-18/7) ενώ της Επιδαύρου θα αρχίσει στις 13/7.

Μεταξύ των ξένων σχημάτων είναι: «Μπερλίνερ Ανσάμπλ» με το μονόλογο του Τόμας Μπέρνχαρντ «Απλά περίπλοκος», με τον Γκερτ Φος. Ο Mπομπ Ουίλσον θα ανεβάσει 24 από τα 154 ερωτικά σονέτα του Σαίξπηρ, με την 86χρονη Ινγκε Κέλερ. Το «Βασιλικό Δραματικό Στοκχόλμης», με τη στριντμπεργκική «Σονάτα των φαντασμάτων». Το βρετανικό θέατρο εκπροσωπείται με τον Εντουαρντ Χολ (γιο του διάσημου Πίτερ Χολ). Ο Αργεντινός Rodrigo Garcha «επιτίθεται» στην αισθητική της καθολικής εκπαίδευσης, περί της κόλασης που τρομάζει τα παιδιά.

Από ελληνικής πλευράς συμμετέχουν οι: Μιχαήλ Μαρμαρινός με μονόλογο του Δ. Δημητριάδη. Δημήτρης Λιγνάδης (Στρίντμπεργκ «Δεσποινίς Τζούλια»). Ευριπίδης Λασκαρίδης (Ιονέσκο «Καρέκλες»). Λένα Κιτσοπούλου («Αθανάσιος Διάκος»). Ομάδα «Blitz». Σίμος Κακάλας («Ερωφίλη»). Δημήτρης Κουρτάκης («Αμόκ - Ορέστης»). Γιάννης Καλαβριανός («Βόιτσεκ») κ.ά.

Στην Επίδαυρο θα παιχθούν: «Οιδίπους τύραννος» (σκην. Γκραουζίνις). «Ηλέκτρες» (σύνθεση των τριών τραγικών, από το ΘΟΚ, σκηνοθεσία Χανάν Σνιρ). «Νεφέλες» (Εθνικό Θέατρο, Νίκος Μαστοράκης). «Ιππείς» (ΚΘΒΕ, Στ. Φασουλής). «Ορνιθες» (ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης, Γ. Κακλέας). «Εκκλησιάζουσες» («Θέατρο Νέου Κόσμου», Β. Θεοδωρόπουλος). «Ερρίκος Ε'», (Αγγλία, Εντουαρντ Χολ). «Αμφιτρύωνας» (Εθνικό Θέατρο, Λ. Βογιατζής). Στη Μικρή Επίδαυρο θα ανεβάσουν παραστάσεις οι Δ. Μπίτος, Α. Αζάς, Πρ. Τσινικόρης.

Παραστάσεις όπερας: Εθνική Λυρική Σκηνή «Τροβατόρε». Χαρ. Γωγιός «Yasou Aida». Οι μουσικές εκδηλώσεις περιλαμβάνουν τις Κρατικές Ορχήστρες Αθήνας και Θεσσαλονίκης, το ρωσικό μουσικό σύνολο «Musica Aeterna» κ.α. Ενας κύκλος μουσικών εκδηλώσεων αφιερώνεται στα 100 χρόνια από τη γέννηση του Αμερικανού Τζον Κέιτζ (1912-1992). Θα ξαναπροβληθεί το ντοκιμαντέρ του Γιώργου Σκεύα για τον Δ. Μητρόπουλο (με τον Λευτέρη Βογιατζή). Θα γίνει αφιέρωμα στην Δόμνα Σαμίου.

Ο χορός θα εκπροσωπηθεί από ξένα συγκροτήματα - μεταξύ τους και τα Μπαλέτα Θεάτρου Μαριίνσκι, αλλά και ελληνικές ομάδες χορού. Οι εικαστικές εκδηλώσεις του Φεστιβάλ θα γίνουν στα μουσεία Κυκλαδικής Τέχνης και Μπενάκη.

Θησαυρός ενετικών νομισμάτων εντοπίσθηκε και περισυλλέχτηκε στο Σαγρί της Νάξου. Σύμφωνα με τη λιτή ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, πρόκειται για 54 νομίσματα (τα δύο συγκολλημένα) αργυρά ενετικά «grossi», καθώς και θραυσμένο κλειστού τύπου αγγείο (θησαυράριο) εντός του οποίου διατηρείται μεγάλος αριθμός νομισμάτων. Εκτιμάται ότι αυτά είναι επίσης ασημένια grossi διαφόρων ενετικών κοπών, όπως ενδεικτικά των δόγηδων Bartolomeo Gradenigo (1339-1342), Giovanni Soranzo (1329-1339), Andrea Dandolo (1343-1354) κ.ά. Ο θησαυρός μεταφέρθηκε στο Νομισματικό Μουσείο Αθηνών.

Στα χέρια αρχαιοκαπήλων

Ενα ακόμη περιστατικό αρχαιοκαπηλίας προβάλλει το διαχρονικό και οξυνόμενο πρόβλημα, λόγω της εμπορευματοποίησης της πολιτιστικής κληρονομιάς. Στα χέρια δύο αρχαιοκαπήλων βρέθηκε άγαλμα αρχαϊκής κόρης (520 π.Χ., ύψος περίπου 1,20 μ.), ανεκτίμητης ιστορικής και αρχαιολογικής αξίας.

Σύμφωνα με την Αστυνομία, οι δύο αρχαιοκάπηλοι συνελήφθησαν προχτές στη Φυλή Αττικής, καθώς σκόπευαν να πουλήσουν το άγαλμα (το έκρυβαν σε στάβλο) - έναντι μισού εκατομμυρίου ευρώ. Αρχαιολόγος του ΥΠΠΟΤ αποφάνθηκε ότι πρόκειται για αντικείμενο μοναδικό, με ανεκτίμητη ιστορική και αρχαιολογική αξία.

Οι συλληφθέντες θα οδηγούνταν χθες τον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Αθηνών.

«Συνάντηση» Ρίτσου - Στρίντμπεργκ

Στο θέατρο «Θησείον» (Τουρναβίτου 7, Ψυρρή, τηλ. κρατήσεων: 210 32 55.444) θα «συναντηθούν» (30, 31/3, 1/4, 9 μ.μ.) ο Γιάννης Ρίτσος και ο Αύγουστος Στρίντμπεργκ. Αναφερόμαστε στη θεατρική απόδοση δύο σπουδαίων κειμένων, σε σκηνοθεσία δύο κινηματογραφιστών. Στο διήγημα του ποιητή της Ρωμιοσύνης, Γ. Ρίτσου «Το παράθυρο» και το κείμενο «μανιφέστο» του, μυημένου στο σοσιαλισμό, δραματουργού Α. Στρίντμπεργκ «Μικρή κατήχηση για τις κατώτερες τάξεις» - καυστικό «κατηγορώ» για την εκμεταλλευτική αστική τάξη.

Το κείμενο του Ρίτσου, σε σκηνοθεσία Ελένης Αγγελοπούλου, κοστούμι Θεοδώρας Προβοπούλου, θα αποδοθεί (στα αλβανικά, σε μετάφραση Φρίντα Μπεντάι) από τον Αλβανό - ελληνικής υπηκοότητας ηθοποιό Ενκε Φεζολλάρι. Το κείμενο του Στρίντμπεργκ, σε σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Αβρανά, θα αποδοθεί (στα ελληνικά, σε μετάφραση Α. Φιλιππάτου), σκηνικό - κοστούμι Ασης Δημητροπούλου, μουσική Κ. Βήττα, βίντεο Αννας Πίγκου - Ρεπούση, φωτισμούς Ηλία Κωνσταντακόπουλου.

Θεατρικά «Γυναίκα της Ζάκυθος»

Στο Ιδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης» παρουσιάζεται (29/3- 3/4, 9.30 μ.μ.) η «Γυναίκα της Ζάκυθος» του Διονυσίου Σολωμού (ο πραγματικός τίτλος είναι «Οραμα του Διονύσιου ιερομόναχου εγκάτοικου εις ξωκλήσι Ζακύνθου»), σε σκηνοθεσία - ερμηνεία του Νίκου Καλαμό (παραγωγή του «Θεατρικού Φυτωρίου Αίγινας»).

Ο Σολωμός, με το κείμενο αυτό εκφράζει με εκπληκτική μορφική και γλωσσική τελειότητα, την πάλη του ανθρώπου μεταξύ καλού - κακού, αγγελικού - δαιμονικού και την αυτοκαταστροφή του μέσα σ' αυτή την πάλη.

Η ιστορία διαδραματίζεται στη Ζάκυνθο το 1826 (κατά την πολιορκία του Μεσολογγίου). Ο ιερομόναχος παρακολουθεί όσα συμβαίνουν. Η φωνή του «βιβλικά» αφηγείται την ιστορία - την ανήθικη συμπεριφορά της Ζακυνθινής και τα βάσανα των γυναικών του Μεσολογγίου που βιώνουν την προσφυγιά και τη ζητιανιά στη Ζάκυνθο, όπου κατέφυγαν για να σωθούν. Περιγράφει με απέχθεια τη μοχθηρότητα της Ζακυνθινής, τη σκληρότητά της απέναντι στις Μεσολογγίτισσες και το μίσος της για την Επανάσταση. Εισιτήριο 12 ευρώ, 8 ευρώ μαθητικό - φοιτητικό, κατόχων κάρτας ανεργίας, πολυτέκνων, κάρτας Πολιτισμού, ΑμΕΑ και άνω των 65 ετών.

ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ«Τζένη Καρέζη» με επιτυχία συνεχίζονται οι παραστάσεις του πολυπαιγμένου, επίκαιρου και σήμερα έργου του Δημήτρη Κεχαΐδη «Δάφνες και πικροδάφνες», που σατιρίζει καυστικότατα τα ανταγωνιστικά «βρώμικα κόλπα» - σε βάρος της κοινωνίας και των αφελών, ευκολόπιστων ψηφοφόρων - λογής λογής τοπικών «πολιτευτών» και «κομματαρχών» των υπό διάφορες επωνυμίες λεγόμενων «κομμάτων εξουσίας» που έχουν κυβερνήσει αυτό τον τόπο. Να σημειώσουμε ότι η αρχική ώρα της παράστασης, από σήμερα και κάθε Πέμπτη, άλλαξε. Αντί για τις 8 μ.μ. η παράσταση θα αρχίζει στις 9.15 μ.μ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ