Φορολογικά, θεσμικά και αναπτυξιακά κίνητρα - πρόκληση, τουλάχιστον για τους εργαζόμενους της χώρας, φέρεται διατεθειμένη να παραχωρήσει η κυβέρνηση στις κατασκευαστικές εταιρίες, προκειμένου να προχωρήσουν σε συγχωνεύσεις και εξαγορές και να αποκτήσει ο κλάδος ακόμη περισσότερο μονοπωλιακά χαρακτηριστικά.Ηδη η επιτροπή που είχε συσταθεί για το σκοπό αυτό παρέδωσε στους συναρμόδιους υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και ΠΕΧΩΔΕ 17σέλιδο πόρισμα, που περιέχει αναλυτικά τα κίνητρα που προτείνει να δοθούν στις κατασκευαστικές εταιρίες.
Τα κίνητρα αφορούν τις τέσσερις ανώτερες κατηγορίες πτυχίων των κατασκευαστικών εταιριών (Ε, Στ, Ζ και Η τάξης), αλλά θεωρείται βέβαιο ότι ευνοεί κυρίως τις 40 μεγαλύτερες τεχνικές εταιρίες της Η τάξης.Η εφαρμογή των κινήτρων αυτών προτείνεται να ισχύσει μόνο όταν δημιουργείται ένας νέος μοναδικός φορέας (εταιρία), δηλαδή μόνο αν πραγματοποιηθεί πραγματική συγχώνευση ή εξαγορά μιας εταιρίας από άλλη κι όχι για περιπτώσεις ανταλλαγής πακέτων μετοχών, συγκρότησης ομίλων συνεργασίας, απορρόφησης θυγατρικών εταιριών κ.ά.
Σύμφωνα με το πόρισμα της επιτροπής τα θεσμικά κίνητρα, όπως και τα φορολογικά (φοροαπαλλαγές κυρίως), θα πρέπει να προωθηθούν άμεσα, ενώ σε δεύτερη φάση θα προχωρήσει η ενίσχυση των κατασκευαστικών εταιριών με αναπτυξιακά κίνητρα. Τα αναπτυξιακά αυτά κίνητρα που θα θεσπιστούν με την ένταξη και των κατασκευαστικών εταιριών στον αναπτυξιακό νόμο, θα αφορούν όλες τις κατασκευαστικές, ανάλογα με τη δυναμικότητά τους, θα είναι ωστόσο πολύ πιο ευνοϊκά για τις επιχειρήσεις που θα προκύψουν από τις συγχωνεύσεις και εξαγορές. Πάντως η παροχή όλου του πλέγματος των κινήτρων προτείνεται να υλοποιηθεί στη βάση ενός χρονοδιαγράμματος, το οποίο έχει ορίζοντα μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2001 - καθόλου τυχαία βέβαια, καθώς το διάστημα αυτό συμπίπτει με τη διενέργεια των πρώτων διαγωνισμών για το Γ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, αλλά και με τη διενέργεια των περισσότερων έργων για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004...
Οσον αφορά τα θεσμικά κίνητρα, η σημαντικότερη ρύθμιση είναι αυτή που δίνει τη δυνατότητα στις συγχωνευόμενες εταιρίες να αναλαμβάνουν έργα με προϋπολογισμό πολύ μεγαλύτερο από όσο μπορούσαν μέχρι τώρα η καθεμιά ξεχωριστά. Επίσης προβλέπεται οι εταιρίες που προέρχονται από συγχώνευση να έχουν ανεκτέλεστο, επί μια εξαετία, ίσο με το άθροισμα (της αξίας των ανεκτέλεστων έργων) των εταιριών που συγχωνεύτηκαν.
Οσον αφορά τα φορολογικά κίνητρα, αυτά που προτείνονται είναι τα εξής:
Τέλος, μεταξύ των αναπτυξιακών κινήτρων που προβλέπεται να χορηγηθούν περιλαμβάνονται: Η επιδότηση των δαπανών για την απόκτηση εξοπλισμού, καθώς επίσης και των δαπανών για τη συμμετοχή κατασκευαστικών επιχειρήσεων σε κέντρα κοινής επιχειρηματικής δράσης.