ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 23 Απρίλη 1995
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΟΜΟΚΕΝΤΡΑ
"Προσδοκώ ανάστασιν... "

Του Μ. ΜΕΡΑΚΛΗ

Η πίστη στην ανάσταση των νεκρών δεν πρωτοεμφανίζεται με το χριστιανισμό. Είναι μια αρχέγονη πίστη. Σ' αυτό άλλωστε οφείλεται εν πολλοίς και η επιτυχία που σημείωσε η χριστιανική αυτή διδασκαλία: είχε πίσω της, προϋπέθετε μια πανάρχαια, βαθιά ριζωμένη πίστη. Γι' αυτό και δεν υπάρχει σχεδόν θρησκεία, που να μην έχει εντάξει στη διδασκαλία της, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, το κεντρικό αυτό θέμα.

Εξάλλου δεν πρόκειται αποκλειστικά για πίστη θρησκευτική. Ο θάνατος και η αναγέννηση, η ζωή που γεννιέται από το θάνατο, δεν υπάρχουν μόνο στη μεταφυσική εκδοχή. Χαρακτηρίζουν το σύνολο του οργανικού κόσμου. Οποιοδήποτε οργανικό ον, έλεγε ο Ενγκελς, "κάθε στιγμή αφομοιώνει ύλες που τις παίρνει από τον εξωτερικό κόσμο και αποβάλλει άλλες, κάθε στιγμή πεθαίνουν κύτταρα του σώματός του και σχηματίζονται άλλα καινούργια+ατ ύστερα από ένα μεγάλο ή μικρό διάστημα η ύλη αυτού του σώματος έχει ανανεωθεί ολωσδιόλου". Πιο γενικά ο θάνατος και το πέρασμα, μέσα από αυτόν, σε μιαν ανανεωμένη ζωή είναι βασική αρχή σε μια κοσμολογικήν αντίληψη, που διέπεται απ' την παρατήρηση της διαλεκτικής σύνθεσης των αντιθέσεων, της διαλεκτικής εναλλαγής τους+ατ η οποία δεν νοείται παρατακτικά, αλλά και αιτιολογικά. Η ένταση π. χ. δεν έρχεται απλώς μετά τη χαλάρωση, αλλά και εξαιτίας της +ατ η χαλάρωση είναι και η αιτία για την ένταση που ακολουθεί. Και αντίστροφα. Η ζωή δε θα μπορούσε να είναι μόνο ένταση, όπως δε θα μπορούσε να είναι μόνο χαλάρωση. Είναι σύνθεση από αυτά τα δύο.

Πολύ περισσότερο οι παρατηρήσεις αυτές ισχύουν για την ιστορία. Βεβαίως αποτελούν προσφιλή ύλη και των ποιητών. Ο Σολωμός έβλεπε την ελευθερία να ζωντανεύει από τα κόκαλα των Ελλήνων. Και ο Ρίτσος εκφράζει τη βεβαιότητα πως οι νεκροί, κάτω από το χώμα, κρατάνε στα χέρια τους της καμπάνας το σκοινί, γιατί θά 'ρθει η ώρα που αυτοί θα εγερθούν, θα χτυπήσουν τις καμπάνες της ανάστασης. Αλλά να μην πούμε, ότι πρόκειται μόνο γι' αυτό. Οτι πρόκειται μόνο για λυρικές εικόνες που τις φιλοτεχνεί η φαντασία των ποιητών. Η διαλεκτική εναλλαγή θανάτου και ζωής είναι νόμος της ίδιας της ιστορίας. Ο σημερινός μισοπεθαμένος (παρά τις παραπλανητικές εκλάμψεις του) κόσμος προχωρεί προς την ολοκλήρωση της διαδικασίας της διάλυσης και της αποσύνθεσής του. Για να γεννηθεί, από το θάνατό του, ο άλλος, αυτός που η ανθρωπότητα προσδοκά. Και τότε θα χρειαστεί να κρατήσει ο άνθρωπος αυτό τον κόσμο, αν είναι δυνατό, για πάντα, επεμβαίνοντας έστω και σ' αυτή την ιστορική νομοτέλεια της αδιάκοπης αλλαγής+ατ γιατί θα έχει ο άνθρωπος αποκτήσει την ανεκτίμητη πείρα των αιώνων που πέρασαν. Θα έχει μάθει, τι πρέπει να αλλάζει και τι δεν πρέπει να αλλάζει. Και πιστεύω ότι τώρα, σ' αυτά τα χρόνια, διδάσκεται το "μέγιστον μάθημά του".

ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Μαγικές εικόνες

Δε θα ήταν υπερβολή η εικόνα που εμφανίζουν οι ελληνοαλβανικές σχέσεις να χαρακτηριστεί "μαγική". Η κλιμακούμενη ένταση που αποτελούσε χαρακτηριστικό γνώρισμα των ελληνοαλβανικών σχέσεων τον τελευταίο χρόνο, ως διά μαγείας, έδωσε τη θέση της στην "πολιτική βούληση" των κυβερνήσεων των δύο χωρών να προχωρήσουν στην αντιμετώπιση των διαφορών μεταξύ τους και να καταλήξουν στην υπογραφή Συμφώνου Φιλίας και Συνεργασίας.

Την ίδια "μαγική εικόνα" εμφανίζει το διπλωματικό παρασκήνιο στο οποίο αναζητείται ο τρόπος με τον οποίο θα "σερβιριστεί" η ήδη αποφασισμένη διευθέτηση των διαφορών Αθήνας - Σκοπίων. Το "μικρό πακέτο", δηλαδή συμφωνία σε όλα τα θέματα εκτός από αυτό του ονόματος, είναι η "λύση" η οποία έχει ήδη μαγειρευτεί, και οι δύο πλευρές, Αθήνα και Σκόπια, θέλοντας και μη έχουν αποδεχτεί.

Κοινός παρονομαστής και στις δύο αυτές υποθέσεις είναι η αμερικανική διπλωματία, στην οποία η ελληνική κυβέρνηση έχει εκχωρήσει εν λευκώ την εκπροσώπηση των ελληνικών συμφερόντων.

Πράγματι, σε ό,τι αφορά στην εξέλιξη των ελληνοαλβανικών σχέσεων θα πρέπει να αναγνωριστεί ο ουσιαστικός ρόλος που ανέλαβε η Ουάσιγκτον, προκειμένου να υποσταλεί ο αλβανικός μεγαλοϊδεατισμός ο οποίος αποτελούσε μέχρι πρόσφατα κυρίαρχο συστατικό της κυβέρνησης των Τιράνων. Η αμερικανική κυβέρνηση, με δημόσιες ή παρασκηνιακές παρεμβάσεις, πράγματι οδήγησε τα Τίρανα σε διαλλακτικές θέσεις. Ωστόσο, αυτό το γεγονός υποκρύπτει μία άλλη αλλά εξίσου ουσιαστική και οπωσδήποτε καθοριστική παράμετρο: Τον αμερικανικό ρόλο στην υπόθαλψη του αλβανικού μεγαλοϊδεατισμού, ως μοχλού πίεσης στο Βελιγράδι.

Για την αμερικανική εξωτερική πολιτική, η ανικανότητα που επέδειξε η ελληνική διπλωματία στην αντιμετώπιση των προβλημάτων της χώρας με τα Τίρανα και τα Σκόπια, αποτέλεσε χρυσή ευκαιρία την οποία έσπευσε να εκμεταλλευτεί στο έπακρο. Τα προβλήματα στις ελληνοαλβανικές και ελληνοσκοπιανές σχέσεις, δεν αποτέλεσαν απλώς την τροχοπέδη της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής. Αποτέλεσαν, πρώτα και κύρια, τα "γκέμια" που κατευθύνουν τις "επιλογές" της χώρας όσον αφοράτις ελληνοτουρκικές σχέσεις.

Η Ουάσιγκτον, κρατώντας - και - με αυτόν τον τρόπο το πηδάλιο της εξωτερικής πολιτικής της χώρας, έχει τη δυνατότητα να προωθεί τους μείζονες στόχους της στην περιοχή, που διαιωνίζονται και παγιώνονται με την εξασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της νοτιοανατολικής πτέρυγας του ΝΑΤΟ.Η διευθέτηση, λοιπόν, των ελληνοτουρκικών διαφορών, με τους όρους που θέτει η αμερικανική διπλωματία, και είναι γνωστοί ήδη αυτοί οι όροι, αποτελεί το τίμημα που καλείται να καταβάλει η χώρα για τις μέχρι τώρα "εξυπηρετήσεις" της Ουάσιγκτον. Τίμημα εξαιρετικά υψηλό, άμεσα καταβαλλόμενο και με πενιχρά και επισφαλή ανταλλάγματα...

ΜΑΡΑΘΩΝΙΑ ΠΟΡΕΙΑ
Χρέος στην ειρήνη και τη ζωή

Στις 21 του Μάη στα βήματα του Γρηγόρη Λαμπράκη. Διακήρυξη - κάλεσμα της οργανωτικής επιτροπής

Κοινό κάλεσμα για συμμετοχή στη Μαραθώνια Πορεία που θα γίνει στις 21 του Μάη απευθύνουν με διακήρυξή τους κορυφαίες συνδικαλιστικές οργανώσεις και άλλοι φορείς. Η πορεία θα είναι το αποκορύφωμα του Δεκαήμερου Ειρήνης που διοργανώσει η ΕΕΔΥΕ. Στην οργανωτική επιτροπή που συγκροτήθηκε μετά από σύσκεψη που έγινε στα γραφεία της ΕΕΔΥΕ συμμετέχουν: ΑΚΕ, ΓΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΑΔΕΔΥ, Ομοσπονδία Οικοδόμων, ΕΚΑ, ΠΕΑΕΑ, Ομοσπονδία Συνταξιούχων ΙΚΑ - ΟΚΑ, ΠΕΚΑΜ, ΣΑΜΑ και πολλές άλλες πρωτοβάθμιες οργανώσεις.

Στη διακήρυξη που εγκρίθηκε τονίζεται: "Πενήντα χρόνια μετά την αντιφασιστική νίκη η χώρα μας και η ανθρωπότητα βρίσκονται μπροστά σε μια ζοφερή πραγματικότητα. Τριάντα τοπικοί πόλεμοι και από αυτούς οι έξι στην Ευρώπη αφανίζουν ολόκληρους λαούς. Ο κόσμος βρίσκεται στα πρόθυρα γενικευμένων συρράξεων. Το επόμενο βήμα θα είναι η βαρβαρότητα που προσπαθεί να επιβάλει η "νέα παγκόσμια τάξη" του ιμπεριαλισμού.

Μπροστά σ' αυτόν τον κίνδυνο δε σωπαίνουμε, δεν αδρανούμε.Πορευόμαστε στη Μαραθώνια Πορεία στα βήματα του Γρηγόρη Λαμπράκη,έχοντας στη μνήμη μας τα εκατομμύρια των θυμάτων της πάλης κατά του φασισμού. Περπατάμε από τον Μαραθώνα στην Αθήνα με τη σκέψη μας:

- Στις εκατοντάδες χιλιάδες νεκρούς από τις επεμβάσεις και τους πολέμους στα Βαλκάνια, τη Σομαλία, την Κούβα και αλλού.

- Στα εκατομμύρια των πεινασμένων του κόσμου. Στους άνεργους, τους φτωχούς, τους καταπιεσμένους του κόσμου και της πατρίδας μας.

- Βαδίζουμε στα βήματα του αγώνα με τη θέληση να αντισταθούμε στη "νέα παγκόσμια τάξη" των στρατροκρατών του κόσμου και των πολυεθνικών, του ΝΑΤΟ, και της ΔΕΕ και άλλων οργανισμών ολέθρου που θέλουν να επιβάλουν τα συμφέροντα των ισχυρών.

- Αντιστεκόμαστε στη μετατροπή της ανθρωπότητας σε ζούγκλα.

- Απορρίπτουμε τον εθνικισμό και το χωρισμό των ανθρώπων ανάλογα με το χρώμα, τη θρησκεία και το φύλο.

Καλούμε τους εργαζόμενους και το λαό της Αθήνας και του Πειραιά τη νεολαία και τις γυναίκες να πάρουν μαζικά μέρος την Κυριακή 21 Μάη στη Μαραθώνια πορεία".

Τα συνθήματα - μηνύματα της πορείας θα είναι:

- "Οχι" στον πόλεμο.

- "Οχι" στις επεμβάσεις. Ειρήνη στα Βαλκάνια.

- Εξω οι βάσεις και τα πυρηνικά, διάλυση των στρατιωτικών συνασπισμών (ΝΑΤΟ, ΔΕΕ).

- Κύπρος ενιαία κυρίαρχη ανεξάρτητη.

- "Οχι" στον εθνικισμό, το ρατσισμό και τον νεοφασισμό.

- "Οχι" στα στρατηγεία και τις δυνάμεις ταχείας επέμβασης.

- Μεσόγειος θάλασσα ειρήνης.

ΟΜΟΚΕΝΤΡΑ
"Προσδοκώ ανάστασιν... "

Του Μ. ΜΕΡΑΚΛΗ

Η πίστη στην ανάσταση των νεκρών δεν πρωτοεμφανίζεται με το χριστιανισμό. Είναι μια αρχέγονη πίστη. Σ' αυτό άλλωστε οφείλεται εν πολλοίς και η επιτυχία που σημείωσε η χριστιανική αυτή διδασκαλία: είχε πίσω της, προϋπέθετε μια πανάρχαια, βαθιά ριζωμένη πίστη. Γι' αυτό και δεν υπάρχει σχεδόν θρησκεία, που να μην έχει εντάξει στη διδασκαλία της, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, το κεντρικό αυτό θέμα.

Εξάλλου δεν πρόκειται αποκλειστικά για πίστη θρησκευτική. Ο θάνατος και η αναγέννηση, η ζωή που γεννιέται από το θάνατο, δεν υπάρχουν μόνο στη μεταφυσική εκδοχή. Χαρακτηρίζουν το σύνολο του οργανικού κόσμου. Οποιοδήποτε οργανικό ον, έλεγε ο Ενγκελς, "κάθε στιγμή αφομοιώνει ύλες που τις παίρνει από τον εξωτερικό κόσμο και αποβάλλει άλλες, κάθε στιγμή πεθαίνουν κύτταρα του σώματός του και σχηματίζονται άλλα καινούργια+ατ ύστερα από ένα μεγάλο ή μικρό διάστημα η ύλη αυτού του σώματος έχει ανανεωθεί ολωσδιόλου". Πιο γενικά ο θάνατος και το πέρασμα, μέσα από αυτόν, σε μιαν ανανεωμένη ζωή είναι βασική αρχή σε μια κοσμολογικήν αντίληψη, που διέπεται απ' την παρατήρηση της διαλεκτικής σύνθεσης των αντιθέσεων, της διαλεκτικής εναλλαγής τους+ατ η οποία δεν νοείται παρατακτικά, αλλά και αιτιολογικά. Η ένταση π. χ. δεν έρχεται απλώς μετά τη χαλάρωση, αλλά και εξαιτίας της +ατ η χαλάρωση είναι και η αιτία για την ένταση που ακολουθεί. Και αντίστροφα. Η ζωή δε θα μπορούσε να είναι μόνο ένταση, όπως δε θα μπορούσε να είναι μόνο χαλάρωση. Είναι σύνθεση από αυτά τα δύο.

Πολύ περισσότερο οι παρατηρήσεις αυτές ισχύουν για την ιστορία. Βεβαίως αποτελούν προσφιλή ύλη και των ποιητών. Ο Σολωμός έβλεπε την ελευθερία να ζωντανεύει από τα κόκαλα των Ελλήνων. Και ο Ρίτσος εκφράζει τη βεβαιότητα πως οι νεκροί, κάτω από το χώμα, κρατάνε στα χέρια τους της καμπάνας το σκοινί, γιατί θά 'ρθει η ώρα που αυτοί θα εγερθούν, θα χτυπήσουν τις καμπάνες της ανάστασης. Αλλά να μην πούμε, ότι πρόκειται μόνο γι' αυτό. Οτι πρόκειται μόνο για λυρικές εικόνες που τις φιλοτεχνεί η φαντασία των ποιητών. Η διαλεκτική εναλλαγή θανάτου και ζωής είναι νόμος της ίδιας της ιστορίας. Ο σημερινός μισοπεθαμένος (παρά τις παραπλανητικές εκλάμψεις του) κόσμος προχωρεί προς την ολοκλήρωση της διαδικασίας της διάλυσης και της αποσύνθεσής του. Για να γεννηθεί, από το θάνατό του, ο άλλος, αυτός που η ανθρωπότητα προσδοκά. Και τότε θα χρειαστεί να κρατήσει ο άνθρωπος αυτό τον κόσμο, αν είναι δυνατό, για πάντα, επεμβαίνοντας έστω και σ' αυτή την ιστορική νομοτέλεια της αδιάκοπης αλλαγής+ατ γιατί θα έχει ο άνθρωπος αποκτήσει την ανεκτίμητη πείρα των αιώνων που πέρασαν. Θα έχει μάθει, τι πρέπει να αλλάζει και τι δεν πρέπει να αλλάζει. Και πιστεύω ότι τώρα, σ' αυτά τα χρόνια, διδάσκεται το "μέγιστον μάθημά του".

Εκδρομή - Προσκύνημα

Η Κεντρική Διοίκηση της ΠΕΑΕΑ διοργανώνει εκδρομή - προσκύνημα στο Βλόγοβα (Δρακοβούνι) Γορτυνίας την Κυριακή 30-4-95.Αναχώρηση 6.30 π. μ. με πούλμαν από την πλατεία Κάνιγγος. Δηλώσεις συμμετοχής στα τηλ. 8225.407 (8.00-13.00), 3844.853 (1.00-1.40) και 8234.296.

Δραστηριότητες Αντιστασιακών

Εκδήλωση

- Το Παράρτημα ΣΙΑΤΙΣΤΑΣ της ΠΕΑΕΑ σε συνεργασία με τα Παρ/ματα Δ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ οργανώνουν εκδήλωση προς τιμήν της 51ης επετείου της μάχης του Φαρδύκαμπου,τη Δευτέρα 24 Απρίλη και ώρα 11 π.μ. στον ομώνυμο χώρο της μάχης.

- Το Παράρτημα ΚΕΝΤΡΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ της ΠΕΑΕΑ διοργανώνει τη Δευτέρα 24 Απρίλη εκδρομή - προσκύνημα στο Φαρδύκαμπο Κοζάνης,πληροφορίες τηλ: 225250.

- Το Παράρτημα ΤΡΙΠΟΛΗΣ της ΠΕΑΕΑ την Κυριακή 30 Απρίλη και ώρα 11.30 π.μ., οργανώνει εκδήλωση για την επέτειο της ιστορικής μάχης στο Δρακοβούνι (Γλόγοβα) Γορτυνίας.

- Το Παράρτημα ΙΣΤΙΑΙΑΣ της ΠΕΑΕΑ την Κυριακή 30 Απρίλη και ωρα 10.30 π.μ. οργανώνει εκδήλωσηπρος τιμή των 18 εκτελεσμένων αγωνιστών της ΕΑ,από τους Γερμανούς.

Γενική Συνέλευση

- Το Παράρτημα ΑΛΜΥΡΟΥ της ΠΕΑΕΑ πραγματοποιεί την ετήσια Γενική Συνέλευσή του την Κυριακή 30 Απρίλη και ώρα 10.30 π.μ. στην αίθουσα του Εργατικού Κέντρου Αλμυρού.

Σύσκεψη για την Πρωτομαγιά

Σύσκεψη συνδικαλιστικών στελεχών της ΕΣΑΚ, για την προετοιμασία τουγιορτασμού της Πρωτομαγιάς θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη, 25 Απρίλη στις 6.00 το απόγευμα στα γραφεία της ΕΣΑΚ, Μενάνδρου 44.

Καραγκιόζης για την ειρήνη

Η Επιτροπή Ειρήνης Νέας Σμύρνης διοργανώνει το Σάββατο στις 5.30 το απόγευμα, παράσταση καραγκιόζη με τον καραγκιοζοπαίκτη Κυριάκο Δεσύλλα,στην ισόγεια αίθουσα των επαγγελματοβιοτεχνών Ν. Σμύρνης κοντά στον κινηματογράφο "Φιλίπ". Η είσοδος θα είναι ελεύθερη.

Εκδρομή - Προσκύνημα

Η Κεντρική Διοίκηση της ΠΕΑΕΑ διοργανώνει εκδρομή - προσκύνημα στο Βλόγοβα (Δρακοβούνι) Γορτυνίας την Κυριακή 30-4-95.Αναχώρηση 6.30 π. μ. με πούλμαν από την πλατεία Κάνιγγος. Δηλώσεις συμμετοχής στα τηλ. 8225.407 (8.00-13.00), 3844.853 (1.00-1.40) και 8234.296.

Δραστηριότητες Αντιστασιακών

Εκδήλωση

- Το Παράρτημα ΣΙΑΤΙΣΤΑΣ της ΠΕΑΕΑ σε συνεργασία με τα Παρ/ματα Δ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ οργανώνουν εκδήλωση προς τιμήν της 51ης επετείου της μάχης του Φαρδύκαμπου,τη Δευτέρα 24 Απρίλη και ώρα 11 π.μ. στον ομώνυμο χώρο της μάχης.

- Το Παράρτημα ΚΕΝΤΡΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ της ΠΕΑΕΑ διοργανώνει τη Δευτέρα 24 Απρίλη εκδρομή - προσκύνημα στο Φαρδύκαμπο Κοζάνης,πληροφορίες τηλ: 225250.

- Το Παράρτημα ΤΡΙΠΟΛΗΣ της ΠΕΑΕΑ την Κυριακή 30 Απρίλη και ώρα 11.30 π.μ., οργανώνει εκδήλωση για την επέτειο της ιστορικής μάχης στο Δρακοβούνι (Γλόγοβα) Γορτυνίας.

- Το Παράρτημα ΙΣΤΙΑΙΑΣ της ΠΕΑΕΑ την Κυριακή 30 Απρίλη και ωρα 10.30 π.μ. οργανώνει εκδήλωσηπρος τιμή των 18 εκτελεσμένων αγωνιστών της ΕΑ,από τους Γερμανούς.

Γενική Συνέλευση

- Το Παράρτημα ΑΛΜΥΡΟΥ της ΠΕΑΕΑ πραγματοποιεί την ετήσια Γενική Συνέλευσή του την Κυριακή 30 Απρίλη και ώρα 10.30 π.μ. στην αίθουσα του Εργατικού Κέντρου Αλμυρού.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ