ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 4 Οχτώβρη 2012
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Ο αφέντης Πούντιλα» στο «Καρέζη»

Δ. Τσακνής - Κ. Καζάκος
Δ. Τσακνής - Κ. Καζάκος
O λόγος του Μπρεχτ, 115 χρόνια από τη γέννησή του (10/2/1898) και 56 από το θάνατό του (14/5/1956), παραμένει σπουδαία «φωνή» του σήμερα και του αύριο, γιατί πάντα θα συνομιλεί με όλους τους εκμεταλλευόμενους ανθρώπους και λαούς. Γιατί συνδέει πλούτο σκέψης και λαϊκή απλότητα έκφρασης. Γιατί μιλά με τρυφερότητα για τη σκληρότητα των εκμεταλλευτών.

Ο Κώστας Καζάκος θα ανεβάσει στο θέατρο «Τζένη Καρέζη», το σπουδαίο έργο του μεγάλου δραματουργού, «Ο αφέντης Πούντιλα και ο δούλος του ο Μάττι», με πολυμελή θίασο. (σ.σ. Ο Κ. Καζάκος έχει ανεβάσει τον «Πούντιλα» και στο ΚΘΒΕ).

Ο Μπρεχτ έγραψε τον «Πούντιλα» στην εξορία. Μετά τη Δανία και τη Σουηδία, όπου το 1939 γράφει τα έργα «Μάνα Κουράγιο» και «Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν», το 1940 πηγαίνει στη Φινλανδία. Τον φιλοξενεί στο κτήμα της η συγγραφέας Χέλλα Βουολιγιόκι, της οποίας πολλά αφηγήματα μιλούν για την αγροτική ζωή και τους Φινλανδούς μεγαλογαιοκτήμονες. Από αυτά τα αφηγήματα και το φινλανδικό τοπίο εμπνέεται ο Μπρεχτ το έργο «Ο αφέντης Πούντιλα και ο δούλος του ο Μάττι». Αξιοποιώντας τα πρότυπα επεισοδίων σε παλιά λαϊκά έπη, στήνει - μέσα σε ατμόσφαιρα λαϊκού πανηγυριού - μια καυστική κωμωδία, γεμάτη μουσική και χρώματα, προβάλλοντας τις ταξικές σχέσεις και διαφορές ανθρώπων που ζουν και δουλεύουν στη φινλανδική ύπαιθρο. Τη μουσική του έργου έγραψε ο Πάουλ Ντεσσάου.

Μετάφραση: Οδυσσέας Νικάκης. Σκηνοθεσία: Κώστας Καζάκος. Μουσική σύνθεση: Διονύσης Τσακνής. Σκηνικά - κοστούμια: Φαίδων Πατρικαλάκης. Χορογραφία: Κατερίνα Φωτιάδη. Φωτισμοί: Θανάσης Σταυρόπουλος.

Παίζουν: Κώστας Καζάκος (Πούντιλα). Αφηγητής - τραγουδιστής: Διονύσης Τσακνής. Παίζουν επίσης: Θοδωρής Γράμψας, Ντορέττα Παπαδημητρίου, Νίκος Μόσχοβος, Παύλος Ορκόπουλος, Σταμάτης Τζελέπης, Νίκος Χανιωτάκης, Χριστιάνα Μαντζουράνη, Μαρία Τζανή, Γεωργία Καλλέργη, Ελένη Δαφνή, Βερόνικα Δαβάκη, Εύα Βάρσου, Γιάννης Γούνας, κ.ά. Οι μουσικοί: Κώστας Μητρόπουλος, Γιώργος Τσιατσούλης, Πάρις Θωμόπουλος.

ΤΑΜΕΙΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΙΣΤΩΣΕΩΝ ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ
Καταργείται ως μορφή, παραμένει ως περιεχόμενο

Σε ενίσχυση του ιδιωτικοοικονομικού προσανατολισμού που το κράτος θέλει να επιβάλει στην Αρχαιολογική Υπηρεσία «μεταλλάσσεται» η προωθούμενη κατάργηση του Ταμείου Διαχείρισης Πιστώσεων για την Εκτέλεση Αρχαιολογικών Εργων (ΤΔΠΕΑΕ), όπως προκύπτει με νομοσχέδιο για την κατάργηση οργανισμών που αναρτήθηκε για «δημόσια διαβούλευση»!

Το ΤΔΠΕΑΕ είναι ΝΠΙΔ (συστάθηκε το 1992), που εποπτεύεται από το ΥΠΠΟ-Τ, με στόχο τη διαχείριση μεγάλων αρχαιολογικών έργων (λ.χ. σε Ακρόπολη, Μυστρά, Κνωσό κ.α.)... με ιδιωτικοοικονομική «ευελιξία». Ο ιδρυτικός νόμος φανέρωνε ότι το ΤΔΠΕΑΕ αποτελεί ένα από τα «εργαλεία» του αστικού κράτους για την «εμπέδωση» της ιδιωτικοοικονομικής διαχείρισης του πολιτισμού από τους κρατικούς φορείς, αφού «δεν υπάγεται στο δημόσιο τομέα και λειτουργεί και διαχειρίζεται τις πιστώσεις κατά τις διατάξεις του ιδιωτικού δικαίου, εξαιρείται των διατάξεων του δημοσίου λογιστικού (...) προσλαμβάνει το απαιτούμενο προσωπικό, κατά παρέκκλιση των σχετικών διατάξεων (...) προκηρύσσει τους αναγκαίους για την εκτέλεση των έργων διαγωνισμούς (...) υπογράφει συμβάσεις και εγκρίνει κάθε άλλη αναγκαία δαπάνη για την εκτέλεση των έργων και τη λειτουργία του Ταμείου». Ετσι, ως ΝΠΙΔ, έχει «ευελιξία» στις προσλήψεις, στις αναθέσεις μελετών και στην ίδρυση τοπικών τεχνικών γραφείων. Επιπλέον, τα χρήματα που πάνε στην «αγορά», μέσω του Ταμείου, θα μπορούσαν να πάνε απευθείας στις υπηρεσίες του ΥΠΠΟ, όπως εκείνες απαίτησαν πάμπολλες φορές.

Τώρα, αυτός ο οργανισμός καταργείται ως νομικό πρόσωπο, αλλά ο «πυρήνας» του μεταφέρεται, ουσιαστικά, αυτούσιος μέσα στην Αρχαιολογική Υπηρεσία! Ετσι, σύμφωνα με σχετικό άρθρο, «οι επιστημονικές επιτροπές μελέτης και εκτέλεσης αρχαιολογικών έργων, η διαχείριση των πιστώσεων των οποίων είχε ανατεθεί στο καταργούμενο Ταμείο και οι οποίες εκτελούν έργα που έχουν ενταχθεί και συγχρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ, εξακολουθούν να λειτουργούν, έως τη λήξη της χρηματοδότησής τους, ως συλλογικά όργανα της Γενικής Γραμματείας Πολιτισμού του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού, Αθλητισμού».

Οι επιστημονικές επιτροπές θα καταθέτουν ετήσιο προγραμματισμό δράσης, «με την υποβολή και του σχετικού προϋπολογισμού», θα εκπονούν μελέτες «για τις επεμβάσεις στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μνημεία» κ.λπ. Και ο πρόεδρος της επιστημονικής επιτροπής θα έχει «τη συνολική ευθύνη για τη μελέτη και εκτέλεση του έργου» και αρμοδιότητές όπως: «Η προκήρυξη, η επιλογή και η πρόσληψη προσωπικού με σύμβαση έργου ή ορισμένου χρόνου ή ωρομίσθιου (...) Οι απευθείας προμήθειες αγαθών ή αναθέσεις μελετών ή υπηρεσιών και επιμέρους εργασιών (...) Η σύναψη σχετικών με τα ανωτέρω συμβάσεων (...)»!

Ετσι, το ΤΔΠΕΑΕ καταργείται ως όνομα και φορέας, αλλά η αγοραία «ευελιξία» του παραμένει ακμαιότατη...

Κρατικών ορχηστρών πρεμιέρες

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών εγκαινιάζει τη χειμερινή περίοδο με συναυλία (5/10, 8.30μμ) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με το «Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα» του Νίκου Σκαλκώτα και τη Συμφωνία αρ. 1 «Τιτάν» του Γκούσταβ Μάλερ. Διευθύνει ο Βασίλης Χριστόπουλος. Σολίστ ο βιολονίστας Γιώργος Δεμερτζής. Να σημειωθεί ότι το έργο του Μάλερ άνοιξε το «δρόμο» για το μουσικό μοντερνισμό. Ο Αρνολντ Σάινμπεργκ εξέλιξε τα επιτεύγματα του Μάλερ, παραδίδοντας τη σκυτάλη της μουσικής πρωτοπορίας σε εκλεκτούς μαθητές του, όπως ο Σκαλκώτας. Ο «βιεννέζικος αέρας», που σφύζει από επαναστατικούς νεωτερισμούς μιας νέας μουσικής γλώσσας, αποτελεί το κοινό αισθητικό στοιχείο των δύο έργων της συναυλίας, που «αφηγούνται» τον αγώνα ενός δημιουργού, κόντρα στις αντιξοότητες, για το μουσικό όραμά του.

Αλλά και η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης αρχίζει τις συναυλίες της (5/10, 9μμ) στην αίθουσα τελετών του ΑΠΘ. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει: Το «Divertissement» του Ιμπέρ (ο τίτλος παραπέμπει στο ντιβερτιμέντο, μουσική διασκέδαση σε ελεύθερη μορφή), με το οποίο ο συνθέτης παραπέμπει, με κωμικό τρόπο, στο «Γαμήλιο εμβατήριο» του Μέντελσον, περιγράφοντας απρόοπτα γεγονότα την ημέρα του γάμου ενός νεαρού. Ο βιολιστής Γιάννης Γεωργιάδης ερμηνεύει το «Πρώτο κοντσέρτο για βιολί» του Προκόφιεφ, το πρώτο έργο του μεγάλου συνθέτη που συμπεριλαμβάνει το βιολί. Ακολουθεί η «Εβδομη συμφωνία» του Ντβόρζακ, το πλέον «ρομαντικό» έργο του μεγάλου συνθέτη. Διεύθυνση ορχήστρας: Αλέξανδρος Μυράτ, βιολί: Γιάννης Γεωργιάδης.

Εκδήλωση-αφιέρωμα για τα 50 χρόνια συγγραφικής παρουσίας του Μένη Κουμανταρέα, με αφορμή και την επανέκδοση της διαβασμένης από πολλές χιλιάδες αναγνώστες - και μεταφερμένης κινηματογραφικά από τον Παντελή Βούλγαρη - νουβέλας του «Η φανέλα με το Εννιά», θα πραγματοποιηθεί (9/10, 7μμ) στο Μέγαρο Μουσικής, σε συνεργασία με τις εκδόσεις «Κέδρος». Να σημειώσουμε ότι ο ογδοντάχρονος σήμερα συγγραφέας - θα μιλήσει και ο ίδιος στην εκδήλωση - έχει στο ενεργητικό του 22 πεζογραφικά έργα, που συνθέτουν μια πολυποίκιλη και πολλών δεκαετιών «τοιχογραφία» της αθηναϊκής κοινωνίας και πραγματικότητας. Γι' αυτό και ο Μ. Κουμανταρέας έχει χαρακτηριστεί «επίμονος αθηναιογράφος».

Αρχαιολόγων απώλεια

«Εφυγε» ξαφνικά ο αρχαιολόγος Δημήτρης Καζιάνης, ο οποίος διετέλεσε πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων και προϊστάμενος της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων και της Εφορείας Αρχαιοπωλείων και Ιδιωτικών Αρχαιλογικών Συλλογών.

Ο 63χρονος αρχαιολόγος εργάστηκε επί πολλά έτη (1975 - 1981) ως έκτακτος χρόνια και πρωτοστάτησε στο μακρόχρονο αγώνα της Συντονιστικής Επιτροπής και του Συλλόγου Εκτάκτων Υπαλλήλων του ΥΠΠΟ για τη μονιμοποίηση όλων των εκτάκτων υπαλλήλων του υπουργείου (αρχαιολόγων, τεχνικών και εργατοτεχνιτών), που προσλήφθηκαν από τις αρχές της μεταπολίτευσης για επείγοντα έργα ανασκαφής και συντήρησης των επί πολλές δεκαετίες εγκαταλειμμένων μνημείων και αρχαιολογικών χώρων, αλλά και των κρίσιμων προβλημάτων στις ενάλιες αρχαιότητες, που οξύνθηκαν επικίνδυνα στα χρόνια της απριλιανής δικτατορίας. Για τον αγώνα του αυτό, όπως και για τη δημιουργία της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων και τον αναγκαίο εξοπλισμό της, έγινε αγαπητός όχι μόνο από τους αρχαιολόγους αλλά και τους άλλους εργαζόμενους στο ΥΠΠΟ.

Το θέατρο «Στούντιο Μαυρομιχάλη» θα παρουσιάσει (12-14/10) στο θέατρο «Λιθογραφείον» της Πάτρας την περσινή του επιτυχημένη παράσταση με το έργο του Λένου Χρηστίδη «Δύο θεοί». Σκηνοθεσία: Φώτης Μακρής, σκηνικά - κοστούμια: Γιώργος Ζιάκας, μουσική επιμέλεια: Νίκος Βίττης, φωτισμοί - βίντεο: Στέφανος Κοπανάκης, κίνηση: Στέλλα Κρούσκα. Παίζουν: Γιώργος Νινιός, Φώτης Μακρής, Διονύσης Μανουσάκης.

Στις 11/10 (9μμ) στο Μέγαρο Μουσικής θα προβληθεί η βιντεοσκοπημένη παράσταση του Εθνικού Θεάτρου Βρετανίας με το έργο του Στίβεν Μπέρεσφορντ «Η τελευταία των Χάουσμαν», που καυτηριάζει την παρηκμασμένη μεγαλοαστική αγγλική τάξη. Σκηνοθεσία Χάουαρντ Ντέιβις, σκηνικό Βίκι Μόρτιμερ. Το ρόλο της μεγαλοαστής, αναρχοχίπισσας άλλοτε, γερασμένης πια, Τζούντι Χάουσμαν υποδύεται η Τζούλι Γουότερς. Εισιτήρια: 14 ευρώ, 7 ευρώ φοιτητικό. Πληροφορίες: 210- 7282333 και www.megaron.gr.

Συναυλία αφιερωμένη στον Μάνο Λοΐζο, με αφορμή τα 30 χρόνια από το θάνατό του, θα δοθεί στις 7/10 (8 μ.μ., είσοδος ελεύθερη) στο Δημοτικό Θέατρο της Πεύκης (Χρυσοστόμου Σμύρνης και Ρήγα Φεραίου). Τραγούδια του θα ερμηνεύσουν νέα παιδιά: Νάταλη Ευαγόρου, Σύλβια Ευθυμίου, Ρωμανός Κολυτός, Μαυρίκιος. Επιμέλεια Νίκος Μουρατίδης, ενορχηστρώσεις - πλήκτρα Μαυρίκιος, μπουζούκι Δημήτρης Παντιώρας. Ενδυματολογική επιμέλεια Νίκος Παπαζήσης. Κίνηση: Husein Moro. Ηχος - βίντεο Βαγγέλης Παπακύριος.

Σε νέα κινητοποίηση ενάντια στην κατάργηση του πάσο και στη μεταφορά του κόστους σπουδών στις πλάτες των σπουδαστών διοργανώνει ο Σύλλογος Σπουδαστών Σχολών Χορού, Θεάτρου και Κινηματογράφου, σήμερα, Πέμπτη, στις 12.30 το μεσημέρι, έξω από το υπουργείο Πολιτισμού.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ