ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 22 Απρίλη 1997
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΚΘΕΣΗ ΚΕΙΜΗΛΙΩΝ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
Με βήμα αργό...

Μόλις δύο μήνες έχουν απομείνει μέχρι τα εγκαίνια της περιλάλητης πια έκθεσης των κειμηλίων του Αγίου Ορους στη Θεσσαλονίκη, αλλά τα λόγια - συνήθως θριαμβευτικά - απέχουν πολύ από την εικόνα. Εάν αυτή η έκθεση πραγματοποιηθεί μέσα στους χρόνους που έχουν εξαγγελθεί - δηλαδή μεταξύ 20 και 22 του Ιούνη, δύο πράγματα θα έχουν συμβεί: ή θαύμα ή απλώς θα δούμε μία διοργάνωση κατά πολύ υποδεέστερη των εξαγγελιών.

Τι έπρεπε να είναι έτοιμο μέχρι σήμερα και δεν είναι; Κάποιοι λένε "όλα".Αλλά κάθε βήμα στην προετοιμασία της έκθεσης συνδέεται με το επόμενο ως εξής: η συντήρηση δείχνει να προχωράει και να ολοκληρώνεται, ενώ τα υφάσματα έχουν ήδη εκτιμηθεί και μεταφερθεί στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού. Αλλά οι συντηρητές βρίσκονται σε αποχή μέχρι να λυθεί το θέμα της κατοχύρωσης του επαγγέλματος.Ετσι, οι συντηρήτριες των υφασμάτων δεν πήγαν ακόμα στο Μουσείο. Ωστόσο, ακόμα κι αν η δουλιά της συντήρησης είχε ολοκληρωθεί, η μεταφορά δεν μπορεί προς το παρόν να γίνει για δύο λόγους:Εκτός από τα υφάσματα δεν έχει εκτιμηθεί και δεν έχει ασφαλιστεί τίποτ' άλλο.Και επίσης: Η κατασκευή των προθηκών έχει ανατεθεί από την Πολιτιστική Πρωτεύουσα, σε γερμανική ιδιωτική εταιρία, και κατά πάσα πιθανότητα θα παραδοθούν τέλος Μάη.Αλλά εκείνοι που ανέλαβαν την κατασκευή μπορεί να έχουν υπ' όψιν τους τις προδιαγραφές που έθεσαν οι Υπηρεσίες του ΥΠΠΟ, αλλά γνωρίζουν τι προβλέπει η μουσειολογική μελέτη;Η ομάδα που ανέλαβε τη μελέτη (με ανάθεση του Οργανισμού Πολιτιστικής Πρωτεύουσας) μόλις πριν λίγες βδομάδες παρέδωσε, σύμφωνα με πληροφορίες, την προμελέτη.Αυτό μας επιτρέπει να αναρωτηθούμε: Θα περάσει η τελική μελέτη από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο; Θα προλάβει; Κι αν συζητηθεί στο παρά πέντε της έκθεσης θα έχει τη δυνατότητα το Συμβούλιο να κάνει παρατηρήσεις και να ζητήσει αλλαγές εάν και εφόσον χρειάζονται; Μήπως διά αυτής της οδού το Συμβούλιο οδηγηθεί σε τυπική γνωμοδότηση; Μήπως, τελικά, και οι υπηρεσίες του ΥΠΠΟ έχουν το ρόλο του απλού εκτελεστή για μία"δόξα" που θα πάρει ολόκληρη ο Οργανισμός;

Πάντως, ειδικοί επιστήμονες και αρχαιολόγοι λένε πως μόνο για το στήσιμο μιας τόσο σημαντικής έκθεσης με τόσο πολύτιμα και ευαίσθητα αντικείμενα χρειάζονται τουλάχιστον 6 μήνες,ούτως ώστε να υπάρχει ικανός χρόνος για παρατηρήσεις ή διορθώσεις. Η διοργανώτρια Πολιτιστική Πρωτεύουσα κατά τα φαινόμενα θεωρεί αρκετές μόλις 20 μέρες...

Δ. Μ.

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ
Πρόγραμμα... των "θα"

Σε 7,2 δισ. ανέρχεται ο προϋπολογισμός του καλλιτεχνικού προγράμματος από το Μάη έως το Δεκέμβρη, που ανακοίνωσε πάλι καθυστερημένα ο ΟΠΠΕ. Το κόστος και ο φορέας κάθε εκδήλωσης δεν αναφέρονται, παρόλο που είχε δεσμευτεί γι' αυτό η καλλιτεχνική διεύθυνση του ΟΠΠΕ. Και βέβαια, αναφέρονται εκδηλώσεις που "θα" πραγματοποιηθούν, εφόσον ευοδωθούν οι συμφωνίες και άλλες που είναι άγνωστο πού ακριβώς θα γίνουν.

Το πρόγραμμα είναι χωρίς ραχοκοκαλιά και ο ιδεολογικός άξονάς του εστιάζεται στην Αρχαία Ελλάδα και το Βυζάντιο (Μ. Αλέξανδρος, Αγιον Ορος). Ο πολυπολιτισμικός χαρακτήρας της πόλης, που τόσο διατυμπανίζεται, απουσιάζει πάλι, ενώ η βαλκανική διάσταση της Θεσσαλονίκης περιγράφεται ασαφώς και αορίστως. Η κινητήρια τάξη στις εξελίξεις της πόλης, το πρωτοπόρο και αγωνιστικό προλεταριάτο αναφέρεται μόνο στις μαγιάτικες εκδηλώσεις σε συνεργασία και συγχρηματοδότηση του ΕΚΘ, στα πλαίσια του δεκαήμερου για την Πρωτομαγιά και το Μάη του '36.

Πολλές εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθούν στην παραλία και σε πλατείες - λόγω έλλειψης χώρων - ενώ δίνεται πανηγυρτζίδικος χαρακτήρας, για να φανεί ότι "συμμετέχουν" και πολίτες στις εκδηλώσεις. Στην πραγματικότητα ο ΟΠΠΕ απέτυχε να προσεγγίσει το λαό της πόλης (δεκάδες εκδηλώσεις είχαν ελάχιστο κοινό, αν δεν πέρασαν και εντελώς απαρατήρητες). Τα "Δημήτρια" παρακολουθούν συνολικά, σύμφωνα με μια εκτίμηση, περίπου 3-4 χιλιάδες Θεσσαλονικείς. Στα μεγάλα "Δημήτρια" (όπως λέγονται οι εκδηλώσεις της "ΠΠ") περίπου σ' αυτά τα νούμερα κινείται το κοινό. Εξάλλου, τίποτα πια δεν ανατρέπει τη γενική εντύπωση ότι το ενδιαφέρον των διοικούντων και στελεχών του ΟΠΠΕ για το καλλιτεχνικό πρόγραμμα εξαντλείται στις δημόσιες σχέσεις που θα αναπτύξουν και στο πώς θα εντυπωσιάσουν την "ελίτ" της πόλης.

Το "όνειρο" στεγάζεται

Το όνειρο φαίνεται ότι αρχίζει σιγά σιγά να γίνεται πραγματικότητα. ΤοΣπίτι του Ηθοποιού, για το οποίο αγωνίζονται οι ηθοποιοί απέκτησε τουλάχιστον στέγη. Ενα παλιό εργοστάσιο στο τέρμα Πατησίων, ιδιοκτησίας του Δήμου Αθηναίων παραχωρείται προς τον σκοπό αυτό. Η ανακοίνωση της παραχώρησης από την πλευρά του δήμου έγινε προχτές το μεσημέρι από τον δήμαρχο Αθηναίων Δημήτρη Αβραμόπουλο,προς τους ηθοποιούς που πρωτοστατούν για τη δημιουργία του "Σπιτιού" (Αννα Φόνσου, Βασίλης Κολοβός, Μάρω Κοντού, Σταύρος Παράβας, Αννα Καλουτά, Τζένη Ζαχαροπούλου, Μέλπω Ζαρόκωστα,κ.ά.).

Εκτός από την παραχώρηση του κτιρίου, ο δήμαρχος ανακοίνωσε την ανέγερσημνημείου του ανώνυμου ηθοποιού.

Παιδί και βιβλιοθήκη

Εκπαιδευτικά προγράμματα, με στόχο την επαφή των παιδιών με το βιβλίο και τις βιβλιοθήκες, οργανώνει το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου,σε συνεργασία με τους βιβλιοθηκάριους και τους δασκάλους του νομού Εβρου,στο πλαίσιο προγράμματος για την προώθηση της ανάγνωσης και τον εκσυγχρονισμό των βιβλιοθηκών. Στα μέσα Μάρτη έγινε στην κοινότηταΛαβάρων το πρώτο σεμινάριο και παρουσίαση του πρώτου εκπαιδευτικού προγράμματος. Η Ειρήνη Βοκοτοπούλου έκανε μια γενική εισήγηση για το ρόλο, τον τρόπο προετοιμασίας, εφαρμογής και παρουσίασης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και η Αλεξάνδρα Ανδρούτσου παρουσίασε το πρόγραμμα "Εγώ κι εσύ, εδώ κι εκεί".Το δεύτερο εκπαιδευτικό πρόγραμμα έγινε το περασμένο Σάββατο στην Ορεστιάδα και είχε τίτλο "Η ιστορία της γραφής".ΟΔιονύσης Βαλάσης και η Ζωή Βαλάση παρουσίασαν ένα οπτικοακουστικό υλικό, που προσφέρει στα παιδιά, με ευχάριστο τρόπο, βασικές γνώσεις για τα θέματα της γραφής και του βιβλίου.

Στόχος των εκπαιδευτικών προγραμμάτων είναι τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι, την αφήγηση, τη μουσική, τα κείμενα να γνωρίσουν όσο το δυνατόν περισσότερα βιβλία και να αναδειχτούν οι βιβλιοθήκες ως πολιτιστικός πυρήνας των κοινοτήτων.

Μεσάνυχτα με τον Λουδοβίκο

Σήμερα, Μεγάλη Τρίτη,τα μεσάνυχτα, στο "Αετοπούλειο" Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Χαλανδρίου (Φιλ. Εταιρείας και Τομπάζη 18), ο Λουδοβίκος των Ανωγείων,με το μαντολίνο του, τραγουδά μοιρολόγια, που μέσα στους αυτοσχέδιους στίχους και τις ευρηματικές μελωδίες τους κλείνουν όλο τον πόνο, την πίκρα των γυναικών για το χαμό των δικών τους ανθρώπων. Μ' αυτή τη συναυλία ολοκληρώνεται ο κύκλος εκδηλώσεων του "Αετοπούλειου",με τίτλο "Φως του κόσμου... φως το εμόν",εναρμονιζόμενο με την ατμόσφαιρα και το κλίμα των ημερών, που προηγούνται του Πάσχα.

"Κανείς δεν ξέρει πραγματικά τι είναι θάνατος (... ) ", έλεγε ο Σωκρ

"Κανείς δεν ξέρει πραγματικά τι είναι θάνατος (...)", έλεγε ο Σωκράτης. "Δεν πρέπει να μας απασχολεί ο θάνατος, αφού όσο ζούμε δεν πρόκειται να τον συναντήσουμε και όταν τον συναντήσουμε δε θα ζούμε", έλεγε ο Επίκουρος. "Ελληνικός θάνατος",τιτλοφορείται το τελευταίο βιβλίο του Γιάννη Κακουλίδη,με τις "12+1 μυθιστορίες" ή το μυθιστόρημα με τα "12+1 κεφάλαια", που θα παρουσιαστεί σήμερα, στις 6μμ, από τις εκδόσεις "Περίπλους",στο βιβλιοπωλείο "Ελευθερουδάκη".

Μουσικά και άλλα

Από τις εκδηλώσεις που διοργανώνει αυτές τις μέρες ο Πολιτισμικός Οργανισμός του Δήμου Αθηναίων, σημειώνουμε:

  • Τη Μεγάλη Τετάρτη (10μμ) στην πλατεία Μητροπόλεως, ο Μάριος Τόκας θα παρουσιάσει, σε πρώτη εκτέλεση, το έργο του "Θεογεννήτωρ Μαρία".Το έργο αποτελείται από 16 μελοποιημένους από το συνθέτη ύμνους στη Θεοτόκο. Πρόκειται για τα "Θεοτόκια",γραμμένα από τον υμνογράφο της εκκλησίας Γεράσιμο Μικραγιαννανίτη,ο οποίος έζησε και δημιούργησε στη σκήτη της Μικράς Αγίας Αννας του Αγίου Ορους.

Αφορμή για τη δουλιά αυτή στάθηκε η προ δύο χρόνων επίσκεψη του συνθέτη στη σκήτη και η γνωριμία του με τα χειρόγραφα του Γεράσιμου Μικραγιαννανίτη. Ο Μ. Τόκας εργάστηκε βασισμένος στη βυζαντινή μουσική παράδοση, δίνοντας παράλληλα "έντονο προσωπικό στίγμα".

Το έργο θα παρουσιαστεί με τη συμμετοχή της Δημοτικής Χορωδίας Εξαρχείων - Νεαπόλεως "Ο Διονύσιος Λαυράγκας",με διεύθυνση του Θέμη Σερμιέ,μικρού συμφωνικού σχήματος (20 μουσικοί), με διεύθυνση του Γιώργου Παγιάτη και σολίστες τους Μανώλη Μητσιά και Κώστα Χατζηχριστοδούλου.

  • Τιμητική εκδήλωση, για τα 170 χρόνια από το θάνατο του Γεωργίου Καραϊσκάκη,θα πραγματοποιηθεί τη Μεγάλη Τετάρτη (18.45μμ) στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων. Θα μιλήσει ο συγγραφέας Σαράντος Καργάκος.
  • Ενα φωτογραφικό και ποιητικό ταξίδι μέσα από τα δέντρα, εγκαινιάζεται στις 22 του Απρίλη στο "Κέντρο Τεχνών" του Δήμου Αθηναίων. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 9 του Μάη.
Και Επιτάφιος στη "Ροτόντα"

Κόκκινους τάπητες και έπιπλα έβαλε η μητρόπολη Θεσσαλονίκης στη "Ροτόντα" την Κυριακή των Βαϊων, ύστερα από την αυθαίρετη απόφαση του υπουργού Πολιτισμού, ο οποίος ακύρωσε και την υπογραφή του, επιτρέποντας τρεις επιπλέον λειτουργίες στο μνημείο (Κυριακή των Βαϊων, Μεγάλη Παρασκευή και Αγίου Γεωργίου), κατά παρέκκλιση της απόφασης του ΚΑΣ για τρεις θρησκευτικές και τρεις κοσμικές εκδηλώσεις, μόνο.

Η μητρόπολη, γνωρίζοντας την ανοχή της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΟ, έβγαλε και αφίσες, ανακοινώνοντας τέσσερις λειτουργίες και όχι τρεις.Καλεί τους πιστούς να προσέλθουν σε εσπερινό και ανήμερα του Πάσχα και να προσκυνήσουν την κάρα του Αγίου Γεωργίου. Οσο για τη Μεγάλη Παρασκευή ετοιμάζονται να τοποθετήσουν Επιτάφιο (!).

Πρέπει να επέμβει το ΥΠΠΟ; Πρέπει. Αλλά πώς να επέμβει, αφού δε σέβεται ούτε τις υπογραφές του;

Δ. Μ.

Η ταινία του Πιερ Πάολο Παζολίνι "Το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο" προβάλλεται αύριο (8.30 μμ) στην αίθουσα "Πλειάδες" του Δήμου Κορυδαλλού (Γρ. Λαμπράκη & Καρυταίνης) και την Πέμπτη (την ίδια ώρα) στο Δημοτικό Κινηματογράφο "Εσπερος" της Νίκαιας (7ης Μαρτίου 32, πρώην Κονδύλη).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ