ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 9 Νοέμβρη 2003
Σελ. /32
ΓΥΝΑΙΚΑ
Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Εγιναν αγνώριστοι. Τι κρίμα!

Θέλω να σας πω για μια χώρα που μοιάζει, ας πούμε, σε πολλά με τη χώρα μας. Σε αυτή την ανάδελφη, ας την πούμε έτσι, χώρα, κάποιοι άνθρωποι το βάλανε στα πόδια. Αλλοι από φόβο, άλλοι από συμφέρον... Ετούτοι οι άνθρωποι, λοιπόν, οι «φευγάτοι», ας τους πούμε έτσι, στις συζητήσεις με τους παλιούς συντρόφους τους - αλλά και με τις δηλώσεις τους και την αρθρογραφία τους - για να κρύψουν την ενοχή τους, γίνονται επιθετικοί. Λένε και κάνουν πράματα ντροπής!

Οι πιο «φτασμένοι», ας τους πούμε έτσι, αυτοί δηλαδή που με το έργο τους, αλλά και με τις πλάτες των άλλων, γίνανε «επώνυμοι», φωτογραφίζονται χωρίς να κοκκινίζουν σε στάσεις προσβλητικές - για τους ίδιους και το παρελθόν τους- με την εξουσία. Λαβαίνουν μέρος σε «κοινές» με την εξουσία χοροεσπερίδες και σε «κοινές» δεξιώσεις. Παρουσιάζουν δίπλα - δίπλα βιβλία. Κάνουν «από κοινού» δηλώσεις. Γίνανε, με άλλα λόγια, μέρος της «παρέας». Της παρέας, για να θυμηθούμε, που τους προπηλάκιζε, τους εξόριζε, τους βασάνιζε και, κατά καιρούς, ανάλογα με τις περιστάσεις, τους εκτελούσε κιόλας...

Και ο λαός αυτής της αμοιρης χώρας, που μοιάζει, ας πούμε με τη χώρα μας, στέκεται θυμωμένα έκπληκτος. Δεν αντιλαμβάνεται, και σωστά δεν αντιλαμβάνεται, τη «μεταστροφή» των παλιών συναγωνιστών. Δεν μπορεί ο νους του λαού να χωρέσει αυτή την «αλλαγή». Τίποτα στην ουσία, και επί της ουσίας, δεν άλλαξε. Το σύστημα των πάσης φύσης και λογής διακρίσεων παραμένει αναλλοίωτο. Η ανάγκη, που έφερε -κάποτε- όλους αυτούς τους «φευγάτους» κοντά στην ανατροπή και την επανάσταση, παραμένει το ίδιο - και ακόμα περισσότερο-... αναγκαία. Τα μέσα παραγωγής δεν άλλαξαν ιδιοκτήτη. Η εκμετάλλευση βρίσκεται στην πρώτη γραμμή. Η αδικία το ίδιο.

Τι - στο διάολο- έπαθαν, λοιπόν, όλα αυτά τα «φωτεινά» πνεύματα; Αυτοί οι αναγνωρισμένοι «ταγοί» της πολιτικής και της τέχνης; Οι έξυπνοι, κατά τα άλλα, άνθρωποι; Πώς μπορεί κάποιος που έχυσε ιδρώτα και αίμα να απαρνιέται την ομορφιά για το «θεαθήναι»; Να λέει, για παράδειγμα, ότι μπορεί το εξωτερικό make-up να φτιάξει το εσωτερικό του ανθρώπου; Χάζεψε, λέτε, όλος ετούτος ο κόσμος;

Δυστυχώς έγινε κάτι χειρότερο. Εκμαυλίστηκε! Αλλος με το χρήμα, άλλος με τη δόξα, άλλος και με τα δυο! Φυσικά, για να κάνουμε «πλήρη ανάλυση», θα πρέπει να πούμε πως για τη μεταστροφή τους λειτούργησαν και «ψυχολογικοί», όπως λέμε, παράγοντες. Βλέποντας τα άστρα τους να δύουν, και μην αντέχοντας δεύτερους και τρίτους ρόλους, ανυπόμονοι όπως οι μικροαστοί εγωιστές... πέρασαν απέναντι για να «ανανεωθούν». Και ανανεώθηκαν! Τόσο που κάποιοι έγιναν αγνώριστοι, τι κρίμα!

Και ο λαός έκπληκτα θυμωμένα, παρακολουθεί ανθρώπους που κάποτε κάνανε τους αγώνες του τραγούδια, ποιήματα, εικόνες, διαδηλώσεις και συλλαλητήρια, να θεωρητικολογούν, με θεωρίες για γέλια, για να δικαιολογήσουν την αποστασία τους. Να φορτώνουν, ανιστόρητα και αφοριστικά, όλα τα δεινά του κόσμου στην Αριστερά, προσπαθώντας να αποπροσανατολίσουν για την άτακτη φυγή τους. Να «διηγούνται», με ψεύτικο πάθος, ανακρίβειες. Να καταφεύγουν, χυδαία, σε συκοφαντίες. Να επιτίθενται, χωρίς σεβασμό, στους παλιούς συντρόφους. Να μιλάνε, πάντα σε τρίτο πρόσωπο, για λάθη και προδοσίες. Να γίνονται, με άλλα λόγια, χειρότεροι απ' αυτούς που - σήμερα- τους περιβάλλουν. Να τους ακούς, να τους βλέπεις και να λυπάσαι!

Και ο λαός της άμοιρης αυτής χώρας που μοιάζει σαν μια σταγόνα της ίδιας βροχής με τη χώρα μας έχοντας «έννομο συμφέρον» ξεπερνάει το δικαιολογημένο θυμό του και αγωνίζεται να περισώσει ό,τι δε σεβάστηκαν ετούτοι. Αγωνίζεται να περισώσει το Εργο. Αγωνίζεται να περισώσει τους δικούς του αγώνες - που περιγράφονται στο Εργο των φυγάδων. Αυτών που τώρα, πια, επέλεξαν να κουβαλάνε τις ουρές από τις τουαλέτες της εξουσίας. Να δέχονται, και να αποδέχονται, τις κολακίες και τα «βραβεία» σκοπιμότητας από την άρχουσα τάξη. Την τάξη που χτύπησε αλύπητα τους ίδιους, το έργο τους και, κυρίως, την πηγή του έργου τους. Το λαό.


Του
Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ


Ανυπεράσπιστα παιδιά

Μεγάλη έρευνα για τις απαγωγές παιδιών, την παιδοφιλία και τη σεξουαλική κακοποίηση έχει ξεκινήσει εδώ και δυο χρόνια το Κέντρο Ερευνας Γυναικείων Θεμάτων σε συνεργασία με άλλες γυναικείες οργανώσεις της Ελλάδας και της Ευρώπης. Στόχος η καταγραφή στοιχείων και η πληροφόρηση για το φαινόμενο, αλλά και μέτρα για την καταπολέμησή του. Τον ερχόμενο Μάρτη θα γίνει στην Ελλάδα συνέδριο μ' αυτό το θέμα και θα ανακοινωθούν τα συμπεράσματα. Από τη χώρα μας συμμετέχουν εκτός από το Κέντρο Ερευνας Γυναικείων Θεμάτων, η Αδέσμευτη Κίνηση Γυναικών, το Ινστιτούτο Ισότητας, το Κέντρο Συμπαράστασης Παιδιών και Οικογένειας, η «Αργώ» Λάρισας και το «Ελεύθερο Βήμα» της Ηλείας.

Στο συνέδριο θα εκπροσωπηθούν οι ακόλουθες οργανώσεις από το εξωτερικό:

Ενωση Γυναικών Αυλώνας (Αλβανία), ΕΠΑ Βουλγαρίας, Πολιτιστική Οργάνωση Γυναικών του Μπαλί Κεσίρ, Κίνηση Εργαζομένων Γυναικών της περιοχής Γκάζι Οσμάν Πασά (οργανώσεις της Τουρκίας), ΗΤΚΒ - Ολλανδίας (Ομοσπονδία Μεταναστευτικών Οργανώσεων), FITA EV νεολαιίστικη οργάνωση της Γερμανίας, DAYMEP (Αγγλία).

Η μελέτη του προβλήματος περιλαμβάνει τους ακόλουθους τομείς:

- Μεγάλη έρευνα στους κρατικούς φορείς για να διαπιστωθεί τι κάνουν με τα συναφή προβλήματα των παιδιών έως 15 χρόνων.

- Ερευνα στους μη κυβερνητικούς φορείς αν έχουν βοήθεια από το κράτος.

- Ερευνα ανάμεσα σε 300 παιδιά από 12-15 χρόνων για να διαπιστωθεί η γνώση τους πάνω σ' αυτά τα ζητήματα.

- Αξιοποίηση στοιχείων έκθεσης που έχει γίνει για τις απαγωγές παιδιών από την Αλβανία που οδηγούνται προς την Ελλάδα και την Ιταλία.

«Τα συμπεράσματα θα είναι κυρίως ποιοτικά», επισημαίνει η Μάτα Καλουδάκη, που στα πλαίσια της παραπάνω έρευνας ταξίδεψε πρόσφατα στην Τουρκία για να συναντήσει και να συνεργαστεί με γυναικείες οργανώσεις της Τουρκίας.

«Εμεινα εκεί 10 ημέρες και η συνεργασία μας ήταν πολύ γόνιμη, λέει. Στο Μπαλί Κεσίρ, μια περιοχή που βρίσκεται στα παράλια κοντά στην Τροία, οι γυναίκες έχουν δημιουργήσει μια οργάνωση βασισμένες στην ανάγκη να συγκεντρωθούν και να αντιπαλέψουν τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζει η γυναίκα στην Τουρκία. Η σύνθεση των γυναικών σ' αυτή την οργάνωση είναι συνταξιούχες, κυρίως εργάτριες και αγρότισσες, αλλά και δασκάλες και οικονομολόγοι. Κι αυτό, γιατί όσο είναι σε ενεργό υπηρεσία απαγορεύεται να μετέχουν σε οποιαδήποτε οργάνωση. Για να μπορέσει να επιβιώσει η οργάνωση, τα μέλη της παρασκευάζουν τουρσιά κατά παραγγελία και τα πουλάνε.

Ανεργία

Οι περισσότερες γυναίκες είναι άνεργες - "δεν υπάρχει εργασία για τις γυναίκες", μας είπαν. Ακόμα και σαν εργάτριες γης δε δουλεύουν παρά ελάχιστες που κατεβαίνουν από τα χωριά. Οι αγροτικές δουλιές γίνονται με την αλληλοβοήθεια ανάμεσα στις οικογένειες. Η αφανής εργασία των γυναικών είναι τεράστια... Το μεγαλύτερο πρόβλημα σήμερα για τη γυναίκα - είτε είναι απόφοιτη πανεπιστημίου, είτε απόφοιτη δημοτικού - είναι η ανεργία.

Το εντυπωσιακό - και τραγικό - είναι πως καμιά αγρότισσα δεν είναι ασφαλισμένη. Η γυναίκα της υπαίθρου όταν αρρωστήσει δεν μπορεί να πάει σε κρατικό νοσοκομείο γιατί χρειάζεται να έχει χαρτί απορίας».

Ομως αν κατέχει έστω και ένα μικρό κομμάτι γης δεν της δίνουνε χαρτί απορίας. Και σε ιδιωτική κλινική δεν μπορεί να καταφύγει γιατί δεν έχει χρήματα! Η έκτρωση είναι νόμιμη μόνο με την άδεια του συζύγου. Για τις ανύπαντρες είναι παράνομη. Συχνά γίνεται με φτερό κότας από τις ίδιες τις γυναίκες... Η βία στην οικογένεια κατά γενική παραδοχή φτάνει το 99%. «Υπάρχει - μου είπαν - μια παροιμία σε όλους τους λαούς όπου επικρατεί η φεουδαρχία: "Αν ο άντρας σού σπάσει το κόκαλο, κρύψε το χέρι σου να μη φανεί"»! Οπως ανέφεραν οι ίδιες οι γυναίκες, «είναι πολύ δύσκολο να οργανώσουμε κίνημα, εξαιτίας της θέσης της γυναίκας. Καμιά οργάνωση δεν μπορεί να κινηθεί γιατί καμιά γυναίκα δεν ακολουθεί». Ολες μιλάνε, παρατηρεί η Μάτα Καλουδάκη, για τη σεξουαλική κακοποίηση... των άλλων. Μεταξύ τους μιλάνε γι' αυτό το θέμα μόνο 2-3 γυναίκες - είναι ένας τρόπος αλληλοϋποστήριξης. Και η πορνεία; Δε χρειάζεται, απαντάνε, να έχουμε εισαγόμενη, έχουμε αρκετή ντόπια και αιτίες που οδηγούν σ' αυτή είναι η φτώχεια, η αμορφωσιά, η καθυστέρηση, η βία του συζύγου, η άγνοια...

Παιδιά στους δρόμους

Η Τουρκία έχει αποδεχτεί τη Διεθνή Σύμβαση του 1989 για την προστασία των παιδιών και έχει και σχετικό νόμο. Τα παιδιά σ' αυτές τις περιπτώσεις χρειάζονται στήριξη από ψυχολόγο και κοινωνική λειτουργό, όμως ο νόμος δεν εφαρμόζεται στην πράξη. Οι φυλακές ανηλίκων είναι ελάχιστες, τα παιδιά πάνε σε φυλακές ενηλίκων σε ξεχωριστούς χώρους, όπου όμως συνεχίζεται η κακοποίησή τους!

Υπάρχουν πάρα πολλά παιδιά των δρόμων που βιάζονται, όπως και πολλά παιδιά που εργάζονται σε εργοστάσια.

Στις νότιες περιοχές της Τουρκίας, οι γυναίκες δεν καταγγέλλουν περιστατικά κακοποίησης γιατί δε βγαίνουν καν από το σπίτι. Οταν μια γυναίκα βιαστεί, σκοτώνουν και τη μητέρα και το παιδί που είναι καρπός του βιασμού... Αν αποκαλυφθούν προγαμιαίες σχέσεις, σκοτώνουν και τους δυο νέους. Πάντα στο Νότο, σημειώνονται πάρα πολλές αυτοκτονίες γυναικών. Συχνά είναι και τα κρούσματα δολοφονίας παιδιών εκτός γάμου από τις ίδιες τις μητέρες τους. Βέβαια, θα πρέπει να γνωρίζει κανείς ότι οι κοινωνικές συνθήκες είναι πολύ διαφορετικές σε περιοχές της Τουρκίας, όπως στα παράλια του Αιγαίου ή στη Μαύρη Θάλασσα.

Γυναικείο προλεταριάτο

Στην Κωνσταντινούπολη, η συνομιλήτριά μας συνάντησε γυναίκες από οργάνωση που τα μέλη της είναι κυρίως εργάτριες, νοικοκυρές και συνταξιούχες. Οι εργάτριες δουλεύουν συχνά δώδεκα ώρες, χωρίς να τους υπολογίζουν υπερωρίες και το ωράριο εξαρτάται από τις εκάστοτε ανάγκες του εργοδότη. Εχουν αυξηθεί πολύ τα εργατικά ατυχήματα - και έχει καταγγελθεί ότι σε ορισμένους τόπους δουλιάς οι εργάτριες δεν μπορούν να πάνε στην τουαλέτα, παρά μόνο σε ορισμένες ώρες!

Στην Πόλη υπάρχει δρόμος όπου συχνάζουν κυρίως γυναίκες ελευθερίων ηθών που κάνουν ότοστοπ. Αν, μια γυναίκα περάσει με ΙΧ και της χαλάσει το αυτοκίνητο σ' αυτό το δρόμο, θα έχει να αντιμετωπίσει δύσκολες καταστάσεις...

Δύσκολη η οικονομική απελευθέρωση των γυναικών, που θα δημιουργούσε τις προϋποθέσεις για τη χειραφέτησή τους. «Συνάντησα, λέει η Μάτα Καλουδάκη, μια καθηγήτρια που φοβόταν να μιλήσει μπροστά στον άντρα της. Μια άλλη εξομολογήθηκε: "Δεν έζησα γάμο, έζησα βία"». Μέσα σ' αυτές τις συνθήκες πολλά παιδιά φεύγουν από το σπίτι τους, δεν ξαναγυρνάνε και κανείς δεν τα αναζητά. Πολλές οικογένειες έχουν μέχρι και δέκα παιδιά που πεινάνε και οι γυναίκες φαίνεται να έχουν μπουχτίσει από τις πολλές γέννες, τη βία και τη φτώχεια. Ομως υπάρχουν και κάποια αισιόδοξα σημάδια: Το 70% του τουρκικού λαού είναι ενάντια στον πόλεμο στο Ιράκ. Και οι γυναίκες, όταν πρόκειται για πόλεμο, μόνο τότε κινητοποιούνται σε φιλειρηνικές διαδηλώσεις!


Αλίκη ΞΕΝΟΥ - ΒΕΝΑΡΔΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ