ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 18 Σεπτέμβρη 2002
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΙΜΗΤΙΚΕΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ
Κυβερνητική κοροϊδία

Οι συγγραφείς δηλώνουν ότι θα υπερασπιστούν τα δικαιώματά τους

Την απόσυρση του νομοσχεδίου βάσει του οποίου τροποποιείται η συνταξιοδότηση λογοτεχνών - καλλιτεχνών ζητούν και οι συγγραφείς, διεκδικώντας τα αυτονόητα και τα κεκτημένα. Το όλο πρόβλημα φυσικά ξεκινάει από την έλλειψη ασφαλιστικής κάλυψης των συγγραφέων. Οι περισσότεροι είναι ανασφάλιστοι. Και όχι λόγω έλλειψης «ασφαλιστικής συνείδησης», όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση, αλλά εξαιτίας του γεγονότος ότι ο νόμος του '82, που λέει ότι οι συγγραφείς ασφαλίζονται στο ΙΚΑ, παραμένει ουσιαστικά ανενεργός, αφού κανένας εκδότης δεν καταβάλλει ΙΚΑ στους συγγραφείς. Από την άλλη, κατά παράβαση του νόμου, οι συγγραφείς που πληρώνονται με δελτίο παροχής υπηρεσιών υποχρεούνται να ασφαλιστούν στο ΤΕΒΕ, στο οποίο καταβάλλουν ασφαλιστική εισφορά κάθε δίμηνο, ανεξάρτητα από το αν έχουν έσοδα ή όχι.

Από αυτό το κενό, λοιπόν, ξεκινάει το πρόβλημα το οποίο προσπαθούσαν τόσα χρόνια να καλύψουν με το μέτρο των Τιμητικών Συντάξεων, θεσμός που καθιερώθηκε με ΝΔ του 1971 και 1973 (επί χούντας) και αφορούσε λογοτέχνες και καλλιτέχνες δύο κατηγοριών, με βάση την προσφορά «σημαντικών» και «εξαιρετικών» υπηρεσιών στον πολιτισμό. Αυτό λειτούργησε μέχρι το 1996, οπότε, με σχετική τροποποίηση, έγινε διεύρυνση ως προς τις κατηγορίες των καλλιτεχνών και καθιερώθηκε η «προσφορά υπηρεσιών στην ανύψωση του πολιτιστικού επιπέδου του λαού» με μια παράλληλη απλοποίηση των διαδικασιών.

Αιτιολογία για την πρόθεση τροποποίησης από την πλευρά της κυβέρνησης είναι ότι έγινε κατάχρηση. Ομως γι' αυτό δεν μπορεί να φταίνε οι συγγραφείς, αλλά εκείνοι που αποφάσιζαν σε ποιους θα δώσουν, ικανοποιώντας μικροπολιτικά και ημετερικά συμφέροντα.

Οπως τόνισαν σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου μέλη του ΔΣ της Εταιρείας Συγγραφέων, «το νομοσχέδιο συντάχθηκε και κατατέθηκε στο θερινό Τμήμα της Βουλής, χωρίς να ενημερωθούν και να ζητηθούν οι απόψεις των φορέων που εκπροσωπούν τις κατηγορίες των προσώπων στα οποία αναφέρεται».

Στην ουσία το νομοσχέδιο δημιουργεί κατάσταση αδυναμίας εφαρμογής, σε τέτοιο βαθμό που ουσιαστικά μετατρέπει το θεσμό σε «μη συνταξιοδότηση». Τα σημεία που επισημαίνουν οι συγγραφείς είναι τα «στενά οικονομικά κριτήρια που θεσπίζει το νομοσχέδιο (οικογενειακό εισόδημα, αξία ακίνητης περιουσίας, κ.ά.)», αλλά και την ανύπαρκτη ουσιαστικά προϋπόθεση που θέτει ως όρο, την ύπαρξη «κύριας ασφάλισης για σύνταξη, ταυτόσημη με την ιδιότητα του λογοτέχνη ή καλλιτέχνη, για την οποία ζητά την τιμητική σύνταξη».

Με λίγα λόγια, για να πάρει κανείς σύνταξη για διακεκριμένες υπηρεσίες οφείλει να έχει εισοδήματα πενίας και ταυτόχρονα να είναι ασφαλισμένος σε φορέα κύριας ασφάλισης. Ενώ, δηλαδή, οι συγγραφείς δεν έχουν εξασφαλίσει κύρια σύνταξη στερούνται και το μοναδικό κεκτημένο δικαίωμά τους να έχουν μια ελάχιστη αναγνώριση από την πολιτεία.

Πρόταση και διεκδίκηση των συγγραφέων είναι να μην υπόκεινται σε καμιά προϋπόθεση οικονομικών κριτηρίων, εκτός από ένα σοβαρό «πλαφόν» ατομικού και μόνον εισοδήματος. Επίσης, ως προς το όριο ηλικίας (σύμφωνα με το νομοσχέδιο πρέπει να έχουν συμπληρώσει το 65ο έτος ή το 50ό εφόσον έχουν καταστεί ανίκανοι για την άσκηση οιουδήποτε βιοποριστικού επαγγέλματος), η Εταιρεία Συγγραφέων προτείνει το 60ό έτος, ενώ για την περίπτωση αναπηρίας, αλλά και διακεκριμένης προσφοράς να μην υπάρχει προϋπόθεση ορίου ηλικίας.

Στην περίπτωση που η κυβέρνηση αρνηθεί το διάλογο και ψηφίσει την τροποποίηση, οι συγγραφείς θα προχωρήσουν σε διάφορες μορφές διεκδίκησης και διαμαρτυρίας, αρχής γενομένης από το να αρνηθούν οποιαδήποτε συνεργασία με τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, μέχρι και να αποσύρουν τη συμμετοχή τους στην «Πολιτιστική Ολυμπιάδα», οπότε θα γίνουν γνωστά τα προβλεπόμενα στο νομοσχέδιο και στην Ευρωπαϊκή Ενωση.

Το βέβαιο είναι ότι η κατάθεση και μόνο ενός τέτοιου νομοσχεδίου μαρτυρά την πολιτική βούληση και ευθύνη την οποία είδαμε και σε πολλές άλλες περιπτώσεις (βλ. κατάργηση του πνευματικού δικαιώματος στο 2% από τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, κ.ά.).

Βραδιές χορού

Από την παράσταση «Χορικά»της Ζ. Νικολούδη
Από την παράσταση «Χορικά»της Ζ. Νικολούδη
Μια βραδιά χορού και μουσικής, με θέματα από το Αρχαίο Ελληνικό Θέατρο, παρουσιάζουν σήμερα (9μμ) στο αμφιθέατρο του ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος (οδός Π. Γρηγορίου), τα «Χορικά» της Ζουζούς Νικολούδη. Οι χορογραφίες είναι της Ζ. Νικολούδη. Μουσική: Γ. Κουρουπός, Μ. Χατζιδάκις, Ν. Ρώτας. Κοστούμια: Μ. Γαζή. Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Β. Τασσοπούλου, Μ. Τσίγκα, Γ. Φιλιπποπούλου, Ν. Καλογεράκης κ.ά. Η παράσταση διοργανώνεται από την πολιτιστική επιχείρηση του Δήμου Αγίας Παρασκευής.

Τη σουρεαλιστική κωμωδία «Happy And...» παρουσιάζει αύριο (9.15μμ) στο Θέατρο Παπάγου, η Ομάδα Χορού «Αίρεσις». Σκηνοθεσία, χορογραφία: Γιάννης Μπουγουρδής. Δραματουργική επεξεργασία: Γιάννης Μπουγουρδής, Βαγγέλης Ζιλέλης. Μουσική επιμέλεια: Ν.33 και σκηνικά - κοστούμια: Β. Ζιλέλης. Χορεύουν: Μάγδα Γεροσιδέρη, Νατάσα Παπαμιχαήλ, Αφροδίτη Βερβενιώτη κ.ά.

Εργαστήριο για το αρχαίο δράμα

Το κτίριο όπου θα στεγαστεί το εργαστήριο
Το κτίριο όπου θα στεγαστεί το εργαστήριο
Την ίδρυση Εργαστηρίου Αρχαίου Δράματος και Θεατρολογικής Ερευνας από το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών στο Δήμο Ασκληπιείου Επιδαύρου ανακοίνωσαν χτες σε συνέντευξη Τύπου ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεώργιος Μπαμπινιώτης και ο πρόεδρος του Τμήματος, Σπύρος Ευαγγελάτος. Μίλησαν επίσης οι καθηγητές, Βασίλης Λαμπρινουδάκης και Βάλτερ Πούχνερ και ο δήμαρχος Ασκληπιείου, Αλέξανδρος Τσιλογιάννης.

Το Εργαστήριο θα στεγαστεί προσωρινά στο κτίριο του Μουσείου της Ελιάς, μέχρι να διαρρυθμιστεί κατάλληλα η μόνιμη έδρα του, το κτίριο των παλαιών σφαγείων με τον περιβάλλοντα χώρο του. Εκτός από την παραχώρηση των κτιρίων, ο δήμος ανέλαβε και το κόστος των μελετών και των εφαρμογών τους.

Σκοπός του Εργαστηρίου είναι η «πολύμορφη διεπιστημονική και καλλιτεχνική προβολή του αρχαίου δράματος», η οποία, εκτός από τον καθαρά εκπαιδευτικό της χαρακτήρα, θα πλαισιώνεται από παραστάσεις, εκθέσεις και άλλες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις.

Οι ομιλητές τόνισαν το χαρακτήρα του Εργαστηρίου ως χώρου συνάντησης Ελλήνων και ξένων φοιτητών και ειδικών του θεάτρου, θεωρητικών και μη. Αλλωστε, όπως επισημάνθηκε, ο βασικός «κορμός» του Εργαστηρίου θα είναι θεωρητικός και πρακτικός. Ετσι, θα οργανώνει, εκπονεί και διαδίδει ερευνητικά προγράμματα για το αρχαιοελληνικό δράμα. Θα συνεργάζεται με αντίστοιχα ερευνητικά κέντρα της Ελλάδας και του εξωτερικού. Θα διοργανώνει σεμινάρια, συναντήσεις, ημερίδες, προγράμματα κατάρτισης, συνέδρια. Επίσης, θα έχει εκδοτική δραστηριότητα και θα χρησιμοποιήσει τις νέες τεχνολογίες.

Στο ευρύτερο εκπαιδευτικό του πρόγραμμα θα περιλαμβάνονται και κύκλοι μαθημάτων για φοιτητές δραματικών σχολών, ηθοποιούς και άλλους δημιουργούς που σχετίζονται με τη σκηνική προσέγγιση του αρχαίου δράματος. Ενώ, στον τομέα της τεκμηρίωσης, το Εργαστήριο θα διασώζει, καταγράφει, επεξεργάζεται, αξιολογεί και θα αξιοποιεί αρχεία και βιβλιοθήκες, με έμφαση πάντα στο αρχαίο δράμα.

Οι ομιλητές πρόσθεσαν ότι το Εργαστήριο δεν μπορεί και δε θέλει να μετατραπεί σε θεσμικό όργανο που θα αποφασίζει τη χρήση του αρχαίου θεάτρου της Επιδαύρου, αφού το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο αρκεί γι' αυτό το σκοπό.

Η κινηματογραφική παιδεία στη Δράμα

Ξεκινούν σήμερα στο αμφιθέατρο του Ωδείου της Δράμας οι εργασίες της διημερίδας για την κινηματογραφική παιδεία που οργανώνεται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Μικρού Μήκους.

Στη σημερινή, πρώτη μέρα, οι εισηγητές θα αναπτύξουν την επιχειρηματολογία τους για την ανάγκη ίδρυσης Κρατικής Σχολής Κινηματογράφου σε ανώτατο εκπαιδευτικό επίπεδο. Τη φιλοσοφία που θα πρέπει να διέπει το πρόγραμμα μιας τέτοιας σχολής. Τις ειδικότητες. Τον τρόπο διοίκησης και λειτουργίας. Την ενσωμάτωση σε αυτήν των σύγχρονων τρόπων διδασκαλίας.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι εισηγήσεις των ξένων προσκεκλημένων που θα μεταφέρουν την εμπειρία από χώρες με μεγάλη κινηματογραφική κουλτούρα και εκπαίδευση. Συγκεκριμένα, ο Μιχαήλ Ιλιένκο, κοσμήτορας της έδρας σκηνοθεσίας της Θεατρικής και Κινηματογραφικής Ακαδημίας του Κιέβου, θα μιλήσει για το σοβιετικό μοντέλο που εξακολουθεί να ισχύει στην πρώην ΕΣΣΔ. Ο Φ. Τσίτος και ο Σ. Ταραβήρας θα αναλύσουν το γερμανικό μοντέλο, όπως το εφαρμόζουν οι σχολές του Μονάχου και του Βερολίνου και η Βιργινία Χιθ θα μιλήσει για το πώς διδάσκεται ο κινηματογράφος στη Βρετανία.

Ο Γιάννης Κότσιρας και ο Δημήτρης Μπάσης φιλοξενούνται σήμερα (9μ.μ.) στο Θέατρο «Πέτρα» του Δήμου Πετρούπολης. Θα παρουσιάσουν ένα πρόγραμμα με γνωστά και αγαπημένα τραγούδια.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ