ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 10 Γενάρη 2006
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
Να ενισχυθούν οι Θράκες Μαγνησίας

Κρατική χρηματοδότηση στον Εκπολιτιστικό Σύλλογο «Θρακών» Μαγνησίας ζητούν με Ερώτησή τους προς τον υπουργό Πολιτισμού οι βουλευτές του ΚΚΕ, Νίκος Γκατζής και Τάκης Τσιόγκας.

Ο Σύλλογος «Θρακών» λειτουργεί στη Μαγνησία από το 1992, «με πλούσια και έντονη παρουσία στα πολιτιστικά δρώμενα της περιοχής», όπως σημειώνουν οι βουλευτές. «Αποκορύφωμα των δραστηριοτήτων του είναι το ετήσιο αντάμωμα των Θρακών που γίνεται κάθε Μάιο στο μοναστήρι της Παναγίας Ξενίας. Μια τέτοια εκδήλωση όπου θρακιώτικοι σύλλογοι από όλη την Ελλάδα και θρακικά χορευτικά συγκροτήματα παίρνουν μέρος στο αντάμωμα στην Παναγία Ξενία έχει βαρύ κόστος για τον τοπικό σύλλογο Θρακών. Για το λόγο αυτό η οικονομική συμβολή του υπουργείου Πολιτισμού είναι επιβεβλημένη, ώστε οι απανταχού Θρακιώτες να συνεχίσουν να πραγματοποιούν το συγκεκριμένο αντάμωμα στη Μαγνησία».

Οι βουλευτές ρωτούν τον υπουργό αν η κυβέρνηση θα ενισχύσει οικονομικά τον Πολιτιστικό Σύλλογο Θρακών Μαγνησίας «ώστε να συμβάλει στη διατήρηση αυτής της ετήσιας πολιτιστικής εκδήλωσης των απανταχού Θρακών και στη διατήρηση της πολιτιστικής παράδοσης της χώρας μας».

Ποδαρικό με πρώτες εκτελέσεις

Με «Το τραγούδι της γης» του Μίκη Θεοδωράκη και «Νύχτες στους κήπους της Ισπανίας» του Μανουέλ ντε Φάλια ξεκινά η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών

Με δύο πρώτες εκτελέσεις έργων των Μίκη Θεοδωράκη και Μανουέλ ντε Φάλια κάνει ποδαρικό η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, στη συναυλία της, μεθαύριο Πέμπτη (8.30μ.μ.), στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Θα παρουσιάσει: τις συμφωνικές εντυπώσεις για πιάνο και ορχήστρα «Νύχτες στους κήπους της Ισπανίας» του καταλανο-ανδαλουσιανής καταγωγής συνθέτη, έργο - υπόδειγμα, με το οποίο ο Ντε Φάλια απέδειξε ότι με τον κατάλληλο θεματικό χειρισμό της παραδοσιακής ισπανικής μουσικής μπορεί κανείς να δομήσει μια σύγχρονη συμφωνική δημιουργία που να συμβαδίζει με την εποχή του και ταυτόχρονα να ξεχειλίζει από έμπνευση και υψηλή αισθητική.

Θ' ακολουθήσει η Δεύτερη Συμφωνία «Το τραγούδι της γης» του Μ. Θεοδωράκη. Το έργο γράφτηκε στο Παρίσι το 1955-1958 και αντανακλά την ψυχολογία του συνθέτη λίγα μόλις χρόνια μετά τις τραυματικές του εμπειρίες από τον εμφύλιο και τη δοκιμασία της Μακρονήσου. Οταν 30 χρόνια μετά, πάλι στο Παρίσι, ο Θεοδωράκης ετοιμάζεται να της δώσει την τελική φόρμα της, την ανθρωπότητα απειλεί ένας πυρηνικός πόλεμος. Τότε προσθέτει το «Τραγούδι της Γης» που το εμπιστεύεται συμβολικά στις φωνές των παιδιών, ενώ ακολουθούν βρυχηθμοί του επερχόμενου πολέμου. Στο φινάλε, σαν να εξορκίζει το κακό, χρησιμοποιεί το τελευταίο μέρος από την Πρώτη Σουίτα του, που βασίζεται σε μοτίβα εμπνευσμένα από την κρητική μουσική, ενώ η κορύφωση έρχεται με ένα φανταστικό Χορό. Το έργο πρωτοπαίχτηκε το 1982 στη Χάλε της ΓΛΔ, με μαέστρο τον Ολαφ Κοχ και σολίστ τη μεσόφωνο Καίτε Ραίτσκε.

Στη συναυλία της Πέμπτης σολίστ και στα δύο έργα θα είναι η πιανίστα Μαρία Αστεριάδου. Συμμετέχει η Νεανική Χορωδία Λεοντείου Λυκείου Ν. Σμύρνης. Μουσική διεύθυνση: Ηλίας Βουδούρης.

Πραγματικός ο «Θησαυρός της Κέρου»

Νεκροταφείο ή τόπος μιας προϊστορικής λατρείας, κατά την 3η Χιλιετία, ήταν ο χώρος, στη θέση Κάβος-Δασκαλιό του ακατοίκητου σήμερα νησιού Κέρος, όπου βρέθηκε τεράστιος αριθμός σπασμένων μαρμάρινων κυρίως κυκλαδικών ειδωλίων - «κακάσχημα» κουκλάκια τα χαρακτήριζαν στα τέλη του 19ου αιώνα. Μεγάλο μέρος αυτών των ειδωλίων, φυγαδεύτηκε από αρχαιοκαπήλους, στις δεκαετίες του '50 και του '60, και διασκορπίστηκε σε ξένα μουσεία και ιδιωτικές συλλογές. Ο λόγος για τον Θησαυρό της Κέρου - πιθανολογείται ότι αριθμούσε τουλάχιστον 350 θραύσματα ειδωλίων. Η Ελλάδα διαθέτει - εκτός από τα 370 θραύσματα ειδωλίων που αποκάλυψαν επίσημες έρευνες στο Δασκαλιό-Κάβο της Κέρου (από τον Κόλιν Ρίφριου, τον έφορο Αρχαιοτήτων Χρήστο Ντούμα και την Φωτεινή Ζαφειροπούλου στη δεκαετία του '60 και στη δεκαετία του '80 από τους Χ. Ντούμα, Λ. Μαραγκού, Κ. Ρίφριου) και βρίσκονται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Νάξου - 76 θραύσματα που εκτίθενται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Τα 76 θραύσματα (από 140 θραύσματα του «θησαυρού» που διέθετε η συλλογή Erlenmeyer) εκποιήθηκαν στου Σόθμπις, το 1990-1992, παρά τη διαμαρτυρία και προσφυγή της Ελλάδας στην αγγλική Δικαιοσύνη για τη ματαίωση της δημοπράτησης. Το αγγλικό δικαστήριο επέτρεψε τη δημοπρασία και έτσι το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης αγόρασε τα 76 αντικείμενα, για να επιστρέψουν στην Ελλάδα. Αλλα 17 ειδώλια δώρισε στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης η Εμπορική Τράπεζα, ενώ ένας ιδιώτης δώρισε άλλα 4 στο Ιδρυμα Κυκλαδικής Τέχνης στη Ν. Υόρκη.

Προτάξαμε την «τύχη» που είχε αυτός ο φημισμένος στη διεθνή αρχαιολογική κοινότητα αρχαιολογικός θησαυρός, για να φανεί η αξία της έρευνας-μελέτης της δρ. Προϊστορικής Αρχαιολογίας Πέγκυς Σωτηροπούλου «Ο "Θησαυρός της Κέρου": Μύθος ή πραγματικότητα; Αναζητώντας τα χαμένα κομμάτια ενός αινιγματικού συνόλου». Πρόκειται για την πρώτη έρευνα που γίνεται για τις συγκεκριμένες κλεμμένες αρχαιότητες. Η έρευνα ανατέθηκε από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, το οποίο την εξέδωσε και την παρουσίασε χτες, προκαλώντας ένα πρωτοφανές ενδιαφέρον της επιστημονικής κοινότητας. Για τη μεγάλη σημασία της μελέτης αυτής μίλησαν οι καθηγητές Προϊστορικής Αρχαιολογίας Νικόλαος Σταμπολίδης, Κόλιν Ρίφριου, Λίλα Μαραγκού και η συγγραφέας της. Η Λ. Μαραγκού, αναφερόμενη σ' αυτήν την «αυστηρά επιστημονική μονογραφία, "σταθμό" στη μελέτη του Κυκλαδικού Πολιτισμού», επισήμανε ότι με αυτήν ο «μύθος» που συνόδευε αυτόν τον αρχαιολογικό «θησαυρό» αποτελεί, πλέον, επιστημονικά αποδειγμένη «πραγματικότητα».

Η ερευνήτρια, με αφετηρία τα 76 ειδώλια που εκτίθενται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, επιδόθηκε σε μια ανά τον κόσμο αναζήτηση των διασκορπισμένων αντικειμένων του «θησαυρού» για να εντοπίσει, τελικά, 254, που, εκτός από ένα θραύσμα μαρμάρινου αγγείου, είναι όλα μαρμάρινα ειδώλια, αλλά από αυτά ελάχιστα σώζονται ολόκληρα.

Μελωδική συγκατοίκηση

Ο Παντελής Θαλασσινός, από σήμερα και για όλες τις Τρίτες και Τετάρτες του Γενάρη, ξεκινά τη μελωδική του «συγκατοίκηση» με τον πρώην «Λαθρεπιβάτη» και συνεργάτη του Γιάννη Νικολάου, στην «Χ-ΕΔΡΑ» (Ελ. Βενιζέλου 235, Ν. Σμύρνη, τηλ. 210 9849101). Ο γνωστός τραγουδοποιός ανανεώνει το ραντεβού με τους φίλους του, παρουσιάζοντας ένα πρόγραμμα με αγαπημένα τραγούδια από την προσωπική του δισκογραφία, αλλά και νέα από την πρόσφατη δισκογραφική του δουλιά, με τίτλο «Οι άγγελοι του Ερωτα». Δεκατέσσερα χρόνια μετά την κοινή απόφαση του συγκροτήματος «Λαθρεπιβάτες» να ακολουθήσουν χωριστούς δρόμους, ο Παντελής Θαλασσινός συναντά τον Γιάννη Νικολάου επί σκηνής, αλλά και ως συνθέτη των τραγουδιών του νέου του δίσκου.

Θα παρουσιάζουν ένα πρόγραμμα με κοινό και μουσικούς να γίνονται ένα, ερμηνεύοντας τραγούδια που εντάσσονται στην κοινή τους αισθητική και άποψη, πέρα από προκατασκευασμένες συνταγές, καθώς και τραγούδια από την εποχή των «Λαθρεπιβατών». Παίζουν οι μουσικοί: Πάρις Περισυνάκης (λύρα, κιθάρα, μπουζούκι, λαούτο), Τάσος Ζαφειρίου (κιθάρα, τζουρά), Δημήτρης Εμμανουήλ (κρουστά) και Μίμης Ντούτσουλης (μπάσο).

«Ρόδες» στο «Συρμό»

Στο «Συρμό» (Κολωνού και Οδυσσέως 14, Μεταξουργείο, τηλ. 210 5203661), οι Πέμπτες συνεχίζουν να «κυλούν» στο ρυθμό των reggae, ska, hip hop, rock... Μετά τις τρεις πολύ επιτυχημένες συναυλίες τους στη γνωστή μουσική σκηνή του Μεταξουργείου, οι «Ρόδες» συνεχίζουν τις εμφανίσεις τους για άλλες δύο βραδιές. Πάντα στους ρυθμούς της «απομυθοποίησης», ανακεφαλαιώνοντας αυτά που είδαμε και ακούσαμε από το νέο αυτό γκρουπ την περσινή χρονιά.

Την Πέμπτη 12 και 19 του Γενάρη, στις 10μμ, οι «Ρόδες» θα βρεθούν ξανά στη σκηνή του «Συρμού» για ένα δίωρο πρωτότυπο πρόγραμμα, καλωσορίζοντας τη νέα χρονιά με τραγούδια από τον δίσκο τους «Στη Γιορτή της Φαντασίας» και όχι μόνο. Θα παρουσιάσουν γνωστά τραγούδια τους, αρκετές διασκευές και ίσως προσφέρουν και μία «γεύση» για το τι πρόκειται να ακολουθήσει στο μέλλον... Τις συναυλίες ανοίγουν οι πολύ δυνατοί «πιτσιρικάδες» InCognia.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ