ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 27 Ιούνη 2002
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Προοδεύει» η ιδιωτικοποίηση του πολιτισμού

Το «πάρκινγκ» του Μεγάρου Μουσικής στο Πάρκο Ελευθερίας: «κλασική» περίπτωση «πολιτιστικών» προτεραιοτήτων της κυβέρνησης
Το «πάρκινγκ» του Μεγάρου Μουσικής στο Πάρκο Ελευθερίας: «κλασική» περίπτωση «πολιτιστικών» προτεραιοτήτων της κυβέρνησης
Τι είναι ο πολιτισμός «με την ευρύτερη δυνατή έννοια του όρου», σύμφωνα με τον υπουργό Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλο; Το «πεδίο της οικονομίας του ελεύθερου χρόνου». Τον ορισμό αυτό έδωσε ο υπουργός στη χτεσινή, 2η συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Πολιτισμός 2000-2006», στο Βυζαντινό Μουσείο. Θυμίζουμε ότι η πρώτη συνεδρίαση έγινε πέρσι και αφού είχε προηγηθεί η «πανηγυρική» παρουσίαση από τον υπουργό των κονδυλίων για τον πολιτισμό από το Γ` ΚΠΣ.

Τότε γράφαμε ότι τα κονδύλια αυτά είναι σαφώς προσανατολισμένα στην εμπορευματοποίηση και τουριστικοποίηση του πολιτισμού, στην ιδιωτικοποίηση ακόμη και ευαίσθητων τομέων της πολιτιστικής κληρονομιάς. Αυτό προκύπτει και με τη χτεσινή συνεδρίαση και διαπιστώνεται όχι μόνο από την κατανομή των κονδυλίων, αλλά και από τη λογική που διέπει την κατανομή. Πιο απλά η πρόθεση της κυβέρνησης είναι να «διαχειριστεί» την πολιτιστική κληρονομιά και το σύγχρονο πολιτισμό με όρους «οικονομίας της αγοράς». Ετσι, το κείμενο για την πρόοδο υλοποίησης του προγράμματος βρίθει από όρους όπως «προσφορά - ζήτηση», «παραγωγή», «εντατικοποίηση αναπτυξιακών ρυθμών».

Καθώς στόχος του κεφαλαίου είναι το κέρδος του, ο συντάκτης του κειμένου, συνοψίζοντας την υπάρχουσα κατάσταση στον τομέα του σύγχρονου πολιτισμού (π.χ.), δίνει συγκεκριμένα στοιχεία που αποδεικνύουν την «αύξηση της βαρύτητας των επενδύσεων στον Τομέα του Σύγχρονου Πολιτισμού» στην Ευρώπη. Ετσι, αναφέρει τα υπέρογκα κέρδη των 100 πρώτων ευρωπαϊκών επιχειρήσεων του οπτικοακουστικού τομέα, με κύκλο εργασιών 7 δισ. ευρώ. Και διαπιστώνει... με θλίψη ότι «η ανάπτυξη του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού παρουσιάζει σήμερα κάποια καθυστέρηση σε σχέση με άλλες χώρες της ΕΕ».

Οι κατανομές των κονδυλίων δεν άλλαξαν ουσιαστικά, ενώ παραμένουν οι άμεσες ή έμμεσες παροχές στο ιδιωτικό κεφάλαιο, που κερδοσκοπεί στον τομέα του πολιτισμού. Για παράδειγμα, το μέτρο «Ολοκλήρωση Μητροπολιτικών Συνεδριακών και Πολιτιστικών Κέντρων», στο οποίο πρωτοστατούν τα Μέγαρα Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, διαχειρίζεται το 18,8% του συνολικού κόστους του προγράμματος, που προέρχεται από εθνικές και κοινοτικές δαπάνες, με μηδενική ιδιωτική συμμετοχή.

Ο «Προμηθέας» του Ουστίνοφ

Ενας διαφορετικός «Προμηθέας» θα παρουσιαστεί στις 9 Αυγούστου, στο Ηρώδειο. Πρόκειται για την παράσταση του Πίτερ Ουστίνοφ «Τα δημιουργήματα του Προμηθέα», που γίνεται σε συνεργασία με την Unicef, της οποίας είναι Πρέσβης Καλής Θέλησης. Πρόκειται για ένα συναρπαστικό μονόλογο, εμπνευσμένο από τον «Προμηθέα», που σχολιάζει υπαινικτικά, με γλυκόπικρο χιούμορ τα μεγάλα θέματα του πολέμου και της ειρήνης, της ανθρώπινης περιπέτειας από το μεγαλείο μέχρι τον ξεπεσμό. Στο έργο επισημαίνεται το γεγονός ότι «οι λαοί σκοτώνονται μόνο για να διαδέχονται οι ισχυροί ο ένας τον άλλο».

Σύμφωνα με τον «Προμηθέα» του Ουστίνοφ, υπάρχει πάντα η ιερή φλόγα στο ανθρώπινο πνεύμα που μάχεται τις δυνάμεις του κακού. Μαζί και η ασίγαστη ελπίδα ότι θα βρεθούν χιλιάδες, ίσως και εκατομμύρια, άνθρωποι που θα αντιδράσουν στη βαρβαρότητα και θα αποτρέψουν τους μάταιους φόνους. «Η συναρπαστική παράσταση» - όπως τη χαρακτηρίζει η διεθνής κριτική - συνοδεύεται από την υπέροχη μουσική που έγραψε ο Μπετόβεν εμπνεόμενος από το δράμα του Προμηθέα, που έκλεψε τη φωτιά από τους θεούς και τιμωρήθηκε από το Δία.

Για την παράσταση ο Πίτερ Ουστίνοφ δήλωσε: «Η τέχνη έχει τη δύναμη να μετατρέπει τις διαστάσεις ενός μεγάλου θεάτρου, σε αυτές ενός μικρού δωματίου και αντί να αντιμετωπίζουμε το κοινό ως μάζα, να το δούμε ως συνάρτηση ατόμων, με εντελώς διαφορετικές ευαισθησίες και γούστα. Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, αισθάνομαι την ανάγκη να παρατυπήσω. Οχι για να κάνω κάτι εξαιρετικά φιλόδοξο, ούτε για να σπαταλήσω την ώρα σας σε μεγάλες αλήθειες. Θέλω να κάνω τις μικρές αλήθειες, όχι μόνο λιγότερο σκληρές, αλλά όσο το δυνατό, περισσότερο ευχάριστες».

Ανέλκυση απολιθωμένων κορμών

Απολιθωμένοι κορμοί στη θάλασσα
Απολιθωμένοι κορμοί στη θάλασσα
Μετά από πέντε εκατομμύρια χρόνια στο βυθό της θάλασσας της Λέσβου, δεκάδες απολιθωμένοι κορμοί θα ανελκυστούν από τη θαλάσσια περιοχή του Σιγρίου την ερχόμενη Δευτέρα.

Η ανέλκυση των κορμών θα γίνει στο πλαίσιο έρευνας του Μουσείου Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου και με χρηματοδότηση του υπουργείου Αιγαίου. Στόχος του προγράμματος ήταν η εξερεύνηση του υποθαλάσσιου τμήματος του απολιθωμένου δάσους, που έως σήμερα δεν είχε γίνει αντικείμενο επιστημονικής μελέτης και η συλλογή νέων στοιχείων για τη σύσταση του απολιθωμένου δασικού οικοσυστήματος.

Οι κορμοί θα μεταφερθούν στο μουσείο με σκοπό την προστασία και την ανάδειξή τους. Τα νέα ευρήματα θα ανανεώσουν σημαντικά τις συλλογές του μουσείου και αναμένεται να προκαλέσουν το ενδιαφέρον τόσο της επιστημονικής κοινότητας όσο και των επισκεπτών.

Κοινά προβλήματα, κοινή δράση

Να διεκδικήσουν από κοινού λύσεις στα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Ελληνες και οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι εργαζόμενοι στον οπτικοακουστικό τομέα, συμφώνησαν η Ενωση Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου - Τηλεόρασης Οπτικοακουστικού Τομέα (ΕΤΕΚΤ - ΟΤ) και το υψηλόβαθμο στέλεχος της «Union Network International - Media and Entertainment» (Διεθνής Ενωση Μέσων και Ψυχαγωγίας), Τζιμ Γουίλσον, κατά την επίσκεψη του τελευταίου στα γραφεία της ΕΤΕΚΤ - ΟΤ.

Το ΔΣ της ΕΤΕΚΤ ενημέρωσε τον Τζ. Γουίλσον για τα προβλήματα των Ελλήνων τεχνικών, κυρίως στις εργασιακές τους σχέσεις και με τους κρατικούς και τους ιδιωτικούς φορείς. Οπως: Μη τήρηση της ισχύουσας νομοθεσίας για τη νόμιμη απασχόληση των εργαζομένων σε όλους τους κλάδους (Αδεια Ασκησης Επαγγέλματος), καταστρατήγηση Συλλογικών Συμβάσεων και μη εφαρμογή του προβλεπόμενου από το νόμο ωραρίου.

Επίσης, έγινε ενημέρωση για την τραγική εικόνα της κινηματογραφικής εκπαίδευσης στη χώρα μας και την απουσία ανώτατης κρατικής κινηματογραφικής σχολής. Στην ανακοίνωση της Ενωσης προστίθεται, ότι ο Τζ. Γουίλσον θεώρησε «υποδειγματικό «τον τρόπο με τον οποίο οι Ελληνες τεχνικοί του κινηματογράφου και της τηλεόρασης κατόρθωσαν να επιλύσουν το ακανθώδες ζήτημα» των πνευματικών δικαιωμάτων. Ο Γουίλσον, μάλιστα, ζήτησε τη συμμετοχή της Ενωσης στη διαμόρφωση ενός ανάλογου νομικού πλαισίου σε επίπεδο ΕΕ.

Στο ΥΠΠΟ οι εικαστικοί

Τον υπουργό Πολιτισμού κατάφερε να συναντήσει χθες το ΔΣ του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας (ΕΕΤΕ). Είχαν προηγηθεί επανειλημμένες άκαρπες προσπάθειες (21/1, 25/1, 28/2, 31/5) επαφής με τον υπουργό για το θέμα του ασφαλιστικού - συνταξιοδοτικού των ανασφάλιστων εικαστικών, αλλά και μετά την αιφνιδιαστική για το ΔΣ του ΕΕΤΕ ενημέρωση μέσω του Τύπου ότι κατατίθεται στη Βουλή προς ψήφιση νομοσχέδιο για το ασφαλιστικό ειδικών κατηγοριών, στις οποίες περιλαμβάνονται και οι εικαστικοί καλλιτέχνες. Το ΕΕΤΕ σε επιστολή του στον υπουργό ανέφερε πως «με δική σας πρόταση είχαμε συμφωνήσει ότι προέχει η λύση του ασφαλιστικού - συνταξιοδοτικού προβλήματος των ανασφάλιστων καλλιτεχνών, από οποιαδήποτε επέμβαση, διορθωτική υποτίθεται, στο νόμο για τις τιμητικές συντάξεις, ο οποίος τους μόνους που ευνοεί είναι οι ανασφάλιστοι και οι μη έχοντες εικαστικοί».

Περιοδεύει ... «Εις το ρεύμα»

Βασισμένη στα διηγήματα του Σωτήρη Δημητρίου είναι η παράσταση «Εις το ρεύμα της ζωής τους», που παρουσιάζει ο θίασος «Δυτικά της Πόλης». Η παράσταση θα περιοδεύσει σε διάφορα φεστιβάλ, για να συνεχιστεί το χειμώνα στο «Από μηχανής Θέατρο».

Ο θίασος αποτελεί μετεξέλιξη της δωδεκάχρονης Θεατρικής Σκηνής του Δήμου Κερατσινίου. Στην παράσταση -- σε δραματουργική επεξεργασία-σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά -- παίζουν: Γιώργος Ανδρεσάκης, Θεοδώρα Μαστρομηνά, Σουλτάνα Νικολαΐδου, Γιάννης Μιχαλακούκος, Ματίνα Ντούσκου, Σπύρος Μιχελής, Μαρία Θωμάρεη, Ρένα Ρηνιώτη, Διονύσης Παπαδόπουλος, Τάσος Μεϊντάνης, Μαρία Κουντούρη. Χορεύει η Μαρία Σταματάκη. Τα σκηνικά-κοστούμια είναι της Μαρίας Κονομή, η μουσική του Δήμου Τσιγκάκου και οι φωτισμοί του Παναγιώτη Μανούση.

Λυρική βραδιά διοργανώνει σήμερα στο υπαίθριο δημοτικό θέατρο Τρικάλων ο Πολιτιστικός Οργανισμός Δήμου Τρικκαίων, με τη συμμετοχή του βαθύφωνου Δημήτρη Καβράκου, των τραγουδιστών Μήδεια Ιασωνίδου, Ανατόλι Ορέλ, Βικτόρια Μαϊφάτοβα - Ντίνα και Σιμόν Σομοργιάι, της 70μελούς Αθηναϊκής Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων και της Δημοτικής Χορωδίας Τρικάλων.

Πέντε προφεστιβαλικές εκδηλώσεις σε Θεσσαλονίκη, Ελευσίνα, Αθήνα, Ρόδο και Πάτρα διοργανώνει το «8ο Φεστιβάλ Σύμης», που ξεκινά τον Ιούλιο και θα διαρκέσει μέχρι το Σεπτέμβρη, εντός κι εκτός του ακριτικού νησιού. Η πρώτη εκδήλωση πραγματοποιείται σήμερα στο Λευκό Πύργο, με την Μαρία Δημητριάδη και τους «Tango a Cuatro».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ