Παρασκευή 14 Φλεβάρη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 29
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ
"Ξέχασαν"... και τους αδελφούς Μανάκια

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (του ανταποκριτή μας).-

Με την αδιαφορία των "ιθυνόντων" του Οργανισμού Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, χάνεται η "χρυσή ευκαιρία" για τη Θεσσαλονίκη, με αφορμή την ίδρυση Μουσείου Κινηματογράφου,να γνωρίσει το έργο των πρωτοπόρων της κινηματογραφίας στα Βαλκάνια, αδελφών Μανάκια.Το Μουσείο θεσμοθετήθηκε το 1995 με πρωτοβουλία του ΟΠΠΕ και εγκαινιάστηκε την προηγούμενη βδομάδα. Ενα σημαντικό μέρος από τις ταινίες των αδελφών Μανάκια αναφέρεται στη Θεσσαλονίκη.Και όμως, ο ΟΠΠΕ δε συμπεριέλαβε στο πρόγραμμά του σχετική εκδήλωση για τους πρόδρομους του βαλκανικού κινηματογράφου,ίσως, για να μη δυσαρεστηθούν οι "Μακεδονομάχοι" και "εθνικόφρονες", που συμπεριλαμβάνονται στις τάξεις του. Το μοναδικό που θα θυμίζει τους αδελφούς Μανάκια, είναι ένα μέρος του φωτογραφικού υλικού που πρόσφεραν συλλέκτες της πόλης.

Να σημειωθεί ότι το 1954 ο Μίλτος Μανάκιας εξέφρασε την επιθυμία να επιστρέψει στην Ελλάδα από τα Σκόπια όπου βρισκόταν και να προσφέρει στο ελληνικό κράτος ολόκληρο το αρχείο του.Η μισαλλόδοξη ελληνική πολιτεία δεν καταδέχτηκε, καν, να απαντήσει στο αίτημα ενός καλλιτέχνη, που γεννήθηκε στη Μακεδονία, αλλά ήταν ανεπιθύμητος, γιατί θεωρούνταν "μη ελληνικού γένους" (σλαβικής καταγωγής). Ο Μίλτος Μανάκιας, τελικά, πούλησε το αρχειακό υλικό στο γιουγκοσλαβικό κράτος, το οποίο στη συνέχεια το παραχώρησε στην Ταινιοθήκη Σκοπίων, όπου και βρίσκεται. Σημειώνουμε ότι πρόσφατα στα Σκόπια έγινε φεστιβάλ με ταινίες των Μανάκια, γεγονός που προκάλεσε το ενδιαφέρον κινηματογραφιστών από όλη την Ευρώπη.

Το Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει κύρια τις συλλογές δύο κινηματογραφιστών της Θεσσαλονίκης (Ν. Μπιλιλή, Β. Παπαδόπουλου), ενώ υπάρχει και σειρά γιγαντοαφισών ελληνικών και ξένων ταινιών της τελευταίας εικοσαετίας, που φιλοτέχνησε ο Κώστας Αρβανιτίδης. (Η ίδρυση του μουσείου υπήρξε προϋπόθεση για την προσφορά του αρχείου Μπιλιλή). Ηδη καταβάλλονται προσπάθειες για μετεγκατάσταση του μουσείου από το κτίριο του ΟΣΕ στην προβλήτα Α του Οργανισμού Λιμένος. Ο ΟΠΠΕ κινεί επίσης διαδικασίες για ένταξη του Μουσείου Κινηματογράφου, ως φορέα του δημοσίου, στο ΥΠΠΟ. Πώς είναι δυνατόν όμως η ανεξέλεγκτη, ανώνυμη εταιρία "Πολιτιστική Πρωτεύουσα" να αποφασίζει για τους όρους λειτουργίας, τους διορισμούς κλπ., για θεσμούς που θα διαρκέσουν, όπως μας υπόσχεται ο υπουργός Πολιτισμού, και μετά το '97;

Την έντονη δυσαρέσκειά του για το πώς διαχειρίζονται το υλικό που έχουν στη διάθεσή τους οι υπεύθυνοι του Μουσείου Κινηματογράφου, εξέφρασε ο δωρητής Ν. Μπιλιλής, σημειώνοντας ότι "καταστρέφεται στους χώρους όπου έχει αποθηκευτεί". Σημειώνουμε ότι ο Ν. Μπιλιλής δεν παραβρέθηκε στα εγκαίνια του μουσείου και διαμαρτυρήθηκε γιατί οι ιθύνοντες του ΟΠΠΕ παρέλειψαν να προσκαλέσουν και τη γυναίκα του που "είναι συνδωρήτρια του αρχειακού υλικού".

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
«Το βλέμμα του Οδυσσέα» από 31 Αυγούστου (2023-08-11 00:00:00.0)
«Πλάνα» αναζητήσεων (2007-11-29 00:00:00.0)
"Εθνογράφησαν" τα Βαλκάνια (1998-02-13 00:00:00.0)
Αλλού κι αλλού, άλλα αντ' άλλων... (1997-02-07 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ