ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 2 Μάη 2003
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Βενετία» στην έρημο του Ιράκ

Το χαμένο τάφο του βασιλιά Γκιλγκαμές πιστεύουν ότι ανακάλυψαν Γερμανοί αρχαιολόγοι που πραγματοποιούν ανασκαφές στην έρημο του Ιράκ. Πρόκειται για το βασιλιά της αρχαίας πόλης Ουρούκ - από την οποία πήρε το όνομά του το σύγχρονο Ιράκ - στου οποίου τη ζωή αναφέρεται το «Επος του Γκιλγκαμές», το πρώτο «βιβλίο» στην ιστορία της Μεσοποταμίας, το οποίο έγραψε πάνω σε πλάκες από άργιλο ένας λόγιος το 2500 π.Χ.

Η ανακάλυψη έγινε από γερμανική αρχαιολογική αποστολή, η οποία αποκάλυψε μια ολόκληρη πόλη, που πιστεύεται ότι συμπίπτει με το αρχαίο Ουρούκ. Σε ένα σημείο, όπου κάποτε κυλούσαν τα νερά του Ευφράτη, βρέθηκε το ταφικό μνημείο, το οποίο αποτελεί πιθανόν τον τάφο του Γκιλγκαμές. Πάντως, ο επικεφαλής της ομάδας, δρ. Φασμπίντερ, είναι συγκρατημένος. «Δε θέλω να πω με σιγουριά ότι βρήκαμε τον τάφο του Γκιλγκαμές, αλλά αυτό που ανακαλύψαμε έχει έπος», σημείωσε. Στο βιβλίο αναφέρεται ότι ο Γκιλγκαμές τάφηκε κάτω από τον Ευφράτη, σε μνήμα που κατασκευάστηκε όταν τα νερά του ποταμού τραβήχτηκαν μετά τον θάνατο του βασιλιά.

Για την ανακάλυψη χρησιμοποιήθηκε η σύγχρονη τεχνολογία. «Οι διαφορές στο μαγνητικό πεδίο του εδάφους μάς έδειξαν ότι κάτι υπήρχε εκεί. Τα λασπότουβλα και τα ιζήματα έδωσαν πολύ λεπτομερή περιγραφή της δόμησης», εξήγησε ο δρ. Φασμπίντερ. Δημιουργήθηκε ένα γράφημα μαγνητικών φασμάτων, το οποίο, αφού χαρτογραφήθηκε ψηφιακά, έδωσε το σχέδιο της πόλης Ουρούκ. «Εντυπωσιαστήκαμε γιατί η δομή που ανακαλύψαμε είναι ίδια με αυτήν που περιγραφόταν στο "Επος του Γκιλγκαμές", συνέχισε ο ερευνητής και πρόσθεσε ότι ανασκάφηκαν περισσότερα από 100 εκτάρια, στα οποία βρέθηκαν περιγράμματα κήπων, χωραφιών, και βαβυλωνιακών σπιτιών. Πιο εντυπωσιακή όμως είναι η ανακάλυψη ενός άρτιου δικτύου καναλιών της ίδιας εποχής για την αποτροπή των πλημμυρών. Είναι σαν μια Βενετία μέσα στην έρημο», λένε οι αρχαιολόγοι.

Βέβαια προκύπτει το ερώτημα: Πότε έγιναν οι ανασκαφές; Πριν ή κατά τη διάρκεια της εισβολής στο Ιράκ; Οπως προκύπτει και ερώτημα: Πού και από ποιους θα φυλαχτούν τα ευρήματα;

Και πάλι «Καβάφης»

Ο «Καβάφης» του Γιάννη Σμαραγδή, μετά από την επιτυχημένη επαναπροβολή της στο «Ιντεάλ», προβάλλεται σε πέντε αίθουσες. Επτά χρόνια μετά την επιτυχημένη - καλλιτεχνικά και εμπορικά - πρώτη της προβολή, η πολυβραβευμένη στην Ελλάδα και στο εξωτερικό ταινία θα προβάλλεται στους κινηματογράφους «Φάληρο», «Χολαργός», «CINE CITY», «Ααβόρα» στην Αθήνα - μαζί με τη μικρού μήκους ταινία του Αχιλλέα Κυριακίδη «Μπαρόκ» στο «Χάι λάιφ» στον Πειραιά.

H ταινία «Καβάφης», που παίζεται για 5η συνεχή χρονιά στο Παρίσι, έκανε τον σκηνοθέτη Γιάννη Σμαραγδή διεθνώς γνωστό, τόσο που τιμητικά να συμπεριλαμβάνεται στην Ενωση Αμερικανών Σκηνοθετών. Η ταινία έχει προβληθεί σε 50 φεστιβάλ, συμπεριλαμβανομένων του Βερολίνου, του Τορόντο και του Λονδίνου. Η εξαίρετη μουσική του Βαγγέλη Παπαθανασίου έχει βραβευτεί στην Ισπανία και το Βέλγιο. Η ταινία έχει πάρει στην Ελλάδα το Κρατικό Βραβείο Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας, φωτογραφίας, ερμηνείας (Μάγια Λυμπεροπούλου) και μακιγιάζ.

Στην Αλεξάνδρεια, ο θνήσκων ποιητής Καβάφης, με αφορμή την επίσκεψη ενός νέου συγγραφέα που θέλει να γράψει τη βιογραφία του, αναπολεί τις στιγμές που τον σημάδεψαν, τις ομορφιές και δυστυχίες της ζωής του, τον αόρατο θίασο των επιθυμιών του, τη διαρκή αναζήτηση της προσωπικής ελευθερίας. Η ταινία έχει ως άξονα την αρμονική συνεύρεση του Απολλώνιου και του Διονυσιακού στοιχείου.

Τα σκηνικά - κοστούμια είναι του Δαμιανού Ζαρίφη. Πρωταγωνιστούν: Δημήτρης Καταλειφός, Βασίλης Διαμαντόπουλος, Μάγια Λυμπεροπούλου, Λάκης Λαζόπουλος, Αλέξης Δαμιανός, Τζούλια Σουγλάκου.

Περιπέτεια ενός οβελίσκου

Κατάλληλο μεταφορικό μέσο για τη μεταφορά του οβελίσκου του Αξούμ (Αξώμη) στη γενέτειρά του, την Αιθιοπία, αναζητά η Ιταλία, η οποία κατέχει το μνημείο από την εποχή που το άρπαξε ο Μουσολίνι.

Το μνημείο χρονολογείται στον 3ο αιώνα π.Χ. ενώ αποκόπηκε από τη βάση του, χωρίστηκε σε τρία τμήματα και μεταφέρθηκε στην Ιταλία το 1937 με εντολή του Μουσολίνι, ο οποίος είχε εισβάλει στην Αιθιοπία την προηγούμενη χρονιά. Αμέσως μετά το τέλος του πολέμου, η Ιταλία υποσχέθηκε να επιστρέψει τον οβελίσκο, κάτι που δεν έγινε για 63 χρόνια! Ολο αυτό το διάστημα ο οβελίσκος στόλιζε το κτίριο που στεγάζει το αρχηγείο του Παγκόσμιου Οργανισμού Τροφίμων, απέναντι από το Κολοσσαίο, στη Ρώμη. Φυσικά, αποτέλεσε αντικείμενο διπλωματικών τριβών μεταξύ των δύο χωρών μέχρι το 2000, οπότε η ιταλική κυβέρνηση αποφάσισε να επιστρέψει τον οβελίσκο, χωρίς όμως και πάλι να πει το πότε. Ο χρόνος συνέχισε να περνά και ο οβελίσκος υπέστη φθορές τον περασμένο Μάη στη διάρκεια μιας καταιγίδας. Από τότε ξεκίνησαν εργασίες συντήρησης οι οποίες ολοκληρώθηκαν.

Το «πρόβλημα» τώρα είναι η μεταφορά του, αφού ο οβελίσκος έχει ύψος 24 μέτρα και ζυγίζει 200 τόνους. Κατά τους Ιταλούς, το μνημείο πρέπει να κοπεί σε τέσσερα κομμάτια και να προκηρυχτεί... διαγωνισμός για τη μεταφορά του! Η αιθιοπική κυβέρνηση πρότεινε να μεταφερθεί ο οβελίσκος αεροπορικώς, αλλά υπάρχουν μόνο δύο τύποι αεροπλάνων στον κόσμο που μπορούν να μεταφέρουν κομμάτια 50 έως 60 τόνων.

«Αντρέι Ρουμπλιώφ» επαυξημένος

Με τα επιπλέον οκτώ λεπτά που περιείχε η κανονική κόπια της θα προβληθεί η ταινία του Αντρέι Ταρκόφσκι «Αντρέι Ρουμπλιώφ», από 2 - 8/5 στους κινηματογράφους «Αττικα - 1» και «Αλφαβίλ».

Η συγκεκριμένη κόπια, με τα επιπλέον οκτώ λεπτά, προβάλλεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Πριν 24 χρόνια, προβλήθηκε με διάρκεια 3 ώρες και 17 λεπτά και τώρα θα έχει τη διάρκεια που ο Ταρκόφσκι είχε «μοντάρει», δηλαδή 3 ώρες και 25 λεπτά. Για τους «σινεφίλ», λοιπόν, οι προβολές αυτές έχουν και ένα επιπλέον ενδιαφέρον, ενώ σε όλους μας δίνεται η ευκαιρία να απολαύσουμε μια από τις καλύτερες ταινίες του σκηνοθέτη και ένα από τα πλέον ενδιαφέροντα δείγματα του νεότερου σοβιετικού κινηματογράφου.

Η ταινία αφηγείται - με τον προσωπικό τρόπο του Ταρκόφσκι - τη ζωή και το έργο του μεγάλου Ρώσου αγιογράφου Ρουμπλιώφ, που έζησε και δημιούργησε στη μεσαιωνική Ρωσία, η οποία υπέφερε από τον τσάρο, τους τοποτηρητές του και τις επιδρομές από την Ασία. Το σενάριο είναι του Αντρέι Κοντσαλόφσκι.

Κρατικά βραβεία χορού

Τα Κρατικά Βραβεία Χορού για το 2002 ανακοίνωσε το υπουργείο Πολιτισμού. Το βραβείο καλύτερης ανδρικής ερμηνείας απονέμεται από κοινού στους χορευτές Αλεξάντερ Νέσκωφ για την ερμηνεία του στην παράσταση «Ωραία Κοιμωμένη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (κλασικό μπαλέτο) και Ερμή Μαλκότση για την ερμηνεία του στην παράσταση «Modus Vivendi» της Εταιρείας Ορχηστικής Τέχνης «Οι Χορευτές» (σύγχρονος χορός).

Το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας απονέμεται στη Λίντα Καπετανέα για την ερμηνεία της στην παράσταση «Modus Vivendi». Το κάθε Βραβείο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο ύψους 8.804 ευρώ. Τα βραβεία για την καλύτερη παραγωγή, την καλύτερη χορογραφία και την καλύτερη μουσική σύνθεση για χορό δεν απονέμονται.

Η Επιτροπή Κρατικών Βραβείων Χορού αποτελείται από τους Γιάννη Μέτση, Ανδρέα Ρικάκη, Ευθύμιο Δούκα, Λένα Ζαμπούρα, Θεόδωρο Καλούμενο, Δημήτρη Καμινάρη, Γιάννη Μετζικώφ, Αννα Μπιλικάκη, Αννα Πέτροβα, Νατάσα Χασιώτη και Μίρκα Ψαροπούλου.

«Φως, εικόνα, πραγματικότητα, Ακαδημία Αιγίνης», τιτλοφορείται το φόρουμ για την τέχνη και την επιστήμη, που θα πραγματοποιηθεί στην Αίγινα από 9-18/5. Συμμετέχουν καλλιτέχνες και επιστήμονες από την Ελλάδα, Γερμανία, Ολλανδία και Αυστρία.

Εγκαινιάζεται στις 10 του Μάη (8μμ) στο Εικαστικό Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Λάρισας, θεματική έκθεση τριών σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών. Πρόκειται για τους: Οπυ Ζούνη, Χρίστο Καρά και Ναυσικά Πάστρα. Η έκθεση παρουσιάζεται ως τριλογία, ως μια ενότητα τριών παράλληλων ατομικών εκθέσεων, τις οποίες συνδέουν συγγενικά θεωρητικά προβλήματα οργάνωσης του χώρου της καλλιτεχνικής εργασίας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ