ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 30 Σεπτέμβρη 2008
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΘΕΑΤΡΟΥ - ΧΟΡΟΥ
Χορτάσαμε «θεωρητικολογίες»...

«Στο πλαίσιο του γενικότερου προβληματισμού για την άσκηση της περιφερειακής πολιτικής θεάτρου», το Εθνικό Κέντρο Θεάτρου - Χορού (ΕΚΕΘΕΧ) οργάνωσε (26/9), στο ΥΠΠΟ, συνάντηση με τους καλλιτεχνικούς διευθυντές των Δημοτικών Περιφερειακών Θεάτρων (ΔΗΠΕΘΕ). Εξετάσθηκαν «όλα τα θέματα των ΔΗΠΕΘΕ ενόψει των νέων Προγραμματικών Συμβάσεων που θα ισχύσουν από 1/1/09, αλλά και των νέων δεδομένων, μετά την 20ετή λειτουργία του θεσμού».

Στη συνάντηση «διαπιστώθηκε», όπως αναφέρει χτεσινή ανακοίνωση, ότι «ο θεσμός, παρά τις ανεπάρκειες και δυσλειτουργίες, παραμένει απόλυτα αναγκαίος. Συμφωνήθηκε ότι η αναμόρφωση του δικτύου που συνιστούν τα 16 ΔΗΠΕΘΕ επείγει, προκειμένου να ενταχθούν με επιτυχία στο πλαίσιο αναπτυξιακών παραμέτρων», με τα «νέα χωροταξικά, πληθυσμιακά και πολιτιστικά δεδομένα». Τι θα σημαίνει αυτή η «αναμόρφωση», ίδωμεν.

Εξετάστηκαν ζητήματα της «συνολικής πολιτικής των ΔΗΠΕΘΕ και της σχέσης τους με το ΕΚΕΘΕΧ και την Τοπική Αυτοδιοίκηση». Τα προβλήματα αυτά και το διοικητικό πλαίσιο «μέσα στο οποίο μπορούν να επιλυθούν» θα αποτελέσουν αντικείμενο «ευρύτερης συζήτησης», σε σχέση «με τις αλλαγές στη φυσιογνωμία των Δημοτικών Επιχειρήσεων Πολιτισμού που προκύπτουν από τον νέο Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων».

Εκτιμήθηκε ότι στις νέες προγραμματικές συμβάσεις που θα ισχύσουν στη μεταβατική περίοδο 18 μηνών πρέπει να προσδιοριστούν σαφέστερα οι υποχρεώσεις των ΔΗΠΕΘΕ σχετικά με την «κατεύθυνση» και την «αποδοτικότητα» του προγραμματισμού τους. Συζητήθηκε η «αναγκαιότητα τόνωσης του περιφερειακού θεατρικού ιστού της χώρας» με μέτρα για «δραστικότερη αλλαγή του θεατρικού χάρτη»: Πραγματοποίηση εκατό τουλάχιστον παραστάσεων στην έδρα τους τη χειμερινή περίοδο. Συμπαραγωγές μεταξύ των ΔΗΠΕΘΕ. Μετακλήσεις νεανικών σχημάτων θεάτρου και χορού. Καλοκαιρινές περιοδείες σε ολόκληρη την περιφέρειά τους. Στήριξη της ερασιτεχνικής θεατρικής και χορευτικής δημιουργίας. Καταγραφή των περιουσιακών στοιχείων των ΔΗΠΕΘΕ, οργάνωση αρχείου, βιβλιοθήκης, βιντεοθήκης. Συμπαραγωγές με θέατρα του εξωτερικού. Συμμετοχή των ΔΗΠΕΘΕ σε διεθνείς φεστιβαλικές διοργανώσεις. Ανάθεση συγγραφής ελληνικού έργου και μετάφρασης αρχαίου δράματος ή ξένου έργου και πολλά άλλα, για τα οποία χρειάζονται χρήματα! Περί κονδυλίων, όμως ...ούτε λέξη.

ΕΘΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
«Προσωρινή» στέγη στο Ωδείο Αθηνών

Υπό τους ήχους τετραμελούς ορχήστρας πνευστών παρουσιάστηκε χτες η προσωρινή εγκατάσταση του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) σε αναξιοποίητο μέχρι πρόσφατα τμήμα του κτιρίου του Ωδείου Αθηνών.

Κατά τον υπουργό Πολιτισμού, Μ. Λιάπη, το ΕΜΣΤ εγκαθίσταται εκεί «έως ότου ολοκληρωθούν το 2010 οι εργασίες του υπό ανάπλαση "Φιξ", που θα αποτελέσει τη μόνιμη στέγη του», θυμίζοντας ότι το έργο συγχρηματοδοτούν το Γ΄ ΚΠΣ και εθνικοί πόροι, με 40 εκατ. ευρώ. Φυσικά, ο υπουργός εκφράζοντας την αγοραία κυβερνητική «λογική» και στον πολιτισμό, είπε: «Στόχος η σύνδεση του οικονομικού κόστους με το πολιτιστικό όφελος»!

Η «προσωρινή» αυτή στέγη του ΕΜΣΤ έχει είσοδο από τη Ρηγίλλης και αποτελείται από ισόγειο, μεσοπάτωμα και υπόγειο, συνολικού εμβαδού περίπου 2.000 τ.μ., που διαμορφώθηκαν για περιοδικές εκθέσεις έργων της μόνιμης συλλογής του Μουσείου και εκπαιδευτικές δράσεις. Στο μεσοπάτωμα διαμορφώθηκε υποδομή για εικαστικές εκθέσεις (μέσω διαδικτύου) και πειραματικές μορφές τέχνης, ενώ θα διαμορφωθεί και ο χώρος για τις υπηρεσίες του Μουσείου, που μέχρι τώρα παρουσίαζε εκθέσεις στο Μέγαρο Μουσικής.

Αρχικά θα παρουσιαστούν δύο εκθέσεις, των Ούλριχ Ρούκριμ (γλύπτης) και Ντάβιντ Κλερμπάουτ. Παράλληλα, κάθε μήνα θα εναλλάσσονται εκθέσεις με επιλογές από τις μόνιμες συλλογές του μουσείου. Μένει να δούμε αν το ΕΜΣΤ αποδείξει έμπρακτα ότι «θέλει» να έρθει σε επαφή το κοινό με τη σύγχρονη τέχνη (και της Ελλάδας, όχι μόνο ξένων) ή θα μετατραπεί σε χώρο της «ελίτ» με δημόσιο χρήμα.

Μια φυσαρμόνικα που κλαίει...

«Μια φυσαρμόνικα που κλαίει/ με την ανάσα ενός παιδιού/ σημάδι ετούτου του καιρού/ που μας φοβίζει και μας καίει...». Ο τίτλος του αγαπημένου τραγουδιού του Δήμου Μούτση «βάφτισε» το βιβλίο «Μια φυσαρμόνικα που κλαίει», το οποίο περιλαμβάνει τους στίχους που έγραψε, μελοποίησε και τραγούδησε ο συνθέτης (έκδοση του περιοδικού «Μετρονόμος»). Δεκατέσσερα χρόνια μετά από τον τελευταίο δίσκο του «Για πούλημα λοιπόν» (1994) ο σημαντικός δημιουργός «επιστρέφει», για να μας «ψιθυρίσει» μέσω του βιβλίου λόγια αληθινά, ευαίσθητα, ευγενικά. Λόγος λιτός, μοναχικός, αιχμηρός, δηκτικός, αντισυμβατικός - σπαράγματα ψυχής και δημιουργίας ενός καλλιτέχνη που αναζήτησε και υπερασπίστηκε το δικό του προσωπικό, αξιοπρεπή δρόμο στη μουσική. «Για πούλημα λοιπόν/ ό,τι έμεινε από χτες/ ελπίδες ανεκπλήρωτες/ ευκαιρίες μοναδικές/ Για πούλημα και το μέλλον/ είμαι για πούλημα κι εγώ/ για πούλημα ό,τι έμεινε/ απούλητο ως εδώ!».

Οι στίχοι του Δ. Μούτση είχαν τυπωθεί στα εσώφυλλα των τελευταίων προσωπικών δίσκων του: «Ενέχυρο», «Να!..», «Ταξιδιώτης», «Για πούλημα λοιπόν», γεγονός που μαρτυρά ότι για τον συνθέτη λόγος και μουσική είναι στοιχεία αλληλένδετα. Η έκδοσή τους στο βιβλίο, σήμερα που στίχος και ελληνικό τραγούδι δεινοπαθούν, κομίζει στους παλιότερους μνήμες μελωδικές και στους νεότερους μια ουσιαστική «συνάντηση» μ' ένα δυνατό στιχουργικό έργο, που αποκρυσταλλώθηκε σε μεγάλα τραγούδια.

Πέθανε ο Πολ Νιούμαν

Από το «Χρώμα του χρήματος»
Από το «Χρώμα του χρήματος»
Εχασε (στις 26/9) τη μάχη με τον καρκίνο ο 83χρονος διάσημος ηθοποιός, από τους τελευταίους «θρύλους» του Χόλιγουντ, Πολ Νιούμαν. Ανήκε στη γενιά ηθοποιών που ωρίμασαν καλλιτεχνικά σε εποχή έντονης ιδεολογικής διαπάλης και στον κινηματογράφο. Πολιτικοποιημένος και προοδευτικός, συμμετείχε στο κίνημα υπέρ των πολιτικών δικαιωμάτων και του πυρηνικού αφοπλισμού των ΗΠΑ.

Πρωταγωνίστησε σε πάνω από 60 ταινίες, ανάμεσά τους «Ο απατεώνας», «Το κεντρί», «Οι δυο ληστές» (οι δύο τελευταίες με συμπρωταγωνιστή τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ) και το «Χρώμα του χρήματος». Γνώρισε μεγάλη επιτυχία με ταινίες πολύ διαφορετικές μεταξύ τους (σ.σ. συνειδητά δεν πλασαρόταν για ρόλους «γόη»), όπως στη «Λυσσασμένη γάτα» και την επική «Εξοδος». Προτάθηκε εννέα φορές για «Οσκαρ» ερμηνείας, κερδίζοντας τελικά ένα (1987), για το «Χρώμα του χρήματος», ενώ το 1986 πήρε «Οσκαρ» για τη συνολική κινηματογραφική προσφορά του.

Ανθρωπος χαμηλού «προφίλ», με αυτογνωσία, ξέφευγε από το «σταρ σίστεμ». Παντρεμένος... εφ' όρου ζωής με την επίσης εξαίρετη ηθοποιό Τζόαν Γούντγουορντ (γνωρίστηκαν στα γυρίσματα της ταινίας «The long, hot summer» - «Μακρύ, καυτό καλοκαίρι»), το 2007 ανακοίνωσε ότι δε θα ξαναπαίξει στον κινηματογράφο: «Δεν μπορώ πλέον να εργάζομαι στο επίπεδο που θα επιθυμούσα. Αρχίζεις να χάνεις τη μνήμη, την επινόησή σου. Πενήντα χρόνια είναι αρκετά». Λόγω του καρκίνου, πριν λίγους μήνες αποσύρθηκε από τα φώτα της δημοσιότητας και δυστυχώς δεν μπόρεσε να σκηνοθετήσει στο θέατρο το έργο του Τζον Στάινμπεγκ «Ανθρωποι και ποντίκια».

Από τις πολλές δηλώσεις που έγιναν για το θάνατό του, η περισσότερο ταιριαστή ήταν η φράση του Ρόμπερτ Φόρεστ (αντιπροέδρου του ιδρύματος «Π. Νιούμαν»): «Εβαζε όλη την καρδιά, όλη την ψυχή του στην υπηρεσία ενός καλύτερου κόσμου».

Ντοκιμαντέρ για τους Ρομά

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος διοργανώνει προβολές με ντοκιμαντέρ για τους Ρομά (αίθουσα Ελληνοαμερικανικής Ενωσης, Μασσαλίας 22, είσοδος ελεύθερη).

Το αφιέρωμα ξεκίνησε χtες με τη βραβευμένη ταινία «Καλό Δρόμο» («Latcho Drom» του Γάλλο-αλγερινού τσιγγάνου Τόνι Γκάτλιφ. Ακολουθούν: 7/10 (8μμ) Ροβήρου Μανθούλη «Οι Τσιγγάνοι: Οι παρίες της Ουγγαρίας» και (9μμ) Μένιου Δρίτσα «Στην άκρη της πόλης». 9/10 (8μμ) Ροβήρου Μανθούλη «Οι Τσιγγάνοι: Οι νέοι Καστιλλιάνοι», που εξερευνά τις ρίζες του φλαμένκο στα μοιρολόγια των εκπατρισμένων χριστιανών τσιγγάνων της Ισπανίας που διασώθηκαν από τη δολοφονική Ιερά Εξέταση το 1492. 11/10 (8μμ) Μένιου Δρίτσα «Εκτός σχεδίου», και 9.15μμ Νίκου Αναγνωστόπουλου «Στην άκρη της πόλης». 13/10 (8μμ) Εύας Στεφανή «’δεια» και στις 20.45 Μενέλαου Καραμαγγιώλη «ΡΟΜ».

Στάσεις εργασίας στο ΥΠΠΟ

Με 4ωρες στάσεις εργασίας εκφράζει ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων του ΥΠΠΟ την αντίθεσή του στο νομοσχέδιο για το νομικό καθεστώς του νέου Μουσείου Ακρόπολης, για το εργασιακό καθεστώς στο ΥΠΠΟ και τη μεταφορά του υπουργείου στις πρώην καπναποθήκες στου Ρέντη.

Αύριο, οπότε ξεκινά η συζήτηση του νομοσχεδίου στη Βουλή, προγραμματίζεται στάση εργασίας από τις 12 το μεσημέρι μέχρι τη λήξη της βάρδιας και στις 8/10, στάση εργασίας από τις 8 πμ - 12μ, ενάντια στη μεταστέγαση του υπουργείου.

Ιαπωνικά «χαϊκού»

Γνωριμία με έναν από τους σημαντικότερους «εκπροσώπους» της ιαπωνικής ποίησης του 20ού αιώνα προσφέρει στους Ελληνες αναγνώστες η πάντα δραστήρια Ομάδα Νεανικής Πολυέκφρασης Αρκαδίας «Ελευσις». Η ομάδα εξέδωσε (κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία) το καλαίσθητο βιβλίο του Σαντόκα Τανέντα «Φύλλα πορείας», που περιλαμβάνει ποιήματα χαϊκού και ημερολογιακές σημειώσεις του ποιητή, από τις μεγάλες πεζοπορίες του στην προπολεμική ιαπωνική επαρχία, με «μανδύα» βουδιστή ιερέα.

Ο Σαντόκα Τανέντα, όπως σημειώνει προλογικά ο μεταφραστής Γιάννης Λειβαδάς, θεωρείται συνεχιστής της παράδοσης των «χαϊκού» (τρίστιχα, ελλειπτικά ποιήματα), κυρίως αυτής που ξεκινά στα τέλη του 19ου αιώνα με τον Μασαόκα Σίκι (1867-1902), ο οποίος εκμοντερνίζοντας τα χαϊκού και επηρεάζοντας τους νεότερους Ιάπωνες ποιητές, θεωρείται «τρανή και απρόσμενη περίπτωση κορυφαίου "ανατολικού μοντερνισμού"».

Εκτός από μια «εισαγωγή» σε αυτό το ιδιαίτερο λογοτεχνικό είδος και το ημερολόγιο από τα πεζοπορικά ταξίδια του Σαντόκα, που περιλαμβάνεται στο βιβλίο, προσφέρει μια ενδιαφέρουσα περιγραφή της καθημερινότητας του λαού, σε εποχή πολεμικής προετοιμασίας του γιαπωνέζικου ιμπεριαλισμού.

Δύο εκθέσεις έργων του Κώστα Ευαγγελάτου παρουσιάζονται στο Παρίσι. Η πρώτη, στο «La maison de la Grece» (έως 14/10) με τίτλο «Τα εννοιακά πρόσωπα και σώματα, 2004-2008». Η δεύτερη στο «Le centre de Sevres» (4-19/10), είναι αναδρομική.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ