ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 2 Ιούλη 1999
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Μικρότερο και με χειρότερους όρους το "πακέτο Σαντέρ"
  • Πώς μοιράζονται τα κονδύλια του Γ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης
  • Λιγότερα απ' όσα υποσχόταν η κυβέρνηση
  • Καμιά σχέση με τις πραγματικές ανάγκες της χώρας και του λαού

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ (Του ανταποκριτή μας ΒΗΣ. ΓΚΙΝΙΑ). -

Η Κομισιόν αποφάσισε χτες την πραγματική κατανομή των κονδυλίων των τριών Διαρθρωτικών Ταμείων (ΔΤ) του "πακέτου Σαντέρ" της Ατζέντας 2000 για την επταετή περίοδο 2000 - 2006, μειώνοντας, λογιστικά, ακόμη περισσότερο τα συνολικά κονδύλια που είχαν αποφασιστεί στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Βερολίνου (24/25 Μάρτη). Το συνολικό επίσημο ποσό των τριών ΔΤ (Περιφερειακό Κοινωνικό, Γεωργικό) για την επταετία 2000 - 2006 ανέρχεται σε 183.564 εκατ. "Ευρώ", σε τιμές 1999, και μοιράζεται στα 15 κράτη - μέλη στη βάση "τριών στόχων" που συνοδεύονται από "μεταβατικές στηρίξεις". Το αντίστοιχο ποσό που είχε αποφασιστεί στο Βερολίνο ήταν 194.950 εκατ. "Ευρώ". Στην Ελλάδα αναλογούν 20.961 εκατ. "Ευρώ", δηλαδή περίπου 6.917 τρισ. δραχμές. Σ' αυτά τα λεφτά θα προστεθούν αργότερα και τα κονδύλια του Ταμείου Συνοχής (ΤΣ) που θα ανέρχονται σε 3.006 εκατ. "Ευρώ", δηλαδή περίπου 990 δισ. δραχμές. Το συνολικό ποσό του "πακέτου Σαντέρ" για την Ελλάδα υπολογίζεται, λοιπόν, στα 7.890 τρισ. δραχμές για την επταετία 2000 - 2006. Τα κονδύλια που αναλογούν στην Ελλάδα από τα τρία ΔΤ είναι το 12,3% του συνολικού ποσού, πολύ χαμηλότερο από το αντίστοιχο ποσοστό του "δεύτερου πακέτου Ντελόρ" 1994 - 1999 που ήταν το 18% του συνολικού ποσού. Τρία κράτη - μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΕΕ) λαμβάνουν τη μερίδα του λέοντος και πολύ περισσότερα απ' ό,τι η Ελλάδα. Τα περισσότερα λεφτά θα πάνε στην Ισπανία, συγκεκριμένα 43.087 εκατ. "Ευρώ" (28,95%). Ακολουθούν η Ιταλία με 28.487 εκατ. "Ευρώ" (16%) και η Γερμανία με 28.156 εκατ. "Ευρώ" (16%). Λίγο λιγότερα από την Ελλάδα θα λάβει η Πορτογαλία (19.029 εκατ. "Ευρώ"), ενώ σημαντικά ποσά αναλογούν στη Βρετανία (15.635 εκατ. "Ευρώ") και στη Γαλλία (14.620 εκατ. "Ευρώ"). Γίνεται φανερό ότι η περιβόητη "περιφερειακή πολιτική" της ΕΕ κάθε άλλο παρά (... ) "περιφερειακή" είναι αφού η μερίδα του λέοντος κατανέμεται μεταξύ των πλουσίων και ισχυρών κρατών - μελών. Καταρρίπτεται έτσι η βασική "αρχή" ότι τα "περιφερειακά πακέτα" δίνονται για να "μειωθεί το χάσμα συνοχής" μεταξύ πλούσιων και φτωχών κρατών - μελών της ΕΕ. Το τρίτο "πακέτο Σαντέρ" καταρρίπτει και μια άλλη βασική αρχή "περιφερειακής πολιτικής" σύμφωνα με την οποία κάθε πολυετές "πακέτο" θα έπρεπε να "διπλασιάζει" τους πόρους ώστε να ανταποκρίνεται στις νέες ανάγκες "ανάπτυξης". Οπως αποδεικνύεται από τον επίσημο πίνακα της Κομισιόν οι ετήσιες απολαβές της Ελλάδας αυξάνονται ελάχιστα σε σχέση με την προηγούμενη εξαετία, γεγονός που ομολογεί και η ίδια η Κομισιόν. Η Ελλάδα θα λαμβάνει το 2006 περίπου την ίδια χρηματοδότηση που

της αναλογούσε το 1994 (!!!). Υπενθυμίζεται ότι για να εκταμιευτούν τα κοινοτικά κονδύλια από τις Βρυξέλλες, ο Ελληνας φορολογούμενος θα πρέπει ναπροσθέσει άλλα τόσα και το συνολικό ποσό ονομάζεται "Τρίτο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης" (Γ ΚΠΣ). Η σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια γίνεται δυσμενέστερη αν ληφθεί υπόψη ότι το "δεύτερο πακέτο Ντελόρ" ήταν εξαετές ενώ το "πακέτο Σαντέρ" θα είναι επταετές.Δηλαδή τα ίδια "παγωμένα" κονδύλια για περισσότερα χρόνια. Επιπλέον, σύμφωνα με τους "κανονισμούς" των ΔΤ που υιοθετήθηκαν την 21η Ιούνη 1999, η εκταμίευση των κονδυλίων θα γίνεται με πιο αυστηρούς όρους και θα εξαρτώνται στενά από την "απορροφητικότητα". Αυτά δεν σημαίνουν ότι δεν θα έλθουν λεφτά στην Ελλάδα αλλά ότι θα είναι πολύ λιγότερα από όσα προπαγανδίζει η κυβέρνηση, θα εκταμιεύονται πολύ πιο δύσκολα, θα προωθούνται σε "υποδομές" που συμφέρουν στενά το ντόπιο και ξένο "μεγάλο κεφάλαιο" (όπως π. χ. τα Σπάτα) και, σε τελευταία ανάλυση, συγκριτικά είναι πολύ λιγότερα απ' αυτά που θα πάρουν οι πλούσιες χώρες της ΕΕ, που υποτίθεται δε θα έπρεπε να πριμοδοτούνται για να μπορέσουν οι φτωχές χώρες, όπως η Ελλάδα, να "μειώσουν το χάσμα συνοχής".Στο νέο "πακέτο" η Ελλάδα, ως η πιο φτωχή χώρα της ΕΕ, είναι η μόνη που καλύπτεται στο σύνολο της επικράτειας (100%), αφού όλες οι ελληνικές περιφέρειες έχουν ΑΕΠ κατώτερο του ποσοστού του 75% του μέσου κοινοτικού όρου. Πρόκειται για πρωτιά φτώχειας που λέει πολλά για την εικοσάχρονη ένταξη της χώρας στην ΕΕ. Ολες οι άλλες χώρες σημειώνουν πρόοδο. Ιδιαίτερα η Πορτογαλία και η Ιρλανδία, που στο "δεύτερο πακέτο Ντελόρ" κάλυπταν το σύνολο της επικρατείας τους, τώρα θα χρηματοδοτούν μόνο κάποιες περιφέρειες, συγκεκριμένα το 71% για την Πορτογαλία και μόλις το 37% για την Ιρλανδία που παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη. Αυτός είναι και ο λόγος που οι δύο χώρες "συνοχής" λαμβάνουν επιπλέον σημαντικά ποσά για τη λεγόμενη "μεταβατική στήριξη στις περιοχές που παύουν να είναι επιλέξιμες". Συγκεκριμένα η Πορτογαλία θα λάβει 2.905 εκατ. "Ευρώ" και η Ιρλανδία 1.773 εκατ. "Ευρώ". Η Ισπανία,η τέταρτη "χώρα συνοχής" μαζί με Ελλάδα, Πορτογαλία και Ιρλανδία, λαμβάνει τη μερίδα του λέοντος από το "πακέτο Σαντέρ", ενδεικτικό της ισχυρής διπλωματίας της Μαδρίτης, και θα χρηματοδοτήσει το 82% της επικρατείας της. Κονδύλια ύψους 10.352 εκατ. "Ευρώ" θα χρηματοδοτήσουν "μελλοντικά" τις τέσσερις "κοινοτικές πρωτοβουλίες" INTERREG URBAN, LEADER και EQUAL, ενώ σύμφωνα με την ανακοίνωση της Κομισιόν, ένα σημαντικό κονδύλι επτά δισ. "Ευρώ", θα αφαιρεθεί τα επόμενα χρόνια από το συνολικό ποσό των ΔΤ, για τη χρηματοδότηση των υπό ένταξη χωρών της ΚΑ Ευρώπης, μέσα από το κοινοτικό πρόγραμμα ISPA.

Οσον αφορά τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί, οι κυβερνήσεις θα πρέπει να έχουν υποβάλλει μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβρη τα "εθνικά προγράμματα", δηλαδή τα κοινοτικά κονδύλια συν την "εθνική" συνεισφορά (Γ ΚΠΣ) και, μετά, θα αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις με την Κομισιόν για τα επιμέρους προγράμματα "υποδομών" που θα πρέπει να υποβληθούν. Το Γ ΚΠΣ θα πρέπει να εγκριθεί μέχρι τις αρχές του 2000, και οι χρηματοδοτήσεις θα γίνουν σύμφωνα με τους "κανονισμούς" των ΔΤ που έχουν εγκριθεί, με αυστηρούς και περιοριστικούς όρους.

Στρατηγική ειρήνης

Οι δυνάμεις της ιμπεριαλιστικής βαρβαρότητας, οι δυνάμεις του πολέμου και της "νέας τάξης", έχουν εξαπολύσει μια άνευ προηγουμένου και πολύπλευρη επίθεση σε βάρος των λαών. Επιχειρούν να πάρουν τη ρεβάνς, να αφαιρέσουν ό,τι κατακτήθηκε με αγώνες και αίμα πολλών γενεών, τόσο σε επίπεδο διεθνών σχέσεων, όσο και λαϊκών κατακτήσεων και δικαιωμάτων. Τα όσα διαδραματίστηκαν στη Γιουγκοσλαβία είναι μόνο η αρχή, τα πρώτα βήματα. Είναι ένα πιλοτικό μοντέλο εφαρμογής της δικτατορίας της "νέας τάξης". Οι δυνάμεις αυτές, ωστόσο, δεν είναι ούτε μεταφυσικές ούτε αόρατες. Βρίσκονται επί της Γης, έχουν όνομα και διεύθυνση και υπό αυτήν την έννοια μπορούν να αντιμετωπιστούν, αρκεί να υπάρχει η αντίστοιχη οργάνωση. Είναι ο αμερικανοΝΑΤΟικός ιμπεριαλισμός και όσοι άλλοι έχουν ταυτίσει τα συμφέροντά τους με την εφαρμογή της στρατηγικής του.

Σίγουρα, σ' αυτές τις δυνάμεις της βαρβαρότητας δεν ανήκουν οι λαοί, οι οποίοι, όχι μόνο δεν έχουν να κερδίσουν τίποτε, σε εξέλιξη και πρόοδο, αλλά είναι αυτοί που πληρώνουν και θα πληρώνουν, είναι αυτοί που βρίσκονται στο στόχαστρο της νέας τάξης πραγμάτων των ιμπεριαλιστών. Ετσι, απέναντι σ' αυτόν τον άξονα, υπάρχει μια φυσική δύναμη αντίστασης και ανατροπής. Είναι η δύναμη των λαών, που δεν υποτάσσονται, δε βλέπουν σαν αναπότρεπτη μοίρα τους, σαν "ριζικό" τους, τη μετατροπή τους σε σύγχρονες στρατιές άβουλων σκλάβων εργατών - καταναλωτών των πολυεθνικών και των μονοπωλίων. Πολύ περισσότερο, η δύναμη αυτή των λαών μπορεί να αποτελέσει τροχοπέδη στον ιμπεριαλισμό, αλλά και μοχλό για την επιβολή άλλου είδους εξελίξεων, αν συνειδητά και οργανωμένα παίξει ενεργό ρόλο.

Μέσα σ' αυτό το διεθνές περιβάλλον, έρχεται το 13ο Συνέδριο της Ελληνικής Επιτροπής για τη Διεθνή Υφεση και Ειρήνη, που αρχίζει αύριο, να εκτιμήσει την πορεία του ελληνικού φιλειρηνικού κινήματος και να χαράξει τους δρόμους για την παραπέρα ανάπτυξη της δράσης του. Το συνέδριο πραγματοποιείται την ίδια ώρα, που η Ελλάδα έχει μετατραπεί σε ιμπεριαλιστικό ορμητήριο, από όπου ΝΑΤΟικά στρατεύματα περνοδιαβαίνουν ανεξέλεγκτα και προωθούνται, ως δυνάμεις κατοχής, στο Κοσσυφοπέδιο, εδραιώνοντας την παρουσία τους στη βαλκανική χερσόνησο. Η χώρα μας, επίσης, παρείχε όλες τις διευκολύνσεις που χρειάζονταν οι ΝΑΤΟικοί για την υποστήριξη των βομβαρδισμών κατά της Γιουγκοσλαβίας.

Η ΕΕΔΥΕ πηγαίνει στο 13ο Συνέδριό της με παρακαταθήκη την πολύτιμη εμπειρία που αποκόμισε το προηγούμενο διάστημα από τους αγώνες και τις συσπειρώσεις που αναπτύχθηκαν στη χώρα μας κατά του πολέμου και του ιμπεριαλισμού. Η συμβολή στη δημιουργία ενός μεγάλου λαϊκού μετώπου, το οποίο θα συσπειρώνει όλες τις κοινωνικές δυνάμεις και φορείς, που δρουν προς την κατεύθυνση της αντίστασης και ανατροπής της "νέας τάξης", που αγωνίζονται για την ειρήνη και την κοινωνική δικαιοσύνη, αποτελεί πρωταρχικό στόχο της συνεδρίου. Είναι η στρατηγική της ΕΕΔΥΕ, που στέλνει ένα μήνυμα - κάλεσμα συσπείρωσης στο αντιπολεμικό - αντιιμπεριαλιστικό κίνημα ειρήνης, όλων εκείνων που αντιτάσσονται στη βαρβαρότητα της νέας ΝΑΤΟικής τάξης, όσων απορρίπτουν την υποτέλεια και την υποταγή στον ευρωατλαντικό φασισμό, όσων αρνούνται την υποδούλωση της ανθρωπότητας. Και είναι πολλοί όλοι αυτοί, είναι πάρα πολλοί. Κι αυτό είναι το αντίπαλο δέος για τον ιμπεριαλισμό.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ