ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 12 Νοέμβρη 1998
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΚΘΕΣΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΑΘΗΝΑΣ
Εγκρίθηκε, αλλά επανεξετάζεται

Η πρώτη των νέων αιθουσών του Βυζαντινού Μουσείου Αθηνών κρίθηκε "φορτωμένη" με αρχιτεκτονικά μέλη, ενώ θα ήταν προτιμότερο να παραμείνει λιτή και να λειτουργεί ως χώρος υποδοχής, με εποπτικό υλικό και χρήση της νέας τεχνολογίας. Τελικά η παράθεση δεκάδων αντικειμένων και αρχιτεκτονικών μελών της παλαιοχριστιανικής περιόδου, έτσι όπως αντιμετωπίστηκε από τη μελέτη της "επανέκθεσης", ίσως να μην οδηγεί στη γνώση της εποχής και στην αίσθηση των κτιρίων της. Πολλές από τις αρχιτεκτονικές κατασκευές στις οποίες θα τοποθετηθούν αντικείμενα, κυρίως εικόνες, αντιμετωπίστηκαν επιφυλακτικά, αφού είναι δυνατόν οι βυζαντινότροπες και βαριές κατασκευές να παραπλανούν τον επισκέπτη, όπως για παράδειγμα το περιστύλιο στο οποίο επρόκειτο να αναρτηθούν οι αμφιπρόσωπες φορητές εικόνες.

Η διάταξη του εκθεσιακού υλικού μάλλον ήταν πυκνή σε πολλά σημεία. Γεγονός που, ενδόμυχα ίσως, οδηγούσε στην απορία μήπως διχάστηκε ο στόχος: Μπορεί μία εύληπτη έκθεση, που θα αναδεικνύει τους σταθμούς της Βυζαντινής Τέχνης δίχως να κουράζει το θεατή, να συνταιριάξει με την επιθυμία να "ξαλαφρώσουν" οι αποθήκες και να βγει στο φως όσο το δυνατόν περισσότερο υλικό;

Στην περίπτωση του Βυζαντινού Μουσείου φάνηκε πως δεν μπορεί. Αλλωστε ούτε οι αποθήκες είναι απαραίτητα ο τροφοδότης των μουσείων, ούτε τα μουσεία ο τελικός σταθμός των αποθηκευμένων αντικειμένων. Η μελέτη όμως έδειξε να κινείται αναποφάσιστα ανάμεσα σε αυτά τα δύο, αλλά και στους όρους "επανέκθεση" ή "νέα έκθεση". Σχεδόν αυτόματα οδηγήθηκε στην υποβάθμιση της αξιολογικής παρουσίας ειδών της τέχνης και απόδειξη αυτού ήταν η επιλογή πληθώρας αντικειμένων μικροτεχνίας, εκκλησιαστικών σκευών κ. ά. σε αντίθεση με τα δείγματα της μνημειακής ζωγραφικής που ήταν ελάχιστα.

Ολα αυτά θα επανεξεταστούν από επιτροπή,με επικεφαλής τον γενικό γραμματέα του ΥΠΠΟ, Ευγένιο Γιαννακόπουλο,αφού η μελέτη εγκρίθηκε κατ' αρχήν από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Η επιτροπή θα αποτελείται από τα μέλη του ΚΑΣ: Γιάννη Τζεδάκι (γενικός διευθυντής Αρχαιοτήτων), Νίκο Ζία (καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης), Ισίδωρο Κακούρη (προϊστάμενος της Διεύθυνσης Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων), Μαίρη Παναγιωτίδου (καθηγήτρια Βυζαντινής Αρχαιολογίας).

Δ. Μ.

Φιλόδοξη "Τόσκα" στη Λυρική

Χωρίς νεοτερισμούς, ακολουθώντας πιστά τη μουσική γραφή του Τζιάκομο Πουτσίνι, η "Τόσκα" ανοίγει την αυλαία της νέας καλλιτεχνικής περιόδου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής,την Κυριακή (15/11), στις 7μ.μ. Η όπερα, που θεωρείται η ωραιότερη από τα λυρικά έργα του μεγάλου μουσουργού, παρουσιάστηκε πριν λίγο διάστημα στο θέατρο "Περγκολέζι" της Γιέζης, στην Ιταλία, εγκαινιάζοντας τη συνεργασία της ΕΛΣ με θέατρα του εξωτερικού. Μια συνεργασία, που, σύμφωνα με τα όσα είπε χτες ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Λυρικής, Περικλής Κούκος,συνδύασε τις καλλιτεχνικές εμπειρίες των δύο θεάτρων, έχοντας στόχο το καλύτερο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα.

Αριστοτεχνικό μείγμα δράματος και μουσικής, η "Τόσκα" χαρακτηρίζεται από έντονη θεατρικότητα, στοιχείο που κυριαρχεί στις όπερες του Πουτσίνι. Βασίζεται στο θεατρικό έργο του Σαρντού, που υπήρξε προσωπική επιτυχία της Σάρα Μπερνάρ, ενώ η πρεμιέρα της δόθηκε στη Ρώμη, το 1900.

Στο ανέβασμα του λυρικού έργου, όπως ανέφερε ο Νίκος Πετρόπουλος,στον οποίο ανήκουν η σκηνοθεσία, τα σκηνικά και τα κοστούμια, ακολουθήθηκε η δύσκολη οδός της παρουσίασης του έργου χωρίς νεοτερισμούς. "Η "Τόσκα" παρουσιάζεται όπως πρέπει να είναι, όπως ακριβώς έχει γραφεί. Ο Πουτσίνι είναι θέατρο και στο έργο του οποιαδήποτε μουσική φράση πρέπει να έχει τη λογική της, την ψυχολογία της, τη θεατρικότητά της". Ο ίδιος επισήμανε το "μεγάλο άλμα που πραγματοποίησε η Λυρική με την πρώτη της συμπαραγωγή με θέατρο του εξωτερικού" και την ανάγκη τέτοιες συνεργασίες να συνεχιστούν.

"Ενώνοντας τις δυνάμεις μας", είπε ο αρχιμουσικός Αντζελο Καβαλάρο,"καταφέραμε να κάνουμε μια πολύ καλή παράσταση, στην οποία συμμετέχουν καλλιτέχνες διεθνούς επιπέδου". Οσον αφορά στον τρόπο παρουσίασης είπε: "Ακολουθήσαμε πιστά την παρτιτούρα του Πουτσίνι, σπρώχνοντας το δραματικό "πλήκτρο"".

Το ρόλο της Τόσκα ερμηνεύουν διαδοχικά οι Ινές Σαλαζάρ, Σόνια Μιλένκοβιτς, Μαρία Κατσούρα,του Καβαραντόσι οι Μάριο Μαλανίνι, Ζάχος Τερζάκης, Δημήτρης Στεφάνου, του Σκάρπια οι Σιλβάνο Καρόλι, Ανδρέας Κουλουμπής, Γιώργος Ν. Παππάς κ.ά. Συμμετέχει η Παιδική Χορωδία "Μανώλης Καλομοίρης".Παραστάσεις θα δοθούν επίσης στις 18, 20, 21, 22/11 και στις 3, 5, 9, 11/12.

Μελωδικά αφιερώματα

Η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ,θα εμφανιστεί, στις 18 Νοεμβρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών,υπό τη διεύθυνση του Αλκη Μπαλτά.Το πρώτο μέρος της βραδιάς περιλαμβάνει έργα των Μπορίς Μπλάσερ - ορχηστρικές παραλλαγές πάνω σε ένα θέμα του Παγκανίνι - και Σεργκέι Ραχμάνινοφ - ραψωδία πάνω σε θέμα του Παγκανίνι για πιάνο και ορχήστρα. Το δεύτερο μέρος της συναυλίας των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ είναι αφιερωμένο στον Σεργκέι Προκόφιεφ με τη συμφωνία αρ.7. Σολίστ στη συναυλία της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας είναι η Βίκυ Στυλιανού.

  • Επίσης τα Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ τιμούν, στις 19 Νοεμβρίου, στο "Παλλάς",στις 8.30 μμ, τον Μίμη Πλέσσα.Η μουσική βραδιά θα επαναληφθεί στις 25 Νοεμβρίου. Την Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ διευθύνει ο ίδιος ο Μίμης Πλέσσας,σε ένα πρόγραμμα που περιλαμβάνει τα βραβευμένα του τραγούδια, μουσική και τραγούδια του κινηματογράφου. Το πρώτο μέρος θα κλείσει με τραγούδια που ξεχώρισαν στη μεγάλη οθόνη. Στο δεύτερο μέρος πάντα υπό τη διεύθυνση του συνθέτη, η Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής ερμηνεύει τα καινούρια του τραγούδια, "Κόκκινα χείλη" (δημοτική ποίηση), "Να ποια είμαι", "Σκηνές του δρόμου" κ. ά. Ερμηνεύουν ο Γιάννης Κούτρας και ηΛόρνα.
Καλλιτέχνες της ειρήνης

Μέχρι τις 15 Νοέμβρη θα λειτουργεί η τρίτη εικαστική έκθεση που διοργανώνει η Ελληνική Επιτροπή για τη Διεθνή Υφεση και Ειρήνη, σε συνεργασία με τον Πολιτισμικό Οργανισμό του Δήμου Αθήνας,με τίτλο: "Οι Εικαστικοί εκθέτουν για την Ειρήνη".Η έκθεση φιλοξενείται στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου "Μελίνα Μερκούρη" (παλιό Πιλοποιείο), (Ηρακλειδών 66 και Θεσσαλονίκης, Θησείο).Συμμετέχουν με 147 έργα ζωγραφικής και 20 γλυπτά, συνολικά 93 καλλιτέχνες, που προσφέρουν την Τέχνη τους για την ενίσχυση του κινήματος ειρήνης. Μεταξύ άλλων εκθέτουν οι: Δ. Μυταράς, Γ. Βαρλάμος, Μ. Κάσσης, Κ. Μαλάμος, Π. Τέτσης, Θ. Μώλος, Κ. Κουνάδης, Η. Κολύβας, Λ. Κομιανού, Π. Πρέκας, Ε. Μελά, Κ. Ευαγγελάτος και Αλβανοί ζωγράφοι. Η έκθεση λειτουργεί καθημερινά (εκτός Δευτέρας) 9π.μ. - 1μ.μ. και 5μ.μ.-9μ.μ. και Κυριακή 9π.μ.-1μ.μ.

Για τη ναυτική κληρονομιά

Το "Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδας", σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού (Διεύθυνση Λαϊκού Πολιτισμού) και το ελληνικό τμήμα του ICOM, διοργανώνει (13, 14/11) το Β Πανελλήνιο Συνέδριο Ναυτικών Μουσείων.Το συνέδριο, με θέμα "Διάσωση, προστασία και προβολή της ναυτικής κληρονομιάς της Ελλάδας",έχει ως σκοπό την ευρύτερη συνεργασία μεταξύ των Ναυτικών Μουσείων Ελλάδας και των αρμοδίων φορέων, τη διερεύνηση θεμάτων που σχετίζονται με τη ναυτική ιστορία και παράδοση, καθώς και τη χάραξη μιας συγκεκριμένης πολιτικής για τη μελέτη, τεκμηρίωση, προστασία, διάσωση και προβολή της ελληνικής ναυτικής κληρονομιάς. Η πρώτη μέρα του συνεδρίου (9π.μ.), θα πραγματοποιηθεί στο "Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδας", ενώ τη δεύτερη μέρα το συνέδριο θα συνεχιστεί στο θωρηκτό "Αβέρωφ".

Για λίγες μόνο παραστάσεις, από αυτή την Κυριακή και κάθε Κυριακή (11.30πμ), το "Χοροθέατρο Ροές" (Ιάκχου 14 - 16, Γκάζι), θα παρουσιάζει τη "Βουή του μύθου".Βασισμένη στο ελληνικό λαϊκό σκυριανό παραμύθι "Ο Γιάννης, ο Γιος της Ορφανής", είναι ένα μεικτό θέαμα, μια λαϊκή αφήγηση μέσα από το τραγούδι που εκτελείται ζωντανά στη σκηνή, το λόγο και το χορό. Φέτος το "Θέατρο Ροές" παρουσιάζει την παράσταση σε διασκευή για την παιδική σκηνή. Χορογραφία Σοφία Σπυράτου,μουσική Νίκος Ξυδάκης.

Ολοι "μαλλιά κουβάρια"...

Το "Θέατρο Καισαριανής" μετά την καλοκαιρινή περιοδεία του με τη φαρσοκωμωδία του Νικολάου Λάσκαρη "Μαλλιά Κουβάρια",θα συνεχίσει για δεύτερη περίοδο, από αύριο, στο χειμερινό Θέατρο Καισαριανής (Κοιμήσεως Θεοτόκου 30 και Σμύρνης). Το έργο ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Σπύρου Κωνσταντινίδη,μουσική Τάσου Καρακατσάνη,σκηνικά - κοστούμια Νίκης Πέρδικα και χορογραφίες Σίμωνος Πάτροκλου.Παίζουν: Σπύρος Κωνσταντινίδης, Ανδρέας Βαρούχας, Τάσος Αναγνώστου, Νίκος Γριζάνης, Μαίρη Γαρίτση, Αυγερινή Γαλανοπούλου, Κανούσης Θάνος, Εβίτα Παπασπύρου.

"Οι ανάγκες του ανθρώπου - είπε σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου ο σκηνοθέτης - να γνωρίζει όλα τα γεγονότα που τον αφορούν, τωρινά και μελλούμενα, πηγάζουν απ' την ανάγκη να θέλει να ελέγχει τη μοίρα του. Ετσι ακούγοντας τις "ψευδείς" αλήθειες της... υπνοβάτιδος, φέρνουν ξαφνικά, συζυγικές, ερωτικές αλλά και όλες τις ανθρώπινες σχέσεις, μπροστά σε κρίση. Μπερδεύονται, παρεξηγούνται, φτάνουν σε ακραίες συγχύσεις και εκρηκτικό παραλογισμό. Ολοι οι... εμπλεκόμενοι και διαπλεκόμενοι, θα γίνουν όπως λέει ο λαός μας... "μαλλιά κουβάρια"!!!".

"Βασιλιάς" για τα παιδιά

Η Πειραϊκή Σκηνή της "Παιδικής Αυλαίας" του Γ. Καλατζόπουλου ξεκίνησε τη λειτουργία της πέρσι, διαπιστώνοντας το κενό που υπήρχε στον τομέα του ποιοτικού παιδικού θεάματος. Μετά την επιτυχία που είχε το "Ονειρο ηλεκτρονικής νύχτας",φέτος, η Πειραϊκή Σκηνή παρουσιάζει, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά,"Τα καινούργια ρούχα του Βασιλιά" του Χανς Κρίστιαν Αντερσεν,σε διασκευή Γιάννη Καλατζόπουλου,σκηνοθεσία Γιάννη Τσική,μουσική - τραγούδια Λουκιανού Κηλαηδόνη,σκηνικά - κοστούμια Χριστίνας Κουλουμπή και χορογραφίες Σίμωνα Πάτροκλου.Παίζουν: Γιάννης Τσικής, Νίκος Νικολαϊδης, Λίλιαν Παναγιωτοπούλου, Παντελής Μπαταγιας, Ανθή Ιακωβίδου, Δέσποινα Μαλανδρενιώτη.

"Το έργο αυτό - όπως λέει ο Γιάννης Καλατζόπουλος - το επιλέξαμε για τα πάντα επίκαιρα μηνύματά του, όσο και για την ψυχαγωγία που προσφέρει. Από την άλλη η επιτυχία του πρώτου χρόνου λειτουργίας μας, μας δημιουργεί την υποχρέωση να συνεχίσουμε, ώστε η μόνιμη παρουσίαση στο μαθητικό κοινό του Πειραιά παραστάσεων υψηλού επιπέδου να γίνει θεσμός".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ