ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 14 Φλεβάρη 1997
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ
"Ξέχασαν"... και τους αδελφούς Μανάκια

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (του ανταποκριτή μας).-

Με την αδιαφορία των "ιθυνόντων" του Οργανισμού Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, χάνεται η "χρυσή ευκαιρία" για τη Θεσσαλονίκη, με αφορμή την ίδρυση Μουσείου Κινηματογράφου,να γνωρίσει το έργο των πρωτοπόρων της κινηματογραφίας στα Βαλκάνια, αδελφών Μανάκια.Το Μουσείο θεσμοθετήθηκε το 1995 με πρωτοβουλία του ΟΠΠΕ και εγκαινιάστηκε την προηγούμενη βδομάδα. Ενα σημαντικό μέρος από τις ταινίες των αδελφών Μανάκια αναφέρεται στη Θεσσαλονίκη.Και όμως, ο ΟΠΠΕ δε συμπεριέλαβε στο πρόγραμμά του σχετική εκδήλωση για τους πρόδρομους του βαλκανικού κινηματογράφου,ίσως, για να μη δυσαρεστηθούν οι "Μακεδονομάχοι" και "εθνικόφρονες", που συμπεριλαμβάνονται στις τάξεις του. Το μοναδικό που θα θυμίζει τους αδελφούς Μανάκια, είναι ένα μέρος του φωτογραφικού υλικού που πρόσφεραν συλλέκτες της πόλης.

Να σημειωθεί ότι το 1954 ο Μίλτος Μανάκιας εξέφρασε την επιθυμία να επιστρέψει στην Ελλάδα από τα Σκόπια όπου βρισκόταν και να προσφέρει στο ελληνικό κράτος ολόκληρο το αρχείο του.Η μισαλλόδοξη ελληνική πολιτεία δεν καταδέχτηκε, καν, να απαντήσει στο αίτημα ενός καλλιτέχνη, που γεννήθηκε στη Μακεδονία, αλλά ήταν ανεπιθύμητος, γιατί θεωρούνταν "μη ελληνικού γένους" (σλαβικής καταγωγής). Ο Μίλτος Μανάκιας, τελικά, πούλησε το αρχειακό υλικό στο γιουγκοσλαβικό κράτος, το οποίο στη συνέχεια το παραχώρησε στην Ταινιοθήκη Σκοπίων, όπου και βρίσκεται. Σημειώνουμε ότι πρόσφατα στα Σκόπια έγινε φεστιβάλ με ταινίες των Μανάκια, γεγονός που προκάλεσε το ενδιαφέρον κινηματογραφιστών από όλη την Ευρώπη.

Το Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει κύρια τις συλλογές δύο κινηματογραφιστών της Θεσσαλονίκης (Ν. Μπιλιλή, Β. Παπαδόπουλου), ενώ υπάρχει και σειρά γιγαντοαφισών ελληνικών και ξένων ταινιών της τελευταίας εικοσαετίας, που φιλοτέχνησε ο Κώστας Αρβανιτίδης. (Η ίδρυση του μουσείου υπήρξε προϋπόθεση για την προσφορά του αρχείου Μπιλιλή). Ηδη καταβάλλονται προσπάθειες για μετεγκατάσταση του μουσείου από το κτίριο του ΟΣΕ στην προβλήτα Α του Οργανισμού Λιμένος. Ο ΟΠΠΕ κινεί επίσης διαδικασίες για ένταξη του Μουσείου Κινηματογράφου, ως φορέα του δημοσίου, στο ΥΠΠΟ. Πώς είναι δυνατόν όμως η ανεξέλεγκτη, ανώνυμη εταιρία "Πολιτιστική Πρωτεύουσα" να αποφασίζει για τους όρους λειτουργίας, τους διορισμούς κλπ., για θεσμούς που θα διαρκέσουν, όπως μας υπόσχεται ο υπουργός Πολιτισμού, και μετά το '97;

Την έντονη δυσαρέσκειά του για το πώς διαχειρίζονται το υλικό που έχουν στη διάθεσή τους οι υπεύθυνοι του Μουσείου Κινηματογράφου, εξέφρασε ο δωρητής Ν. Μπιλιλής, σημειώνοντας ότι "καταστρέφεται στους χώρους όπου έχει αποθηκευτεί". Σημειώνουμε ότι ο Ν. Μπιλιλής δεν παραβρέθηκε στα εγκαίνια του μουσείου και διαμαρτυρήθηκε γιατί οι ιθύνοντες του ΟΠΠΕ παρέλειψαν να προσκαλέσουν και τη γυναίκα του που "είναι συνδωρήτρια του αρχειακού υλικού".

Μεταβίβαση άμεσα

"Να ξεκινήσει άμεσα η διαδικασία μεταβίβασης του κτιρίου",στο οποίο στεγάζεται η "Ταινιοθήκη της Ελλάδας",ζητά με ανακοίνωσή της η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών,ύστερα από την πρόσφατη απειλή έξωσης, που αποσοβήθηκε - προς το παρόν - με παρέμβαση του υπουργού Πολιτισμού. "Τόσο η Ταινιοθήκη ως ίδρυμα, όσο και το κτίριο στο οποίο στεγάζεται αδιάλειπτα εδώ και σχεδόν μισό αιώνα, αποτελούν μνημεία της πόλης",αναφέρει η ανακοίνωση της ΕΕΣ και ζητά να ξεκινήσει η διαδικασία, "έτσι που να αποφευχθούν μελλοντικοί εκβιασμοί και περιπέτειες".

Συνάντηση νεοελληνιστών

Οι νεοελληνιστές των Ευρώπης, Αμερικής και Αυστραλίας συναντιούνται από 22 - 24/2 στη Θεσσαλονίκη. Οπως είπε ο υπουργός Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλος σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, σκοπός της συνάντησης είναι η δημιουργία διεθνούς συνομοσπονδίας και ενός εντύπου διακίνησης απόψεων.Στη συνάντηση κλήθηκαν εφτά "βετεράνοι" νεοελληνιστές, οι οποίοι θα τιμηθούν με διπλώματα και ελληνικοί φορείς που ασχολούνται με τις νεοελληνικές σπουδές στο εξωτερικό.

Τα προηγούμενα χρόνια, κατά τον υπουργό, "η χρηματοδότηση για την ενίσχυση των νεοελληνικών σπουδών αυξήθηκε από 45 εκατ. (το 1994) σε 200 εκατ." (1997), τα οποία θα κατανεμηθούν σε 117 έδρες και Ινστιτούτα σε όλον τον κόσμο.Επίσης 40 εκατ. θα διατεθούν για υποτροφίες 100 φοιτητών στα πλαίσια των προγραμμάτων του Ιδρύματος Μελετών Χερσονήσου Αίμου.

Στο μεταξύ έχει ιδρυθεί Λεκτοράτο Νεοελληνικών Σπουδών στη Βενετία, Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών στην "Ecole des Haute Etude" στο Παρίσι και στη Βουδαπέστη, έδρα στο Πανεπιστήμιο Τιφλίδας, ενώ το ΥΠΠΟ θα χρηματοδοτήσει τις εκδηλώσεις για τον Ν. Καζαντζάκη στη Χιλή και το Διεθνές Συνέδριο των Ιταλών Νεοελληνιστών, στη Νάπολη το Μάιο.

Ο Μίλτος Μανάκιας, στην αυλή του σπιτιού του, στις αρχές του αιώνα

Το πολεμικό δράμα "Ο Αγγλος ασθενής" του Αντονι Μινγκέλα συγκέντρωσε τις περισσότερες υποψηφιότητες για τα βραβεία Οσκαρ (12 τον αριθμό) για καλύτερη ταινία, πρώτου ανδρικού ρόλου (Ρέιφ Φάινς), πρώτου γυναικείου ρόλου (Κρίστιν Σκοτ Τόμας), δεύτερου γυναικείου ρόλου, σκηνοθεσίας, σεναρίου κ. ά. Με επτά υποψηφιότητες ακολουθούν το "Shine, ο σολίστας" του Σκοτ Χικς και το "Φάργκο" των αδελφών Κοέν. Τρίτη, τέλος, έρχεται η "Εβίτα", συγκεντρώνοντας συνολικά πέντε υποψηφιότητες.

"Καλάς: Οι ξεχασμένοι απόγονοι των στρατιωτών" του Μ. Αλεξάνδρου θα "ζωντανέψουν" αύριο (Σάββατο) με ομιλίες, βίντεο και σλάιτς, στην εκδήλωση του Πνευματικού Κέντρου Αγίας Παρασκευής (7μμ), στην αίθουσα τελετών του 2ου Γυμνασίου της Αγίας Παρασκευής (Νεαπόλεως 5-7). Ομιλητές οι: Θανάσης Λετούνης, Ηρώ Τσιφλάκου.

Και οι πρεμιέρες συνεχίζονται...

Το "Εθνικό Θέατρο" ανεβάζει για πρώτη φορά το "Ρινόκερο" του Ιονέσκο.Η πρεμιέρα δίνεται, σήμερα, στην Κεντρική Σκηνή και αφιερώνεται στη μνήμη του Καρόλου Κουν.Το έργο παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Γιάννη Ιορδανίδη,μετάφραση Δημήτρη Ροδήμου,σκηνικά Ανδρέα Σαραντόπουλου,κοστούμια Φίλιππου Παπαγεωργίου,μουσική Φίλιππου Τσαλαχούρη.Παίζουν: Γιώργος Μιχαλακόπουλος, Γιώργος Μοσχίδης, Πέγκυ Σταθακοπούλου, Τάκης Βουλαλάς, Γιάννης Καρατζογιάννης, Γιάννης Ροζάκης, Μαρία Κωνσταντάρου, Θόδωρος Κατσαφάδος, Δημήτρης Ζακυνθινός κ. ά. "Ο "Ρινόκερος" - είπε σε συνέντευξη Τύπου ο Γ. Ιορδανίδης - είναι ένα από τα έργα - σταθμούς του παγκόσμιου θεάτρου, αλλά και διαχρονικό, επίκαιρο. Το φαινόμενο της κατευθυνόμενης σκέψης, το οποίο στις μέρες μας έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις".

  • Το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας και ο "Επίλογος" θα παρουσιάζουν, στη Δεύτερη Σκηνή του Θεάτρου "Αθηνών",κάθε Δευτέρα και Τρίτη,το "Φωταγωγό" του Σπύρου Γαλαίου με πρωταγωνίστρια την Αννα Συνοδινού.Πρεμιέρα Δευτέρα 17/2. Το έργο ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Νίκου Αρμάου,σκηνικά - κοστούμια Λαλούλας Χρυσικοπούλου,μουσική Ηρακλή Πασχαλίδη.Παίζουν επίσης: Ηλίας Γιαννάκης, Νίκος Σκουλάς, Τέλης Ζώτος.Τα τέσσερα πρόσωπα του έργου ξεδιπλώνουν τα όνειρά τους, καταθέτουν τον προβληματισμό τους για τη ζωή. Με αφορμή μια καλοσχεδιασμένη φάρσα κι ένα φωταγωγό, που διευκολύνει την επικοινωνία, θα συναντηθούν ένα Σαββατόβραδο στο σπίτι της παράλυτης και μοναχικής μάνας και θα βρουν έναν κώδικα επαφής, που θα τους δείξει νέες εστίες ομορφιάς, μακριά από τεχνητούς παραδείσους.
@ Αύριο (Σάββατο) (7μμ) στο Πνευματικό Κέντρο του δήμου Λεβαδέων, ο

Αύριο (Σάββατο) (7μμ) στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Λεβαδέων,ο διευθυντής του Αρχαιολογικού Μουσείου Θηβών και έφορος Αρχαιοτήτων Βοιωτίας Β. Αραβαντινός,θα μιλήσει με θέμα: Πορίσματα των ανασκαφών 1993-1996 στην Κάδμεια Ακρόπολη των Θηβών".

ΑΠΕΡΓΙΑ ΣΤΟ ΥΠΠΟ
Επίδειξη υπουργικού αυταρχισμού

Επίδειξη αυταρχισμού και αδιαλλαξίας έκανε, χτες, ο υπουργός Πολιτισμού, αναφερόμενος στη συνεχιζόμενη απεργία των υπαλλήλων του ΥΠΠΟ και παραπέμποντας εργαζόμενους και τα αιτήματά τους στα υπουργεία Εσωτερικών και Οικονομικών. Κατά τη συνήθη τακτική της κυβέρνησης έκρινε τους συνδικαλιστές,ως μη όφειλε, και ξαναμίλησε για "ομηρία μνημείων".Είπε δε ότι "απεργία που δεν επιφέρει βλάβη στην υπηρεσία δε νοείται απεργία", παρότι το εξώδικο που του έστειλε η Ομοσπονδία των υπαλλήλων μιλάει καθαρά για απεργία του ΥΠΠΟ.

"Ο υπουργός προσπαθεί να παραπλανήσει",δήλωσε ο πρόεδρος της ΠΟΣΥΠΠΟ, Π. Σταθουλόπουλος,σε επικοινωνία μας και τόνισε ότι "η απεργία πολύ σύντομα θα διευρυνθεί".(Γι' αυτό θα αποφασίσει σήμερα το ΔΣ της ΠΟΣΥΠΠΟ). Προκλητικά ο υπουργός είπε ότι "έκανε τις απαραίτητες κινήσεις, ώστε η απεργία να κριθεί "παράνομη και καταχρηστική"" και επ' αυτού ο Π. Σταθουλόπουλος απαντά: "Δε μας εκπλήσσει το γεγονός. Σύμφωνα με πληροφορίες που είχαμε πριν από καιρό, ο συγκεκριμένος υπουργός είχε προτείνει σε προηγούμενο Υπουργικό Συμβούλιο να καταφεύγουν αμέσως στη δικαιοσύνη σε περίπτωση κινητοποιήσεων" (!).

Κάνοντας, δε, επίδειξη δύναμης,ο υπουργός, προκειμένου να αντιμετωπίσει τους απεργούς στο Τμήμα Πρωτοκόλλου, σκέφτεται να πρωτοκολλούνται τα έγγραφα στα γραφεία του υπουργού και του γενικού γραμματέα (!).

Εξάλλου ο υπουργός ισχυρίζεται ότι οι εκπρόσωποι των εργαζομένων δε ζήτησαν συνάντηση και ότι το εξώδικο δεν αποτελεί πρόσκληση για διάλογο. Αλλά ο πρόεδρος της ΠΟΣΥΠΠΟ επισημαίνει ότι "από τη στιγμή που φτάσει εξώδικο, η πολιτική ηγεσία υποχρεούται από το νόμο 12/64 να προχωρήσει σε διαιτησία".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ