ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 29 Γενάρη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ICOMOS
«Οχι» στην καταστροφή των αρχαιοτήτων

Καταγγέλλει τον υπουργό Πολιτισμού και για εσκεμμένη, μη χρηματοδότηση του φορέα

Αρχαιότητες που καταστράφηκαν για χάρη του κωπηλατοδρομείου στο Μαραθώνα
Αρχαιότητες που καταστράφηκαν για χάρη του κωπηλατοδρομείου στο Μαραθώνα

Την «άμεση παύση όλων των παράνομων εργασιών για την ανέγερση του Νέου Μουσείου Ακρόπολης στο οικόπεδο Μακρυγιάννη, που έχουν ως συνέπεια την καταστροφή και εξαφάνιση σοβαρών μνημείων της αρχαίας ελληνικής και βυζαντινής πολιτιστικής κληρονομιάς», καθώς και την επανατοποθέτηση των Γλυπτών του Παρθενώνα πάνω στο μνημείο και όχι την επανέκθεσή τους σε μουσείο, απαιτεί το Ελληνικό Τμήμα του ICOMOS (Διεθνές Συμβούλιο Μνημείων και Τοποθεσιών) σε ομόφωνο ψήφισμα της ετήσιας τακτικής γενικής συνέλευσής του που συγκλήθηκε πρόσφατα.

Στο ψήφισμα σημειώνεται πως η Διεθνής Διάσκεψη της UNESCO στο Μεξικό το 1982 αποφάσισε, μετά από πρόταση του ελληνικού υπουργείου Πολιτισμού ότι «τα τμήματα μνημείων που βρίσκονται για διαφόρους λόγους εκτός της εθνικής τους επικράτειας επιστρέφονται άμεσα στη θέση τους». «Εκτοτε», συνεχίζει το ψήφισμα, «αλλεπάλληλοι λανθασμένοι χειρισμοί αυτοπαγίδευσαν την ηγεσία του ΥΠΠΟ και αντέστρεψαν το θετικό εκείνο κλίμα. Επαναδιατυπώθηκε το αίτημα για επιστροφή των αρχαίων στην Ελλάδα, για τη στέγαση των οποίων θα ανεγείρετο Νέο Μουσείο» και σημειώνει ότι «η επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα πρέπει να συνδυαστεί με την επανατοποθέτησή τους στο μνημείο. Σήμερα όλες οι διεθνείς "Χάρτες" αποδέχονται και επιβάλλουν την αναστήλωση των μνημείων με επαναχρησιμοποίηση των αυθεντικών τους μελών».

Για την ανέγερση του ΝΜΑ πάνω στις αρχαιότητες που αποκαλύφθηκαν στου Μακρυγιάννη, το ICOMOS σημειώνει, μεταξύ άλλων, ότι «η καταστροφή των μνημείων, για τη στέγαση κάποιων άλλων αρχαιοτήτων, είναι απαράδεκτη!». Ο συνδυασμός των δύο παραπάνω λανθασμένων ενεργειών οδήγησε, κατά το ICOMOS, «σε αντισυσπειρώσεις στο διεθνές πεδίο, φτάνοντας έτσι στην κοινή Διάσκεψη το Δεκέμβρη του 2002, όπου οι διευθυντές των 20 μεγαλύτερων μουσείων της Γης, αποφάσισαν τη μη επιστροφή των αρχαίων στις χώρες προέλευσής τους, με δήθεν αιτιολογία τον οικουμενικό τους χαρακτήρα και τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητά τους στα μουσεία όπου, ήδη, βρίσκονται!». Και προσθέτει ότι η αλλαγή της ελληνικής πρότασης για επανατοποθέτηση των αρχιτεκτονικών μελών στον Παρθενώνα, σε επανέκθεσή τους σε άλλο μουσείο, «δημιουργεί σοβαρές ευθύνες που κάποτε θα πρέπει να αναζητηθούν».

Το Ελληνικό Τμήμα του ICOMOS κάνει έκκληση σε όλους τους φορείς «για να σταματήσουν ενέργειες που οδηγούν στην καταστροφή της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Να αντιταχθούμε στην εξαφάνιση τμήματος της ιστορίας της Αθήνας, με πρόσχημα το κτίσιμο ενός μουσείου, που δε διασφαλίζει την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα, αντίθετα θα θέσει την οριστική ταφόπλακα στο δίκαιο ελληνικό και παγκόσμιο αίτημα: Την αναστήλωση και αισθητική αποκατάσταση του μοναδικού αυτού Μνημείου της Ανθρωπότητας».

Εξάλλου, η Γενική Συνέλευση του ICOMOS καταγγέλλει τον υπουργό Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλο, «γιατί, παρά τις επανειλημμένες μας αιτήσεις αρνείται συστηματικά να παράσχει την καθιερωμένη ετήσια οικονομική ενίσχυση» στο φορέα, «ενώ παρέχονται πακτωλοί χρημάτων σε πλήθος οργανώσεων και σωματείων, τα οποία έχουν πολύ μικρότερη δραστηριότητα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό». Σημειώνει ότι το ICOMOS είναι σύμβουλος της UNESCO και «έχει αξιολογηθεί στην πρώτη κατηγορία της παγκόσμιας κατάταξης των οργανισμών, που ασχολούνται με την προστασία των μνημείων».

Η συνέλευση συνδέει τη στάση του υπουργού με την αντίθεση του ICOMOS για την ανέγερση του ΝΜΑ στου Μακρυγιάννη, για το κωπηλατοδρόμιο στο Μαραθώνα, κ.ά. και σημειώνει ότι «επιβάλλεται μια αναχρονιστική τιμωρία που θυμίζει άλλες εποχές και περασμένες νοοτροπίες».

ΕΙΚΑΣΤΙΚΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ
Αλυτο το ασφαλιστικό τους

Το χρόνιο πρόβλημα της ασφάλισης - συνταξιοδότησης των εικαστικών καλλιτεχνών ήταν το θέμα της ημερίδας που διοργάνωσε χτες το απόγευμα το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας. Ενα «καυτό» πρόβλημα, που πρωτοδιατυπώθηκε επίσημα με την ίδρυση του ΕΕΤΕ (1944) και εξακολουθεί να παραμένει άλυτο, χάρη στην κυβερνητική «ευαισθησία» του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ. Η απουσία, μάλιστα, εκπροσώπων των δύο παραπάνω κομμάτων στη χτεσινή ημερίδα «σηματοδότησε», όπως επισημάνθηκε, τη «διάθεσή» τους ως προς την πολιτική που θα ακολουθήσουν μετά τις εκλογές.

«Η τέχνη δεν είναι εμπόρευμα», ήταν το κεντρικό σύνθημα στην κατάμεστη από εικαστικούς δημιουργούς αίθουσα της ΕΣΗΕΑ. «Ο καλλιτέχνης δημιουργός δεν είναι εμπορευματοπαραγωγός», τόνισε ο πρόεδρος του ΕΕΤΕ, Μιχάλης Παπαδάκης, ο οποίος στην ομιλία του έκανε μια σύντομη ιστορική αναδρομή στο ασφαλιστικό - συνταξιοδοτικό των καλλιτεχνών, καθώς επίσης και στις θέσεις του ΕΕΤΕ για τη λύση του παραπάνω προβλήματος.

Ο υπεύθυνος του Πολιτιστικού Τμήματος της ΚΕ του ΚΚΕ, Γεράσιμος Αραβανής, προειδοποίησε για τη νέα αντιασφαλιστική λαίλαπα μετά τις εκλογές και τόνισε ότι το ΚΚΕ είναι υπέρ της δημόσιας καθολικής ασφάλισης που θα συμπεριλαμβάνει και τους εικαστικούς. Μίλησαν ακόμη οι Α. Σπαθάτου (ΔΗΚΚΙ) και η Ιωάννα Στεργίου (ΣΥΝ).

ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ ΟΙ ΜΕΡΕΣ

Ποτέ δεν πίστευα πως το καθήκον μου ως πολίτης εξαντλείται με τη συμμετοχή μου στις εκλογές, μια φορά κάθε τέσσερα χρόνια. Αλίμονο, αν συνέβαινε κάτι τέτοιο. Πολλοί, βέβαια, θα επιδίωκαν και επιδιώκουν, προφανώς, αυτή την ύποπτη ιδιωτεία για όλους, έτσι ώστε για χίλιες τετρακόσιες εξήντα μέρες να έχουν απέναντί τους «φιλήσυχους νοικοκυραίους», και σαν αντάλλαγμα, την τελευταία, να τους παραχωρούν το δικαίωμα της ψήφου.

Προτιμώ, ανήσυχος πολίτης κάθε μέρα, κάθε λεπτό και όταν με το καλό έρχεται και η ώρα των εκλογών, να πράττω ανάλογα με την καθημερινή μου δράση, τις αγωνίες μου, τις ενστάσεις μου, τους έρωτές μου.

Ετσι μ' αρέσουν οι άνθρωποι, ευαίσθητοι και εναργείς και έτσι τους διαλέγω, για να συναναστρέφομαι μαζί τους. Ο πολιτικά αδιάφορος, πέραν του ότι είναι επικίνδυνος ιδιώτης, μου είναι αφόρητος και αδιάφορος ο ίδιος.

Ανέκαθεν ανήκα στην Αριστερά, θυμώνω αν κάποιος το αμφισβητήσει. Είναι ένα απ' τα παράσημα στο στήθος μου, που με κάνουν να καμαρώνω. Πάνε είκοσι χρόνια, που δεν είμαι ενταγμένος κομματικά. Δε λέω πως όλο το δίκιο είναι με το μέρος μου. Το συζητάω. Αλλωστε, έτσι είμαστ' εμείς, διαφορετικοί και με πολλές απόψεις και ας μας παρουσιάζουν ορισμένοι σαν στρατιωτάκια χωρίς γνώμη. Στις προηγούμενες εκλογές, εμπιστεύτηκα την ψήφο μου στο Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας. Ούτε μια στιγμή, δεν αισθάνθηκα πως την πρόδωσε, ή την αντάλλαξε. Ακόμα και αν διαφωνούσα με κάποιες επιλογές ή τοποθετήσεις του, δε μετάνιωσα. Σε τελευταία ανάλυση, δε μου είπε άλλα και άλλα έκανε. Τίμησε την ψήφο μου και με το παραπάνω.

Σ' αυτά τα τέσσερα χρόνια που μεσολάβησαν, δεν άλλαξε κάτι, ώστε να μεταβάλλω τη στάση μου, ή την επιλογή μου.

Στις 7 Μαρτίου, το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας, θα μετρήσει και τη δική μου ψήφο, ανάμεσα στις εκατοντάδες χιλιάδες ψήφους ανήσυχων και ξύπνιων πολιτών. Και δεν το λέω τυχαία αυτό το τελευταίο. Η ψήφος στο ΚΚΕ, εκτός από τίμια, αγωνιστική, και ανόθευτη, είναι παράλληλα, μια έξυπνη ψήφος.


Tου Διονύση ΤΣΑΚΝΗ
Συνθέτης - στιχουργός

Να τιμηθεί ο Μ. Σαχτούρης

Με αφορμή την πρόσφατη διάκριση του ποιητή Μίλτου Σαχτούρη για το σύνολο του έργου του, με το Μεγάλο Κρατικό Βραβείο (2003), ο ποιητής και υποψήφιος βουλευτής του ΚΚΕ, Γιώργος Κακουλίδης, σε επιστολή του προς το «Ρ» επαναφέρει μια παλιά σκέψη ανθρώπων της λογοτεχνίας, για το «χρέος» της πολιτείας να τιμηθεί ουσιαστικά ο ποιητής. Ο Γ. Κακουλίδης, στην επιστολή του, συγκεκριμένα αναφέρει:

«Είναι καιρός πια, αν και έχει φρικτά καθυστερήσει, η πολιτεία, το υπουργείο Πολιτισμού να οργανώσει ένα συμπόσιο για τον μεγάλο μας ποιητή Μίλτο Σαχτούρη. Τρεις άνθρωποι, η ζωγράφος Γιάννα Περσάκη, ο γιατρός Θάνος Κωνσταντινίδης και ο σκηνοθέτης Λευτέρης Ξανθόπουλος, μπορεί να συμβάλουν αποφασιστικά στη διοργάνωση ενός συμποσίου - καλύτερα την άνοιξη - για να συναντηθούμε κάτω από τη μεγάλη ομορφιά του Μίλτου Σαχτούρη».

Από τη Δευτέρα 2/2 θα επαναλειτουργήσει το κεντρικό αναγνωστήριο της Εθνικής Βιβλιοθήκης, το οποίο ήταν κλειστό, λόγω έργων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ