Κατά της πώλησης η παράταξη «ΘεσσαλοΝΙΚΗ Τώρα»
Motion Team |
Θυμίζουμε ότι το 2005, η δημοτική παράταξη «ΘεσσαλοΝΙΚΗ Τώρα» πραγματοποίησε συμβολική κατάληψη ενάντια στο ξεπούλημα και συνέχισε μια μαζική δράση, ώστε να μη βγει το ιστορικό στολίδι της πόλης στο «σφυρί». Η παράταξη διεκδικούσε να αξιοποιηθεί το πανέμορφο αρχιτεκτονικά και ιστορικής σημασίας μνημείο προς όφελος της πόλης, είτε μέσω της αγοράς του από το Ελληνικό Δημόσιο, σε συμβολική τιμή, είτε μέσω της συμβολικής μίσθωσής του από το Ελληνικό Δημόσιο και την παραχώρηση της χρήσης του στο Δήμο της Θεσσαλονίκης.
Η διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης χαρακτήρισε σκανδαλώδη την πώληση του κτιρίου και ζητά παρέμβαση της κυβέρνησης, ώστε να σταματήσει το ξεπούλημα. Μάλιστα, θα συζητήσει το θέμα στο επόμενο Δημοτικό Συμβούλιο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το κτίριο, που είχε παραχωρηθεί, ως δωρεά του Δημοσίου, στον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό (ΕΕΣ) και χαρακτηρίστηκε διατηρητέο (1977), αναπαλαιώθηκε με χρήματα του λαού από τον κρατικό προϋπολογισμό (850 εκατ. δρχ.) για να στεγάσει τον Οργανισμό «Θεσσαλονίκη Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 1997». Στην κατοχή, σ' αυτό στεγάστηκε η Γκεστάπο και χρόνια αργότερα το Στρατηγείο του ΝΑΤΟ.
Σε «μάχη χαρακωμάτων» εξελίσσεται η αντίδραση κινηματογραφιστών και φορέων του χώρου για το μαζικό αποκλεισμό Ελλήνων σκηνοθετών από το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που ξεκινά σήμερα.
Σήμερα, λοιπόν, ξεκινά και η «Γιορτή Ντοκιμαντέρ» των «κομμένων» σκηνοθετών στο «Σινέ Φιλίπ» (Αθήνα), ενώ η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών και το Παράρτημα Σκηνοθετών Θεσσαλονίκης καλούν τους κομμένους ντοκιμαντερίστες να προβάλουν τις ταινίες τους και στην αίθουσα «Μέγας Αλέξανδρος» (Τσιμισκή 14, Θεσσαλονίκη) από 11 - 15/3. Η ΕΕΣ καλεί τους σκηνοθέτες να επικοινωνήσουν στα τηλέφωνα 210-8223205, 210-8228936, για την προβολή των ταινιών τους.
Ταυτοχρόνως, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης προσπαθεί, με αμήχανο τρόπο, να απαντήσει στο σάλο που ξεσήκωσε η απόφαση της διεύθυνσής του. Αρνούμενη να δώσει στοιχεία για τις αποκλεισμένες ταινίες στην ΕΕΣ (σ.σ. βλ. χθεσινό «Ρ»), δίνει στοιχεία για τη συμμετοχή ελληνικών ντοκιμαντέρ στις τρεις τελευταίες διοργανώσεις! Ετσι, στο 8ο Φεστιβάλ, προβλήθηκαν 64 ελληνικές ταινίες σε σύνολο 161 (39,75%), συν 23 ελληνικές ταινίες στην «Ανοιχτή Οθόνη». 9ο Φεστιβάλ: 75 ελληνικές σε σύνολο 206 (36,40%), συν 30 ελληνικές στην «Ανοιχτή Οθόνη». 10ο (φετινό): 47 ελληνικές σε σύνολο 153 (30,71%). Αρα, επιβεβαιώνονται οι σκηνοθέτες που μιλούν για μείωση του ελληνικού ντοκιμαντέρ στη διοργάνωση!
Κατά τ' άλλα, το Φεστιβάλ δεν μπαίνει καν στον «κόπο» να απαντήσει και στα άλλα ζητήματα που θέτουν οι σκηνοθέτες και αφορούν στην αλλαγή του προσανατολισμού του προς την τηλεόραση και την εμπορικότητα.
Ο τάφος περιείχε πολλές ταφές και αρκετά σημαντικά ευρήματα. Ανάμεσά τους μικρά πήλινα θρυμματισμένα αγγεία, δύο σφραγιδόλιθους από στεατίτη, χάντρες από διάφορα υλικά, στρεβλωμένη χάλκινη φυλλόσχημη απόληξη αιχμής, πήλινα σφονδύλια κ.ά. «Πρόκειται για σημαντική ανακάλυψη σε ό,τι αφορά στην προϊστορία της Δυτικής Ελλάδας και των Ιονίων νήσων, καθώς προστίθεται μία νέα μυκηναϊκή θέση. Ιδιαίτερη σημασία, ωστόσο, αποκτά το εύρημα για τη Λευκάδα, καθώς μέχρι σήμερα απουσίαζε σχεδόν η μυκηναϊκή παρουσία στο νησί και η αποκάλυψη του τάφου προσδίδει, πλέον, νέες διαστάσεις στην έρευνα».
Εως τις 29/3 διαρκεί η έκθεση έργων της Κάτιας Βαρβάκη στο χώρο σύγχρονης τέχνης «Αμυμώνη» (Τοσίτσα 16, Ιωάννινα). Πρόκειται για έργα ζωγραφικής και κατασκευές, με γενικό τίτλο «Ονειρότοποι».
Στην γκαλερί «Ζουμπουλάκη» (πλατεία Κολωνακίου 20), φιλοξενείται (έως 29/3) έκθεση της Κατερίνας Στεφανιδάκη, με τίτλο «Πατησίων 179». Πρόκειται για την πρώτη ατομική της έκθεση, που περιλαμβάνει δύο πανοραμικά σχέδια - εγκαταστάσεις (κάρβουνο σε χαρτί). Στη ζωγραφική της, ο διάλογος με το χώρο βρίσκεται ως κεντρικό ζήτημα. Με κύρια εργαλεία την προοπτική και το σχέδιο, ο ζωγραφικός χώρος γίνεται προέκταση του πραγματικού, καθιστώντας τον επισκέπτη μέρος του έργου. Η καλλιτέχνης καταγράφει με χιούμορ και κυνισμό το παρόν της ίδιας και του θεατή και στιγμές από τη ζωή μιας πολυπρόσωπης πόλης, όπως η Αθήνα, που αλλάζει όψεις ραγδαία.
Στη «Μέδουσα» (Ξενοκράτους 7), παρουσιάζεται η τελευταία δουλειά της Βούλας Μασούρα με τίτλο «Λήθης αναίρεση». Σημειώνουμε ότι τον προσεχή Ιούνη στη Δημοτική Πινακοθήκη της Ρόδου - Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης, θα παρουσιαστεί αναδρομική έκθεσή της, σε συνεργασία με τη «Μέδουσα».
Μάλλον «περίεργη» ήταν η προχθεσινή συνάντηση του υπουργού Πολιτισμού, Μ. Λιάπη, με τον Αμερικανό πρέσβη, Ντάνιελ Σπέκχαρντ, μετά από αίτημα του τελευταίου. Οι πρεσβευτές των ΗΠΑ δε μας έχουν συνηθίσει σε τέτοιου είδους συναντήσεις, ενώ το ενδιαφέρον τους για τον πολιτισμό δεν ξεπερνά παρεμβάσεις τύπου Μίλερ για τα πνευματικά δικαιώματα, τομέας στον οποίο η οπτικοακουστική βιομηχανία των ΗΠΑ έχει ρίξει το βάρος της, με κερδοσκοπικούς - μονοπωλιακούς όρους βέβαια.
Από τις δηλώσεις μετά τη συνάντηση, δε βγαίνει κάτι ουσιαστικό. «Αναφερθήκαμε στα θέματα κοινού ενδιαφέροντος των δύο χωρών που αφορούν στον πολιτισμό», «συμφωνήσαμε να ενισχύσουμε τις πολιτιστικές ανταλλαγές, να αναπτύξουμε διάφορες δράσεις σε πολιτιστικό επίπεδο, ότι θα είμαστε σε συνεχή επαφή», είπε ο υπουργός. Ο Σπέκχαρντ είπε ότι ο πολιτισμός «είναι το ίδιο σημαντικός με την οικονομία ή την πολιτική» και προανήγγειλε ότι «κατά τη διάρκεια της θητείας μου εδώ σκοπεύω να συνεργαστώ στενά» με το ΥΠΠΟ, «προκειμένου να επεκτείνουμε και να προωθήσουμε τις ανταλλαγές στους τομείς του πολιτισμού και των τεχνών και να βελτιώσουμε την κατανόηση ανάμεσα στους δυο λαούς». Απέφυγε δε άκρως διπλωματικά να πάρει θέση για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα.
Εκθεση - αναφορά στο κομπολόι πραγματοποιείται (12 - 18/3) στο Πολιτιστικό Στέκι της «Διάβασης» (Σταυροπούλου 29, πλατεία Αμερικής). Διοργανώνεται από τη Λέσχη Φίλων Κομπολογιού. Μέσα από τα εκθέματα, το κοινό θα μάθει την ιστορία, τα υλικά και τον ορισμό του αυθεντικού κομπολογιού. Στις 14/3 (9 μ.μ.) θα πραγματοποιηθεί μουσική βραδιά από τους «Λόγου χάριν». Ωρες λειτουργίας: Καθημερινά: 6.30 - 9 μ.μ. Σάββατο: 11 π.μ. - 2 μ.μ.
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, με την υποστήριξη του ΥΠΠΟ, θα φιλοξενήσει τη διοργάνωση (συνεδριακές εργασίες και παραστάσεις) του 12ου Ευρωπαϊκού Βραβείου Θεάτρου. Θυμίζουμε ότι η δεύτερη κρατική μας σκηνή, πέρσι, για πρώτη φορά, φιλοξένησε αυτήν την πανευρωπαϊκή θεατρική συνάντηση. Η φετινή θα πραγματοποιηθεί από τις 10 έως τις 13 Απριλίου, με τη συμμετοχή Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών (συγγραφέων, σκηνοθετών, ηθοποιών, κλπ.) και θεωρητικών και κριτικών του θεάτρου.