Κυριακή 23 Απρίλη 1995
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ
Εαρινή ρουσφετολογική εξόρμηση

Ξέφρενος χορός δεκάδων χιλιάδων ρουσφετολογικών διορισμών έχει στηθεί από το κυβερνών κόμμα. "Αδύναμο" το διορισμένο από την κυβέρνηση ΑΣΕΠ να σταθεί απέναντι στον "όγκο" των διορισμών

Ξέφρενος ανοιξιάτικος χορός ρουσφετιών έχει στηθεί από το κυβερνών κόμμα, ο οποίος όμως, όπως όλα δείχνουν, δεν πρόκειται να σταματήσει καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου. Ηδη από τις αρχές του χρόνου έχουν δρομολογηθεί 5.650 διορισμοί μονίμων υπαλλήλων σε διάφορους φορείς του δημοσίου, χωρίς διαγωνισμό, 11.050 διορισμοί στην υγεία, ενώ έχουν ξεκινήσουν ήδη οι διορισμοί δεκάδων χιλιάδων εποχικών, οι οποίοι υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσουν τις 40.000.Ηδη στο τελευταίο Υπουργικό Συμβούλιο, 30 Μαρτίου, εγκρίθηκαν 26.671 προσλήψεις μόνιμου και εποχικού προσωπικού, οι οποίες έχουν ήδη ξεκινήσει και θα συνεχιστούν το επόμενο διάστημα και μέχρι το τέλος του χρόνου.

Ενα χρόνο μετά την ψήφιση του νόμου - καύχημα του ΠΑΣΟΚ, του 2190, η μάστιγα των ρουσφετολογικών διορισμών καθόλου δε δείχνει να πτοείται. Αντίθετα, συνεχίζει να αποτελεί τον κεντρικό δρόμο για την πρόσληψη προσωπικού στο δημόσιο. Ενα χρόνο μετά τη "μεταβατική εφαρμογή" του νόμου για τις προσλήψεις στο δημόσιο, στη διάρκεια του οποίου "πρόλαβαν" και ικανοποιήθηκαν δεκάδες χιλιάδες ρουσφέτια, η κυβέρνηση προχωρά ακάθεκτη στο"θεάρεστο έργο" της λαφυραγώγησης του δημοσίου. Ηταν αρκετό το χρονικό αυτό διάστημα, για να αποδειχτεί ότι το διορισμένο από την κυβέρνηση Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ), αποτελεί άλλοθι στη ρουσφετολογική επιδρομή. Οι μόνες αξιοκρατικές προσλήψεις στο δημόσιο στη διάρκεια της δεκαοχτάμηνης κυβερνητικής θητείας μπορούν να θεωρηθούν οι τρεις χιλιάδες που θα προσληφθούν με το γραπτό διαγωνισμό, οι οποίοι όμως αποτελούν "σταγόνα στον ωκεανό" των δεκάδων χιλιάδων διορισμών που έχουν γίνει ή θα γίνουν με τα υπόλοιπα συστήματα διορισμών στο δημόσιο (μόρια, αντικειμενικά κριτήρια, συμβάσεις έργου κλπ).

Με λίγα λόγια ένα χρόνο μετά την εφαρμογή του νόμου 2190 το ζητούμενο, όσον αφορά τις προσλήψεις στο δημόσιο παραμένει το ίδιο που ήταν και πριν την εφαρμογή του: ο έλεγχος των προσλήψεων.

Αδυναμία ελέγχου

Το ΑΣΕΠ για πολλούς λόγους δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτή την ελεγκτική αποστολή και μέχρι σήμερα έχει καταγραφεί σε πολλές περιπτώσεις η αναποτελεσματικότητά του, ενώ εκφράζονται σοβαρές αμφιβολίες για το αν καταφέρει να "σταθεί", με τα ισχνά μέσα που διαθέτει στον "όγκο" των δεκάδων χιλιάδων διορισμών που έχει ξεκινήσει. Διαισθανόμενα τα μέλη του ΑΣΕΠ τον κίνδυνο (;) να μην μπορέσουν να ελέγξουν την κατάσταση, επιστρατεύουν το ισχυρό όπλο της απειλής της παραίτησής τους, στην περίπτωση που οι φορείς του δημοσίου δεν τηρήσουν το νόμο. Είναι, όμως, εξαιρετικά αμφίβολο αν αρκούν οι "ηρωικές" προσπάθειες των μελών του ΑΣΕΠ να περισώσουν την αξιοπιστία του θεσμού καθώς και της κυβέρνησης. Δεν είναι τυχαίο ότι ήδη έχουν εξαπολυθεί οι πρώτες βολές κατά του ΑΣΕΠ από κυβερνητικούς παράγοντες για "δυσκαμψία" και "γραφειοκρατική λειτουργία".

Ορισμένους από τους λόγους της αδυναμίας του, τους έχει αναγνωρίσει το ίδιο το ΑΣΕΠ στην έκθεση που έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα. Στην έκθεση αναφέρονται με "κομψές εκφράσεις" τρεις παράγοντες, οι οποίοι δεν επιτρέπουν στο όργανο να ανταποκριθεί πλήρως στο ρόλο του. Αναφέρεται συγκεκριμένα στην έκθεση:

"Προϋπόθεση της πλήρους και αποδοτικής λειτουργίας του θεσμού είναι η ολοκλήρωση της οργανώσεως των υπηρεσιών του ΑΣΕΠ: α) Στελέχωση των υπηρεσιών του από πρόσωπα υψηλού επιπέδου ποιοτικής και ποσοτικής αποδόσεως, λόγο για τον οποίο οι ανάγκες της γραμματείας του εξυπηρετήθηκαν αρχικώς με ολιγάριθμο προσωπικό αποσπασμένο από δημόσιες υπηρεσίες. β) Κατάρτιση του αναγκαίου για την εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 18 και 19 (προσλήψεις με σειρά προτεραιότητας), προγράμματος πληροφορικής και γ) Συνεχή, με πληρότητα, εποπτεία για την πιστή εφαρμογή του νόμου 2190 από όλες τις δημόσιες υπηρεσίες και νομικά πρόσωπα που υπάγονται σε αυτό".

Πέρα από τα οργανωτικά μέτρα για την "αποδοτική λειτουργία" του οργάνου, η έκθεση ομολογεί εμμέσως πλην σαφώς ότι στηρίζει πολλές ελπίδες για τον έλεγχο των διορισμών, (προσλήψεις με σειρά προτεραιότητας), στη βοήθεια των κομπιούτερ και των προγραμμάτων πληροφορικής. Τη σχετική εξαγγελία έχει κάνει ήδη ο υπουργός Προεδρίας, αλλά δεν υπάρχει κανένα χρονοδιάγραμμα για την είσοδο της πληροφορικής στις προσλήψεις. Αυτό δε σημαίνει βέβαια ότι μέσω των κομπιούτερ θα επιβληθεί η αξιοκρατία, αφού είναι γνωστό ότι "τα μηχανήματα αυτά βγάζουν ό,τι τα τροφοδοτήσεις".

Το σίγουρο πάντως είναι ότι το "ρουσφέτι ζει και βασιλεύει" και με το "νόμο Πεπονή".

|Π9 Παναγιώτης ΚΑΚΑΛΗΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ