ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 10 Μάρτη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ
«Σώστε τα "Ξενία"»!

Την παλαιότερη πρότασή του για χαρακτηρισμό και αποκατάσταση των ξενοδοχείων «Ξενία» και σύσταση «δικτύου» ελέγχου των παρεμβάσεων σ' αυτά, επανέφερε ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων με επιστολές του στο ΥΠΠΟ.

Ο Σύλλογος υπενθυμίζει ότι το 2003 πρότεινε την «άμεση προστασία και ανάδειξη των "Ξενία" της περιόδου 1950 - 1967», ζητώντας το χαρακτηρισμό τους ως διατηρητέων, μαζί με τον περιβάλλοντα χώρο τους, ώστε, αφού συντηρηθούν βάσει των αρχικών σχεδίων και οργανωθούν κατάλληλα, να αποτελέσουν δίκτυο τουριστικής υποδομής υψηλής αρχιτεκτονικής αξίας». Προσθέτει ότι «η ενδεχόμενη καταστροφή τους θα αποτελούσε σημαντική απώλεια» της σύγχρονης ελληνικής αρχιτεκτονικής, καθώς η ενότητα αυτή συνιστά τη «σημαντικότερη αρχιτεκτονική παραγωγή δημοσίων κτιρίων μεταπολεμικά».

Θεωρώντας δύσκολη τη διατήρηση των «Ξενία» και την «οικονομική τους βιωσιμότητα», εάν αντιμετωπίζονται «μεμονωμένα» ο Σύλλογος προτείνει τη δημιουργία ενός «δικτύου τέτοιων μονάδων, που ανεξάρτητα από το ιδιοκτησιακό τους καθεστώς, θα λειτουργούν με κοινά πρότυπα υψηλής ποιότητας παροχής υπηρεσιών» και θα διαφημίζονται εντός και εκτός Ελλάδας ως μοναδικό δίκτυο μικρών αλλά εξαιρετικών μονάδων. «Μετά την επιχορηγούμενη σε μεγάλο βαθμό αλλά υποχρεωτική και πιστοποιημένη συντήρηση των μονάδων αυτών, με ενιαία και ιδιαίτερα αυστηρά κριτήρια, που θα εξασφαλίζουν την ουσιαστική τους αποκατάσταση, θα μπορούσαν να ενταχθούν στο νέο δίκτυο "Ξενία"». Αυτό πρέπει να γίνει σύντομα, καθώς «ήδη κάποιες μονάδες έχουν κακοποιηθεί ή αυτό θα συμβεί», (λ.χ. τα «Ξενία» Πόρου, Λάρισας, Ξάνθης, Ναυπλίου) και άλλα κινδυνεύουν με κατεδάφιση (των Ιωαννίνων).

Να σημειωθεί ότι οι ιδιώτες ολοκλήρωσαν την καταστροφή των «Ξενία», μετά την απαξίωσή τους από το κράτος.

Επισημαίνουν ότι «Ξενία» όπως της Μυκόνου, Καλαμπάκας, Ολυμπίας, Πόρου, αποτελούν σημείο αναφοράς για τους Ελληνες και ξένους αρχιτέκτονες (διδάσκονται στις ελληνικές αρχιτεκτονικές σχολές και περιλαμβάνονται στην ελληνική και ξένη βιβλιογραφία). Ο Σύλλογος κατέθεσε αναλυτική πρόταση για τα «Ξενία» που πρέπει να χαρακτηριστούν και να διατηρηθούν εντός των ορίων δράσης των Εφορειών Νεωτέρων Μνημείων του ΥΠΠΟ.

Ο σύλλογος αναφέρεται στο «Ξενία» Ιωαννίνων με αφορμή τη γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων του ΥΠΠΟ τον περασμένο Γενάρη, υπέρ του μη χαρακτηρισμού του ως μνημείου, γεγονός που οδηγεί στην κατεδάφισή του. Επισημαίνει, επίσης, τη νομική αδυναμία του Δήμου Ιωαννιτών για τη διαφοροποίηση των όρων δόμησης του οικοδομικού τετραγώνου 114, όπου βρίσκεται το «Ξενία», με συνέπεια να κτιστεί πολλαπλάσιο σε όγκο και εμβαδόν κτίριο, θέμα για το οποίο εκκρεμεί προσφυγή στο ΣτΕ. Θεωρεί «ότι η καταστροφή του "Ξενία" με την ταυτόχρονη άλωση του σημαντικού αυτού ελεύθερου χώρου της πόλης, δε λειτουργεί υπέρ του δημοσίου συμφέροντος» και καλεί τον υπουργό Πολιτισμού να παρέμβει άμεσα, καθώς στις 25/2/2005 «υπεγράφη άδεια κατεδάφισης του εν λόγω "Ξενία"».

Ερωτας και (ή ) πόλεμος

«Τρωίλος και Χρυσηίδα - Πλάνο πρώτο - Σαίξπηρ», τιτλοφορείται η παράσταση που ανέβασε το «Δίπυλον» και βασίζεται στα έργα «Τρωίλος και Χρυσηίδα» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Τι γίνεται αν αντιπαραθέσουμε τις δύο ερωτικές ιστορίες; Πώς επηρεάζει τον έρωτα του Τρωίλου και της Χρυσηίδας ο - παγκόσμιος για τα μέτρα της εποχής - Τρωικός πόλεμος; Ο Ρωμαίος και η Ιουλιέτα τολμούν να ερωτευτούν βρισκόμενοι στη δίνη ενός εμφυλίου πολέμου.

Στην 90' παράσταση «Τρωίλος και Χρυσηίδα 1ο πλάνο», ηθοποιοί, θεατές, αγάλματα, ενώνονται με βιντεοεικόνες που προβάλλονται πάνω τους, δίνοντας μια πιο σύγχρονη ματιά στον - πάντα σύγχρονο και διαχρονικό - λόγο του Σαίξπηρ. Παίζουν: Γιάννης Γούνας, Νίκος Ζάππας, Μάριος Λεωνίδου, Δημήτρης Μωρόγιαννης, Υακίνθη Παπαδοπούλου, Μαρβίνα Πιτυχούτη. Σύνθεση κειμένου - σκηνοθεσία Ράια Μουζενίδου, επιμέλεια κειμένου Λευτέρης Παπαδόπουλος, μουσική επιμέλεια Χρήστος Αδαμόπουλος, σκηνικά - κοστούμια Τζουλιάνο Μονότι, Video art Νίκος Ζάππας, φωτισμοί Μίκαελ Ελιοτ.

Για το Νέο Μουσείο Ακρόπολης

Από την αρχιτεκτόνισσα Ρένα Λευκαδίτου λάβαμε και δημοσιεύουμε το παρακάτω κείμενο:

«Είναι γνωστό ότι ο σημερινός κύριος διεκπεραιωτής θεμάτων πολιτισμού, υφυπουργός κ. Τατούλης (ο αρμόδιος υπουργός ασχολείται με σοβαρότερα θέματα π.χ. ανακατατάξεις στα Βαλκάνια), όταν ήταν βουλευτής, "στα πλαίσια του κοινοβουλευτικού του καθήκοντος" και επειδή γνώριζε ότι η διαδικασία ανέγερσης του Νέου Μουσείου Ακρόπολης (ΝΜΑ) στον αρχαιολογικό χώρο Μακρυγιάννη ήταν παράνομη, κατέθεσε μηνυτήρια αναφορά στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, για την οποία μάλιστα μας είχε καλέσει και είχαμε καταθέσει ως μάρτυρες.

Η τύχη, όμως, της αναφοράς δεν είναι γνωστή από τότε που ο μηνυτής ανέλαβε καθήκοντα ως υφυπουργός Πολιτισμού. Είναι αντίθετα γνωστή η πλήρης ανατροπή των απόψεών του, αφού από τη νέα του θέση, προωθεί με το ίδιο πάθος του προκατόχου του, την ίδια διαδικασία, την οποία μήνυσε, με την ίδια μ' εκείνον σπουδή και προχειρότητα (π.χ. χωρίς οριστική μελέτη) και ενώ: 1) Δεν έχει τελεσίδικα αποφανθεί η δικαιοσύνη. 2) Δεν έχει εκδοθεί οικοδομική άδεια.

Υπενθυμίζεται ότι η "οικοδομική άδεια" με την οποία συνεχίζει την καταστροφή του αρχαιολογικού χώρου, είναι παράνομη και αντισυνταγματική, γιατί εκδόθηκε από τη Βουλή με το Ν.3207 "περί ρύθμισης θεμάτων ολυμπιακής προετοιμασίας και άλλες διατάξεις". Το τσουβάλιασμα νομιμοποίησης όλων των παρανομιών και η ακύρωση σωρείας αποφάσεων του ΣτΕ μέσα από τους νόμους για τα Ολυμπιακά Εργα (Χωριό Τύπου στο Μαρούσι, Εθνικός Γυμναστικός Σύλλογος του Κ. Παπούλια, γήπεδο ΑΕΚ, αυθαιρεσίες στα έργα του Χ. Λαμπράκη στο Πάρκο Ελευθερίας, ΝΜΑ κ.ά.) στο οποίο είχε ιδιαίτερη επίδοση ο προηγούμενος (συνταγματολόγος) υπουργός Ε. Βενιζέλος, δεν μπορεί να ισχύει επ' άπειρον και για μη Ολυμπιακά έργα που δεν κατασκευάστηκαν ως τους αγώνες.

Ειδικά για το ΝΜΑ η μέσω του νόμου ψευτοάδεια την οποία σήμερα επικαλούνται οι του ΥΠΠΟ, δε νομιμοποιείται αφού αντίκειται σε τρία τουλάχιστον άρθρα του Συντάγματος:

  • Το Αρθρο 8: Κανένας δε στερείται χωρίς τη θέλησή του το δικαστή που του όρισε ο νόμος! (Η έκδοση «άδειας» με νόμο, αποκλείει την προσφυγή κατά αυτής στη δικαιοσύνη!).
  • Το Αρθρο 26: περί διάκρισης των εξουσιών (που σημαίνει ότι η Βουλή δεν εκδίδει οικοδομικές άδειες!), για την οποία υπάρχουν ήδη αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων σε βάρος της Ελλάδας.
  • Το Αρθρο 102: η Διοίκηση των τοπικών υποθέσεων (όπως έκδοση οικοδομικής άδειας) ανήκει στην ΤΑ πρώτου και δεύτερου βαθμού.

Αυτή είναι η ουσία της προσφυγής στο Μονομελές Πρωτοδικείο και σε όποιο άλλο δικαστήριο κριθεί ότι μπορεί να αποδώσει δικαιοσύνη, ματαιώνοντας την ολική καταστροφή του αρχαιολογικού χώρου και συνεισφέροντας έτσι στην προστασία του ιερού βράχου και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς».


Ρένα ΛΕΥΚΑΔΙΤΟΥ
Αρχιτέκτονας

Τελευταίες παραστάσεις

Μέχρι τις 20 του Μάρτη θα παίζεται στο «Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν» - Υπόγειο η εξαιρετική κοινωνική σάτιρα του έργου του Γιώργου Χασάπογλου «Μωβ Κωμωδία», σε σκηνοθεσία Διαγόρα Χρονόπουλου, σκηνικά Μανώλη Παντελιδάκη, κοστούμια Χριστίνας Παπούλια, μουσική Νίκου Κυπουργού. Πρωταγωνιστούν Γιάννης Μόρτζος, Πηνελόπη Πιτσούλη. Παίζουν επίσης: Ηλίας Γιαννακάκης, Κώστας Βελέτζας, Φώτης Μακρής, Δανάη Ρούσου, Νίκος Μπότσιαρης, Μάρθα Μπουζιούρη.

Η «Μωβ Κωμωδία» είναι μια επίκαιρη αλληγορία, που αξίζει να δείτε. Δυο μεσήλικες - ανδρόγυνο, προσπαθούν να γίνουν κακοί για να επιβιώσουν, αλλά δεν τα καταφέρνουν. Ενα έργο που καθρεφτίζει την κοινωνία του σήμερα με πικρό, καυστικό χιούμορ, αλλά και αισιοδοξία.

«Γέφυρα» επικοινωνίας

«Η τέχνη κατά του κοινωνικού στιγματισμού», τιτλοφορείται η διεθνής έκθεση ζωγραφικής, που εγκαινιάζεται αύριο (8 μ.μ.) στο Βυζαντινό Μουσείο. Σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου, σημειώθηκε ότι έως τις 16/3 θα φιλοξενηθούν 50 έργα, δημιουργήματα καλλιτεχνών με ψυχικά προβλήματα. Η έκθεση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Συνεδρίου Ψυχιατρικής, για «να φέρει στην επιφάνεια τα προβλήματα της προκατάληψης και της περιθωριοποίησης, τα οποία αποτελούν το κοινωνικό σκέλος των εμποδίων που συναντούν οι ψυχικά ασθενείς στην προσπάθειά τους για αποθεραπεία. Παράλληλα με τα έργα, θα παρουσιαστούν και ντοκουμέντα από προγράμματα αποκατάστασης του Δρομοκαΐτειου Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αθηνών, του Κέντρου Ψυχικής Υγιεινής και του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αθηνών στο Δαφνί.

Η μοναξιά της εποχής

Σήμερα δίνεται η πρεμιέρα της δεύτερης χειμερινής παράστασης του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Κρήτης με το μονόπρακτο του Εντουαρντ Αλμπι «Ιστορία ζωολογικού κήπου» σε μετάφραση Κατερίνας Χριστοδούλου, σκηνοθεσία Γιώργου Αντωνάκη, σκηνικά - κοστούμια Βάλιας Μαργαρίτη, μουσική Νίκου Περάκη. Παίζουν: Μανώλης Σορμαΐνης, Πάνος Ξενάκης. Συμμετέχει με το σαξόφωνό του ο Μιχάλης Λαμπράκης. Στις παραστάσεις στα Χανιά συμμετέχει η Πειραματική Ερασιτεχνική Σκηνή του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης. Στις παραστάσεις στο Ηράκλειο, η Θεατρική Ομάδα Πανεπιστημίου Κρήτης (σχολές Ηρακλείου).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ