ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 29 Ιούνη 2010
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Και ... «πολιτιστική» επέμβαση στην Αϊτή

Στα «νύχια» των «πολιτιστικών ιδρυμάτων» των ΗΠΑ «παραδίδεται» η πολιτιστική κληρονομιά της Αϊτής με αφορμή τον καταστροφικό σεισμό του περασμένου Γενάρη. Η «εμπλοκή» σε αυτή την «πρώτη φάση» θα έχει χαρακτήρα «επιστημονικής βοήθειας», αλλά η πλούσια πείρα από τη «δράση» του πολιτιστικού ιμπεριαλισμού είναι πικρή για την κληρονομιά των λαών.

Τουλάχιστον σε 10.000 υπολογίζονται τα έργα ζωγραφικής και τα γλυπτά Αϊτινών καλλιτεχνών που θάφτηκαν στα συντρίμμια του «Musee d'Art Nader», που κατέρρευσε. Πολλά άλλα ακόμη καταστράφηκαν ή απειλούνται, ενώ τα παλαιότερα αντικείμενα είναι προ-Κολομβιανά. Στο πλαίσιο της «αποκατάστασης» της πολιτιστικής καταστροφής, η Ελίζαμπεθ Πρεβάλ, σύζυγος του Αϊτινού προέδρου, επισκέφθηκε πρόσφατα το Ινστιτούτο «Σμιθσόνιαν» για να εγκαινιάσει μια έκθεση ζωγραφικής με έργα παιδιών της Αϊτής, που δημιουργήθηκαν μετά το σεισμό. Το «Σμιθσόνιαν» συγκεντρώνει 19 μουσεία και 9 ερευνητικά κέντρα των ΗΠΑ και όπως κάθε «ίδρυμα» της χώρας στηρίζεται, κυρίως, στην επιχειρηματική «χορηγία». Η συμμετοχή υψηλόβαθμων κυβερνητικών παραγόντων των ΗΠΑ στο ΔΣ του ιδρύματος υπογραμμίζει το ρόλο του ως συμπληρωματικού «μέσου» άσκησης της ιμπεριαλιστικής πολιτικής των ΗΠΑ.

Στη συνάντηση «συζητήθηκε» η δυνατότητα αποστολής συντηρητών από το αμερικανικό ίδρυμα στο Πορτ - ο- Πρενς, την πρωτεύουσα του πολύπαθου νησιού, όπου υπάρχουν «λίγοι» έως «καθόλου» εξειδικευμένοι επιστήμονες για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς. Το ίδρυμα μισθώνει ήδη ένα κτίριο στην αϊτινή πρωτεύουσα, το οποίο είχε στεγάσει και υπηρεσίες του ΟΗΕ και τώρα χρησιμοποιείται ως «κέντρο» εμπειρογνωμόνων από το δίκτυο μουσείων του «Σμιθσόνιαν». Μάλιστα, άρχισε η συντήρηση έργων ζωγραφικής.

Βέβαια, την «προσπάθεια» χρηματοδοτούν ιδιωτικά κεφάλαια. Για παράδειγμα, η εμπορική ένωση «Μπρόντγουεϊ» έδωσε 276.000 δολάρια και άλλοι αμερικανικοί φορείς έχουν δώσει λιγότερα ποσά. Στόχος είναι η «προσέλκυση» κι άλλων «ευαίσθητων» «χορηγών». Για το αμερικανικό κεφάλαιο, η Αϊτή «προσφέρεται» και για προπαγανδιστικούς λόγους. Χαρακτηριστικά, η Μάργκο Λάιον, παραγωγός του Μπρόντγουεϊ, η οποία προεδρεύει και της Προεδρικής Επιτροπής για τις Τέχνες, είπε ότι η συμμετοχή των πολιτιστικών φορέων των ΗΠΑ στην Αϊτή ...είναι μια «απάντηση» στη λεηλασία των θησαυρών του Ιράκ από την εισβολή το 2003! Η «πολιτιστική αποκατάσταση», λοιπόν, της Αϊτής αποτελεί «προτεραιότητα», δεδομένων των κατηγοριών για «παραμέληση» της πολιτιστικής κληρονομιάς του Ιράκ από τις ΗΠΑ..!

Επίδαυρος και «Ενα λεωφορείο»

«Ιππής»
«Ιππής»
Τα φετινά «Επιδαύρια» θα ανοίξουν (2,3/7) με τους «Ιππής» του Αριστοφάνη από το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου και τη «Θεατρική Διαδρομή». Μια άκρως πολιτική κωμωδία, που καυτηριάζει τους πολεμοκάπηλους, τη χειραγώγηση των πολιτών, αλλά και τη συνενοχή τους: Οι πολιτικοί αντίπαλοι δημαγωγούν. Ο αγύρτης και ψεύτης πολιτικός κυριαρχεί στο «Δήμο» μέχρι να τον ανατρέψει ένας αχρειότερος αγύρτης και ψεύτης. Μια κωμωδία γεμάτη αλληγορίες και σαφείς υπαινιγμούς για πρόσωπα της πολιτικής ζωής στην εποχή του Αριστοφάνη.

Μετάφραση Κ. Χ. Μύρη, σκηνοθεσία Βασίλη Νικολαΐδη, σκηνικά - κοστούμια Γιάννης Μετζικώφ, μουσική Αντιγόνη Τσολάκη, χορογραφία Χρήστος Παπαδόπουλος, φωτισμοί Νίκος Βλασόπουλος. Παίζουν: Παύλος Χαϊκάλης, Γιώργος Αρμένης, Σαμψών Φύτρος, Θύμιος Κούκιος, Γιάννης Κοτσαρίνης. Χορός: Κωνσταντίνος Αρμένης, Θωμάς Γκάγκας, Φοίβος Δουδωνής, Μανώλης Θεοδωράκης, Ιωσήφ Ιωσηφίδης, Χρήστος Καρνάκης, Καρύδας Ορέστης, Θύμιος Κούκιος, Δημήτρης Μόσχος, Σάββας Μπαλτζής Βιατσεσλάβ, Κωνσταντίνος Μυλώνης, Δημήτρης Παπαδάτος, Πρόδρομος Τοσουνίδης. Εισιτήρια από 50-15 ευρώ, 10 (φοιτητικό, και ΑμΕΑ).

  • Το Φεστιβάλ Αθηνών θα παρουσιάσει (2-5/7,9μμ) στην Πειραιώς 260 την παράσταση «Ενα λεωφορείο», σε σκηνοθεσία του Κριστόφ Βαρλικόφσκι, με την Ιζαμπέλ Ιπέρ στο ρόλο της Μπλανς Ντιμπουά. Η απένταρη, μοναχική, απελπισμένη ηρωίδα του Τένεσι Ουίλιαμς, φτάνει στη Νέα Ορλεάνη, με το λεωφορείο που ονομάζεται «Πόθος». Τελευταίο «καταφύγιό» της το φτωχικό διαμέρισμα της παντρεμένης αδελφής της, όπου η διαρκής πάλη της Μπλνας ανάμεσα στον έρωτα και το θάνατο, στην αθωότητα και την ενοχή, στο οικείο και ξένο, θα κορυφωθεί με την τρέλα...

Ο Κριστόφ Βαρλικόφσκι ανέθεσε στον Λιβανέζο συγγραφέα Wajdi Mouawad μια νέα μετάφραση - απόδοση του έργου του Τένεσι Ουίλιαμς «Λεωφορείο ο "Πόθος"». Στην απόδοση αυτή η Μπλανς διαφέρει από τα άλλα πρόσωπα με την εσωτερική, ψυχολογική «ρωγμή» της, καθώς η ζωή της ήταν γεμάτη αποτυχίες και διαψεύσεις. Ο Βαρλικόφσκι, για να τονίσει την εσωτερικότητα της Μπλανς, δημιουργεί ένα σκηνικό περιβάλλον, όπου συνυπάρχουν η δράση του έργου και ο διανοητικός κόσμος της ηρωίδας, που είναι γεμάτος αναμνήσεις, ονειροπολήσεις, βιβλία που διάβασε. Λ.χ. η αλληλογραφία του Φλομπέρ, η «Κυρία με τις Καμέλιες» του Δουμά υιού, το «Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο», το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα, ο «Οιδίποδας Τύραννος», αλλά και έργα των Τορκουάτο Τάσο, Τένεσι Ουίλιαμς, Οσκαρ Ουάιλντ, Ερθα Κιτ. Μέσα στο μυαλό της Μπλανς τα γεγονότα και οι λεπτομέρειες της ζωής παίρνουν διαφορετικό νόημα και βαρύτητα, καθιστώντας τη ζωή της ένα απέραντο πεδίο μοναξιάς. Η Μπλανς από την αρχή του έργου μοιάζει να μην ανήκει στον κόσμο αυτό, αλλά να πορεύεται προς τον Αδη, ενώ μετανάστες, ξένοι, τουρίστες κατεβαίνουν καθημερινά μπροστά στο ισόγειο διαμέρισμα, στη στάση του λεωφορείου «Ο Πόθος». Παίζουν επίσης: Andrzej Chyra, Yann Collette, Renate Jett, Cristin Soto, Florence Thomassin. Τραγούδι Renate Jett. Ελληνικοί υπέρτιτλοι: Ειρήνη Λεβίδη. Εισιτήρια: 25, 20, 15 ευρώ (φοιτητικό).

Νέα «στέγη» του Ν. Καζαντζάκη

Στο χωριό της καταγωγής του πατέρα του, Μιχάλη, τους πρώην Βαρβάρους και σήμερα Μυρτιά, όπου πριν 27 χρόνια δημιουργήθηκε, από τη αφιλοκερδή δωρεά, μακρόχρονη και ακάματη προσπάθεια και φροντίδα του αξέχαστου σκηνογράφου - ενδυματολόγου, Γιώργου Ανεμογιάννη, εγκαινιάζεται στις 3/7 το νέο Μουσείο Νίκου Καζαντζάκη, αφιερωμένο, όπως και ο «προκάτοχός» του, στον σπουδαίο συγγραφέα.

Το έργο υλοποιήθηκε με χρηματοδότηση του ΥΠΠΟ-Τ και της ΕΕ. Η αρχιτεκτονική μελέτη είναι των Γιώργου Ψωμαδάκη και Μαρίας Μαρίνου. Η μουσειολογική - καλλιτεχνική επιμέλεια του συγγραφέα και γραφίστα Δημήτρη Καλοκύρη. Τα κείμενα έγραψε και επιμελήθηκε η δρ. Λίτσα Χατζοπούλου.

Η επανέκθεση του συνεχώς διογκούμενου υλικού, τα εκπαιδευτικά προγράμματα, οι ηλεκτρονικές παραγωγές και τα ψηφιοποιημένα αρχεία που είναι στη διάθεση των μελετητών, κάνουν το Μουσείο Καζαντζάκη να «φιλοδοξεί, στο νέο του ξεκίνημα, να συμβάλει ακόμα περισσότερο στη διατήρηση, προβολή και διάδοση του έργου του Κρητικού συγγραφέα, του μεγάλου στοχαστή».

Η τελετή των εγκαινίων περιλαμβάνει ομιλίες και συναυλία της Μαρίας Φαραντούρη, με τραγούδια εμπνευσμένα από το έργο του Νίκου Καζαντζάκη (από τον κύκλο «Καπετάν Μιχάλης» σε μουσική Μάνου Χατζιδάκι και από τον «Ζορμπά» του Μίκη Θεοδωράκη).

Στο Λυκαβηττό...

Συναυλία στο Θέατρο Λυκαβηττού δίνει στις 30/6 (9μμ), ο Φίλιππος Πλιάτσικας, τρία χρόνια μετά τις τρεις ιδιαίτερα πετυχημένες, συνεχόμενες sold out συναυλίες του, στον ίδιο χώρο. Σ' αυτή τη νέα μεγάλη συνάντηση με τους φίλους των τραγουδιών του, θα θυμίσει τραγούδια που έχουν ξεχωρίσει από τους τέσσερις προσωπικούς του δίσκους αλλά και μουσικά στιγμιότυπα της κοινής του πορείας με τους «Πυξ Λαξ». Μαζί του, ο Μύρωνας Στρατής και ο Mc Yinka. Τιμή εισιτηρίου: 20 ευρώ γενική είσοδος - 18 ευρώ (μαθητικό/ φοιτητικό)

Λογοτέχνες με το ΠΑΜΕ

Η «Αγωνιστική Πανδημοκρατική Ενότητα Λογοτεχνών - Συνεργαζομένων» (ΑΠΕΛ-Σ), με ανακοίνωσή της, καλεί όλους τους προοδευτικούς λογοτέχνες «να πάρουν ριζοσπαστικά θέση κατά του Μνημονίου και των αντιλαϊκών μέτρων της κυβέρνησης, της ΕΕ, της ΕΚΤ και του ΔΝΤ, που έχουν φέρει τους εργαζόμενους σε απελπιστική θέση».

Η ΑΠΕΛ-Σ απευθύνει αυτό το κάλεσμα, κοινοποιώντας το «πνεύμα» της σχετικής απόφασης που πήρε η Γενική Συνέλευση της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών, τον περασμένο Μάρτη, αλλά δεν τη δημοσιοποίησε η πλειοψηφία στο ΔΣ του σωματείου. Η απόφαση της ΓΣ επισήμαινε ότι «οι λογοτέχνες οφείλουν να κινητοποιηθούν μαζί με τους εργαζόμενους με τον πιο ενεργό τρόπο, ώστε ν' ακυρώσουν στην πράξη τους αντιλαϊκούς νόμους».

Η ΑΠΕΛ-Σ με την ανακοίνωσή της τονίζει: «Συμπαραστεκόμαστε στη μαχόμενη εργατιά. Στέκουμε αλληλέγγυοι στους ναυτεργάτες και στον αγώνα τους κατά του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Οι πληρωμένοι κονδυλοφόροι των μεγαλοκαναλαρχών- εφοπλιστών δεν αντιπροσωπεύουν τους μαχόμενους πνευματικούς ανθρώπους» και τέλος καλεί όλους τους λογοτέχνες να συμμετάσχουν στη σημερινή απεργιακή κινητοποίηση με τις δυνάμεις του ΠΑΜΕ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ