ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 12 Μάρτη 2002
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τίμησαν τον βάρδο της ελευθερίας

Το αδιαχώρητο προκλήθηκε στο Αμφιθέατρο της Νομικής Σχολής του ΔΠΘ, στην Κομοτηνή, το περασμένο Σάββατο, στην εκδήλωση - αφιέρωμα στον μεγάλο Τούρκο ποιητή Ναζίμ Χικμέτ, βάρδο της ελευθερίας και της ειρήνης. Εργαζόμενοι του νομού Ροδόπης με διαφορετική καταγωγή, γλώσσα και θρησκεία ενώθηκαν στους ήχους των τραγουδιών, σε ποίηση Ναζίμ Χικμέτ, που ερμήνευσαν οι Εσίν Αφσάρ και Σούλα Κυρατζόγλου. Ενώθηκαν με τα νοήματα των υπέροχων στίχων του μεγάλου ποιητή, που απήγγειλαν ο Γιάννης Καλατζόπουλος, ο Ιμπράμ Ονσούνογλου, η Σούκραν Ραήφ, μέλη του Συλλόγου Επιστημόνων Μειονότητας Δυτικής Θράκης και του Συλλόγου Γυναικών Ροδόπης.

Η εκδήλωση, που συνέπεσε και με την Παγκόσμια Μέρα της Γυναίκας, που τόσο ύμνησε ο μεγάλος ποιητής όπως και το ρόλο της στη ζωή και τους αγώνες, οργανώθηκε από το Σύλλογο Επιστημόνων Μειονότητας Δ. Θράκης και το Σύλλογο Γυναικών Ροδόπης. Στηρίχτηκε από το «Ιδρυμα Ναζίμ Χικμέτ» που έχει έδρα την Κωνσταντινούπολη, το Δήμο Κομοτηνής, την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Παραβρέθηκαν εκπρόσωποι τοπικών αρχών και ο Τούρκος πρόξενος.

Απώλεια για την αρχαιολογία

Απεβίωσε την Κυριακή σε ηλικία 66 ετών ο πρώην διευθυντής Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων του υπουργείου Πολιτισμού, Αγγελος Χωρέμης. Σήμερα στις 11 πμ από το ναό «Ανάληψη Βριλησσίων» θα γίνει η κηδεία του, ενώ η ταφή θα πραγματοποιηθεί στο Κιάτο Κορινθίας.

Ο Αγγελος Χωρέμης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1936 και σπούδασε στο Ιστορικό και Αρχαιολογικό Τμήμα της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Μετεκπαιδεύτηκε στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και διορίστηκε, κατόπιν διαγωνισμού, στην Αρχαιολογική Υπηρεσία του ΥΠΠΟ, όπου υπηρέτησε από το 1965 έως το 1992 στις Εφορείες Αρχαίας Ολυμπίας, Εύβοιας, Κέρκυρας, καθώς και στην κεντρική υπηρεσία ως διευθυντής Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και ως προϊστάμενος της Διεύθυνσης Αρχείου Μνημείων.

Είχε κάνει πολλές ανασκαφές στις περιοχές όπου υπηρέτησε και είχε δημοσιεύσει τα αποτελέσματα των ανασκαφών του στα Χρονικά του Αρχαιολογικού Δελτίου (1969-1981), καθώς και άλλες μελέτες σε διάφορα επιστημονικά περιοδικά.

Ηταν μέλος της Αρχαιολογικής Εταιρείας και του Ελληνικού Τμήματος του Διεθνούς Μυθολογικού Λεξικού LIMC. Πήρε μέρος σε διάφορα επιστημονικά συνέδρια και έδωσε επιστημονικές διαλέξεις στο Λονδίνο και το Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο της Ρώμης, καθώς και στα Πανεπιστήμια της Οξφόρδης, Lecce και Scuola Normale Πίζας στην Ιταλία.

Ο υπουργός Πολιτισμού Ε. Βενιζέλος εξέφρασε τη θλίψη του για την απώλεια του Αγγελου Χωρέμη, τονίζοντας ότι με τη δράση και το ήθος του τίμησε την επιστήμη και την Αρχαιολογική Υπηρεσία.

«Εικονογραφίες της Μητρόπολης»

Με την πρόταση της Μαρίας Παπαδημητρίου συμμετέχει η χώρα μας στην 25η Μπιενάλε του Σάο Πάολο, που θα πραγματοποιηθεί από 23 έως 2 Ιουνίου με θέμα «Εικονογραφίες της Μητρόπολης». Το «Τ.Α.Μ.Α.» (Το προσωρινό, αυτόνομο μουσείο για όλους), όπως ονομάζεται η εργασία της Μ. Παπαδημητρίου, εξελίσσεται εδώ και τέσσερα χρόνια στην Αυλίζα του Λεκανοπεδίου Αττικής, κοντά στο Μενίδι, σε μια συνοικία νομαδικής κοινότητας Βλαχο-Ρουμάνων.

Οπως σημειώνει η δημιουργός, «είδα αυτή την περιοχή σαν μια κοινωνική οθόνη. Βρέθηκα τυχαία εκεί. Είναι δίπλα στο Ολυμπιακό Χωριό και σε λίγο 25 οικογένειες που μένουν εκεί, δε θα έχουν σπίτι για να μείνουν. Η φιλία μου με την Κυριακούλα και την οικογένειά της έγινε η βάση του εγχειρήματος που αργότερα ονομάσαμε "Τ.Α.Μ.Α.". Με την εργασία αυτή θα ήθελα να "νανουρίσω" τους νομάδες, τους ανθρώπους της μετακίνησης και να τους πάρω λίγο την κούραση».

«Το Τ.Α.Μ.Α.» υπογραμμίζει η εθνική επίτροπος Εφη Στρούζα, «μεταφέρει με εικαστικό λόγο την εμπειρία της Αυλίζας και των Ρόμα, δημιουργώντας ένα περιβάλλον με βίντεο - προβολές, φωτογραφίες και αντικείμενα καθημερινής ζωής και χρήσης που χαρακτηρίζουν την αισθητική της κοινότητας, μουσική, αρχιτεκτονικές προτάσεις, τεκμηρίωση για την αναδοχή και υλοποίηση των προτάσεων. Αυτή η πολύ ζωντανή, πολύχρωμη σκηνική κατασκευή μέσα στο χώρο, θα παρουσιάζει την ιστορία μιας κοινότητας και τη συνάντησή της με τη σύγχρονη τέχνη».

«Αλεκτον» χορού

Η παράσταση «EDIT - UnDo» παρουσιάζεται από τις 19/3 (9.30μμ) στο θέατρο «Αλεκτον» (Σφακτηρίας 23, Κεραμικός). Πρόκειται για χοροθέατρο με τραγούδι, τρεις χορεύτριες, μία ηθοποιό και ζωντανή μουσική. Ο τίτλος της παράστασης είναι «δανεισμένος» από τους υπολογιστές και αναφέρεται στη δημιουργία και την αναίρεση. Οπως σημειώνουν οι διοργανωτές, «είναι η ιστορία του ανθρώπου που "ξύπνησε" και κατάλαβε ότι "κοιμόταν"». Η παράσταση είναι παραγωγή του «Αλεκτον» και με ξένους συντελεστές: Χορογραφία - σκηνοθεσία: Ρούλα Καραφέρη. Μουσική: Anna Bohmig. Κοστούμια: Fab Jonkers. Χορεύουν: Deirdre Hogan, Μάχη Αγγελούλη, Ρούλα Καραφέρη και η ηθοποιός Νόνη Δόβα. Οι παραστάσεις θα διαρκέσουν έως τις 24/3.

Ο δάσκαλος Δ. Πικιώνης

Τιμώντας τη μνήμη του δασκάλου του και μεταφέροντας στους σημερινούς σπουδαστές την εμπειρία του από τη διδασκαλία του Δημήτρη Πικιώνη, o καθηγητής Αλέξανδρος Παπαγεωργίου - Βενετάς θα μιλήσει αύριο (7μμ), στη Σχολή Αρχιτεκτόνων του Πολυτεχνείου, με θέμα «Δημήτρης Πικιώνης - Η εμπειρία της διδασκαλίας στο Πολυτεχνείο». Πρόκειται για μια αναφορά στον Δημήτρη Πικιώνη σαν δάσκαλο και μύστη στο δρόμο της αρχιτεκτονικής.

Στο βιβλίο του Α. Παπαγεωργίου - Βενετά, «Δημήτρης Πικιώνης. Τα χρόνια της μαθητείας μου κοντά του», που πρόσφατα κυκλοφόρησε, σημειώνεται χαρακτηριστικά: «Υπάρχει πάντα ένα στοιχείο υποβολής, μια επίδραση της προσωπικότητας του δασκάλου επάνω στους μαθητές. Ιδίως όταν ο δάσκαλος είναι προικισμένος με πνευματική ακτινοβολία και σχεδιαστικό τάλαντο». Ο Πικιώνης «μιλούσε μαζί μας για τη μοναδικότητα του ελληνικού τοπίου, τη μορφολογία μιας νεοελληνικής αρχιτεκτονικής, έθιγε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος και της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής, στηλίτευε την ολέθρια παραμόρφωση του αττικού τοπίου από τα λατομεία και πρότεινε μέτρα για τη διαμόρφωση των αρχαιολογικών χώρων. (...)Στο Πολυτεχνείο, αλλά και στο εργοτάξιο, μετέδιδε τις σκέψεις του συνεχώς. (...)Ο τρόπος του ήταν άμεσος και αυθόρμητος...».

Οι μουσικοί στο ΥΠΠΟ

Συγκέντρωση - συναυλία στο Πεδίον του Αρεως (άγαλμα Αθηνάς, Λ. Αλεξάνδρας) θα πραγματοποιήσει ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος, σήμερα, στις 11 το πρωί, και θ' ακολουθήσει πορεία στο υπουργείο Πολιτισμού. Η σημερινή κινητοποίηση αποτελεί συνέχεια του αγώνα των μουσικών για την επίλυση θεσμικών και εργασιακών προβλημάτων τους. Σε αυτήν έχουν κληθεί να συμμετέχουν μουσικοί από όλους τους χώρους και φορείς. Το υπόμνημα, που θα επιδοθεί στο ΥΠΠΟ, αναφέρεται σε θέματα που αφορούν: στο ΥΠΠΟ και τη χάραξη ενιαίας εθνικής πολιτιστικής πολιτικής, στην προάσπιση και διάδοση της Ελληνικής Μουσικής Τέχνης σε όλες τις μορφές της, στην Ιδρυση Μουσικής Ακαδημίας, στις προτάσεις για τη «μετά Ολυμπιάδος» εποχή. Επίσης, στο μέλλον της Μουσικής Τέχνης στην Ελλάδα και το επάγγελμα του μουσικού.

Μουσικές «Εικόνες»

Επιλεγμένα ανέκδοτα κομμάτια, από τη μουσική που έγραψε ο Νίκος Κυπουργός τα τελευταία χρόνια για εννέα κινηματογραφικές ταινίες και μια τηλεοπτική σειρά, περιλαμβάνονται στο νέο δίσκο του συνθέτη με τίτλο «Μουσική σε Εικόνες», που κυκλοφόρησε από το «Σείριο» και παρουσιάστηκε χτες. Περιέχει κομμάτια από ταινίες, όπως οι «Ακροβάτες του Κήπου» (Χρ. Δήμα), «Ημερολόγια Καταστρώματος - Γιώργος Σεφέρης» (Στ. Χαραλαμπόπουλου), «Εφήμερη πόλη» (Γ. Ζαφείρη), «Το καναρινί ποδήλατο» (Δ. Σταύρακα) κ.ά. Στα τριάντα κομμάτια του δίσκου (η συνολική του διάρκεια ξεπερνά τα 70 λεπτά), εναλλάσσονται διαφορετικά μουσικά ιδιώματα, κλασικά ή σύγχρονα. Ερμηνεύουν: Η ορχήστρα «Αμαντέους» της Βουλγαρίας, οι «Σολίστ της Πάτρας», η Παιδική Χορωδία του Δημοτικού Ωδείου Λάρισας και μια πλειάδα αξιόλογων μουσικών. Σημειώνουμε τη συμμετοχή του Αρη Χριστοφέλλη στην «Ελεγεία» του Messenet (διασκευασμένη από τον Ν. Κουρουπό), καθώς και την πρώτη δισκογραφική εμφάνιση του δεκάχρονου Nicola Floki στο «Μαγγανοπήγαδο», σε στίχους Στ. Δαγδελένη.

Λυρική απώλεια

Μια μεγάλη φωνή του λυρικού τραγουδιού σίγησε για πάντα. Η σοπράνο Μαρία Κερεστετζή πέθανε, μετά από οξύ έμφραγμα, σε ηλικία 76 χρόνων. Η κηδεία της έγινε χτες, από το ναό Αγ. Δημητρίου, στο Ψυχικό.

Ξεκίνησε την καριέρα της το 1949 από τη Χορωδία της ΕΛΣ, μαθήτρια ακόμη του Εθνικού Ωδείου. Το ντεμπούτο της ως σολίστ το έκανε το 1953, στο ρόλο της Σαντούτσα από την «Καβαλερία Ρουστικάνα», στην ΕΛΣ, με άριστες κριτικές. Η επιλογή της μεταξύ 96 διαγωνιζομένων τη φέρνει το 1953 στη Σκάλα του Μιλάνου, όπου αργότερα (1955-1958) συμμετέχει και σαν ντουμπλίρ της Κάλλας και της Τεμπάλντι. Περιοδεύει με το θέατρο της Σκάλας σε Αμβούργο, Κολωνία, Λονδίνο και Κάλιαρι. Το 1955 εμφανίζεται στο Α` Φεστιβάλ Αθηνών ως Ηλέκτρα στον «Ιδομενέα» του Μότσαρτ. Το 1958, για οικογενειακούς λόγους, επιστρέφει στην Ελλάδα. Από τότε και μέχρι την αποχώρησή της από τη σκηνή υπήρξε πρωταγωνίστρια της ΕΛΣ, πραγματοποιώντας παράλληλα εμφανίσεις στο εξωτερικό. Συνεργάστηκε με μεγάλους καλλιτέχνες όπως οι Ζαχαρίου, Πασχάλης, Μοσχονάς, Λεμένι, Ντέιβιντ, Αριέ, Πάρλι, Ουάσιγκτον, Καπουτσίλι κ.ά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ