ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 12 Φλεβάρη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τσικνοπέμπτη στο «Συρμό»

Ενα κεφάτο λαϊκό πρόγραμμα προσφέρει σήμερα (Τσικνοπέμπτη) στη σκηνή του «Συρμού» (Κολωνού και Οδυσσέως 14, Μεταξουργείο, τηλ. 210.5203.661) το «Σχήμα Κατατεθέν». Οι: Θ. Καραμαζάκης (τραγούδι), Γ. Γρηγοριάδου (τραγούδι), Α. Δελαπόρτας (πλήκτρα), Δ. Παπαευαγγέλου (μπάσο), Κ. Μιτίν (τύμπανα) και Μ. Νικόπουλος (μπουζούκι), στο πρώτο μέρος, θα παρουσιάσουν ένα μικρό αφιέρωμα στο έντεχνο τραγούδι το οποίο θα φτάνει μέχρι τις δεκαετίες '80 - '90. Το δεύτερο μέρος είναι αφιερωμένο στο παλιό λαϊκό και ρεμπέτικο τραγούδι.

  • Ακολουθεί το γνωστό συγκρότημα «Απουριμάκ». Την Παρασκευή, το Σάββατο και την Κυριακή ανεβαίνουν στη σκηνή του «Συρμού» με ένα ξεχωριστό πρόγραμμα που περιλαμβάνει ένα συνδυασμό από μουσική και τραγούδια της δισκογραφίας τους, διασκευές Ελλήνων και ξένων συνθετών και γνωστά παραδοσιακά κομμάτια από τη μουσική γκάμα της Λατινοαμερικάνικης ηπείρου. Με τη χρήση παραδοσιακών οργάνων με ποικιλία ηχοχρωμάτων, οι «Απουριμάκ» συνδυάζουν τις λεπτές παραδοσιακές αποχρώσεις της ινδιάνικης μουσικής των Ανδεων με το δυναμισμό του Αφρο - κουβανέζικου ρυθμού της Καραϊβικής.

ΜΑΡΑΘΩΝΑΣ
Η «αυλή» του κωπηλατοδρόμιου...

Το εύρημα «εμπόδιζε» το κωπηλατοδρόμιο και μεταφέρεται. Το αντίθετο, προφανώς, δε φαντάζει διόλου «εκσυγχρονιστικό» στην κυβέρνηση...

Eurokinissi

Το εύρημα «εμπόδιζε» το κωπηλατοδρόμιο και μεταφέρεται. Το αντίθετο, προφανώς, δε φαντάζει διόλου «εκσυγχρονιστικό» στην κυβέρνηση...
Το άλλοθι του υπουργείου Πολιτισμού για την καταστροφή του ιστορικού χαρακτήρα του Μαραθώνα, λόγω της κατασκευής του ολυμπιακού κωπηλατοδρομίου, δηλαδή το «περίφημο» «αρχαιολογικό πάρκο» που αποτέλεσε την κύρια «απάντηση» του υπουργού Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλου, στις αντιδράσεις για τη συγκεκριμένη χωροθέτηση πλησιάζει στην ολοκλήρωσή του. Τουλάχιστον σύμφωνα με τη γενική γραμματέα του ΥΠΠΟ, Λίνα Μενδώνη, η οποία λέει πως ο Τύμβος του Μαραθώνα είναι σήμερα «αγνώριστος».

Συγκεκριμένα, το περίπτερο του ΕΟΤ και τα παλιά φυλάκια και εκδοτήρια έχουν γκρεμιστεί, ενώ απομακρύνθηκε το Ηρώο που ήταν σύγχρονη κατασκευή, απαλλοτριώθηκαν οι όμορες εκτάσεις και καταργήθηκε ο δρόμος που διαιρούσε την περιοχή. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΥΠΠΟ, το Μουσείο του Μαραθώνα θα είναι έτοιμο έως τον Ιούνη, αλλά όχι μεγαλύτερο σε όγκο. Στον υπαίθριο χώρο του θα στηθεί η Πύλη από το Αγρόκτημα του Ηρώδη, ενώ εκεί όπου βρίσκεται η βάση του αρχαίου τροπαίου θα στηθεί ένα αντίγραφο του αυθεντικού που βρίσκεται στο Μουσείο. Στην ίδια περιοχή απαλλοτριώθηκαν 7 στρέμματα και εκκρεμεί μια ακόμα απαλλοτρίωση. Συνολικά οι απαλλοτριώσεις κόστισαν μέχρι τώρα 3,5 εκατομμύρια δραχμές. Κατά τ' άλλα στους χώρους του Αιγυπτιακού Ιερού της Ισιδας στην Μπρεξίζα, στον Τύμβο Βρανά και στον πρωτοελλαδικό οικισμό στο Τσέπι γίνονται στέγαστρα και μικρές ανασκαφές. Το συνολικό κόστος του «πάρκου» θα φτάσει στα 4, 5 δισ. δρχ.

Ολα αυτά μπορεί να ακούγονται εντυπωσιακά, στην πραγματικότητα όμως ο Μαραθώνας δε θα χαρακτηρίζεται πια από την ιστορικότητά του και τα μνημεία του, αλλά από το... κωπηλατοδρόμιο! Το «πάρκο» δε θα είναι παρά η «αυλή» του έργου, το οποίο, παρά τις παραπάνω επιμέρους παρεμβάσεις, αποτελεί παραβίαση κάθε έννοιας του όρου «ιστορικός τόπος». Είναι χαρακτηριστικό ότι η κυβέρνηση απέσυρε την εγκατάσταση του σλάλομ από τον Μαραθώνα μόνο μετά από τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν και σε διεθνές επίπεδο.

Αλλά το χειρότερο θα έρθει μετά τους Ολυμπιακούς, αφού η αξία της γης στην περιοχή θα ανέβει στα ύψη. Ηδη δύο χρόνια πριν, ένας από τους ομιλητές σε έκτακτη συνέλευση της Αρχαιολογικής Εταιρείας για το θέμα, παρουσίασε σε σλάιντ απόκομμα μικρής αγγελίας εφημερίδας, η οποία αναφερόταν σε πώληση οικοπέδων «πλησίον» του νέου κωπηλατοδρόμιου! Αναφορές σε οικονομικά συμφέροντα που εξυπηρετούνται από το κωπηλατοδρόμιο έχουν γίνει και από άλλους φορείς στο παρελθόν, ενώ πλήθος επιστημονικών φορέων έχει αποδείξει το περιβαλλοντικό και ιστορικό έγκλημα της κυβέρνησης.


Μουσικές προσκλήσεις

Ο τραγουδοποιός Θανάσης Παπακωνσταντίνου (φωτό), μια από τις σημαντικότερες και εκφραστικότερες φωνές του σύγχρονου ελληνικού τραγουδιού, θα πραγματοποιήσει κύκλο εμφανίσεων, στην Αθήνα, από τα μέσα του Φλεβάρη. Στην προσπάθεια «να αποφύγουμε τη βαναυσότητα των "κέντρων διασκέδασης", έτσι ώστε να μην έρχεται σε αντίφαση η μουσική και τα τραγούδια που παίζουμε με το χώρο», ο καλλιτέχνης δέχτηκε τη φιλοξενία του θεάτρου «Χώρα» (Αμοργού 20, Κυψέλη), όπου θα δώσει δέκα παραστάσεις. Θα εμφανίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη (16-17/2, 23-24/2, 1-2/3, 8-9/3, 15-16/3, στις 9.30 μ.μ.). Μαζί του η Μάρθα Φριτζήλα (φωνή) και οι μουσικοί Μπάμπης Παπαδόπουλος, Γιώργος Μπαντούκ, Αλέξης Αποστολάκης, Δημήτρης Μπασλάμ, Δημήτρης Μυστακίδης, Φώτης Σιώτας, Παντελής Στόικος, Τίτος Καργιωτάκης.

  • Βασισμένο σε μερικά από τα καλύτερα τραγούδια της ελληνικής δισκογραφίας είναι το πρόγραμμα, που θα παρουσιάζει η Ελευθερία Αρβανιτάκη από την Παρασκευή (13/2), στο «VOX» (Ιερά Οδός 16). Μαζί με τα παλιότερα τραγούδια της, η ερμηνεύτρια θα παρουσιάσει και δείγματα της δισκογραφικής συνεργασίας, που ετοιμάζει με τον Σταμάτη Κραουνάκη. Μια γεύση αποτελεί το CD σινγκλ, που κυκλοφόρησε πρόσφατα με τίτλο «Πάω να πιάσω ουρανό». Στο πρόγραμμα συμμετέχουν οι τραγουδιστές Μελίνα Ασλανίδου και Ησαΐας Ματιάμπα. Τηλέφωνο κρατήσεων: 210 34.11.000.
  • Παρατείνονται μέχρι τα τέλη Μάρτη οι εμφανίσεις της Χαρούλας Αλεξίου και του Γιάννη Κότσιρα στο «Βοτανικό» (Ιερά Οδός 72), όπου παρουσιάζουν ένα πρόγραμμα με τις σημαντικότερες στιγμές του προσωπικού τους ρεπερτορίου, αλλά και με κοινές ερμηνείες. Μαζί τους είναι οι ερμηνευτές Τάνια Νασιμπιάν, Ζωή Παπαδοπούλου και Στάθης Γιαννακόπουλος. Η ενορχήστρωση είναι των Ν. Ζέρβα και Ντ. Γεωργούντζου. Μέρες λειτουργίας: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο (10.30 μ.μ.) και Κυριακή (9 μ.μ.). Την εβδομάδα των εκλογών, ο «Βοτανικός» δε θα λειτουργήσει.

Διπλή παρουσίαση

Εγκαινιάζεται στις 25/2 στην αίθουσα τέχνης «Αστρολάβος artlife» (Ηροδότου 11), έκθεση έργων ζωγραφικής του Γιώργου Μανουσάκη (1914 - 2003). Η έκθεση πραγματοποιείται ένα χρόνο μετά το θάνατο του σημαντικού αυτού εκπροσώπου της γενιάς του '30, και περιλαμβάνει 14 χαρακτηριστικά έργα του. Ο Γ. Μανουσάκης, σεμνός, τρυφερός και προικισμένος δημιουργός, αποτύπωσε τα απλά αντικείμενα με λεπτομερή ρεαλιστική απόδοση. Στα τοπία του κατάφερε, μέσα από τη λιτή τρισδιάστατη ζωγραφική του, να αποδώσει με φωτεινούς τόνους έναν αισθησιασμό και μια γλυκιά ατμόσφαιρα στα τοπία του. Δούλεψε κυρίως την ακουαρέλα και την αυγοτέμπερα. Ολιγογράφος, με έργα μικρών διαστάσεων, άφησε το στίγμα του στην ελληνική ζωγραφική με μια άρτια δουλιά, η οποία χαρακτηρίζεται από έντονη συναισθηματική φόρτιση.

Στον ίδιο χώρο, την ίδια μέρα (8μ.μ.) εγκαινιάζεται έκθεση καλλιτεχνικών κατασκευών της Πόλυς Κάνιστρα με τίτλο: «Ω!... Τι κόσμος μαμά!». Τα γνωστά από παπιέ μασέ ανθρωπάκια της, σ' αυτήν της την έκθεση ντύθηκαν με έντονα χρώματα, έκαναν οικογένειες, μπήκαν στο σύγχρονο τρόπο ζωής, χωρίς όμως να απαλλαγούν από τις παλιές μνήμες, τις οποίες διακωμωδούν με ιδιαίτερα τρυφερό τρόπο. Στήθηκαν γειτονιές με συρτάρια παλιών τυπογραφείων, κτίστηκαν σπίτια με διάφορα υλικά καθημερινής χρήσης, φτιάχτηκαν αυτοκίνητα με κουβαρίστρες παλιών υφαντουργείων... Και οι δύο εκθέσεις θα διαρκέσουν έως τις 18 του Μάρτη.


ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ ΟΙ ΜΕΡΕΣ

Στις εκλογές της αστικής δημοκρατίας υπάρχουν περιθώρια μικρών ανατροπών αν, βέβαια, μπουν στην προοπτική της δυναμικής των κοινωνικών αλλαγών.

Τις μικρές αυτές ανατροπές, όμως - όπως όλοι καταλαβαίνουμε - δεν έχουν λόγο να τις επιχειρήσουν τα κόμματα που εναλλάσσονται στην εξουσία. Αυτά είναι «τακτοποιημένα» και εγκλωβισμένα στη λογική του δικομματισμού, του αποκλεισμού των άλλων και, σε «ακραίες» περιπτώσεις - από τα ακραία καιρικά φαινόμενα - ακόμη και στη συνενοχή στο «αντιτρομοκρατικό ιδεώδες» αλλά και στον αντικομμουνισμό, αν λάβουμε υπόψη τις πρόσφατες εκτιμήσεις των συντηρητικών «λαϊκών» κομμάτων της Ευρώπης.

Επομένως, το «μπαλάκι» - μια και απευθυνόμαστε στο λαό - πέφτει σε μας, που θα ψηφίσουμε. Αν, επιτέλους - και δεν υπάρχουν πια δικαιολογίες «ελλιπούς ενημέρωσης» - ψηφίσουμε αυτούς που, και από την ιστορία τους και από τους σημερινούς αγώνες τους, τάσσονται στο πλευρό της εργατικής τάξης και των άλλων εργαζομένων.

Τα άλλοθι της «χαμένης ψήφου» κλπ. όχι μόνο δεν ισχύουν αλλά αν ξαναμπούν στο μυαλό μας - και δε μας αποτρέψουν πάλι από τη λάθος κίνηση - θα μας γεμίσουν ενοχές δυσκολοβάσταχτες. Γιατί, από κει και πέρα, θα πρέπει να αιτιώμεθα αποκλειστικά τους εαυτούς μας για το αβέβαιο μέλλον.


Του Διονύση ΓΡΗΓΟΡΑΤΟΥ*
*Ο Διονύσης Γρηγοράτος είναι σκηνοθέτης



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ