ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 18 Μάρτη 2003
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Σαρώνει το κύμα κακοκαιρίας

Στο σκοτάδι βυθίστηκαν πολλές περιοχές των Νομών Μεσσηνίας, Αρκαδίας και Ιωαννίνων. Ζημιές στην Αττική. Από σήμερα αναμένεται ύφεση της κακοκαιρίας

Από τις χτεσινές καταστροφές στα Γιάννενα

Πέτροβας Σπύρος

Από τις χτεσινές καταστροφές στα Γιάννενα
Σοβαρές ζημιές προκάλεσε το κύμα κακοκαιρίας που πλήττει από χτες το πρωί πολλές περιοχές της χώρας. Καταστροφές σε λιμάνια, εθνικούς δρόμους, σπίτια και καταστήματα, προβλήματα στην υδροδότηση, καθώς και πολύωρες διακοπές του ηλεκτρικού ρεύματος είχαν αποτέλεσμα να παραλύσουν ολόκληροι νομοί - κυρίως στην Πελοπόννησο - ενώ μέχρι αργά χτες το βράδυ σε πολλές περιοχές δεν είχαν αποκατασταθεί βλάβες στο δίκτυο της ΔΕΗ. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο σκοτάδι βυθίστηκαν για πολλές ώρες χωριά στους Νομούς Μεσσηνίας, Αρκαδίας και Ιωαννίνων.

Ο Νομός Μεσσηνίας κηρύχτηκε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, καθώς οι δυνατοί άνεμοι προξένησαν ζημιές σε υποσταθμούς της ΔΕΗ, με αποτέλεσμα να υπάρξει για πολλές ώρες διακοπή του ηλεκτρικού ρεύματος. Σε ορισμένες περιοχές η βλάβη δεν είχε αποκατασταθεί μέχρι χτες το βράδυ. Σοβαρό πρόβλημα αντιμετώπιζαν η Καλαμάτα και τα γύρω χωριά από τη μη υδροδότηση της περιοχής καθώς το αντλιοστάσιο στο Πήδημα έχει υποστεί σημαντικές ζημιές. Εκτεταμένες ζημιές σημειώθηκαν στα θερμοκήπια της περιοχής και ιδιαίτερα στην Τριφυλία. Δύο καταυλισμοί Τσιγγάνων στην Καλαμάτα (Αγία Τριάδα και Δυτική Βιομηχανική Ζώνη) ξηλώθηκαν κυριολεκτικά από τον αέρα, με αποτέλεσμα να οδηγηθούν και να στεγαστούν προσωρινά στο παλιό νοσοκομείο της πόλης. Σημαντικές ζημιές υπέστη και το ΤΕΙ της Καλαμάτας.

Στην Αρκαδία, μετά την ανεμοθύελλα ακολούθησε χιονοθύελλα, με αποτέλεσμα να προκληθούν σοβαρά προβλήματα στη σήραγγα του Αρτεμισίου. Η ηλεκτροδότηση διακόπηκε σε διάφορες περιοχές του νομού, ενώ πολλά χωριά της ορεινής Αρκαδίας ήταν αποκλεισμένα λόγω του χιονιού και της πτώσης δέντρων.

Στο Κιάτο, το φορτηγό πλοίο «Μόρο 2» με ουκρανική σημαία προσάραξε στην ακτή της περιοχής εξαιτίας των θυελλωδών ανέμων. Τέλος, και στην Κεφαλονιά, οι δυνατοί άνεμοι προξένησαν σοβαρές καταστροφές, ιδιαίτερα στα λιμάνια του νησιού.

Πλημμύρες στα Γιάννενα

Οι ισχυρότατοι άνεμοι στο Νομό Ιωαννίνων προκάλεσαν ζημιές σε στέγες, δίκτυα της ΔΕΗ και του ΟΤΕ, ενώ ξεριζώθηκαν δέντρα προκαλώντας ζημιές και σε αυτοκίνητα. Από τα κύματα της λίμνης των Ιωαννίνων πλημμύρισαν υπόγεια καταστημάτων στην παραλίμνια περιοχή. Η Πυροσβεστική το πρωί έκανε αντλήσεις νερών σε εφτά μαγαζιά και σπίτια. Μεγάλο τμήμα του νομού παρέμεινε για αρκετές ώρες χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα, ενώ διακόπηκε η ύδρευση της πόλης από βλάβη στα δίκτυα της ΔΕΗ στα αντλιοστάσια, η οποία αποκαταστάθηκε, σε μερικές περιοχές, το απόγευμα. Με απόφαση του νομάρχη Ιωαννίνων, τα σχολεία σε όλο το νομό δε λειτούργησαν. Για δεύτερη συνεχή μέρα, το αεροδρόμιο Ιωαννίνων παρέμεινε κλειστό και κανένα δρομολόγιο δεν εκτελέστηκε.

Στην Αττική

Οι δυνατοί βοριάδες που έπληξαν την Αττική προκάλεσαν πτώσεις δέντρων, παράσυρση πινακίδων, κεραιών τηλεοράσεων και άλλων αντικειμένων, καθώς και σπασίματα σε τζαμαρίες από βιτρίνες καταστημάτων. Η Πυροσβεστική δέχτηκε πάνω από 200 κλήσεις για επέμβαση και παρείχε βοήθεια σε αρκετές περιπτώσεις με 20 συνεργεία της. Στην Εθνική οδό Αθήνας-Λαμίας, στο ρεύμα προς Πειραιά, από τον κόμβο της Βαρυμπόμπης μέχρι τις Τρεις Γέφυρες διακόπηκε προληπτικά η κυκλοφορία λόγω αποκόλλησης πινακίδων. Συνεργεία του ΥΠΕΧΩΔΕ αποκατέστησαν το πρόβλημα. Επίσης, για αρκετή ώρα παρέμεινε κλειστή μια λωρίδα κυκλοφορίας στο 14ο χιλιόμετρο λόγω ανατροπής νταλίκας. Στο δρόμο προς Πάρνηθα η κίνηση διεξαγόταν με αντιολισθητικές αλυσίδες. Στο Δέλτα του Φαλήρου, στο ρεύμα προς τον Πειραιά, προστατευτικά κιγκλιδώματα των έργων που εκτελούνται στο σημείο έπεσαν στο δρόμο με αποτέλεσμα η κυκλοφορία να διεξάγεται από μια λωρίδα κυκλοφορίας. Δεν πραγματοποιήθηκαν τα δρομολόγια των πλοίων από τα λιμάνια της Ραφήνας και του Πειραιά.

Σημειώνεται ότι από σήμερα, Τρίτη, και σταδιακά οι ισχυρές βροχές και καταιγίδες θα εξασθενήσουν, ωστόσο οι θυελλώδεις άνεμοι αναμένεται να διατηρηθούν έως το βράδυ.

ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΗΣ «ΑΘΗΝΑ 2004»
Αναθέσεις υπηρεσιών χωρίς διαγωνισμούς

Στα 165 εκατ. δραχμές έφτασαν τα έξοδα για τις μετακινήσεις στελεχών της Οργανωτικής Επιτροπής το έτος 2000. Με αυτά τα χρήματα θα μπορούσαν να είχαν αγοραστεί τα αυτοκίνητα που ενοικιάστηκαν, διαπιστώνουν οι ελεγκτές

Αναθέσεις υπηρεσιών δεκάδων εκατομμυρίων δραχμών, χωρίς τη διενέργεια διαγωνισμού από την Οργανωτική Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων «Αθήνα 2004» διαπίστωσαν οι δικαστές - ελεγκτές του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην έκθεσή τους για τον έλεγχο των οικονομικών της εταιρίας το έτος 2000. Τα στοιχεία αυτά αποκαλύπτει σήμερα ο «Ρ» (μετά τη δημοσίευση τις προηγούμενες μέρες του καταλόγου των παράνομων προσλήψεων υψηλόβαθμων στελεχών με υπέρογκους μισθούς, τις παχυλές αποζημιώσεις στελεχών που απολύθηκαν, την κατασπατάληση δισεκατομμυρίων για δημόσιες σχέσεις, σήμερα δημοσιεύουμε ενδεικτικά ορισμένες μόνο περιπτώσεις που αφορούν απ' ευθείας αναθέσεις υπηρεσιών χωρίς διαγωνισμό).

Οι δικαστές του Ελεγκτικού Συνεδρίου σε ξεχωριστό κεφάλαιο της έκθεσής τους, με τίτλο «Δαπάνες μίσθωσης αυτοκινήτων και άλλες συναφείς», διαπιστώνουν ότι για το έτος 2000 υπογράφησαν συμφωνίες με εταιρίες αυτοκινήτων χωρίς τη διενέργεια διαγωνισμού, το ύψος των οποίων ξεπέρασε τα 165 εκατομμύρια δραχμές. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο συμπέρασμά τους οι ελεγκτές αναφέρουν ούτε λίγο - ούτε πολύ ότι με τα χρήματα που δαπανήθηκαν για τις μισθώσεις οχημάτων θα μπορούσε η εταιρία να είχε αγοράσει τα οχήματα.

Χωρίς διαγωνισμούς

Ας δούμε πώς περιγράφουν όλα αυτά οι ελεγκτές στην έκθεσή τους:

«Η ΑΘΗΝΑ 2004 προέβη σε μισθώσεις οχημάτων προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες μετακίνησης των στελεχών της, οι οποίες ανάλογα με το χρόνο διάρκειάς τους, διακρίνονται στις μακροχρόνιες, όταν δηλαδή ο συμβατικός χρόνος υπερέβαινε τον ένα μήνα και στις βραχυχρόνιες που συνάπτονταν κάθε φορά που προέκυπτε ανάγκη να μετακινηθούν υψηλόβαθμα στελέχη της ΔΟΕ στο πλαίσιο επιθεωρήσεων που διενεργούσαν για την πρόοδο των εργασιών, καθώς και σε άλλες εθιμοτυπικού χαρακτήρα εκδηλώσεις της ΑΘΗΝΑ 2004. Οι δαπάνες που προέκυψαν από τις ως άνω μισθώσεις πληρώθηκαν στις εταιρίες ενοικίασης αυτοκινήτων (ΒΑΤΕΚ, AUTO HELLAS, Μ. ΣΤΑΜΟΥ) και συνολικά υπερβαίνουν το ποσό των 200.000 ECU, κατά την ελεγχόμενη διαχειριστική περίοδο.

Συγκεκριμένα το σύνολο των πληρωμών που πραγματοποιήθηκαν στη ΒΑΤΕΚ ανήλθε στα 73.495.102 δραχμές, στην AUTO HELLAS στα 7.855.260 δραχμές και στη Μ. ΣΤΑΜΟΥ στα 17.293.900 δραχμές, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.

Η επιλογή των εταιριών αυτών και η κατανομή μεταξύ τους του συμβατικού αντικειμένου, έγινε χωρίς να διενεργηθεί διαγωνισμός, με δημοσίευση προκήρυξης ή πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος, που λόγω του συνολικού ύψους του αντικειμένου αυτού προβλέπουν οι διατάξεις των ΠΔ 370/1995 και 105/2000, οι οποίες ως αποδίδουσες κοινοτικό δίκαιο ήταν υποχρεωτικές για την ΑΘΗΝΑ 2004. Η τελευταία γνώριζε την υποχρέωσή της αυτή», σημειώνεται στην έκθεση.

«Δουλεύουν» για τις εταιρίες...

Οι δικαστές συνεχίζουν την έκθεσή τους με τη διαπίστωση ότι: «Η χρησιμοποίηση των οχημάτων και για την κάλυψη των προσωπικών αναγκών της ΑΘΗΝΑ 2004, δε συνάδει με το σκοπό της εταιρίας, ως θεσμοθετημένο κριτήριο νομιμότητας των διαχειριστικών της ενεργειών, δεδομένου μάλιστα ότι τούτο ενδέχεται να επιφέρει συνέπειες αναφορικά με την αύξηση της κατανάλωσης καυσίμων και τη συντήρηση των οχημάτων με συνακόλουθη οικονομική επιβάρυνση της εταιρίας. Περαιτέρω, στο ως άνω συμφωνητικό προβλέπεται ότι τα πρόσθετα αξεσουάρ (προβολείς ομίχλης, αλυσίδες για τα χιόνια κλπ.) θα τοποθετούνται με δαπάνες του μισθωτή, δηλαδή του ΑΘΗΝΑ 2004, αλλά μετά τη λύση - λήξη της μίσθωσης θα παραμένουν εις όφελος του μίσθιου αυτοκινήτου και με τον τρόπο αυτό, η εταιρία ενοικιάσεως αυτοκινήτων καρπούται την αξία των ως άνω αξεσουάρ.

Σημειώνεται ότι για τις υπόλοιπες πλην AUDI μάρκες αυτοκινήτων που στη συνέχεια μισθώθηκαν από την BATEK (RENAULT, ROVER, AUDI A6) δεν προηγήθηκε έρευνα αγοράς. Επίσης για το SAAB που τέθηκε στη διάθεση του Διευθύνοντος Συμβούλου δε διενεργήθηκε ομοίως έρευνα αγοράς, ούτε υπήρξε σχετική σύμβαση, παρά μόνο rental agreement (σ.σ. συμφωνητικό ενοικίασης).

Οι μισθώσεις των αυτοκινήτων με τις Μ. ΣΤΑΜΟΥ και AUTO HELLAS έγιναν χωρίς την υπογραφή σχετικών συμβάσεων, αλλά με βάση προσφορές, οι όροι των οποίων διαμορφώθηκαν προφανώς μονομερώς από τις ως άνω αντισυμβαλλόμενες επιχειρήσεις. Περαιτέρω, δεν προκύπτει ότι τηρήθηκε έγγραφος τύπος σχετικά με την αποδοχή των εν λόγω προσφορών από την «ΑΘΗΝΑ 2004», με αποτέλεσμα να καθίσταται ανέφικτο να ελεγχθεί αν η σύναψη των ως άνω μισθώσεων αποφασίστηκε από το κατά περίπτωση αρμόδιο όργανο της εταιρίας. Η επισήμανση αυτή αφορά και την περίπτωση της ΒΡ HELLAS, προμηθευτή των καυσίμων των οχημάτων της εταιρίας, με συνολικό ύψος πωλήσεων 8.226.036 δραχμές συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, όπου δεν υφίσταται συμβατικό κείμενο που να περιγράφει τους όρους συνεργασίας μεταξύ των αντισυμβαλλομένων μερών, ούτε και σχετική αλληλογραφία, βάσει της οποίας θα προέκυπταν στοιχεία που να αιτιολογούν την επιλογή της ως άνω προμηθεύτριας εταιρίας, έναντι των λοιπών εταιριών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο εμπορίας καυσίμων.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι οι δικαστές αναφέρουν στο κλείσιμο του συγκεκριμένου κεφαλαίου, ότι «από τα στοιχεία που τέθηκαν στη διάθεση του ελέγχου δεν προκύπτει αν εξετάστηκε το ζήτημα σχετικά με το αν η επιλογή της μίσθωσης χωρίς δικαίωμα εξαγοράς των οχημάτων αντί της χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) ή ακόμη και της αγοράς αυτών ήταν η πλέον οικονομικά συμφέρουσα και ενδεδειγμένη για την εταιρία». Με άλλα λόγια με τα χρήματα αυτά θα μπορούσε η «Αθήνα 2004» να είχε αγοράσει αντί να νοικιάσει τα αυτοκίνητα.


Κώστας ΠΑΣΑΚΥΡΙΑΚΟΣ

ΑΥΡΙΟ: Οργιο δαπανών της ελληνικής αποστολής της ΟΕΟΑ στο Σίδνεϊ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ