ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 26 Νοέμβρη 2003
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
Εκτακτη επιχορήγηση

Με αφορμή τη χτεσινή παρουσίαση του απολογισμού του Εθνικού Θεάτρου, το οικονομικό έλλειμμα και τις υποχρεώσεις του ΥΠΠΟ, ανακοινώθηκαν τα εξής από το υπουργείο Πολιτισμού:

«Το Εθνικό Θέατρο χρηματοδοτείται από τον τακτικό προϋπολογισμό του κράτους με επώνυμο κωδικό. Τα ετήσια συνεπώς έσοδά του διαμορφώνονται από την προβλεπόμενη τακτική επιχορήγηση και από άλλες πηγές που ελέγχονται από το ίδιο το Θέατρο, όπως τα εισιτήρια και η αξιοποίηση της κινητής και ακίνητης περιουσίας του. Η αποφυγή υπερβάσεων είναι βέβαια δύσκολη και γι' αυτό το υπουργείο Πολιτισμού αντιλαμβανόμενο τη φύση των οργανισμών αυτών καταβάλλει πάντοτε προσπάθεια για την κάλυψη των ελλειμμάτων χωρίς όμως αυτό να λειτουργεί ως μηχανισμός ακύρωσης της σημασίας του προϋπολογισμού».

«Στο πλαίσιο αυτό το υπουργείο Πολιτισμού θα επιχορηγήσει εκτάκτως το Εθνικό Θέατρο προκειμένου να αντιμετωπισθεί το έλλειμμα και να μην αναπαραχθεί κατά το επόμενο έτος. Προς το στόχο αυτό υπάρχει στενή συνεργασία με το Διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου κ. Νίκο Κούρκουλο που όλα αυτά τα χρόνια καταβάλλει με επιτυχία τεράστιες προσπάθειες για την ανάπτυξη του Εθνικού Θεάτρου και την εκτέλεση των καταστατικών του σκοπών».

Επαναπατρισμός αρχαιοτήτων

Σήμερα αναμένεται ο επαναπατρισμός από τη Γερμανία στην Ελλάδα δεκατριών αρχαίων έργων που είχαν εξαχθεί παράνομα από την Ελλάδα, αφού πρώτα είχαν βρεθεί κατά τη διάρκεια λαθρανασκαφής στην περιοχή Αθικίων Κορινθίας. Οι αρχαιότητες κατασχέθηκαν στο σιδηροδρομικό σταθμό Maching-Ingolstadt του Μονάχου στις 23/4/1999. Από τότε χρονολογείται η αρχή της «διαδικαστικής» και νομικής γραφειοκρατίας μέχρι να αποφασίσει - πολύ πρόσφατα - ο γενικός εισαγγελέας της πόλης Ingolstadt την παράδοση των αρχαίων στην Ελλάδα. Πρόκειται για δέκα πήλινα αγγεία και δύο πήλινα ειδώλια μυκηναϊκής εποχής, καθώς και ένα χάλκινο αγγείο των βυζαντινών χρόνων.

Τα ευρήματα χρονολογούνται στον 13ο αι. π.Χ. και διατηρούνται σε πολύ καλή κατάσταση, ενώ θεωρούνται ιδιαίτερα σημαντικά για τη γνώση της κορινθιακής κεραμικής της εποχής αυτής. Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού, «το αγγείο της βυζαντινής εποχής αποτελεί μοναδικό δείγμα της εποχής του, εφόσον μαρτυρείται μόνο ως παράσταση σε τοιχογραφίες». Επιπλέον, το ΥΠΠΟ εκτιμά ότι με την επιστροφή αυτή «αποκαθίσταται ένα μέρος της αρχαίας πολιτιστικής κληρονομιάς της Κορινθίας, η οποία έχει πληγεί από την παράνομη απομάκρυνση πολύτιμων στοιχείων για την αρχαιολογική έρευνα της περιοχής. Ο επαναπατρισμός στο Αρχαιολογικό Μουσείο Κορίνθου των δεκατριών αυτών έργων προστίθεται στις προηγούμενες αντίστοιχες περιπτώσεις του θησαυρού των Αηδονιών της Νεμέας και των κλαπέντων αντικειμένων από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Κορίνθου, τα οποία ήδη εκτίθενται στα Μουσεία όπου ανήκουν».

«Στέφανος» άνοιξης, ζωής

Μια ασυνήθιστη έκθεση, μέχρι και τις 14 του Δεκέμβρη, φιλοξενεί ο «Πολυχώρος Αθηναΐς». Παλιά, ξεχασμένα αντικείμενα, κοσμήματα, νομίσματα, καμένες λάμπες, κουταλάκια, βόλοι, κ.ά. αξιοποιήθηκαν από τα χέρια της Βάσως Τσόνογλου και της Μαίρης Σαμόλη, αναδείχτηκαν σε στεφάνια... Εκατό εκθέματα, φιλοτεχνημένα με άξονα σκέψης την ανακύκλωση και την οικολογία, φτιαγμένα από παλιά συλλεκτικά αντικείμενα και όχι μόνο.

«Μέσα από την τέχνη και τη δημιουργία -σημειώνουν η Μαίρη Σαμόλη και η Βάσω Τσόνογλου - «τολμήσαμε να δώσουμε μια δεύτερη ευκαιρία ζωής χωρίς "ημερομηνία λήξης" αυτή τη φορά, σε αντικείμενα, αγαπημένα πολλές φορές, που άθελά μας όμως αποσύραμε. Αντικείμενα ξεχασμένα, που σώσαμε λίγο πριν το δρόμος τους για τον κάδο της ανακύκλωσης. Τα αγαπήσαμε, τα παντρέψαμε με πολύτιμα υλικά όπως το ασήμι, ο χαλκός, οι πέρλες. Πλάσαμε λουλούδια, τους ζωγραφίσαμε την Ανοιξη και τη ζωή, κι εκείνα μεταμορφώθηκαν σε στεφάνια».

«Γούρι» από το Βυζαντινό Μουσείο

Στη «Βυζαντινή Αθήνα» είναι αφιερωμένο το ημερολόγιο του 2004 που εξέδωσε το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, το οποίο συνοδεύει τις ευχές του και με ένα «γούρι» για το νέο χρόνο.

Το ημερολόγιο στοχεύει στην ανάδειξη μερικών σημαντικών στιγμών της ιστορικής διαδρομής της πόλης στους βυζαντινούς χρόνους και γι' αυτό επιλέχθηκαν αντικείμενα από τις συλλογές του Μουσείου, τα οποία προέρχονται από αθηναϊκά μνημεία όπως η Μονή Πετράκη. Περιλαμβάνει επίσης εξωτερικές όψεις βυζαντινών ναών, χαλκογραφίες με απόψεις ναών, πολλοί από τους οποίους κατεδαφίστηκαν τον 19ο αιώνα, τοιχογραφίες που αναδεικνύουν την ανάπτυξη της μνημειακής ζωγραφικής και τη δημιουργία τοπικής σχολής κατά το 13ο αιώνα κ.ά. Πωλείται στην τιμή των 10 ευρώ.

Το «τυχερό» (γούρι) για το 2004 είναι ένα ασημένιο αντίγραφο μιας χάλκινης λαβής λύχνου με χυτό διάτρητο διάκοσμο. Στο μοτίβο απεικονίζεται ένας φοίνικας, που συμβολίζει τη νίκη, και παραπλεύρως δύο άλογα που νίκησαν σε ιππικούς αγώνες. Βρέθηκε στην Ολυμπία και χρονολογείται ανάμεσα στο τέλος του 4ου και τις αρχές του 5ου αιώνα μ.Χ.

Jazz Med στο «Παράφωνο»

Jazz Med ή η μεσογειακή προσέγγιση στη Jazz. Τέσσερις νέοι καλλιτέχνες, ο Λευτέρης Ανδριώτης (λύρα), ο Αντώνης Πρίφτης (κιθάρα), ο Μιχάλης Μπακάλης (κρουστά) και ο Γιώργος Ταμιωλάκης (τσέλο) ψάχνουν τη μουσική τους έκφραση και ιχνηλατούν τους δρόμους της αναζήτησής τους στο «Παράφωνο» (Ασκληπιού 130), σήμερα Τετάρτη, 26 Νοέμβρη, στις 10.30 το βράδυ. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που περιλαμβάνει από συνθέσεις του Sting μέχρι flamenco.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ