Κάτω από το φόβο της απώλειας του κοινοτικού κονδυλίου, εγκρίθηκε η σχετική μελέτη, παρά τις έντονες αμφιβολίες μελών του ΚΑΣ για τις συνθήκες προστασίας των αρχαίων
Μπορεί εδώ και 30 χρόνια το στέγαστρο από ελενίτ που σκέπαζε την ανασκαφή του Ακρωτηρίου της Θήρας να προστάτευε προσωρινά τα μνημεία, πλέον όμως έχει μετεξελιχθεί σε μία επικίνδυνη κατασκευή για τα ίδια τα αρχαία, τους εργαζόμενους και τους επισκέπτες.
Η ανάγκη ενός νέου στεγάστρου, με στόχο κατ' αρχήν την προστασία των αρχαιοτήτων, διαπιστώθηκε πριν από χρόνια. Προχτές στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο παρουσιάστηκε η σχετική μελέτη που εκπονήθηκε από το μελετητικό γραφείο "Σύνθεση και Ερευνα ΕΠΕ, Γ. Αλμπάνης - Ν. Φιντικάκης".Αλλά το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας στο ΚΑΣ, που ενέκρινε τη μελέτη με 7 ψήφους υπέρ και 6 κατά (ζητούσαν αναβολή), κατέδειξε πως η εν λόγω μελέτη έχασε το στόχο, ο οποίος μετατοπίστηκε στην άνεση των επισκεπτών.Οσο για το Συμβούλιο, ήταν φανερό πως αποδέχτηκε μία μελέτη με ελλιπή στοιχεία - όπως όλοι διαπίστωσαν - υπό το φόβο της απώλειας κοινοτικών κονδυλίων, που θα συνδράμουν στο συνολικό κόστος που θα φτάσει περίπου τα 4 δισ. Το επιχείρημα, βέβαια, ήταν ότι μία ακόμα καθυστέρηση θα σήμαινε επιδείνωση της κατάστασης των μνημείων.
Οι παρατηρήσεις, όμως, που διατυπώθηκαν από τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Συντήρησης Αρχαιοτήτων (ΔΣΑ) Νίκο Μίνω κατέληγαν στο συμπέρασμα πως το προτεινόμενο στέγαστρο καθόλου "δεν εγγυάται την καλή κατάσταση διατήρησης των ευαίσθητων και ήδη καταπονημένων ευρημάτων".Δεν εγγυάται δηλαδή την υλοποίηση του στόχου, διότι "έπρεπε να έχει προηγηθεί μελέτη περιβαλλοντικών συνθηκών, ώστε να εξασφαλιστούν οι κατάλληλες για την προστασία των αρχαίων συνθήκες μικροκλίματος. Κι επίσης να έχει ενημερωθεί η Διεύθυνση, ώστε να δώσει προδιαγραφές".Υστερα από σχετικές ερωτήσεις, οι μελετητές παραδέχτηκαν ότι η σχετική υγρασία εντός του στεγάστρου στους καλοκαιρινούς μήνες είναι στο 45% και η θερμοκρασία στους 28 βαθμούς,δίχως να έχουν υπολογιστεί οι μεταβολές μεταξύ ημέρας - νύχτας και χειμώνα - καλοκαιριού, καθώς και οι επιπτώσεις από το θαλασσινό περιβάλλον. Αυτές οι συνθήκες κρίθηκαν "απαράδεκτες" από τη ΔΣΑ, συμπληρώνοντας ότι "το χειμώνα η σχετική υγρασία θα ξεπερνά πιθανόν τα αποδεκτά όρια.
Σημειώνεται ότι το στέγαστρο που εξωτερικά θα καλυφθεί με θηραϊκή γη, θα αερίζεται με περσίδες που θα ανοίγουν και θα κλείνουν, ενώ τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν είναι ξύλο, χάλυβας για το εσωτερικό δικτύωμα και ανοξείδωτο αλουμίνιο. Πολλά μέλη του Συμβούλιο ζήτησαν ποσοστά και χρόνους αντοχής των υλικών, καθώς και το κόστος συντήρησής του,δεν έλαβαν όμως απαντήσεις, για τις οποίες υπέθεσαν ότι μπορεί να υπάρχουν στα τεύχη της μελέτης που δεν ανοίχτηκαν. Κι αν δεν υπάρχουν, οι μελετητές να τα φέρουν στο μέλλον. Συνεπώς, ας εγκριθεί η μελέτη...
Μία μελέτη που έπρεπε να στοχεύει στην προστασία κατ' αρχήν των αρχαίων κι έπειτα των τουριστών, αλλά ανατέθηκε σε ιδιωτικό μελετητικό γραφείο, όπως όλες όσες χρηματοδοτούνται από το Β ΚΠΣ, για ένα σημαντικό έργο, το οποίο θα πρέπει να προσαρμοστεί στους ρυθμούς απορρόφησης των κοινοτικών κονδυλίων, πάση θυσία.
Δ. ΜΥΡΙΛΛΑ
Με αφορμή την, περσινή, έβδομη επέτειο από το θάνατο του μεγάλου μας ποιητή Γιάννη Ρίτσου,ο εκδοτικός οίκος "Νέα Σύνορα" - Α. Λιβάνη,κυκλοφόρησε το βιβλίο "Γλυκειά μου Λούλα",στο οποίο περιέχονται ανέκδοτα προσωπικά γράμματα, που έστελνε ο ποιητής στην αδελφή του Λούλα την εποχή της εξορίας του. Την επιμέλεια του βιβλίου έχει κάνει η ανιψιά του, η μουσικός Δέσποινα Γλέζου.
Από τα γράμματα του Ρίτσου φαίνεται καθαρά, όπως επισήμανε στη χτεσινή παρουσίαση του βιβλίου η Σόνια Ιλίνσκαγια,"η εύθραυστη ευαισθησία του. Η αγάπη αποτελεί την κινητήρια δύναμη αντίστασης και η αδελφή του ήταν η πολύτιμη συμπαραστάτης του". Η Ρούλα Κακλαμανάκη χαρακτήρισε τον Γιάννη Ρίτσο "ποιητή πέρα από τα σύνορα του Εγώ, ποιητή των καθολικών βιωμάτων, ποιητή που ταυτίστηκε με τη μοίρα μιας ολόκληρης γενιάς". "Θαυμαστής και μαθητής του Γιάννη Ρίτσου" δήλωσε ο Θάνος Μικρούτσικος,λέγοντας ότι "ο Καβάφης και ο Ρίτσος είναι οι δύο μεγαλύτερες μορφές του 20ού αιώνα".
"25/3/50. Αδελφούλα μου - Λουλίτσα μου αγαπημένη - καλησπέρα σου - είναι βράδι - κ' έρχουμαι σαν άλλοτε, όπως ερχόμουνα στο σπιτάκι σου - να σου πω δυο λογάκια - ν' αλαφρώσει η ψυχή μου - να σου πω ακόμη μια φορά ευχαριστώ για την αγάπη σου, για την καλοσύνη σου - για τις ατέλειωτες φροντίδες σου...".
Το βάρβαρο και ανάλγητο εργασιακό καθεστώς, την κοροϊδία που έχει σαν αποτέλεσμα τη ραγδαία μείωση του εισοδήματός τους, καταγγέλλουν με ανακοίνωσή τους τα μέλη της Χορωδίας της ΕΡΤ ΑΕ.Μεταξύ άλλων στην καταγγελία αναφέρεται ότι "η μοναδική στο είδος της επαγγελματική χορωδία στη χώρα υφίσταται έναν εργασιακό "μεσαίωνα". Στο σύνολό μας εργαζόμαστε με ανανεούμενη σύμβαση έργου, ενώ καθημερινή σχεδόν είναι η απειλή για τους "μειωμένης απόδοσης" χορωδούς, ακόμη και κατά την ώρα της δοκιμής. Χωρίς κανένα δικαίωμα από αυτά που ένας εργαζόμενος θα έπρεπε να απολαμβάνει σε ένα στοιχειώδες καθεστώς δικαίου, πορευόμαστε καθημερινά σε έναν εργασιακό γολγοθά, μη μπορώντας καν να ασθενήσουμε, αφού έτσι μειώνονται οι έτσι κι αλλιώς κουτσουρεμένες αμοιβές. Εξαγγέλλοντας η ΕΡΤ ότι θα τροποποιήσει το βάρβαρο εργασιακό καθεστώς, πάγωσε τις αμοιβές από τον Ιούνιο του 1989. Οι νέες φορολογικές ρυθμίσεις φέρνουν τη ραγδαία μείωση των αμοιβών. Σε αυτά προστίθενται και ο αυταρχισμός "αυτοί είναι οι όροι και ή τους αποδέχεσαι ή φεύγεις"". Τέλος, καλούν κάθε εργαζόμενο, κάθε πολιτιστικό - κοινωνικό και πολιτικό φορέα να τους συμπαρασταθεί.
Αρχίζουν, αύριο, στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου οι παραστάσεις της "Λυσσασμένης γάτας" του Τέννεση Ουίλιαμς,σε σκηνοθεσία και δραματουργική επεξεργασία Ανδρέα Βουτσινά,σκηνικά Ανδρέα Σαραντόπουλου,κοστούμια Ρένας Γεωργιάδου και μουσική Βασίλη Δημητρίου.Παίζουν: Φιλαρέτη Κομνηνού, Ρέα Φορτούνα, Δάνης Κατρανίδης, Ρένια Λουιζίδου, Μιράντα Ζαφειροπούλου, Αγγελος Αντωνόπουλος, Γιάννης Καρατζογιάννης, Δημήτρης Ζακυνθινός, Φώτης Αρμένης, Κώστας Σαπουτζιδάκης, Ολγα Γκάτζιου.
Το έργο διαδραματίζεται σ' ένα δωμάτιο με βεράντα ολόγυρα, ένα δωμάτιο - κλουβί ανοιχτό γύρω, όπου η Μάγκι προσπαθεί απεγνωσμένα να μείνει μόνη με τον άντρα της και δεν το κατορθώνει. "Γι' αυτό", είπε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο Ανδρέας Βουτσινάς,"ο συγγραφέας ζητάει ρητά, τοίχοι και πόρτες να είναι φανταστικά. Μέσα σ' αυτό το ανοιχτό κλουβί ο καθένας βρίσκεται αλυσοδεμένος στην απομόνωσή του, προσπαθώντας μάταια να δραπετεύσει και να ενωθεί με τον άλλο. Μόνο προς το τέλος μοιάζει να σπάνε τα δεσμά και να λυτρώνονται, με το θάνατο ή με τον έρωτα".
Το εικαστικό έργο του καθηγητή Ευθύμη Βαρλάμη "Αλέξανδρος 2000" θα παρουσιαστεί από τις 20 του Μάρτη έως τις 10 Ιουνίου, στους χώρους του Δήμου Αθηναίων, Γκάζι (Πειραιώς 100) και Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα Μερκούρη" (Ηρακλειδών 66 και Θεσσαλονίκης, Θησείο). Στο Γκάζι θα φιλοξενηθεί το μεγαλύτερο μέρος από αυτό το εικαστικό έργο, ενώ θα πραγματοποιηθούν και παράλληλες εκδηλώσεις. Στο δεύτερο χώρο ο Ευθ. Βαρλάμης θα παρουσιάσει μία προοπτική της Αθήνας, με προτάσεις και λύσεις για την καθημερινή ζωή της πόλης.
"Αριες κωμικές και πνευματώδεις" παρουσιάζει ο βαθύφωνος Ευθύμιος Μιχαλόπουλος στο ρεσιτάλ, που θα δώσει σήμερα (8.30μμ), στον "Παρνασσό" (πλ. Καρύτση). Το πρόγραμμα του ρεσιτάλ είναι αφιερωμένο στο κωμικό στοιχείο στην όπερα και περιλαμβάνει έργα των Μότσαρτ, Ροσίνι, Γκουνό, Ντονιτσέτι, Βέμπερ και Μουσόργκσκι. Τιμές εισιτηρίων: 3.000 και 1.500 δραχμές (φοιτητικό).