ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 20 Ιούνη 2003
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τώρα... που «γυρίζει»!

Την πρόσκληση υποβολής προτάσεων προς χρηματοδότηση από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα για την «Κοινωνία της Πληροφορίας» στον τομέα της «Τεκμηρίωσης, αξιοποίησης και ανάδειξης του Ελληνικού Πολιτισμού» ανακοίνωσαν χτες ο ειδικός γραμματέας για την Κοινωνία της Πληροφορίας, Γιάννης Καλογήρου, και η ομόλογός του από το υπουργείο Πολιτισμού, Βαρβάρα Μπελεζίνη. Η υποβολή προτάσεων ξεκινά στις 23/6 και ολοκληρώνεται στις 8/8.

Σ' αυτό το στάδιο η πρόσκληση αφορά πολιτιστικούς φορείς και οργανισμούς ιδιωτικού και δημοσίου δικαίου που εποπτεύονται από το ΥΠΠΟ, μη εποπτευόμενους από το ΥΠΠΟ δημόσιους φορείς ή φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, ιδιωτικούς μη κερδοσκοπικούς φορείς, ακαδημαϊκά ερευνητικά ιδρύματα που κατέχουν ή διαχειρίζονται σημαντικά αρχεία ή συλλογές, ιστορικά αρχεία και αρχεία πολιτιστικών τεκμηρίων και, τέλος, την «Κοινωνία της Πληροφορίας ΑΕ». Θα ακολουθήσει ανάλογη πρόσκληση για άλλους ιδιωτικούς φορείς και ιδιώτες, αλλά με συγχρηματοδότηση από αυτούς που θα φτάνει μέχρι και το μισό του ποσού.

Σκοπός του προγράμματος είναι η «ενίσχυση» προτάσεων «που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα έργων από τη συστηματική ψηφιοποίηση πολιτιστικών δεδομένων ως την παραγωγή DVD ανάλογου περιεχομένου και την εγκατάσταση αυτόματων συστημάτων έκδοσης/ ελέγχου εισιτηρίων στα μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους».

Ολοι αυτοί οι στόχοι όμως και οι εκατοντάδες - όπως αναμένεται - σχετικές προτάσεις που θα υποβληθούν πρέπει να «στριμωχτούν» στα 40,2 εκατομμύρια ευρώ του συγκεκριμένου προγράμματος, γεγονός που σημαίνει κατ' αρχήν πως η αξιολόγηση θα είναι επώδυνη. Τα κριτήρια αξιολόγησης θα ανακοινωθούν τις επόμενες μέρες. Η χρηματοδότηση θα είναι κατά 75% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και κατά 25% από εθνικούς πόρους.

Γι' αυτό και ο Γ. Καλογήρου επέμενε ότι το πρόγραμμα αποτελεί ένα ξεκίνημα της ψηφιακής τεκμηρίωσης του σημαντικού πολιτιστικού αρχειακού πλούτου, αφού αν, όπως είπε, επρόκειτο να χρηματοδοτηθεί πλήρως η ψηφιοποίηση τεράστιων αρχείων όπως αυτά της ΕΡΤ ή του Εθνικού Θεάτρου, τότε το πρόγραμμα απλώς θα χρεοκοπούσε. Προς το παρόν, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να πληροφορηθούν λεπτομερέστερα από τις ιστοσελίδες του προγράμματος: http://www.infosoc.gr και του ΥΠΠΟ http://www.culture.gr. Στο πλαίσιο της «Κοινωνίας της Πληροφορίας» θα «τρέξει» και το έργο «Ψηφίς» που φιλοδοξεί να καταγράψει τους πολιτιστικούς φορείς και οργανισμούς της χώρας. Η σχετική ιστοσελίδα είναι http://psifis.infosoc.gr.

Αναπόφευκτα η συζήτηση έφτασε και στο «πολιτιστικό» μέρος του Γ΄ ΚΠΣ. Σύμφωνα με τη Β. Μπελεζίνη, η ένταξη έργων έχει φτάσει στο 80%, αλλά η πραγματική «απορροφητικότητα», δηλαδή τα κονδύλια που έχουν διατεθεί μέχρι τώρα, δεν ξεπερνούν το 22%. Πρόσθεσε, ότι η ένταξη των έργων που έχει ανακοινώσει το ΥΠΠΟ θα είναι πλήρης, δηλαδή 100%, σε ένα μήνα. Από κει και πέρα αναμένεται η πορεία υλοποίησής τους, από την οποία θα εξαρτηθεί και το κατά πόσο θα είναι απρόσκοπτη η χρηματοδότησή τους. Σε περίπτωση που ένα έργο δεν «προχωράει», τότε αποσύρεται από τη χρηματοδότηση και το κονδύλι πάει σε άλλο, πιο «ώριμο» έργο. Να σημειωθεί εδώ, ότι η δυνατότητα αυτή υπάρχει στο βαθμό που ο έλεγχος θα γίνει από τους εγχώριους μηχανισμούς, γιατί αν γίνει από τους κοινοτικούς, υπάρχει ο κίνδυνος το εν λόγω κονδύλι να μην πάει σε άλλο έργο... αλλά σε άλλη χώρα.

ΚΛΕΜΜΕΝΕΣ ΚΥΠΡΙΑΚΕΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΕΣ
Απειλούνται με παραγραφή!

Ακόμη ένα «δώρο» της ΕΕ στον πολιτισμό...

Η εκκλησία της Παναγίας της Κανακαριάς
Η εκκλησία της Παναγίας της Κανακαριάς
Τα ψηφιδωτά από την εκκλησία της Παναγίας της Κανακαριάς, οι τοιχογραφίες από τον Αντιφωνητή και δεκάδες άλλα κειμήλια της κυπριακής πολιτιστικής κληρονομιάς, που λεηλατήθηκαν από την εισβολή και βρέθηκαν στην Ολλανδία κινδυνεύουν να μην επιστρέψουν ποτέ στην Κύπρο, λόγω παραγραφής σχετικών αδικημάτων που προκύπτει από την ένταξή της στην Ευρωπαϊκή Ενωση!

Σύμφωνα με ανταπόκριση του Αθηναϊκού Πρακτορείου από τη Λευκωσία, τα νομικά περιθώρια που έχουν οι κυπριακές Αρχές, για να επαναπατρίσουν τα συλημένα μνημεία εκπνέουν τον Αύγουστο, αφού, οι διεθνείς συμβάσεις που υπέγραψε η Κύπρος, λόγω της επικείμενης ένταξης στην ΕΕ προβλέπουν την παραγραφή τέτοιων αδικημάτων με την πάροδο ορισμένου χρονικού διαστήματος.

Ωστόσο, ο υπουργός Δικαιοσύνης της Κυπριακής Δημοκρατίας, Δώρος Θεοδώρου, εμφανίζεται αισιόδοξος, αφού διαβεβαιώνει ότι «θα φέρουμε σύντομα πίσω τις κλεμμένες αρχαιότητές μας» και προσθέτει ότι αυτό που απαιτείται τώρα είναι συνεργασία όλων των μερών. Η αισιοδοξία αυτή προκύπτει από το ότι η υπόθεση ακόμη εκδικάζεται, άρα δεν μπορεί να ισχύσει η παραγραφή. Πάντως, οι κυπριακές Αρχές έχουν επιδοθεί σε έναν «αγώνα δρόμου». Ο γενικός εισαγγελέας Σόλων Νικήτας αναμένεται να ταξιδέψει σύντομα στο Μόναχο με στόχο τον επαναπατρισμό των κλεμμένων αρχαιοτήτων. Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχει μια «φόρμουλα», για να μπορέσει το κράτος να κινητοποιηθεί άμεσα και να «προσπεράσει» την «ασυνεννοησία», μεταξύ της Εκκλησίας και της Γενικής Εισαγγελίας φορείς που έχουν κάνει παράλληλες αιτήσεις για επαναπατρισμό των κλεμμένων αντικειμένων.

Θυμίζουμε ότι οι συγκεκριμένες αρχαιότητες προέρχονται από εκκλησίες των κατεχόμενων και εντοπίστηκαν από τη γερμανική αστυνομία στο διαμέρισμα του Τούρκου Αϊντίν Ντικμέν, μετά από πληροφορίες που δόθηκαν από την Κυπριακή Αστυνομία, η οποία είχε συνεργαστεί με Ολλανδό μάρτυρα.

Τηνιακή μαρμαρογλυπτική

Εκθεση μαρμαρογλυπτικής Τηνίων καλλιτεχνών (οι περισσότεροι σπούδασαν στη Σχολή Καλών Τεχνών στον Πύργο της Τήνου) εγκαινιάζεται στις 26/6 στην αίθουσα τέχνης «έκφραση» της Γιάννας Γραμματοπούλου (Βαλαωρίτου 9α). Συμμετέχουν οι γλύπτες: Φίλιππος Βασιλάκης, Ονούφριος Δεσύπρης, Λάμπρος Διαμαντόπουλος, Γιάννης Κυραρίνης και Αργύρης Μαραβέλλιας. Ολοι τους ζουν και δημιουργούν στην Τήνο, συνεχίζοντας την περίφημη παράδοση του νησιού στη μαρμαρογλυπτική. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 12/7.

Ροκ τριήμερο

Το ελληνικό συγκρότημα «Blues Wire»
Το ελληνικό συγκρότημα «Blues Wire»
Δέκα συγκροτήματα ροκ και ρυθμ εντ μπλουζ μουσικής σκηνής από την Ελλάδα και άλλες ευρωπαϊκές χώρες θα συμμετάσχουν στο τριήμερο φεστιβάλ «R & B Festival European Breeze», που θα πραγματοποιηθεί από 26 έως 29 Ιούνη, για πρώτη φορά, στη Νέα Ιωνία Μαγνησίας. Στο φεστιβάλ, που διοργανώνεται από τον Πολιτιστικό Οργανισμό του Δήμου, μεταξύ άλλων, θα συμμετέχουν o Mick Taylor των «Rolling Stones» και o Dr. Feelgood. Το τριήμερο θα φιλοξενηθεί στο «Πέρασμα» στο Φυτόκου, από τις 8 το βράδυ μέχρι τις 2 το πρωί. Αναλυτικά συμμετέχουν: 26/6: «Blues Wire» (Ελλάδα), «Master Charge» (Γερμανία - Ελλάδα - Ιρλανδία), «Nine Below Zero» (Αγγλία - Ιρλανδία). 27/6: «Ralph & The Big Bang Group» (Σουηδία), «Memo Gonzalez & The Blues Casters» (ΗΠΑ - Γερμανία - Τουρκία), «Dr. Feelgood» (Αγγλία). 28/6: «Blues Cargo» (Ελλάδα), «Blues Company» (Γερμανία), «Mick Taylor Band» (Αγγλία), «The Folk Duo» (Καναδάς - Ελλάδα).

Μουσική... χωρίς μουσικούς;

Την παγκόσμια, ίσως, «πρωτοτυπία» να γιορτάζει την αυριανή Παγκόσμια Ημέρα της Μουσικής με εκδηλώσεις στις οποίες δε συμμετέχουν τα Μουσικά του Σύνολα διεκδικεί ο Δήμος Αθηναίων. Μόνη εξαίρεση, ανάμεσα στα διάφορα σχήματα και τους καλλιτέχνες που θα πάρουν μέρος στις γιορταστικές εκδηλώσεις, είναι η Αθηναϊκή Φιλαρμονία, που έχει ...«σωθεί» μέχρι στιγμής από τις ενέργειες «αναβάθμισης» των Μουσικών Συνόλων, μέσω της διάλυσή τους. Ο Δήμος γιορτάζει θέτοντας υπό την αιγίδα του τις διάφορες εκδηλώσεις, την ίδια στιγμή που με απόφαση του ΔΣ του Πολιτισμικού Οργανισμού του έχει ανασταλεί η λειτουργία της Συμφωνικής Ορχήστρας και της Χορωδίας και οι μουσικοί - χορωδοί βρίσκονται... μέχρι νεωτέρας στην ανεργία.

Μουσική δε γίνεται χωρίς τους μουσικούς! Ούτε γιορτές και πανηγύρια προς τιμήν της μουσικής, την ίδια ώρα που οδηγούνται στην απαξίωση μουσικοί που για χρόνια έχουν προσφέρει και στους οποίους μάλιστα χρωστά ο δήμος δεδουλευμένα και ένσημα. Αν μη τι άλλο είναι εμπαιγμός. Οχι μόνο απέναντι στους ανθρώπους που υπηρετούν τη μουσική μέσα από τις ορχήστρες και χορωδίες όλα αυτά τα χρόνια, αλλά και απέναντι στους δημότες της Αθήνας, που πληρώνουν για τη λειτουργία των Μουσικών Συνόλων του δήμου τους.

Ο αυριανός γιορτασμός της Παγκόσμιας Ημέρας της Μουσικής συμπίπτει με τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις και διαδηλώσεις στη Θεσσαλονίκη. Η πλειοψηφία των μουσικών, που ζει την εκμετάλλευση, την υποαπασχόληση, την ανεργία, ξέρει ότι μια τέτοια μέρα πρέπει να βρίσκεται στο δρόμο. Οχι για να γιορτάσει, αλλά για να διαδηλώσει. Εξάλλου, τα τελευταία χρόνια για τον Πανελλήνιο Μουσικό Σύλλογο η Ημέρα της Μουσικής είχε και έχει το χαρακτήρα της Ημέρας Διαμαρτυρίας.


Ρ. Σ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ