Τρίτη 19 Οχτώβρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΙΣΟΖΥΓΙΟ ΤΡΕΧΟΥΣΩΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ
Η πετρελαϊκή «κρίση» ευνοεί τους εφοπλιστές

Σε νέα ύψη ρεκόρ διαμορφώθηκε το εμπορικό έλλειμμα στο 8μηνο Γενάρη -Αυγούστου 2004. Στο ίδιο διάστημα οι εισπράξεις από μεταφορές (κύρια ναυτιλιακές) διογκώθηκαν στα 8,76 δισ. ευρώ (αύξηση 43%)

Σε νέα ύψη εκτινάχτηκαν τα εμπορικά ελλείμματα της χώρας ως αποτέλεσμα της διευρυνόμενης ανισόμετρης ανταλλαγής στο πλαίσιο της ΟΝΕ και του διεθνούς καταμερισμού. Ειδικά δε για το μήνα Αύγουστο του 2004 καταγράφεται ακόμη μεγαλύτερη επιβάρυνση, αυτή τη φορά και από το ισοζύγιο καυσίμων, λόγω της άγριας κερδοσκοπίας με τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας (ΤτΕ), στο 8μηνο Γενάρη-Αυγούστου 2004 προστέθηκαν ακόμη 1,8 δισ. ευρώ στο εμπορικό έλλειμμα, το οποίο, για το συγκεκριμένο διάστημα, διαμορφώνεται σε 16,5 δισ. ευρώ. Με αυτούς τους ρυθμούς διόγκωσης στο 12μηνο του 2004 αναμένεται να ξεπεράσει το 15% του ΑΕΠ που θα παραχτεί φέτος. Σε υψηλά επίπεδα διαμορφώνεται και το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών (περιλαμβάνει τις κάθε είδους δοσοληψίες) παρά τη σημαντική βελτίωση που εμφανίζεται φέτος και η οποία οφείλεται στο κονδύλι των ναυτιλιακών μεταφορών: Οπως προκύπτει, το «ντόπιο» εφοπλιστικό κεφάλαιο είναι από τους μεγάλους κερδισμένους της πετρελαϊκής «κρίσης».

Με βάση τα στοιχεία της ΤτΕ προκύπτουν και τα παρακάτω:

  • Εμπορικό έλλειμμα: Διογκώθηκε στα 16,5 δισ. ευρώ από 14,68 δισ. ευρώ στο 8μηνο του 2003. Δηλαδή η ποσοστιαία αύξηση φτάνει σε 12,4%. Πολύ χειρότερα διαμορφώνεται η κατάσταση για το μήνα Αύγουστο του 2004. Στο συγκεκριμένο μήνα το εμπορικό έλλειμμα πέταξε στα 2,1 δισ. ευρώ (1,4 δισ. τον Αύγουστο του 2003) με αύξηση που προσεγγίζει το 50%(!), γεγονός που η ΤτΕ αποδίδει και στην «άνοδο (σχεδόν τριπλασιασμό) των καθαρών πληρωμών για εισαγωγές καυσίμων» (623,2 εκατ. ευρώ τον Αύγουστο του 2004 από 225,3 εκατ. τον Αύγουστο του 2003)
  • Ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών: Το έλλειμμα στο 8μηνο διαμορφώνεται σε 3,14 δισ. ευρώ (4,73 δισ. πέρσι), δηλαδή εμφανίζει υποχώρηση σε ποσοστό 33,5%. Η σχετική βελτίωση αντανακλά τη μεγάλη αύξηση των καθαρών εισπράξεων από μεταφορικές υπηρεσίες (πρώτα και κύρια ναυτιλιακές). Είναι φανερό πως η κερδοσκοπία με τις τιμές του πετρελαίου τροφοδότησε τα ναύλα και τα κέρδη του «ντόπιου» εφοπλιστικού κεφαλαίου, το οποίο συνεχίζει να θησαυρίζει από την «κρίση». Οι εισπράξεις τους από μεταφορές (κύρια ναυτιλιακές) στο 8μηνο του 2004 έφτασαν στο αστρονομικό ύψος των 8,76 δισ. ευρώ (6,12 δισ. πέρσι) παίρνοντας αύξηση 43%! Ειδικά στο μήνα Αύγουστο του 2004 - όταν η κερδοσκοπία με το πετρέλαιο πήρε ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις - το κονδύλι «εισπράξεις από μεταφορές» έφτασε στο 1,1 δισ. ευρώ (από 677,5 εκατ. ευρώ τον Αύγουστο του 2003). Από τη σχετική σύγκριση προκύπτει αύξηση 62%, γεγονός που αποκαλύπτει μια ακόμη πτυχή για το ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν από την «κρίση»...

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ