ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 28 Απρίλη 2004
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
Καταγγελίες για υποβάθμιση των σπουδών

Η ΠΚΣ στο πλευρό του καταγγέλλοντος πανεπιστημιακού Β. Τσίκαρη

Το ζήτημα της διαχείρισης των πόρων και των προτεραιοτήτων των πανεπιστημίων έρχεται για άλλη μια φορά στην επιφάνεια. Στο πανεπιστήμιο Ιωαννίνων ο αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Χημείας Βασίλης Τσίκαρης με επιστολή του με ημερομηνία 19/3/04, προς την Πρυτανεία, με βάση οικονομικά στοιχεία, θέτει ζήτημα όπως σημειώνει: «σωστής, διαφανούς διαχείρισης και ορθολογικής αξιοποίησης των πόρων του παν/μίου». Και συνεχίζει: «αποτέλεσμα όλων αυτών είναι η συνεχής υποβάθμιση της υποδομής του Παν/μίου, η υποβάθμιση του επιπέδου σπουδών, η ερευνητική περιθωριοποίηση σημαντικού και ολοένα αυξανόμενου τμήματος των μελών ΔΕΠ και ο διαχωρισμός τους σε ευνοούμενους και μη (μυημένους στην ύπαρξη των κατάλληλων κωδικών και μη)».

Στην επιστολή του Β. Τσίκαρη, η Πρυτανεία του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων απαντάει με έγγραφό της με ημερομηνία 30/3/04 αντιπαραθέτοντας τη δική της άποψη για τις προτεραιότητές της επί των οικονομικών, ενώ επιπλήττει τον πανεπιστημιακό λέγοντας ότι «ενήργησε αντιδεοντολογικά και αντι - ακαδημαϊκά παραπληροφορώντας την Ακαδημαϊκή Κοινότητα» και πως «Η Διοίκηση του Πανεπιστημίου θα εισάγει το θέμα στη Σύγκλητο» ενώ σημειώνει ότι «θα προστατεύσει με κάθε νόμιμο τρόπο το κύρος του Ιδρύματος, από αυτά τα φαινόμενα!».

Τα επίμαχα στοιχεία

Πιο συγκεκριμένα, ο Β. Τσίκαρης, παραθέτει ενδεικτικά προϋπολογιστικά στοιχεία από το 1997 έως το 2004 (του 1998 είναι απολογιστικά) και σε αυτά η Πρυτανεία αντιπαραθέτει απολογιστικά στοιχεία (τι δηλαδή τελικά δαπανήθηκε) τα οποία επισημαίνει ότι έχουν ελεγχθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Ο Β. Τσίκαρης σημειώνει ότι για δαπάνες λειτουργίας ακαδημαϊκών μονάδων (κωδ.4121) το 1997 προϋπολογίστηκαν 184 εκατομμύρια δρχ. (539.985 ευρώ) και σταδιακά έως το 2004 έφτασαν το 1.055.000 ευρώ. Υπογραμμίζει πως η αύξηση είναι ανεπαίσθητη παρά ότι οι φοιτητές αυξήθηκαν, δημιουργήθηκαν νέα τμήματα και νέες εκπαιδευτικές, ερευνητικές ανάγκες. Η Πρυτανεία πάνω σε αυτό απαντάει ότι η ενίσχυση των τμημάτων δεν απεικονίζεται πλήρως στις δαπάνες και πως τα τμήματα του Πανεπιστημίου έχουν ενισχυθεί μέσω άλλων κωδικών.

Ο Β. Τσίκαρης για άλλους δύο κωδικούς, 4129 που αφορά δαπάνες κάθε είδους για την εκπαίδευση και έρευνα και τον 7131 που αφορά προμήθεια επιστημονικών οργάνων, αναρωτιέται γιατί να τους διαχειρίζεται η Πρυτανεία που δεν εκτελεί εκπαιδευτικό και ερευνητικό έργο χωρίς να έχουν λόγο για αυτό τα τμήματα που διεξάγουν ερευνητικό και εκπαιδευτικό έργο. Σημειώνει, ακόμα, ότι σε όλους τους προϋπολογισμούς, παρατηρούνται οικονομικά άλματα το 1999 και το 2002. Η Πρυτανεία απαντάει πως ο κωδ. 7131 για την προμήθεια εργαστηριακών οργάνων αποτελεί σημαντική πρωτοβουλία της ίδιας και της Συγκλήτου που... θα εγκριθεί ενώ για τον 4129 σημειώνει ότι «το πλεόνασμα που δημιουργήθηκε από την εξορθολογισμένη πολιτική του Πανεπιστημίου επικεντρώνει την προσοχή στην ενίσχυση των υποδομών του». (Σημειωτέον οι απολογισμοί είναι πολύ μικρότερα ποσά, π.χ. 1999: προϋπ. 100.000.000 δρχ. και απολ. 50.817.732 δρχ.).

Αξιοσημείωτο είναι το ύψος των προϋπολογισμών για δημόσιες σχέσεις που ουσιαστικά είναι τα μισά των χρημάτων από αυτά που δίνονται για δαπάνες που αφορούν την εκπαίδευση των χιλιάδων φοιτητών (π.χ. 2004: 1.055.000 ευρώ για εκπαίδευση και 448.000 ευρώ για δημόσιες σχέσεις!). Η Πρυτανεία σε αυτό το σημείο δεν απαντάει επί της ουσίας. Ο Β. Τσίκαρης επισημαίνει ότι για την καθαριότητα (κωδ. 845) που έχει δοθεί εργολαβία, αξίζει να διερευνηθούν τα ποσά που δίνονται (π.χ. 2004: 650.000 ευρώ) και η Πρυτανεία απαντά ότι τα ποσά εξαρτώνται από τις ανάγκες κάθε φορά.

Ταυτόχρονα στα στοιχεία που παραθέτει ο Β. Τσίκαρης, υπάρχουν κωδικοί για αγορά κειμηλίων (κωδ.1813) και αγορά έργων τέχνης (κωδ. 1814). Εκεί π.χ. το 2002, προϋπολογίστηκαν 314.012 ευρώ και σύμφωνα με την Πρυτανεία δαπανήθηκαν 7.463,96 ευρώ, χωρίς να υπάρχει καμία επεξήγηση.

Την υποβάθμιση καταγγέλλουν πανεπιστημιακοί και φοιτητές

Την ομοφωνία τους με την άποψη του B. Τσίκαρη και τη διαφωνία τους με τη στάση της Πρυτανείας εκφράζουν το ΔΣ του Συλλόγου των μελών ΔΕΠ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, η πρόεδρος του Συλλόγου Διοικητικών Υπαλλήλων του Πανεπιστημίου Ντ. Ρίζου, και με επιστολή προς τα μέλη της Πανεπιστημιακής Κοινότητας οι καθηγητές Φ. Πομώνης, Στ. Κωνσταντόπουλος, Γ. Μαυρομάτης.

Η Πανσπουδαστική Κίνηση Συνεργασίας σε σχετική ανακοίνωση σημειώνει ότι ο προϋπολογισμός διακατέχεται από πρωτοφανή έλλειψη διαφάνειας, ότι ελάχιστα κονδύλια δίνονται για προπτυχιακές σπουδές και δημιουργεί κατάλληλο έδαφος για παραπέρα ιδιωτικοποίηση του Πανεπιστημίου ενώ, αναδεικνύει με τον πιο γλαφυρό τρόπο τις προτεραιότητες που έχει η πρυτανική αρχή. Συμπεραίνει ότι υπάρχουν χρήματα, έστω λίγα, που όμως δε δίνονται στα τμήματα. Καλεί τους φοιτητές να συσπειρωθούν στην ΠΚΣ και να πάρουν θέση σ' αυτό το τερατούργημα και με την ψήφο τους. Τους καλεί να αγωνιστούν για πραγματική δημόσια δωρεάν παιδεία, για διπλασιασμό των κονδυλίων από τον κρατικό προϋπολογισμό, για ειδίκευση στο πτυχίο και δουλιά με δικαιώματα για όλους.

ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Στο επίκεντρο η διά βίου κατάρτιση

Η προώθηση της διά βίου κατάρτισης και ο «επαγγελματικός προσανατολισμός», πάντα για την εξυπηρέτηση των αναγκών του μεγάλου κεφαλαίου, βρίσκονται στο επίκεντρο της συζήτησης στην άτυπη συνάντηση υπουργών Παιδείας των χωρών μελών της ΕΕ που ξεκινά σήμερα στο Δουβλίνο. Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, η Ιρλανδική Προεδρία προωθεί στο Συμβούλιο σχέδιο ψηφίσματος για τα ζητήματα αυτά. Θα πρόκειται ουσιαστικά για συνέχεια της Διακήρυξης της Κοπεγχάγης για την επαγγελματική κατάρτιση, η οποία τόνιζε την ανάγκη σύνδεσης της εκπαίδευσης με την οικονομία.

«Κορυφαίο ζητούμενο αυτή την περίοδο για τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, είναι η οργανωμένη ένταξη της επαγγελματικής κατάρτισης στην εκπαιδευτική διαδικασία που προβλέπουν οι κατευθυντήριες γραμμές της Λισαβόνας και η παράλληλη σύνδεσή της με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας», σημειώνεται στο σχετικό Δελτίο Τύπου του υπουργείου, που μαρτυρά και τη - δηλωμένη άλλωστε - θέση της κυβέρνησης για υπαγωγή στις επιλογές αυτές. Η Σύνοδος Υπουργών Παιδείας και η προώθηση του παραπάνω ψηφίσματος, πρόκειται να σηματοδοτήσει την ένταση των ρυθμών εφαρμογής της σύνδεσης της Παιδείας και της κατάρτισης με την αγορά.

ΩΡΟΜΙΣΘΙΟΙ
Και πολιτικά όμηροι και απλήρωτοι

Επίκαιρη Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή

Μπροστά στις ευθύνες της για τη μη καταβολή των δεδουλευμένων σε ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς, φέρνει την κυβέρνηση το ΚΚΕ. Στην Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε χτες ο Αντ. Σκυλλάκος, σημειώνει ότι η ακαδημαϊκή και σχολική χρονιά πλησιάζουν στο τέλος τους και υπάρχουν ακόμη ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί, όλων των βαθμίδων, οι οποίοι παραμένουν απλήρωτοι. «Ετσι, εκτός από τη μόνιμη πολιτική ομηρία χιλιάδων εκπαιδευτικών και την υποβάθμιση του μορφωτικού έργου στο οποίο συντελεί ο θεσμός των μη μόνιμων εκπαιδευτικών, δημιουργείται και τεράστιο πρόβλημα στους ίδιους και τις οικογένειές τους, από τη μη καταβολή χρημάτων που τους οφείλονται, για μεγάλο χρονικό διάστημα», τονίζει.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ ζητά από την υπουργό Παιδείας να απαντήσει σε τι μέτρα θα προβεί για να καταβληθούν άμεσα τα δεδουλευμένα στους ωρομίσθιους. Ρωτά επίσης αν προτίθεται να προχωρήσει το υπουργείο στην άρση της πολιτικής ομηρίας χιλιάδων εκπαιδευτικών, με την κατάργηση του θεσμού του ωρομισθίου και αναπληρωτή και μαζικούς διορισμούς εκπαιδευτικών, με βάση τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες και απαιτήσεις.

Νόμιμη η αναβαθμολόγηση των γραπτών

Νόμιμο, έκρινε το Συμβούλιο της Επικρατείας το νέο τρόπο αναβαθμολόγησης των γραπτών των μαθητών των ημερησίων και εσπερινών ενιαίων Λυκείων που θα εφαρμοστεί από τη φετινή χρονιά, παρά το γεγονός ότι έγινε από το υπουργείο Παιδείας κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

Προ δεκαπενθημέρου περίπου το υπουργείο Παιδείας με σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος, που το απέστειλε στο Ε΄ Τμήμα του ΣτΕ για νομοπαρασκευαστική επεξεργασία, άλλαξε ριζικά τον τρόπο αναβαθμολόγησης των γραπτών των μαθητών των Λυκείων.

Κατ' αρχάς, στη γνωμοδότησή του το ΣτΕ (13/1/2004) επισημαίνει ότι τα σχέδια διαταγμάτων που το περιεχόμενό τους αφορά σχολικά προγράμματα, τον τρόπο αξιολογήσεως των μαθητών, εξετάσεις κ.λπ. «ενδείκνυται να αποστέλλονται» στο ΣτΕ προ της ενάρξεως του σχολικού έτους. Αυτό απορρέει από τις αρχές της χρηστής διοίκησης και της προστασίας της εμπιστοσύνης του διοικουμένου πολίτη και αποσκοπεί «στον αποκλεισμό του αιφνιδιασμού των μαθητών και διδασκόντων με ρυθμίσεις σχετικές με τα σχολικά προγράμματα, τον τρόπο αξιολογήσεως των μαθητών και γενικότερα την οργάνωση και το περιεχόμενο των μαθητικών σπουδών, οι οποίες τίθενται μετά την έναρξη του σχολικού έτους».

Η Οργάνωση Σπουδάζουσας Πάτρας της ΚΝΕ διοργανώνει εκδήλωση - συζήτηση, αύριο στις 12 το μεσημέρι, στο κτίριο των Πολιτικών Μηχανικών (ΑΠΜ1), με θέμα: «ΕΕ και Ανώτατη Εκπαίδευση. Οι θέσεις του ΚΚΕ». Θα μιλήσει η Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ