ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 3 Ιούλη 1999
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΛΛΗΝΩΝ ΗΘΟΠΟΙΩΝ
Καταγγελία εναντίον του Εθνικού

Τις δημοκρατικές διαδικασίες και τα εργασιακά δικαιώματα επικαλέστηκε το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ), σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, καταγγέλλοντας ότι στη διάρκεια των δοκιμών του Εθνικού Θεάτρου για την παράσταση "Πέρσες" του Αισχύλου, που σκηνοθετεί ο Λευτέρης Βογιατζής, "παραβιάζεται συστηματικά η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, ως προς το ωράριο εργασίας".

Το ΣΕΗ τόνισε ότι "η Συλλογική Σύμβαση δεν μπορεί να είναι αντικείμενο προσωπικής διαπραγμάτευσης του εργαζόμενου με τον εργοδότη", εφ' όσον σύμφωνα και με τον νομικό σύμβουλο "έχει κανονιστική ισχύ για τον κλάδο". Επίσημη καταγγελία από τους ηθοποιούς της παράστασης δεν έχει γίνει, γεγονός που αναφέρθηκε στη συνέντευξη Τύπου, αλλά οι εκπρόσωποι του ΣΕΗ ανέφεραν ότι "η ανεργία στον κλάδο φτάνει το 82%, άρα είναι εύκολο να κάνεις συμβιβασμούς". Σύμφωνα με τη Σύμβαση, οι ώρες των δοκιμών δεν μπορούν να ξεπερνούν το πεντάωρο, αλλά για την παράσταση του Εθνικού Θεάτρου φτάνουν μέχρι και τις εννιά ώρες.

Το ΣΕΗ απευθύνθηκε κατ' αρχήν προφορικά στον διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, Νίκο Κούρκουλο, αφού όπως δήλωσαν "η ευθύνη βαραίνει κυρίως τη διοίκηση του Εθνικού Θεάτρου. Αν και δεσμεύτηκε να λύσει το θέμα, τελικά δεν έκανε τίποτα. Εξάλλου σε επόμενη συνάντηση που είχε το Σωματείο με εκπρόσωπο του Εθνικού, εκείνος είπε ότι το ωράριο επιμηκύνεται μόνο ευκαιριακά και δε δεσμεύτηκε σε τίποτα". Στη συνέχεια το ΣΕΗ κατήγγειλε με επιστολές το γεγονός στη ΓΣΕΕ και στο Εργατικό Κέντρο Αθήνας, προκειμένου να πάρουν θέσεις, έκανε εξώδικο στο Εθνικό Θέατρο, ενώ ο Επιθεωρητής Εργασίας έχει καταθέσει μήνυση.

Σημειώνουμε ότι πολύ λίγες μέρες μας χωρίζουν από την πρεμιέρα και όλοι αγωνιούν για το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Αλλωστε ο χρόνος των δοκιμών ήταν ήδη πολύ λίγος, αφού οι πρόβες ξεκίνησαν αργά.

Εργα συλλογικής μνήμης

Δύο έργα, που εκφράζουν σημαντικές στιγμές της συλλογικής μας μνήμης, το "Κατά Σαδδουκαίων",σε ποίηση Μιχάλη Κατσαρού,και το "Ρέκβιεμ" (αποσπάσματα) του Μίκη Θεοδωράκη συνθέτουν το πρόγραμμα που θα παρουσιάσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (σε πρώτη εκτέλεση με την ΚΟΑ), στη μοναδική της συναυλία στο Ηρώδειο και στο πλαίσιο του "Φεστιβάλ Αθηνών", στις 10 Ιουλίου (9μμ). Το "Κατά Σαδδουκαίων", είπε χτες ο Μ. Θεοδωράκης, "είναι ένα ποίημα διαμαρτυρίας, αιχμηρό και πικρό, στο οποίο ακούγονται τα ουρλιαχτά της μετεμφυλιακής εποχής". Αναφερόμενος στον Μ. Κατσαρό, με τον οποίο ήταν "αχώριστοι φίλοι από την εποχή των Δεκεμβριανών", στη διάρκεια χτεσινής συνέντευξης Τύπου, στην οποία παραβρέθηκαν ο γιος και η εγγονή του ποιητή, είπε πως "ανήκει στη νεότερη γενιά των αντιστασιακών ποιητών, που αν και προσέφεραν ανυπολόγιστη υπηρεσία στην ελληνική ποίηση, υπήρξαν θύματα μιας γενικότερης κατάστασης, που στην πολιτική ονομάζεται αντεπανάσταση. Δυστυχώς, η ήττα της Αριστεράς είχε σαν αποτέλεσμα η εξουσία ν' αφήσει στην αφάνεια, σε δεύτερο πλάνο, αυτούς τους ποιητές. Τα έργα τους, αν και εκφράζουν σημαντικές στιγμές της συλλογικής μας μνήμης, δυστυχώς δεν είναι γνωστά στο ευρύ κοινό για το οποίο και συνετέθησαν, ίσως γιατί αυτή η μνήμη θα πρέπει να ξεχαστεί και να ταφεί, εάν είναι δυνατόν, οριστικά". Αφηγητής θα είναι ο Νικήτας Τσακίρογλου,που χαρακτήρισε το έργο "υποθήκη στους νεότερους από ανθρώπους που βίωσαν ταραγμένα χρόνια", σολίστ οι λυρικοί τραγουδιστές Ζάχος Τερζάκης, Παναγιώτης Αθανασόπουλος, Γιώργος Παππάς,ενώ συμπράττουν οι Χορωδίες της ΕΡΤ και της Μακεδονίας.Την ορχήστρα θα διευθύνει ο Λουκάς Καρυτινός.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης αποσπάσματα από το "Ρέκβιεμ" ("Ακολουθία εις κεκοιμημένους" σε κείμενο Ι. Δαμασκηνού), στη μνήμη του Μιχ. Κατσαρού, με σολίστ τους Μίσα Ικέουτσι, Μαίρη - Ελεν Νέζη, Ζάχο Τερζάκη, Γιώργο Παππά και μουσική διεύθυνση του Μίκη Θεοδωράκη.

Κατασπατάληση δισεκατομμυρίων

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (του ανταποκριτή μας).-

Πρόεδρος του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης είναι από χτες ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Β. Παπαγεωργόπουλος, μετά την προ ημερών παραίτηση του δημάρχου Νεάπολης Γρ. Χατζησάββα. Σύμφωνα με το νομοθετικό πλαίσιο, πρόεδρος του νέου αυτού θεσμού είναι ο κάθε φορά πρόεδρος της ΤΕΔΚ. Σε συνέντευξη Τύπου, που δόθηκε από τη διοίκηση του Φεστιβάλ, με αφορμή την ανάληψη των νέων καθηκόντων του από το Βασ. Παπαγεωργόπουλο, ανακοινώθηκε ότι στα πλαίσια της φετινής διοργάνωσης θα γίνουν δεκαπέντε εκδηλώσεις.

Ο πρώην υπουργός Πολιτισμού, Ευάγγελος Βενιζέλος, ήταν αυτός που πρωταγωνίστησε στη δημιουργία του θεσμού, σε μια προσπάθεια να ελεγχθεί από τις δυνάμεις του δικομματισμού η πολιτιστική ζωή της πόλης, αλλά και για να μπορέσουν να σωθούν από το "αράχνιασμα" οι πολιτιστικές αίθουσες που έγιναν από τον ΟΠΠΕΘ. Τώρα ομολογείται, πλέον, ακόμη και από τα πρώην μέλη του ΔΣ του ΟΠΠΕΘ, ότι ξοδεύτηκαν δεκάδες δισ. για τη δημιουργία πληθώρας αιθουσών που ποτέ δεν πρόκειται να γεμίσουν, αλλά και ούτε αντέχει να τις συντηρήσει η πόλη. Οσο παράδοξο, πάντως, κι αν φαίνεται το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης εφάπτεται πλέον χρονικά με το μονοετή θεσμό... αορίστου όμως διαρκείας στον οποίο εξελίχθηκε ο ΟΠΠΕΘ. Δεκαεννέα μήνες μετά τη λήξη της Πολιτιστικής δεν έχει γίνει ακόμη ο απολογισμός του Οργανισμού, που σύμφωνα με δέσμευση του Ευάγ. Βενιζέλου θα έπρεπε να είχε γίνει το αργότερο στα τέλη του περασμένου Αυγούστου. Αυτοί που ανέλαβαν την εκκαθάριση δηλώνουν ότι ο Οργανισμός θα διαλυθεί όταν δοθούν τα χρήματα, για να τελειώσουν τα έργα, όπως και όταν σταλούν τα κονδύλια (1,5 δισ. περίπου δρχ.) για να εξοφληθούν οι προμηθευτές. Οσον αφορά την παράδοση των χώρων πολιτισμού ο υπό εκκαθάριση Οργανισμός δε δίνει κανένα ακριβές χρονοδιάγραμμα περάτωσής τους (Βασιλικό, Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών κλπ.).

Υπάρχουν, ωστόσο, και κτίρια έτοιμα που θα έπρεπε να έχουν παραδοθεί προ πολλού, αλλά παραμένουν σε αχρησία, δεσμευμένα από τις δαπάνες του Οργανισμού. Επίσης, μια σειρά έργα για τα οποία διατέθηκαν μεγάλα ποσά για μελέτες έμειναν στα χαρτιά, όπως το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, που θα χτιζόταν στους χώρους του εργοστασίου της ΥΦΑΝΕΤ. Τεράστιο, επίσης, πρόβλημα υπάρχει με τις έτοιμες αίθουσες για τις οποίες δόθηκαν πρόσθετες επιχορηγήσεις και διαπιστώθηκε στη συνέχεια ότι απαιτούνταν για τη συντήρησή τους ιδιαίτερα μεγάλα ποσά. Σύμφωνα με πληροφορίες, για τη συντήρηση των χώρων που έγιναν στα πλαίσια της Πολιτιστικής, θα απαιτούνται 10 δισ. ετησίως.

"Φιάκας" στη Λευκωσία

Αρχισε την περασμένη βδομάδα στη Λευκωσία το Πολιτιστικό Φεστιβάλ του Πανεπιστημίου Κύπρου,με παράσταση του έργου του Δ. Κ. Μισιτζή "Ο Φιάκας",που ανέβασε το Θεατρικό Εργαστήρι του Πανεπιστημίου Κύπρου. Οι παραστάσεις του "Φιάκα" τον Ιούλιο και Σεπτέμβριο αποτελούν τον άξονα του Φεστιβάλ, το οποίο περιλαμβάνει επίσης συναυλίες κυπριακής δημοτικής και άλλων ειδών μουσικής. Οι εκδηλώσεις δίνονται σ' ένα μεγάλο αρχοντικό στην οδό Αξιοθέας, δίπλα στην πράσινη γραμμή. Σημειώνουμε ότι ο "Φιάκας" παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Μιχάλη Πιερή,σκηνικά - ενδυματολογική επιμέλεια Χρίστου Λυσιώτη,σύνθεση τραγουδιού Ευαγόρα Καραγιώργη.Παίζουν: Σταύρος Αροδίτης, Κωστής Δανόπουλος, Μαριάννα Παφίτη, Μαρίνα Ροδοσθένους, Μιχάλης Γιάγκου, Μάκης Αλαμπρίτης, Βασίλης Καραολής, Σπύρος Μιλτιάδης, Δημήτρης Πιτσιλής, Δημήτρης Σωφρονίου.

Ερευνες για το χρυσό στεφάνι

ΧΑΛΚΙΔΑ (του ανταποκριτή μας).-

Συνεχίζεται η έρευνα και η προανάκριση που διεξάγει το τμήμα Ασφάλειας Χαλκίδας, για τη διερεύνηση των συνθηκών κλοπής του χρυσού στεφανιού του 1ου π. Χ. αιώνα, το οποίο ανήκε στον Χαλκιδαίο αθλητή Θεοκλή, κατά τον Παυσανία, και βρέθηκε τον Μάρτη του 1997, κατά τη διάρκεια εργασιών εγκατάστασης αποχετευτικού δικτύου στην περιοχή Αγίας Ελεούσας, στη Χαλκίδα.

Οι έρευνες για τον εντοπισμό και τη σύλληψη των δραστών γίνονται με άκρα μυστικότητα, ωστόσο πληροφορίες αναφέρουν ότι οι έρευνες θα οδηγήσουν σύντομα σε αποτελέσματα. Η Ασφάλεια Χαλκίδας έχει στραμμένη την έρευνα και προς τα "έσω", οδηγούμενη σ' αυτό από το ότι δεν υπήρχαν ίχνη παραβίασης στη γυάλινη προθήκη, όπου βρισκόταν κλειδωμένο το χρυσό στεφάνι όπως, επίσης, λειτουργούσε και ο συναγερμός.

Να υπενθυμίσουμε ότι η κλοπή σημειώθηκε μεταξύ 2.30 μ.μ. της Πέμπτης (24) και 11 π.μ. της Παρασκευής (25 Ιούνη), οπότε έγινε αντιληπτή.Βέβαια, η έλλειψη προσωπικού και δη φυλακτικού, είναι εμφανής και εδώ, αφού δύο φύλακες όλοι κι όλοι καλούνται να καλύψουν όλο το 24ωρο φύλαξης του Μουσείου Χαλκίδας.

Μουσικοποιητικές βραδιές

Στο Ηρώδειο,στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών,σήμερα (9μμ) φιλοξενείται η δεύτερη κατά σειρά συναυλία της Ορχήστρας της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας.Με μαέστρο τον Λ. Μάαζελ θα παρουσιάσει έργα Ντεμπισί, Σκαλκώτα, Λιστ, Μπετόβεν, με σολίστ τον πιανίστα Γ. Βακαρέλη.Στον ίδιο χώρο, η βραδιά της Δευτέρας (9μμ) οδηγεί στα μονοπάτια της τζαζ, με "οδηγούς" τον Τσικ Κορία,τους "Ορίτζιν" και τον Γκάρι Μπάρτον.

  • Στην Πνύκα,αύριο (9μμ), η μουσική συναντά την ποίηση, μέσα από παρουσίαση έργων των Δ. Μητρόπουλου - Κ. Π. Καβάφη, Α. Κουνάδη - Γ. Σεφέρη και Γ. Χρήστου - Τ. Σ. Ελιοτ,με ερμηνευτές τους Μ. Ελ. Νέζη, Τ. Χριστογιαννόπουλο, Αλ. Παπατζιάκου, Ν. Σεμιτέκολο, Θ. Κοτεπάνο.

Το κτίριο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών

Υπόμνημα με τα αιτήματα του κλάδου υπέβαλε προχθές στον πρόεδρο της Βουλής, Απόστολο Κακλαμάνη,ο Σύλλογος Αρχαιολόγων που εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα και στους ΟΤΑ. Στη συνάντηση του Απ. Κακλαμάνη με το σύλλογο, ο πρόεδρός του Γ. Μιχαλόπουλος ενημέρωσε για την "ανάγκη διεύρυνσης του κλάδου, με σκοπό την εξασφάλιση επαρκών θέσεων εργασίας για την ολοκλήρωση του αρχαιολογικού έργου με την ταξινόμηση, καταγραφή και αξιοποίηση του αρχαιολογικού υλικού που έχει ανακαλυφθεί", ενώ ο πρόεδρος της Βουλής συνέστησε στην αντιπροσωπεία "επαφές με τους αρμόδιους φορείς για αναζήτηση λύσης του προβλήματος".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ