Κυριακή 23 Απρίλη 1995
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 3
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΟΜΟΚΕΝΤΡΑ
"Προσδοκώ ανάστασιν... "

Του Μ. ΜΕΡΑΚΛΗ

Η πίστη στην ανάσταση των νεκρών δεν πρωτοεμφανίζεται με το χριστιανισμό. Είναι μια αρχέγονη πίστη. Σ' αυτό άλλωστε οφείλεται εν πολλοίς και η επιτυχία που σημείωσε η χριστιανική αυτή διδασκαλία: είχε πίσω της, προϋπέθετε μια πανάρχαια, βαθιά ριζωμένη πίστη. Γι' αυτό και δεν υπάρχει σχεδόν θρησκεία, που να μην έχει εντάξει στη διδασκαλία της, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, το κεντρικό αυτό θέμα.

Εξάλλου δεν πρόκειται αποκλειστικά για πίστη θρησκευτική. Ο θάνατος και η αναγέννηση, η ζωή που γεννιέται από το θάνατο, δεν υπάρχουν μόνο στη μεταφυσική εκδοχή. Χαρακτηρίζουν το σύνολο του οργανικού κόσμου. Οποιοδήποτε οργανικό ον, έλεγε ο Ενγκελς, "κάθε στιγμή αφομοιώνει ύλες που τις παίρνει από τον εξωτερικό κόσμο και αποβάλλει άλλες, κάθε στιγμή πεθαίνουν κύτταρα του σώματός του και σχηματίζονται άλλα καινούργια+ατ ύστερα από ένα μεγάλο ή μικρό διάστημα η ύλη αυτού του σώματος έχει ανανεωθεί ολωσδιόλου". Πιο γενικά ο θάνατος και το πέρασμα, μέσα από αυτόν, σε μιαν ανανεωμένη ζωή είναι βασική αρχή σε μια κοσμολογικήν αντίληψη, που διέπεται απ' την παρατήρηση της διαλεκτικής σύνθεσης των αντιθέσεων, της διαλεκτικής εναλλαγής τους+ατ η οποία δεν νοείται παρατακτικά, αλλά και αιτιολογικά. Η ένταση π. χ. δεν έρχεται απλώς μετά τη χαλάρωση, αλλά και εξαιτίας της +ατ η χαλάρωση είναι και η αιτία για την ένταση που ακολουθεί. Και αντίστροφα. Η ζωή δε θα μπορούσε να είναι μόνο ένταση, όπως δε θα μπορούσε να είναι μόνο χαλάρωση. Είναι σύνθεση από αυτά τα δύο.

Πολύ περισσότερο οι παρατηρήσεις αυτές ισχύουν για την ιστορία. Βεβαίως αποτελούν προσφιλή ύλη και των ποιητών. Ο Σολωμός έβλεπε την ελευθερία να ζωντανεύει από τα κόκαλα των Ελλήνων. Και ο Ρίτσος εκφράζει τη βεβαιότητα πως οι νεκροί, κάτω από το χώμα, κρατάνε στα χέρια τους της καμπάνας το σκοινί, γιατί θά 'ρθει η ώρα που αυτοί θα εγερθούν, θα χτυπήσουν τις καμπάνες της ανάστασης. Αλλά να μην πούμε, ότι πρόκειται μόνο γι' αυτό. Οτι πρόκειται μόνο για λυρικές εικόνες που τις φιλοτεχνεί η φαντασία των ποιητών. Η διαλεκτική εναλλαγή θανάτου και ζωής είναι νόμος της ίδιας της ιστορίας. Ο σημερινός μισοπεθαμένος (παρά τις παραπλανητικές εκλάμψεις του) κόσμος προχωρεί προς την ολοκλήρωση της διαδικασίας της διάλυσης και της αποσύνθεσής του. Για να γεννηθεί, από το θάνατό του, ο άλλος, αυτός που η ανθρωπότητα προσδοκά. Και τότε θα χρειαστεί να κρατήσει ο άνθρωπος αυτό τον κόσμο, αν είναι δυνατό, για πάντα, επεμβαίνοντας έστω και σ' αυτή την ιστορική νομοτέλεια της αδιάκοπης αλλαγής+ατ γιατί θα έχει ο άνθρωπος αποκτήσει την ανεκτίμητη πείρα των αιώνων που πέρασαν. Θα έχει μάθει, τι πρέπει να αλλάζει και τι δεν πρέπει να αλλάζει. Και πιστεύω ότι τώρα, σ' αυτά τα χρόνια, διδάσκεται το "μέγιστον μάθημά του".


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ