Το μεγάλο στοίχημα της τέχνης σε όλες τις εποχές στριφογύριζε γύρω από την ουσία του ρεαλισμού και τις συμβάσεις που τον διέπουν στην απόδοση της πραγματικότητας. Οχι το ρεαλιστικό περίβλημα των πραγμάτων. Η ταινία αυτή θα μπορούσε κάλλιστα να συνιστά «μέτρο» του σήμερα. Μάλιστα, το απόλυτο, την κορυφή, μέχρι να αντικατασταθεί από κάτι άλλο. Η ταινία εμφανίζεται «ενημερωμένη» (κατά την έννοια των υπολογιστών) σε εικόνα και οπτική, σε ήχους και ρυθμό, σε αισθητική αντίληψη για το μοντάζ που σπαρταράει σαν τα ψάρια τα φρεσκοψαρεμένα που προορίζονται - στην ταινία - για παστά και καπνιστά. Το σήμερα πατάει γερά στη μεγάλη κλασική παράδοση και ατενίζει το αύριο και τελεί υπό διαρκή διαμόρφωση από τις παντός είδους οπτικές προκλήσεις... Είναι μεγαλειώδης η ιδέα της κατασκευής μια δυνατής όσο τίποτα άλλο ιστορίας από το τίποτα, από την ΑΠΟΥΣΙΑ. Μπροστά στα μάτια μας δε διαδραματίζεται τίποτα. Τίποτα δε βγαίνει εκτός προδιαγεγραμμένης ρουτίνας. Ενα θανατηφόρο δυστύχημα που λαμβάνει χώρα μίλια μακριά θα γίνει η τομή στις σχέσεις των δύο ανδρών. Και αν ο νεαρός είχε την πείρα να χειριστεί την είδηση που πήρε διαφορετικά, η ιστορία θα είχε πάρει - ίσως - εντελώς διαφορετική τροπή. Δεν μου επιτρέπεται να σας πω περισσότερα παρά μην επιτρέψετε στον εαυτό σας να το χάσει! Ειλικρινά!
Παίζουν: Γκριγκόρι Ντομπρίγιν, Σεργκέι Πουσκεπάλις, κ.ά.
Παραγωγή: Ρωσία (2010).
Το στοιχείο της σεξουαλικότητας, ιδιαίτερα της γυναικείας στην ταινία, είναι κάτι βρώμικο - έτσι δε διδάσκει το καθολικό δόγμα; - συνδέεται δε μόνο με την αναπαραγωγή, συμβολικά και με κείνη των αρουραίων σε ένα αναπτυσσόμενο άστυ. Τα παιδιά της οικογένειας φέρουν τα συμβολικά ονόματα Μέλλον, Ουτοπία και Θέληση, έννοιες που ανήκουν σε μια θεματολογία που αναπτύχθηκε τη δεκαετία του 1970, η οποία και έλαβε διεξοδική απάντηση μέσα στα επόμενα χρόνια. Με αυτήν την έννοια η στείρα αναγόμωση της ίδιας θεματολογίας σήμερα δε συνιστά ούτε βήμα τολμηρό, ούτε σκέψη αιρετική, πολύ δε περισσότερο αμφιλεγόμενη θεματική. Βεβαίως και αναφερόμαστε και πάλι στον «Κυνόδοντα», που περικλείει όλη την προαναφερθείσα θεματική γκάμα και μάλιστα την παρουσιάζει - ή μάλλον οι υποστηρικτές του την παρουσιάζουν - ως νεωτερική. Ετσι για την ιστορία αξίζει να δείτε την ταινία του Ρίπσταϊν, για να μη μας πιάνουν αδιάβαστους και αλωνίζουν οι νεόκοποι δημιουργοί της εξουσίας.
Παίζουν: Κλάουντιο Μπρουκ, Ρίτα Μασέδο, Αρτούρο Μπεριστίν, Ντιάνα Μπράτσο, Γκλάντις Μπερμέχο κ.α.
Παραγωγή: Μεξικό (1973).
Ο Τζορτζ Νόλφι εμφανίζεται για πρώτη φορά σε ρόλο σκηνοθέτη με ένα θρίλερ εφευρετικό, με περίσσευμα ενέργειας και τόνους ρομαντισμού. Σαν σκηνογραφικό φόντο επιλέχθηκε μια γκρίζα Νέα Υόρκη, η πιο δυναμική πόλη της Αμερικής, μια που η Εταιρεία δε θα μπορούσε να έχει την έδρα της εκτός αστικού περιβάλλοντος. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο ο Ματ Ντέιμον υποδύεται έναν χαρισματικό και φιλόδοξο πολιτικό με λαμπρά διαγραφόμενη καριέρα, που ενώ προετοιμάζεται για μια σημαντική πολιτική ομιλία, πέφτει αναπάντεχα πάνω σε μια γοητευτική κοπέλα την οποία ερωτεύεται κεραυνοβόλα. Σαστισμένος από τα πρωτόγνωρα, αυθεντικά αισθήματα που τον έχουν κατακλύσει, ξεκινά την ομιλία - που άλλοι έχουν συντάξει - με τους σαχλούς, στερεότυπους αμερικάνικους αστεϊσμούς. Ξαφνικά, μοιάζει να συνειδητοποιεί τις γελοιότητες που λέει. Σταματά... Ξαναρχίζει να μιλά στο κοινό αλλαγμένος, εκμυστηρευτικά ειλικρινής, ευάλωτος... Γι' αυτή του την αλλαγή ευθύνεται ο έρωτας που τον κάνει καλύτερο άνθρωπο... Η αλλαγή αυτή σημαίνει συναγερμό στις αόρατες δυνάμεις της εταιρείας του απόλυτου ελέγχου, που καθήκον τους είναι να υποτάσσουν τη θέληση των ανθρώπων στο σχεδιασμό της εταιρείας. Οι Ρυθμιστές αναλαμβάνουν να επαναφέρουν την τάξη, κρατώντας τους δυο ερωτευμένους μακριά τον έναν από τον άλλο. Για περισσότερο βάθος μην ψάχνετε, η ταινία δεν προσφέρει διαστάσεις για όποια θεωρητική «φιλοσοφική» αντιπαράθεση και δε δίνει τίποτα παραπάνω από εκείνο που σχεδιάστηκε να προσφέρει: Περιπέτεια με δράση, συνωμοσίες, αγωνία, ανατροπές, αλλά και χάπι εντ.
Παίζουν: Ματ Ντέιμον, Εμιλι Μπλαντ, Αντονι Μακί, Τζον Σλάτερι, Τέρενς Σταμπ κ.ά.
Παραγωγή: ΗΠΑ (2011).
Σημείο αναφοράς της ύπαρξής του και ατέρμονα παράφορος έρωτάς του είναι η τρίτη σύζυγός του Μίριαμ, την οποία γνώρισε στην γαμήλια δεξίωση του δεύτερου γάμου του και έδωσε μάχες επί μαχών για να κατακτήσει και να παντρευτεί. Οπως ήδη καταλάβατε ο Πανόφσκι παντρεύτηκε τρεις φορές, απόκτησε δυο παιδιά και παρέμεινε ως το τέλος της ζωής του μανιώδης πότης, αρειμάνιος καπνιστής πούρων μάρκας Montecristo και φανατικός λάτρης του χόκεϊ. Εξαίρετοι οι ηθοποιοί και ιδιαίτερα ο Ντάστιν Χόφμαν στο ρόλο του πατέρα Πανόφσκι, ενός βετεράνου μπάτσου και αμετανόητου γυναικά. Σε σύντομα περάσματα και ρολάκια διακρίνουμε γνωστούς Καναδούς σκηνοθέτες όπως τον Ατόμ Εγκογιάν, τον Ντενί Αρκάν, τον Κρόνενμπεργκ και άλλους.
Παίζουν: Πολ Τζιαμάτι, Ντάστιν Χόφμαν, Ρόζαμουντ Πάικ, Μίνι Ντράιβερ, Ράσελ Λεφέβρ, Σκοτ Σπίντμαν κ.ά.
Παραγωγή: Καναδάς (2010).