ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 6 Δεκέμβρη 2023
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟΜΕΑΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Να μην κλείσει το μουσείο «Βάσως Κατράκη» στο Αιτωλικό

Την απόφαση της κυβέρνησης για την κατάργηση του ΝΠΔΔ «Μουσείο Βάσως Κατράκη - Εικαστικό Κέντρο Χαρακτικής» στο Αιτωλικό καταγγέλλουν η Τομεακή Επιτροπή Αιτωλοακαρνανίας του ΚΚΕ και οι Κομματικές Οργανώσεις Δήμου Μεσολογγίου του ΚΚΕ.

Οπως σημειώνουν στην ανακοίνωσή τους, «αυτή η απόφαση αποτελεί συνειδητή επιλογή υποβάθμισης και απαξίωσης συνολικά πολιτιστικών δράσεων και οργανισμών που δεν εξυπηρετούν οικονομικά συμφέροντα της τουριστικής βιομηχανίας, αλλά και ειδικά του έργου της εξαίρετης αυτής αναγνωρισμένης δημιουργού, που σημάδεψε την παγκόσμια χαρακτική δημιουργία εκφράζοντας τον μόχθο και τους μεγάλους αγώνες του λαού μας για δίκιο και ελευθερία, από την Αντίσταση, τα δύσκολα μετεμφυλιακά χρόνια έως τη δικτατορία.

Το "Μουσείο Βάσως Κατράκη - Εικαστικό Κέντρο Χαρακτικής" στο Αιτωλικό έχει χαρακτηριστεί ως μοναδικό μουσείο αμιγώς Χαρακτικής Τέχνης στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη.

Το ΚΚΕ ήδη από το 2014, αλλά και πιο πριν, επισήμανε τα προβλήματα του Μουσείου και με Ερώτηση στη Βουλή είχε ζητήσει να ληφθούν μέτρα.

Από τότε έχουν περάσει 9 χρόνια και η κατάσταση του μουσείου όχι μόνο δεν βελτιώθηκε, αλλά φαίνεται να έχει σημαδευτεί ανεξίτηλα από την αδιαφορία του κράτους και την εγκατάλειψη διαχρονικά από τις δημοτικές αρχές του δήμου Μεσολογγίου.

Τα κροκοδείλια δάκρυα και οι εκ των υστέρων εκκλήσεις κανέναν δεν πείθουν, ειδικά όταν προέρχονται από αυτούς που είτε είχαν τη δημοτική, είτε την κυβερνητική ευθύνη για τη σωστή και εύρυθμη λειτουργία του Μουσείου.

Η Τομεακή Επιτροπή Αιτωλοακαρνανίας και οι Κομματικές Οργανώσεις Δήμου Ι. Π. Μεσολογγίου του ΚΚΕ θα συνεχίσουμε να παλεύουμε για την ανάκληση της απόφασης και τη συνέχεια της λειτουργίας του Μουσείου ως ΝΠΔΔ απαιτώντας:

  • Να παρθούν τώρα όλα τα μέτρα για τη συντήρηση και αποκατάσταση των έργων.
  • Να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις στους χώρους του μουσείου, ώστε να διασφαλιστούν οι κατάλληλες συνθήκες έκθεσης και φύλαξης των έργων.
  • Να προσληφθεί όλο το αναγκαίο μόνιμο προσωπικό (φύλακες, διοικητικοί υπάλληλοι, ξεναγοί, ιστορικοί, επιμελητές εκθέσεων) ώστε να λειτουργήσει και να αποτελέσει πολιτιστικό πόλο όχι μόνο για την περιοχή αλλά πολύ ευρύτερα.

Καλούμε: Τους Πολιτιστικούς Συλλόγους του δήμου της Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου να σταθούν δίπλα στο "Μουσείο Βάσως Κατράκη - Εικαστικό Κέντρο Χαρακτικής" καταδικάζοντας την απόφαση της κυβέρνησης.

Σήμερα προβάλλει επιτακτικά πια η αναγκαιότητα, πρώτα από όλα, κυριολεκτικά να σωθούν τα έργα... Και αυτό σημαίνει ότι μπαίνει επί τάπητος η συζήτηση για τη δωρεά και το μέλλον του μουσείου...».

Με αφορμή τις επιχειρούμενες συγχωνεύσεις στον τομέα του οπτικοακουστικού

Ανοιχτή συζήτηση σωματείων, φορέων και οργανισμών συλλογικής διαχείρισης έγινε τη Δευτέρα στον κινηματογράφο «Αστορ»

Ανοιχτή συζήτηση σωματείων, φορέων και οργανισμών συλλογικής διαχείρισης πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα στον κινηματογράφο «Αστορ», ώστε γίνουν ευρύτερα γνωστές οι θέσεις τους για τη δηλωμένη πρόθεση της κυβέρνησης να συγχωνευθεί το Εθνικό Κέντρο Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ) με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) και τον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας.

Στη συζήτηση συμμετείχαν εκπρόσωποι από τους εξής φορείς: Ενωση Σκηνοθετών Δημιουργών, Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος, Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Δικαιωμάτων των Ελλήνων Μουσικών «Απόλλων», Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Εργων Εικαστικών Τεχνών και των Εφαρμογών τους, Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Δικαιωμάτων Παραγωγών Κινηματογραφικών Εργων «Ερμείας», Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Δκαιωμάτων Διευθυντών Φωτογραφίας, Σκηνογράφων «Ισοκράτης», Ενωση Ελλήνων Μεταγλωττιστών, Σωματείο Εργαζομένων στον Οπτικοακουστικό Τομέα «Κλακέτα», Σύλλογος Σπουδαστών Σχολών Χορού, Θεάτρου & Κινηματογράφου. Οι παραπάνω υπογράφουν κοινή ανακοίνωση που βγήκε στη δημοσιότητα στις 9 Νοέμβρη.

Οι ομιλητές, αφού εξήγησαν πλευρές του επικείμενου νομοσχεδίου (το οποίο ήρθε στα χέρια τους μέσω διαρροών, καθώς δεν έχει βγει ακόμα σε διαβούλευση), έκρουσαν τον κώδωνα του κίνδυνου και κάλεσαν σε κοινή δράση τα υπόλοιπα σωματεία του χώρου του Πολιτισμού.

Τα σωματεία εξήγησαν ότι η συγχώνευση μεταξύ αυτών των τριών νομικών προσώπων έρχεται σε σύγκρουση τόσο με τους σκοπούς των φορέων όσο και με τα ίδια τα χαρακτηριστικά τους, και σημείωσαν ότι η επικείμενη νομοθετική ρύθμιση αποτελεί παγκόσμια αποκλειστική πρωτοτυπία: Το ΕΚΚ είναι παραγωγικός οργανισμός που έχει δικαίωμα είσπραξης εσόδων από ενισχυόμενες ταινίες του και έχει σκοπό του την προώθηση και την προστασία της ελληνικής κινηματογραφικής τέχνης. Το ΕΚΟΜΕ είναι από το νομικό του πλαίσιο και την ίδρυσή του ένα επενδυτικό εργαλείο που αντιμετωπίζει τον κινηματογράφο και κάθε οπτικοακουστικό έργο ως επενδυτικό κίνητρο, με στόχο την προσέλκυση ελληνικών και ξένων κεφαλαίων, και χρηματοδοτεί χωρίς να βασίζεται σε καλλιτεχνικά κριτήρια, αξιολογώντας την οικονομική βιωσιμότητα της πρότασης. Ο ΟΠΙ είναι ένας εποπτικός οργανισμός με χαρακτηριστικά ανεξάρτητης αρχής και κατεξοχήν αρμοδιότητά του είναι η προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας. Ο ενιαίος υπεροργανισμός εκτείνεται σε ολόκληρο το φάσμα του Πολιτισμού, καθώς το ζήτημα των πνευματικών δικαιωμάτων είναι πολύ ευρύτερο και δεν αφορά μόνο τους κινηματογραφιστές, αλλά ολόκληρη την καλλιτεχνική δημιουργία. Ο οργανισμός φέρεται να περιέχει από την παραγωγή κινηματογραφικού έργου, την προσέλκυση επενδύσεων και την ανάπτυξη της πολιτικής για τα πνευματικά δικαιώματα μέχρι την κινηματογραφική παιδεία, μέσω σεμιναρίων και εκπαιδευτικών πλαισίων της πολιτιστικής διπλωματίας, όσο και του αρχείου κινηματογραφικής και οπτικοακουστικής κληρονομιάς. Σημείωσαν επίσης ότι μαζί με την κατάργηση των 3 οργανισμών καταργούνται και οι νόμοι με τους οποίους λειτουργούν, άρα δεν θα υπάρχει σαφές νομοθετικό πλαίσιο ούτε για τον κινηματογράφο, ούτε για τα πνευματικά δικαιώματα.

Ο Κώστας Φέρρης, πρόεδρος της Ενωσης Σκηνοθετών Δημιουργών, τόνισε ότι «η έννοια του δημιουργού συγκρούεται με τις έννοιες παραγωγή και εμπορική εκμετάλλευση, δηλαδή οι δημιουργοί θα έχουν τα χέρια τους δεμένα από τους παράγωγους». Ο πρόεδρος του ΟΣΔ «Ισοκράτης», Αργύρης Θέος, μετέφερε ότι «υπάρχει ιδιαίτερη ανησυχία στους φορείς (...) ένας οργανισμός που ελέγχει δεν μπορεί να βρίσκεται κάτω από την εξουσία μιας διοίκησης η οποία εκπροσωπεί τους ελεγχόμενους». Ο Ντίνος Γεωργούντζος, γενικός γραμματέας του ΟΣΔ «Απόλλων», εκτίμησε ότι η δρομολογούμενη συγχώνευση «δεν θα ωφελήσει σε τίποτα τους δικαιούχους του οργανισμού σε ό,τι αφορά την πνευματική ιδιοκτησία, που είναι ένα πεδίο πολύ ιδιαίτερης ειδίκευσης». Ο Σήφης Στάμου από το Σωματείο Εργαζομένων «Κλακέτα» ανέδειξε ότι «οι εργαζόμενοι στο οπτικοακουστικό βιώνουν ένα ξεχαρβάλωμα των εργασιακών τους σχέσεων και έναν ευτελισμό των αμοιβών τους, όλα στο όνομα της "ανάπτυξης" (...) πρόκειται για ένα σχέδιο που αφορά τους παραγωγούς». Ο πρόεδρος του ΕΕΤΕ Νάσος Χαλκίδης επεσήμανε ότι εδώ και καιρό υπάρχει η «πρόθεση» να ζητείται από τους δημιουργούς η παραίτηση από τα πνευματικά δικαιώματά τους και ότι αυτό που ετοιμάζεται είναι συνέχεια όλων των επιθέσεων που δέχονται οι δημιουργοί. Ο Μπάμπης Δαραδήμος φώτισε πλευρές των πνευματικών δικαιωμάτων, ανέλυσε τη βασική δομή του σχεδίου και τόνισε ότι αφορά συνολικά όλους τους κλάδους του Πολιτισμού. Ο Κώστας Σταματόπουλος, γραμματέας της ΕΣΔ, στάθηκε περισσότερο στη συγχώνευση του ΕΚΚ με το ΕΚΟΜΕ, υπογραμμίζοντας ότι η κατεύθυνσή του στρέφεται ενάντια στους δημιουργούς, ενώ πρόσθεσε πως υπάρχει ανοιχτή πληγή 140 εκατ. στο ΕΚΟΜΕ και πως έχουν εγκριθεί δημόσια χρήματα χωρίς να υπάρχουν οι αντίστοιχοι κωδικοί. Τέλος, ο Βασίλης Βαφέας από τον ΟΣΔ «Ερμείας» επεσήμανε ότι το σχέδιο εκφράζει την πολιτική βούληση να τσακιστούν οι δημιουργοί, διότι η Τέχνη ενοχλεί.

Παρεμβάσεις έκαναν επίσης ο Χρήστος Σκυλλάκος από την Πανελλήνια Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου και ο Γιάννης Μισουρίδης από την Ενωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ.

ΒΕΛΓΙΟ
Δύο συναυλίες που έκαναν αίσθηση με το «Canto General»

Η Μπέττυ Χαρλαύτη ερμήνευσε το έργο που μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης, στην Αμβέρσα και στην Μπριζ

Δύο μεγαλειώδεις συναυλίες δόθηκαν στο Βέλγιο, 50 χρόνια μετά τον θάνατο του Χιλιανού ποιητή Πάμπλο Νερούδα, όπου παρουσιάστηκε το μνημειώδες έργο του, «Canto General», μια ωδή στη φύση, στην ειρήνη, στην ελευθερία, μελοποιημένο από τον κορυφαίο Ελληνα συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη. Σολίστ η Ελληνίδα Μπέττυ Χαρλαύτη, τελευταία επίλεκτη ερμηνεύτρια του συνθέτη. Μαζί της επί σκηνής η ιστορική χορωδία De Chorale.

Ο κόσμος συνέρρευσε στο Elizabeth Hall της Αμβέρσας και στο Concertgebouw της Μπριζ, στις 19 και 26 Νοεμβρίου αντίστοιχα, όπου υποδέχτηκε με πρωτοφανή ενθουσιασμό την ερμηνεύτρια, γνωστή και ως «φωνή του Μίκη Θεοδωράκη από τη νεότερη γενιά», καθώς και τα πάνω από 120 μέλη της χορωδίας De Chorale, που μετρά έναν αιώνα πορείας. Το μέρος του βαρύτονου απέδωσε ο Βέλγος Thomas Blondelle. Τις συναυλίες διηύθυνε ο μαέστρος Paul Dinneweth, ενώ η σκηνοθεσία ήταν του Henri Ardui.

Χιλιάδες ένθερμου κοινού τίμησαν τις παρουσιάσεις του εμβληματικού όσο και απαιτητικού αυτού έργου, το οποίο έχει σφραγίσει με την ερμηνεία της η μεγάλη μας Μαρία Φαραντούρη, ενώ εξίσου πολλοί ήταν όσοι δεν κατάφεραν να εξασφαλίσουν ένα εισιτήριο, αφού οι δύο επετειακές συναυλίες ήταν sold out καιρό πριν.

Το «Canto General» παρουσιάστηκε τελευταία φορά στο Βέλγιο το 2019, για τον εορτασμό των 70 χρόνων από τη Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Σολίστ ήταν και πάλι η Μπέττυ Χαρλαύτη, κάνοντας τότε το ντεμπούτο της στο έργο, το οποίο ο ίδιος ο Μίκης Θεοδωράκης την είχε παροτρύνει να εντάξει στο ρεπερτόριό της.

«Η μικρή λέξη αγάπη» στην Πάτρα

«H μικρή λέξη αγάπη» του Αύγουστου Κορτώ σε διασκευή και σκηνοθεσία Νάντιας Δαλκυριάδου, με τις Αγγελική Ξένου και Βασιλική Κούλη, για δύο παραστάσεις στην Πάτρα στον Πολυχώρο Πολιτισμού «Μηχανουργείο» την Τρίτη 12 και την Τετάρτη 13 Δεκέμβρη στις 21.00.

Η παράσταση βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Αύγουστου Κορτώ που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Πατάκη» και θίγει το ευαίσθητο και δυστυχώς συνεχώς επίκαιρο θέμα της έμφυλης και οικογενειακής βίας.

Η Μάντια, το κορίτσι από το Τυφλό Νερό, έμαθε τι θα πει βία από πρώτο χέρι. Μέσα στην οικογένεια, από το χέρι του πατέρα. Εφτασε η ώρα που το έσκασε από τον βασανιστή της για μια καλύτερη ζωή αλλά την περίμενε ένας νέος κύκλος βίας... Πίσω από έναν έρωτα, καλά κρυμμένος, ένας νέος βασανιστής. Ενας νέος κύκλος βίας, πιο επώδυνος.

Πόσο κοστίζει να είσαι γυναίκα; Πόσο κοστίζει η ζωή; Πόσο κοστίζει η αγάπη; Μεταξύ ζωής και θανάτου. Ενα κορίτσι ακροβατεί και μας λέει την ιστορία του γι' αυτήν τη... μικρή λέξη αγάπη...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ