Πέμπτη 3 Μάρτη 2011
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 30
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΑΛΕΞΕΪ ΠΟΠΟΓΚΡΕΜΠΣΚΙ
Πώς τελείωσε αυτό το καλοκαίρι

Κυριολεκτικά, Α-ΡΙ-ΣΤΟΥ-ΡΓΗ-ΜΑ! Σπάνια ταινία, διαμάντι αμέτρητων καρατίων! Θέμα, εκείνα τα μικρά, τα ποταπά, τα αιώνια προβλήματα που είναι μέρος της ζωής, που για τον καθένα μας αποτελούν τραγωδίες αξεπέραστες που τέμνουν και στιγματίζουν την ύπαρξή μας. Κι όλα αυτά, μουγκά και σιωπηλά, χωρίς ίχνος περιττής φιοριτούρας. Εκτός του ότι η ταινία κουβαλάει στο DNA της το σύνολο της ρώσικης και σοβιετικής παράδοσης των τεράστιων προγόνων στην τέχνη της δραματουργίας, της υποκριτικής και του κινηματογράφου, εκτός του ότι κάθε κύτταρο του φιλμ - χωρίς να φωνασκεί - δηλώνει διαποτισμένο πέρα ως πέρα με τις αξίες του άσβηστου σοσιαλιστικού του πολιτισμικού παρελθόντος, ο καταπληκτικός αυτός κινηματογράφος χτίζει μια συγκλονιστική αφήγηση από το τίποτα. Και αυτό μάλλον πρέπει να ήταν το στοίχημα που η ομάδα έβαλε με τον εαυτό της!

Σε έναν εγκαταλειμμένο, το 1982, μετεωρολογικό σταθμό, σε ένα νησί στην ανατολικότερη άκρη της Αρκτικής, δύο γεωφυσικοί, ένας έμπειρος και παλαιός κι ένας νεαρός που μόλις αποφοίτησε από το πανεπιστήμιο στάλθηκε εκεί για τους καλοκαιρινούς μήνες, συμβιώνουν στο μέσο του πουθενά. Οι λέξεις δεν είναι πράγματι σε θέση να μεταδώσουν την αίσθηση και τα συναισθήματα που δημιουργεί στον θεατή η εικόνα! Σε κάτι τέτοιες μεγαλειώδεις στιγμές επιβεβαιώνεται η απόλυτη δύναμη του μέσου του κινηματογράφου!

Το μεγάλο στοίχημα της τέχνης σε όλες τις εποχές στριφογύριζε γύρω από την ουσία του ρεαλισμού και τις συμβάσεις που τον διέπουν στην απόδοση της πραγματικότητας. Οχι το ρεαλιστικό περίβλημα των πραγμάτων. Η ταινία αυτή θα μπορούσε κάλλιστα να συνιστά «μέτρο» του σήμερα. Μάλιστα, το απόλυτο, την κορυφή, μέχρι να αντικατασταθεί από κάτι άλλο. Η ταινία εμφανίζεται «ενημερωμένη» (κατά την έννοια των υπολογιστών) σε εικόνα και οπτική, σε ήχους και ρυθμό, σε αισθητική αντίληψη για το μοντάζ που σπαρταράει σαν τα ψάρια τα φρεσκοψαρεμένα που προορίζονται - στην ταινία - για παστά και καπνιστά. Το σήμερα πατάει γερά στη μεγάλη κλασική παράδοση και ατενίζει το αύριο και τελεί υπό διαρκή διαμόρφωση από τις παντός είδους οπτικές προκλήσεις... Είναι μεγαλειώδης η ιδέα της κατασκευής μια δυνατής όσο τίποτα άλλο ιστορίας από το τίποτα, από την ΑΠΟΥΣΙΑ. Μπροστά στα μάτια μας δε διαδραματίζεται τίποτα. Τίποτα δε βγαίνει εκτός προδιαγεγραμμένης ρουτίνας. Ενα θανατηφόρο δυστύχημα που λαμβάνει χώρα μίλια μακριά θα γίνει η τομή στις σχέσεις των δύο ανδρών. Και αν ο νεαρός είχε την πείρα να χειριστεί την είδηση που πήρε διαφορετικά, η ιστορία θα είχε πάρει - ίσως - εντελώς διαφορετική τροπή. Δεν μου επιτρέπεται να σας πω περισσότερα παρά μην επιτρέψετε στον εαυτό σας να το χάσει! Ειλικρινά!

Παίζουν: Γκριγκόρι Ντομπρίγιν, Σεργκέι Πουσκεπάλις, κ.ά.

Παραγωγή: Ρωσία (2010).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ