ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 2 Νοέμβρη 2021
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ενθουσίασε το «Αξιον Εστί» στη Λυρική

Με τις μελωδίες του «Αξιον Εστί», ενός από τα πλέον εμβληματικά έργα του μεγάλου Μίκη Θεοδωράκη, γέμισε την Παρασκευή και την Κυριακή η Εθνική Λυρική Σκηνή. Δύο βραδιές γεμάτες συγκίνηση και ανάταση...

Στην παρουσίαση του έργου την Παρασκευή το «παρών» έδωσε ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, ο οποίος συναντήθηκε και συνεχάρη θερμά τους συντελεστές. Τον Δ. Κουτσούμπα υποδέχτηκαν η πρόεδρος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Βένια Παπαθανασοπούλου, ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ Γιώργος Κουμεντάκης και ο υφυπουργός Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης.

Η Ορχήστρα και η Χορωδία της ΕΛΣ μαζί με τους Σοφία Ταμβακοπούλου στο πιάνο, Γιώργο Μάτσικα και Βασίλη Κορακάκη στο μπουζούκι, Γιώργο Γουμενάκη και Μιχάλη Σιδηρόπουλο στο μαντολίνο, Ανδρέα Κατσιγιάννη στο σαντούρι, Χρήστο Ζέρβα και Βασίλη Μαστοράκη στην κιθάρα, Θανάση Σοφρά στο κοντραμπάσο, Δημήτρη Χριστοδουλάκη στα ντραμς, καθώς και τους εξαίρετους και βαθιά συγκινημένους Γιώργο Νταλάρα, Δημήτρη Πλατανιά και Γιώργο Γάλλο, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στάθη Σούλη, ταξίδεψαν το κοινό κάθε ηλικίας που είχε κατακλύσει την αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος» της Λυρικής Σκηνής, σε ένα έργο ορόσημο για τη νεοελληνική μουσική και τη σταδιοδρομία του Μ. Θεοδωράκη.


Το κοινό δεν σταμάτησε λεπτό να συμμετέχει στη συναυλία. Το χειροκρότημα ήταν τόσο θερμό που μετά την ολοκλήρωση του έργου οι καλλιτέχνες βγήκαν πάλι στη σκηνή και έσμιξαν τις φωνές τους με τον κόσμο, τραγουδώντας «Της δικαιοσύνης ήλιε νοητέ». Και το χειροκρότημα έγινε ακόμα πιο θερμό όταν ο μαέστρος έδειξε την παρτιτούρα με το όνομα του Μίκη στην κορυφή...

Το «Αξιον Εστί» μελοποιήθηκε μετά από παραίνεση του Ελύτη την περίοδο 1960 - 1961 και σε συνέχεια της τολμηρής στροφής του Θεοδωράκη στη λαϊκή μουσική, με τη μελοποίηση του «Επιτάφιου» του Γιάννη Ρίτσου. Το «Αξιον Εστί» - λαϊκό ορατόριο, όπως το χαρακτήρισε ο δημιουργός του - δισκογραφήθηκε και παρουσιάστηκε δημόσια μόλις το 1964. «Δηλαδή όταν ένα πλατύ κοινό είχε ήδη σχηματιστεί γύρω από τη λαϊκή μουσική μου και όταν οι διάφοροι κύκλοι, καθώς και τα υπόλοιπα τραγούδια μου, είχαν αρχίσει να γίνονται κτήμα μεγάλων μαζών. Ετσι, μπορώ να πω ότι το κοινό προσδοκούσε το νέο έργο. "Νέο" από την άποψη ότι θα περνούσε τα όρια του "κύκλου", σαν φόρμα και σαν περιεχόμενο, ενώ σαν όγκος (πλήθος οργάνων και εκτελεστών) καθώς και σαν χρονική διάρκεια θα περνούσε στην κατηγορία των μεγάλων παραδοσιακών μουσικών έργων», όπως είχε αναφέρει ο μεγάλος μουσικοσυνθέτης.


ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΜΣ
Για τα δικαιώματα των μουσικών που εργάζονται σε εποπτευόμενους φορείς

RIZOSPASTIS

Στο υπουργείο Πολιτισμού συγκεντρώθηκαν χτες το πρωί μουσικοί ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου και άλλων επιχειρησιακών σωματείων, φορέων για τα δικαιώματα των μουσικών που εργάζονται στις κρατικές ορχήστρες, στα σύνολα της ΕΡΤ, στη Λυρική, στην Καμεράτα, στα μουσικά σύνολα των δήμων.

Οι μουσικοί απαίτησαν σταθερές εργασιακές σχέσεις και αμοιβές που να καλύπτουν τις ανάγκες και διαμήνυσαν πως δεν θα επιτρέψουν, πίσω από τα μεγάλα κονδύλια και τα λαμπερά φώτα των παραγωγών, να συνεχιστεί η βαρβαρότητα και η κατάργηση των εργασιακών, των πνευματικών και συνδικαλιστικών τους δικαιωμάτων.

Αντιπροσωπεία του ΠΜΣ συναντήθηκε με εκπρόσωπο του υπουργείου Πολιτισμού, όπου έβαλε επί τάπητος όλα τα θέματα που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι στους εποπτευόμενους φορείς (μόνιμοι, συμβασιούχοι και free lancers) και την ανάγκη προσλήψεων μουσικών με σταθερές εργασιακές σχέσεις. Τη συνάντηση απασχόλησε το ζήτημα της Καμεράτα. Ο ΠΜΣ ζήτησε με ευθύνη του υπουργείου Πολιτισμού να επαναλειτουργήσει η Καμεράτα, αλλά και να δικαιωθούν και οι εργαζόμενοί της. Για τους free lancers μουσικούς ο ΠΜΣ έθεσε το ζήτημα για ένα αμοιβολόγιο, που θα γίνει σύμβαση με τους εποπτευόμενους φορείς, το οποίο μάλιστα και κατέθεσε διεκδικώντας να υπογραφεί από τους φορείς.

Ο ΠΜΣ απαιτεί την κάλυψη όλων των κενών θέσεων, στα Ορχηστρικά Σύνολα, με βάση τα οικεία οργανογράμματα και τις διαπιστωμένες ανάγκες, με σταθερές εργασιακές σχέσεις. Τη διεκδίκηση αυξήσεων στις απολαβές των έκτακτων μουσικών. Την υπογραφή σύμβασης με όλους τους φορείς για αποζημίωση όλων των μουσικών σε περίπτωση βιντεοσκόπησης, ηχογράφησης και παραχώρησης συγγενικών δικαιωμάτων. Τη μονιμοποίηση των συμβασιούχων των μουσικών συνόλων της ΕΡΤ. Τη γενναία, κρατική ή δημοτική, χρηματοδότηση όλων των φορέων. Να σταματήσει αμέσως η καθ' όλα παράνομη συνέχιση των εργασιών της Καμεράτα, έπειτα από την κάλυψη σε μισθούς, αποζημιώσεις εκτάκτων, εισφορές στο ΙΚΑ, εφορία και ΦΠΑ, να επαναλειτουργήσει με ευθύνη του κράτους. Και δίνει ραντεβού στο μεγάλο συλλαλητήριο στις 4 Νοέμβρη. «Με τη μουσική μας συμβολή, δίνουμε μαζικό παρών, με το τραγούδι του Λ. Κηλαηδόνη, "Δεν μας τρομάζουν τα νέα μέτρα"».


«Οι γειτονιές του κόσμου» επιστρέφουν από 7 Νοέμβρη

Το συγκλονιστικό ποιητικό έργο του Γιάννη Ρίτσου «Οι γειτονιές του κόσμου» επιστρέφει επί σκηνής από τις 7 Νοέμβρη, για λίγες παραστάσεις, στο θέατρο «Βαφείο - Λάκης Καραλής» (Αγ. Ορους 16 και Κωνσταντινουπόλεως 115, Βοτανικός) σε διασκευή - σκηνοθεσία Νάντιας Δαλκυριάδου.

Η ποιητική συλλογή του Γιάννη Ρίτσου «Οι γειτονιές του κόσμου» γράφτηκε από το 1949 έως το 1951, κατά τη διάρκεια της εξορίας του ποιητή στη Μακρόνησο και τον Αη Στράτη. Εκδόθηκε το 1957, είναι αφιερωμένη στον Μάρκο Αυγέρη και περιλαμβάνεται στον Τόμο Ε «Τα Επικαιρικά».

Ο Γιάννης Ρίτσος ανασυνθέτει μια ολόκληρη δεκαετία, κρίσιμη για την παγκόσμια Ιστορία (1941 - 1951). Η Κατοχή, η Αντίσταση, η Απελευθέρωση, τα Δεκεμβριανά, ο Εμφύλιος είναι τα θέματα γι' αυτό το «τραγούδι», όπως το χαρακτηρίζει ο ποιητής. Ενα «τραγούδι» γραμμένο με τη συγκινησιακή φόρτιση της εμπειρίας και τη βαθιά γνώση της Ιστορίας του Ανθρώπου.

Διασκευή - σκηνοθεσία: Νάντια Δαλκυριάδου. Βοηθός σκηνοθέτη: Ελένη Παναγιωτακοπούλου. Επιμέλεια κίνησης: Μαρίνα Μαυρογένη. Μουσική επιμέλεια: Εφη Ψιαχούλια, Ελσα Στουρνάρα. Φωτογραφίες - βίντεο: Αγάπη Καλογιάννη, Νίκος Μπίμπιζας. Φωτισμοί: Γιώργος Ψυχράμης. Σχεδιασμός αφίσας: Στέφανος Μιχαηλίδης.

Ηθοποιοί: Ξένια Αλεξίου, Λάζαρος Βαρτάνης, Στέφανος Παπατρέχας, Δημήτρης Χατζημιχαηλίδης.

Από Κυριακή 7 Νοέμβρη και κάθε Κυριακή στις 20.00.

Τηλέφωνο επικοινωνίας: 6944.189.698

Τιμές εισιτηρίων: 12 ευρώ κανονικό, 8 ευρώ φοιτητικό, 5 ευρώ ανέργων, Ατέλεια ΣΕΗ - είσοδος δωρεάν

Προπώληση: Viva.gr



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ