ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 19 Οχτώβρη 2004
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΤΡΕΧΟΥΣΩΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ
Η πετρελαϊκή «κρίση» ευνοεί τους εφοπλιστές

Σε νέα ύψη ρεκόρ διαμορφώθηκε το εμπορικό έλλειμμα στο 8μηνο Γενάρη -Αυγούστου 2004. Στο ίδιο διάστημα οι εισπράξεις από μεταφορές (κύρια ναυτιλιακές) διογκώθηκαν στα 8,76 δισ. ευρώ (αύξηση 43%)

Σε νέα ύψη εκτινάχτηκαν τα εμπορικά ελλείμματα της χώρας ως αποτέλεσμα της διευρυνόμενης ανισόμετρης ανταλλαγής στο πλαίσιο της ΟΝΕ και του διεθνούς καταμερισμού. Ειδικά δε για το μήνα Αύγουστο του 2004 καταγράφεται ακόμη μεγαλύτερη επιβάρυνση, αυτή τη φορά και από το ισοζύγιο καυσίμων, λόγω της άγριας κερδοσκοπίας με τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας (ΤτΕ), στο 8μηνο Γενάρη-Αυγούστου 2004 προστέθηκαν ακόμη 1,8 δισ. ευρώ στο εμπορικό έλλειμμα, το οποίο, για το συγκεκριμένο διάστημα, διαμορφώνεται σε 16,5 δισ. ευρώ. Με αυτούς τους ρυθμούς διόγκωσης στο 12μηνο του 2004 αναμένεται να ξεπεράσει το 15% του ΑΕΠ που θα παραχτεί φέτος. Σε υψηλά επίπεδα διαμορφώνεται και το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών (περιλαμβάνει τις κάθε είδους δοσοληψίες) παρά τη σημαντική βελτίωση που εμφανίζεται φέτος και η οποία οφείλεται στο κονδύλι των ναυτιλιακών μεταφορών: Οπως προκύπτει, το «ντόπιο» εφοπλιστικό κεφάλαιο είναι από τους μεγάλους κερδισμένους της πετρελαϊκής «κρίσης».

Με βάση τα στοιχεία της ΤτΕ προκύπτουν και τα παρακάτω:

  • Εμπορικό έλλειμμα: Διογκώθηκε στα 16,5 δισ. ευρώ από 14,68 δισ. ευρώ στο 8μηνο του 2003. Δηλαδή η ποσοστιαία αύξηση φτάνει σε 12,4%. Πολύ χειρότερα διαμορφώνεται η κατάσταση για το μήνα Αύγουστο του 2004. Στο συγκεκριμένο μήνα το εμπορικό έλλειμμα πέταξε στα 2,1 δισ. ευρώ (1,4 δισ. τον Αύγουστο του 2003) με αύξηση που προσεγγίζει το 50%(!), γεγονός που η ΤτΕ αποδίδει και στην «άνοδο (σχεδόν τριπλασιασμό) των καθαρών πληρωμών για εισαγωγές καυσίμων» (623,2 εκατ. ευρώ τον Αύγουστο του 2004 από 225,3 εκατ. τον Αύγουστο του 2003)
  • Ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών: Το έλλειμμα στο 8μηνο διαμορφώνεται σε 3,14 δισ. ευρώ (4,73 δισ. πέρσι), δηλαδή εμφανίζει υποχώρηση σε ποσοστό 33,5%. Η σχετική βελτίωση αντανακλά τη μεγάλη αύξηση των καθαρών εισπράξεων από μεταφορικές υπηρεσίες (πρώτα και κύρια ναυτιλιακές). Είναι φανερό πως η κερδοσκοπία με τις τιμές του πετρελαίου τροφοδότησε τα ναύλα και τα κέρδη του «ντόπιου» εφοπλιστικού κεφαλαίου, το οποίο συνεχίζει να θησαυρίζει από την «κρίση». Οι εισπράξεις τους από μεταφορές (κύρια ναυτιλιακές) στο 8μηνο του 2004 έφτασαν στο αστρονομικό ύψος των 8,76 δισ. ευρώ (6,12 δισ. πέρσι) παίρνοντας αύξηση 43%! Ειδικά στο μήνα Αύγουστο του 2004 - όταν η κερδοσκοπία με το πετρέλαιο πήρε ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις - το κονδύλι «εισπράξεις από μεταφορές» έφτασε στο 1,1 δισ. ευρώ (από 677,5 εκατ. ευρώ τον Αύγουστο του 2003). Από τη σχετική σύγκριση προκύπτει αύξηση 62%, γεγονός που αποκαλύπτει μια ακόμη πτυχή για το ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν από την «κρίση»...
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ ΚΕΡΔΗ 2003
Στην πρωτοκαθεδρία το εμπόριο με +33%

Μελέτη της ICAP για τους κλάδους της μεταποίησης, του εμπορίου και των «υπηρεσιών»

Αύξηση σε όλα τα βασικά μεγέθη τους παρουσίασαν για το 2003 οι επιχειρήσεις της μεταποίησης, του εμπορίου και των «υπηρεσιών». Αυτό προκύπτει και από την ανάλυση της ICAP η οποία καταγράφει αύξηση κερδών που φτάνει στο 33% για τον κλάδο του εμπορίου, ή δέκα και πλέον φορές πάνω από τον επίσημο τιμάριθμο. Σημαντική ενίσχυση εμφανίζουν και οι αποδόσεις που έχουν τα ίδια κεφάλαια των επιχειρηματικών ομίλων και όλα αυτά σε μια περίοδο που τα εισοδήματα των λαϊκών τάξεων και στρωμάτων παρέμειναν καθηλωμένα.

Η μελέτη της ICAP καταγράφει και τα παρακάτω:

  • Προ φόρων κέρδη: Στην μεταποίηση το 2003 έφτασαν στα 2,317 δισ. ευρώ (από 2,113 δισ. το 2002) με αύξηση 9,6%. Στο εμπόριο σε 2,19 δισ. ευρώ (1,64 δισ. το 2002) με αύξηση 33,1% και στις υπηρεσίες σε 1,46 δισ. (από 1,26 δισ.) με αύξηση 15,4%
  • Αξία των πωλήσεων: Στην μεταποίηση έφτασε στα 39,8 δισ. ευρώ με αύξηση 6,4%, δηλαδή αρκετά κάτω από το ρυθμό αύξησης των κερδών. Στο εμπόριο στα 56,3 δισ. ευρώ (από 51,9 δισ.) με αύξηση 8,4% και στις υπηρεσίες 23,1 δισ. (από 21,7 δισ.) με αύξηση 6,7%
  • Συνολικό ενεργητικό: Στη μεταποίηση διαμορφώνεται σε 51,3 δισ. ευρώ (48,7 δισ. το 2002) με αύξηση 5,3%. Στο εμπόριο 38,7 δισ. (από 35,1 δισ.) με αύξηση 10,3% και στις υπηρεσίες 51,5 δισ. (από 48,1 δισ) με αύξηση 7%
  • Υποχρεώσεις σε τρίτους: Στη μεταποίηση αυξήθηκαν κατά 7,9% στα 27,6 δισ. ευρώ, στο εμπόριο σε 28,7 δισ. (αύξηση 11,5%) και στις υπηρεσίες σε 30,7 δισ (αύξηση 7,2%)
  • Αποδοτικότητα των ιδίων κεφαλαίων: Στη μεταποίηση ανέρχεται σε 9,8% (9,2% το 2002), στο εμπόριο 21,8% (από 17,5%) και στις υπηρεσίες 7% (από 6,5%).
«ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ»
Μεθοδεύσεις για την ιδιωτικοποίησή της

Ανώτατο χρονικό ορίζοντα 4μήνου φαίνεται να θέτει η κυβέρνηση για την ιδιωτικοποίηση των «Ολυμπιακών Αερογραμμών» και άλλων κερδοφόρων εταιριών του Ομίλου («Χάντλινγκ», Τεχνική Βάση, εμπορευματικές μεταφορές κλπ.).

Αυτό προκύπτει από τροπολογία - προσθήκη που κατέθεσαν χτες στη Βουλή οι συναρμόδιοι υπουργοί Οικονομίας και Οικονομικών και Μεταφορών - Επικοινωνιών στο σχέδιο νόμου «Μεταγραφές φοιτητών και σπουδαστών εσωτερικού και άλλες διατάξεις». Σύμφωνα με την κατατεθείσα τροπολογία, έως τις 28 Φλεβάρη 2005 απαγορεύονται οι ριζικές μεταβολές της περιουσίας των προς πώληση δραστηριοτήτων της ΟΑ. Υπενθυμίζεται ότι προ 3μήνου υπήρξε ανάλογη νομοθετική ρύθμιση, καθώς πρώην πιλότοι της εταιρίας, διεκδικώντας την καταβολή συμφωνημένης αποζημίωσης, λόγω πρόωρης συνταξιοδότησης, υπέβαλαν αίτηση κατάσχεσης ενός αεροπλάνου της εταιρίας. Η προηγούμενη τροπολογία που επιβάλλει περιορισμούς και απαγορεύσεις στην αναγκαστική εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων, λήγει στο τέλος του μήνα. Με την κατατεθείσα τροπολογία παρατείνεται η παραπάνω προθεσμία έως και τις 28 Φλεβάρη 2005.

Στην Αιτιολογική Εκθεση, αφού αναφέρεται ότι η κυβέρνηση «αποδύεται στην ύστατη προσπάθεια αποκρατικοποίησης των δραστηριοτήτων του πάλαι ποτέ εθνικού αερομεταφορέα», προστίθεται ότι η «ιδιωτικοποίηση θα πρέπει να πραγματοποιηθεί το συντομότερο δυνατό αλλιώς τα πράγματα θα οδηγηθούν σε αδιέξοδο».

Είναι πασίδηλο ότι με τις παραπάνω κινδυνολογικές αναφορές, η κυβέρνηση επιχειρεί να δικαιολογήσει την απόφασή της να ξεπουλήσει με συνοπτικές διαδικασίες την εταιρία.

ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΑ ΧΡΕΗ
Παράταση μέχρι τις 26 Νοέμβρη

Νέα παράταση στην προθεσμία για τα ληξιπρόθεσμα χρέη και τις εκπρόθεσμες δηλώσεις έδωσε το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών στην προσπάθεια να συγκεντρώσει περισσότερα φορολογικά έσοδα. Επί της ουσίας πρόκειται για επανέναρξη της σχετικής ρύθμισης, η προθεσμία της οποίας μετά την πρώτη παράταση έληξε από τις 24 του Σεπτέμβρη. Με υπουργική απόφαση η νέα προθεσμία ορίζεται για τις 26 Νοέμβρη του 2004. Στη σχετική ανακοίνωση αναφέρουν πως η...«παράταση είναι κυριολεκτικά η τελευταία»...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ