ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 15 Ιούλη 1999
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Τα υπόγεια της γειτονιάς μου

Περπατούσα κάτω απ' τις νερατζιές της οδού Τσιμισκή, ξαφνιασμένη απ' το άρωμά τους και τη μάχη που έκαναν για ν' αντέξουν τους ρύπους της Χαριλάου Τρικούπη. Φέτος το καλοκαίρι είχε φέρει μαζί του μια παράξενη ζέστη, απόηχο της λάβας των βομβαρδισμών της Γιουγκοσλαβίας.

Ανεργία, φτώχεια, πόλεμος... Το βάδισμα κάτω απ' τα φουντωτά δεντράκια μ' έπαιρνε μακριά από μαύρες σκέψεις. Κι εκείνο το φεγγάρι, που έλαμπε, σαν να ήθελε να πνίξει τις λύπες στο ασήμι, σαν να ήθελε να κρύψει ό,τι άσχημο. Ξεχάστηκα! Σα να μην ήμουν στην καρδιά της Αθήνας. Σα να μην υπήρξαν ποτέ τα στοιχειά της γειτονιάς μου, τα σκορπισμένα σκουπίδια, οι επαίτες, οι πλανόδιοι ξεριζωμένοι μουσικοί, οι άνεργοι, που κουρνιάζουν στις πλατείες απ' τα χαράματα περιμένοντας αφεντικά, η πηχτή μυρωδιά από χιλιάδες καταλύτες. Τι βραδιά κι εκείνη! Σα να μη ζούσα στη χώρα μου.

Ωσπου, κάτω απ' τα πόδια μου, χαμηλότερα από την επιφάνεια του πεζοδρομίου είδα εκείνα τα δυο χέρια, που άνοιξαν το υπόγειο παράθυρο, διστακτικά. Γυναικεία χέρια, που με ντροπαλές κινήσεις καθάρισαν το βρωμισμένο απ' τα καυσαέρια σκοινί κι άρχισαν ν' απλώνουν φρεσκοπλυμένα παιδικά ρουχαλάκια. Με μιαν απελπισμένη φροντίδα...

Αυτός κι αν είναι πόλεμος, σκέφτηκα. Ασίγαστος, ανελέητος, δολοφόνος της καθημερινής ζωής. Οποιος αναρωτιέται για το φασισμό στην αρχιτεκτονική, στην πολεοδομία, ας σκύψει στα υπόγεια της γειτονιάς μου. Στην καρδιά της Αθήνας. Εκεί που το φως της μέρας τρυπάει τις σχάρες των πεζοδρομίων, για να μπει στα υπόγεια δωμάτια. Εκεί θα δει την απαξίωση στον άνθρωπο, την περιφρόνηση στη ζωή, θα συνειδητοποιήσει, ότι κάτω απ' τις σόλες των παπουτσιών του, κάτω απ' τις κοιλιές των οχημάτων, μεγαλώνουν παιδιά, ονειρεύονται, ζουν, θέλουν να ζήσουν ανθρώπινα όντα, που νιώθουν, που ο στεναγμός τους πνίγεται στη σκόνη των οδοστρωμάτων και η κραυγή τους διαλύεται μέσα στους ήχους των συναγερμών των ακριβών αυτοκινήτων.

... Της χαμογέλασα αμήχανα. Το ίδιο κι εκείνη. "Ξένη", σκέφτηκα. Μπα, μπορεί κι Ελληνίδα. Σε τι διαφέρει; Στον καπιταλισμό η ανέχεια, η απελπισία, η καταπίεση δεν έχουν ιθαγένεια, δεν έχουν πατρίδα.

Τα υπόγεια της γειτονιάς μου είναι τα υπόγεια της πατρίδας μου. Εκεί στοιβάζει τους ανθρώπους ο καπιταλισμός. Εκεί στοιβάζουν τους ανθρώπους αυτοί, που άφησα να κυβερνήσουν την πατρίδα μου. Στα θαμμένα υπόγεια. Οταν δεν τους στοιβάζουν σε γήπεδα ή σε στρατόπεδα, για να τους τιμωρήσουν, επειδή θέλουν να εργαστούν, επειδή θέλουν να ζήσουν.

Ποιοι θάβουν τους ανθρώπους ζωντανούς ποιοι καταδιώκουν τους ανθρώπους με λύσσα; Αυτοί που εξασφαλίζουν τις επενδύσεις και τα κέρδη τους με τον πόλεμο, την εκμετάλλευση, την καταπίεση, τον αυταρχισμό.

Οι εργαζόμενοι Ελληνες, Ανατολικοευρωπαίοι, Βαλκάνιοι, Ασιάτες, οικονομικοί μετανάστες και μετανάστες εσωτερικοί της πατρίδας μου, έχουμε εξασφαλισμένο από το κράτος, το "ειδικό προνόμιο" να είμαστε ισότιμοι μεταξύ μας. Μας καταπιέζουν, μας εκμεταλλεύονται, μας καταδιώκουν, μας εξουδετερώνουν όλους, το ίδιο, συντρίβοντας αυτό που λέγεται ανθρώπινη ύπαρξη, ανθρώπινη υπόσταση.

Γι' αυτούς, πρέπει να ζούμε "κάτω απ' τη γη", για να βλέπουμε από "κάτω απ' τη γη", για να σκεφτόμαστε σαν "κάτω απ' τη γη", για να θέλουμε "κάτω απ' τη γη", για να αντιδρούμε σαν "κάτω απ' τη γη", για να δεχτούμε το "κάτω απ' τη γη", σαν αναγκαίο και αναπότρεπτο.

Αυτοί χρειάζονται όλους εμάς απέναντί τους, αποφασισμένους, με τα χέρια σφιγμένα και το κεφάλι "πάνω απ' τη γη".

Ελένη ΖΑΦΕΙΡΙΟΥ

ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ
Προκλητικά κίνητρα για να γίνουν... μονοπώλια!

Φορολογικά, θεσμικά και αναπτυξιακά κίνητρα - πρόκληση, τουλάχιστον για τους εργαζόμενους της χώρας, φέρεται διατεθειμένη να παραχωρήσει η κυβέρνηση στις κατασκευαστικές εταιρίες, προκειμένου να προχωρήσουν σε συγχωνεύσεις και εξαγορές και να αποκτήσει ο κλάδος ακόμη περισσότερο μονοπωλιακά χαρακτηριστικά.Ηδη η επιτροπή που είχε συσταθεί για το σκοπό αυτό παρέδωσε στους συναρμόδιους υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και ΠΕΧΩΔΕ 17σέλιδο πόρισμα, που περιέχει αναλυτικά τα κίνητρα που προτείνει να δοθούν στις κατασκευαστικές εταιρίες.

Τα κίνητρα αφορούν τις τέσσερις ανώτερες κατηγορίες πτυχίων των κατασκευαστικών εταιριών (Ε, Στ, Ζ και Η τάξης), αλλά θεωρείται βέβαιο ότι ευνοεί κυρίως τις 40 μεγαλύτερες τεχνικές εταιρίες της Η τάξης.Η εφαρμογή των κινήτρων αυτών προτείνεται να ισχύσει μόνο όταν δημιουργείται ένας νέος μοναδικός φορέας (εταιρία), δηλαδή μόνο αν πραγματοποιηθεί πραγματική συγχώνευση ή εξαγορά μιας εταιρίας από άλλη κι όχι για περιπτώσεις ανταλλαγής πακέτων μετοχών, συγκρότησης ομίλων συνεργασίας, απορρόφησης θυγατρικών εταιριών κ.ά.

Σύμφωνα με το πόρισμα της επιτροπής τα θεσμικά κίνητρα, όπως και τα φορολογικά (φοροαπαλλαγές κυρίως), θα πρέπει να προωθηθούν άμεσα, ενώ σε δεύτερη φάση θα προχωρήσει η ενίσχυση των κατασκευαστικών εταιριών με αναπτυξιακά κίνητρα. Τα αναπτυξιακά αυτά κίνητρα που θα θεσπιστούν με την ένταξη και των κατασκευαστικών εταιριών στον αναπτυξιακό νόμο, θα αφορούν όλες τις κατασκευαστικές, ανάλογα με τη δυναμικότητά τους, θα είναι ωστόσο πολύ πιο ευνοϊκά για τις επιχειρήσεις που θα προκύψουν από τις συγχωνεύσεις και εξαγορές. Πάντως η παροχή όλου του πλέγματος των κινήτρων προτείνεται να υλοποιηθεί στη βάση ενός χρονοδιαγράμματος, το οποίο έχει ορίζοντα μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2001 - καθόλου τυχαία βέβαια, καθώς το διάστημα αυτό συμπίπτει με τη διενέργεια των πρώτων διαγωνισμών για το Γ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, αλλά και με τη διενέργεια των περισσότερων έργων για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004...

Οσον αφορά τα θεσμικά κίνητρα, η σημαντικότερη ρύθμιση είναι αυτή που δίνει τη δυνατότητα στις συγχωνευόμενες εταιρίες να αναλαμβάνουν έργα με προϋπολογισμό πολύ μεγαλύτερο από όσο μπορούσαν μέχρι τώρα η καθεμιά ξεχωριστά. Επίσης προβλέπεται οι εταιρίες που προέρχονται από συγχώνευση να έχουν ανεκτέλεστο, επί μια εξαετία, ίσο με το άθροισμα (της αξίας των ανεκτέλεστων έργων) των εταιριών που συγχωνεύτηκαν.

Φοροαπαλλαγές

Οσον αφορά τα φορολογικά κίνητρα, αυτά που προτείνονται είναι τα εξής:

  • Απαλλαγή από το φόρο υπεραξίας των μεταβιβαζόμενων μετοχών για τις μη εισηγμένες στο Χρηματιστήριο εταιρίες (σήμερα αυτός ο φόρος ανέρχεται σε 20%).
  • Απαλλαγή από το φόρο μεταβίβασης των περιουσιακών στοιχείων που θα αποκτήσουν ή θα πουλήσουν οι συγχωνευόμενες εταιρίες.
  • Δημιουργία αφορολόγητου αποθεματικού για μια εξαετία.
  • Μείωση κατά 20% του φορολογικού συντελεστή, για μια εξαετία από το χρόνο συγχώνευσης.
  • Δυνατότητα επιλογής του συστήματος φορολόγησής τους (αν θα είναι τεκμαρτός ή λογιστικός) για μια εξαετία.
  • Εκπτωση μέχρι 3% επί των ακαθάριστων εσόδων για την προώθηση δραστηριοτήτων στο εξωτερικό.

Τέλος, μεταξύ των αναπτυξιακών κινήτρων που προβλέπεται να χορηγηθούν περιλαμβάνονται: Η επιδότηση των δαπανών για την απόκτηση εξοπλισμού, καθώς επίσης και των δαπανών για τη συμμετοχή κατασκευαστικών επιχειρήσεων σε κέντρα κοινής επιχειρηματικής δράσης.

Η κυβέρνηση, αντί να τιμωρήσει τους μεγαλοεργολάβους για τις κακοτεχνίες, τους επιβραβεύει και με φοροαπαλλαγές!

Θεσμοθετείται η μονοπώληση των έργων από λίγους και "εκλεκτούς"...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ