ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 6 Δεκέμβρη 2003
Σελ. /40

Λίγο απ' όλα... Ψαράκια με ανθρώπινα συναισθήματα, ψάχνουν ανταπόκριση στην παιδική φαντασία και μάλλον τα καταφέρνουν, ενώ δύο απελπισμένοι Ιρανοί παίρνουν την εκδίκησή τους από τη «βολεμένη» αστική τάξη σ' έναν κόσμο αποκλειστικά για μεγάλους.

«Κόκκινο χρυσάφι»

Ο Ιρανός Τζαφάρ Παναχί σκιαγραφεί με λιτότητα την κοινωνική καταπίεση και την μιζέρια στην χώρα του

Οταν ο Αλί δείχνει στο φίλο του Χουσεΐν, το περιεχόμενο ενός χαμένου πορτοφολιού, ο δεύτερος δεν μπορεί καν να φανταστεί την τεράστια ποσότητα των χρημάτων που αναγράφονται σε μια απόδειξη αγοράς ενός πανάκριβου κολιέ. Γνωρίζει ότι ο πενιχρός μισθός του δε θα μπορούσε ποτέ να είναι αρκετός για μια τέτοια πολυτέλεια. Ο Χουσεΐν νιώθει ακόμη πιο ασήμαντος όταν ένας άνθρωπος νομίζει ότι οι δύο φίλοι είναι μικροαπατεώνες και δέχεται μια ακόμη ταπείνωση όταν σ' αυτόν και τον Αλί αρνείται η είσοδος σε ένα κοσμηματοπωλείο της πόλης εξαιτίας της εμφάνισής τους.

Ο Χουσεΐν κάθε βράδυ παραδίδει πίτσες κατ' οίκον με το μηχανάκι του σε πλούσιους γείτονες. Ρίχνει μια παραπάνω ματιά στα όσα βρίσκονται πίσω από τις κλειστές πόρτες. Ερχεται μονίμως αντιμέτωπος με την υποκρισία του συστήματος όπου και αν κοιτάξει. ο Χουσεΐν όμως θα γευτεί την πολυτέλεια της ζωής για μια νύχτα πριν τα βαθιά αισθήματα της ταπείνωσης των εξωθήσουν στα άκρα.

Κοινωνική καταπίεση, μιζέρια και χαμηλή αυτοεκτίμηση. Καταστάσεις και συναισθήματα που απορρέουν απ' τη φτώχεια και την πολιτική ανικανότητα. Οταν η δύναμη και ο πλούτος τείνουν να συγκεντρώνονται σε μια πλευρά τότε η ταπείνωση και η στέρηση αφήνονται για την άλλη πλευρά. Τι γίνεται όμως όταν ο κόμπος φτάσει στο χτένι. Τότε μάλλον η εκδίκηση και η αυτοκαταστροφή είναι πιο κοντά από ποτέ...

Ο Τζαφάρ Παναχί, ο πιο γνωστός Ιρανός σκηνοθέτης, σκιαγραφεί με λιτότητα και ρεαλισμό την πολιτική κατάσταση στη χώρα του. Δεν προσεγγίζει το θέμα του μελοδραματικά και δεν παραθέτει απλά γεγονότα, εστιάζει στον άνθρωπο και προσεγγίζει τη στέρηση και τη μιζέρια από τη μορφή της εκδίκησης και της «τρέλας». Γιατί όλα μπορούν να συμβούν όταν παίζεις το τελευταίο σου χαρτί για λίγο ευτυχία.

«Crimson Gold»: Κοινωνική περιπέτεια ιρανικής παραγωγής 2003. Σκηνοθεσία: Τζαφάρ Παναχί. Με τους: Χουσεΐν Εμαντεντίν, Καμιάρ Σέισι, Αζίτα Ραγιεζί, Σαχράμ Βαζιρί, Εχσαν Αμανί, Πούρανγκ Νακαζί, Καβέ Ναζμαμπαντί, Σαμπέρ Σαφαέλ.

«Le Divorce»

Η Ιζαμπέλ Γουόκερ μια νεαρή από την Καλιφόρνια φτάνει στο Παρίσι, για να επισκεφθεί την έγκυο αδελφή της Ρόξαν.

Η Ρόξαν έχει απατηθεί από το σύζυγό της και όλα δείχνουν ότι οδεύουν προς το διαζύγιο. Στο μεταξύ, η Ιζαμπέλ ερωτεύεται έναν παντρεμένο Γάλλο διπλωμάτη, ο οποίος τυχαίνει να είναι θείος του άπιστου συζύγου της Ρόξαν. Καθώς το σκάνδαλο παίρνει διαστάσεις, οι δύο αδελφές ψάχνουν για εκδίκηση και καθώς οι οικογένειες γνωρίζονται καλύτερα, οι σχέσεις τους μπερδεύονται ακόμη περισσότερο όταν γίνεται γνωστή η αξία ενός πίνακα ζωγραφικής (εκατομμυρίων δολαρίων) που έχει στην κατοχή της η Ρόξαν.

Εντελώς ξαφνικά, ένα έγκλημα πάθους αναστατώνει όλο το σκηνικό και εμφανίζει τη σύγκρουση των δύο πολιτισμών.

Το «Le Divorce» βασίστηκε στο βιβλίο της Ντάιαν Τζόνσον. Η ταινία δεν ξέρω πού βασίστηκε. Μάλλον λίγο μπερδεμένα μας παραθέτει τα ερωτικά καμώματα των δύο πρωταγωνιστριών ο Τζέιμς Αϊβορι. Μέτριο σενάριο με τρύπες στους χαρακτήρες και αδικαιολόγητες καταστάσεις και ένα μπουρδούκλωμα χωρίς τέλος. Ατάκες που δε βρίσκουν το στόχο και ένας συσχετισμός δύο πολιτισμών που φτάνει στα όρια της χαζομάρας. Η συντηρητική Γαλλία ενάντια στην ανάλαφρη Αμερική. Και τώρα η ερώτηση. Ο Αϊβορι έκανε την ταινία για να «εξυμνήσει» το βιβλίο της Ντάιαν Τζόνσον ή μήπως εξυπηρετεί κάποια παιχνίδια μάρκετινγκ μετά από την κόντρα που είχε Γαλλία και Αμερική με αφορμή τον πόλεμο στο Ιράκ;

Πολιτική και κινηματογράφος όταν μπερδεύονται, τα πράγματα γίνονται σκούρα. Ακόμη και μία κωμωδία μπορεί να γίνει καχύποπτη και επίπεδη όπως ακριβώς η πολιτική.

Κομεντί αμερικανικής παραγωγής 2003. Σκηνοθεσία, Τζέιμς Αϊβορι. Με τους: Κέιτ Χάντσον, Ναομί Γουότς, Λέσλι Καρόν, Τιερί Λερμίτ, Γκλεν Κλόουζ, Στούαρντ Τσάνινγκ, Σαμ Γουότερσον, Μπίμπι Νιούγουριθ, Στέφεν Φράι, Ζαν Μαρκ Μπαρ.

«Ψάχνοντας τον Νέμο»

Ο Μάρλιν και ο γιος του Νέμο δύο τροπικά ψαράκια ζουν σε μια ασφαλή γειτονιά του ωκεανού. Κάποια μέρα όμως ο Νέμο ξεφεύγει από τον υπερπροστατευτικό πατέρα του και εξερευνά την απέραντη θάλασσα, καταλήγοντας στο ενυδρείο ενός οδοντιάτρου. Απελπισμένος ο Μάρλιν προσπαθεί να τον βρει, ξεκινώντας μια πραγματική οδύσσεια με δεκάδες εμπόδια και κινδύνους. Ευτυχώς γι' αυτόν, στο δρόμο του θα γνωρίσει την Ντόρι το πιο καλόκαρδο αλλά και το πιο αφηρημένο ψάρι του Πλανήτη που θα τον πείσει ότι όλα γίνονται όπως τα θέλεις αρκεί να το πιστέψεις πραγματικά.

Οι βραβευμένοι με Οσκαρ παραγωγοί του Μπαμπούλα ΑΕ και του «Toy Story» εξελίσσουν εντυπωσιακά την τεχνολογία του computer animation σε μια υποβρύχια περιπέτεια για μικρούς, αλλά και για μεγάλους με χιούμορ, συγκίνηση και αξιολάτρευτους χαρακτήρες που μένουν αξέχαστοι. Για να αποδώσουν σωστά το υποθαλάσσιο περιβάλλον οι συντελεστές της ταινίας έκαναν μελέτες ωκεανογραφίας. Επί τρία χρόνια έκαναν καταδύσεις οι ίδιοι, ενώ παράλληλα εγκατέστησαν ένα τεράστιο ενυδρείο στα στούντιο, για να παρακολουθήσουν τις αποχρώσεις του νερού μέσα από το φως.

Το αποτέλεσμα είναι μαγευτικό, αλλά και ως ένα βαθμό ρεαλιστικό. Χαρακτήρες - ψάρια όλων των μεγεθών με ανθρώπινο προφίλ, της καθημερινής ζωής. Πάσχουν, αγωνίζονται, ερωτεύονται και γελάνε. Το «Ψάχνοντας τον Νέμο» είναι αποτέλεσμα τεχνολογίας, αλλά μέσα από έρευνα και εξερεύνηση άρτια τεχνολογικά δομημένη με αίσθηση του μέτρου και της ποιότητας αυτό που το κάνει μια καλή ιστορία. Είναι ότι σέβεται την παιδική ψυχολογία και αφήνει ελεύθερη τη φαντασία χωρίς να «βιάζει» το συναίσθημα.

«Findg Nemo»: Κινούμενα σχέδια αμερικανικής παραγωγής 2003. Σκηνοθεσία: Αντριου Στάντον. Δανείζουν τις φωνές τους: Θοδωρής Αθερίδης, Δήμητρα Παπαδοπούλου, Σωκράτης Ντούνης, Ντίνος Σούτης.

«SWAT - επίλεκτη ομάδα κρούσης»

Ο βετεράνος διοικητής Χόντο αναλαμβάνει να στρατολογήσει και να εκπαιδεύσει πέντε από τους καλύτερους αστυνομικούς του Λος Αντζελες συγκροτώντας μια νέα «επίλεκτη ομάδα κρούσης». Πρώτη της αποστολή θα είναι να παραδώσει έναν επικίνδυνο βαρώνο ναρκωτικών στα χέρια των ομοσπονδιακών. Οταν όμως εκείνος θα προσφέρει 100 εκατομμύρια δολάρια σε όποιον καταφέρει να τον ελευθερώσει, η ομάδα θα έχει να αντιμετωπίσει τους αδίστακτους κυνηγούς της αμοιβής.

Αστυνομική περιπέτεια με όλα εκείνα που θυμίζουν μια συνηθισμένη αστυνομική περιπέτεια και μάλιστα αμερικανικής προέλευσης.

Από άποψη σεναρίου, δομής και σκηνοθεσίας το SWAT δεν είναι κάτι διαφορετικό από πολλές άλλες ταινίες τέτοιου τύπου. Αυτό που την κάνει λίγο καλύτερη ίσως είναι η έλλειψη υπερβολής και τα ειδικά εφέ με μέτρο. Κυνηγητά μέσα στα όρια της πραγματικότητας και πού και πού καλές ερμηνείες. Γενικά δεν είναι κουραστικό. Σου κρατάει το ενδιαφέρον ως ένα βαθμό, αλλά δεν είναι και διαφορετικό.

«Swat». Περιπέτεια αμερικανικής παραγωγής 2003. Σκηνοθεσία: Κλαρκ Τζόνσον. Με τους: Σάμιουελ Τζάκσον, Κόλιν Φαρέλ, Ολίβιε Μάρτινεζ, Μισέλ Ροντρίγκεζ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ