ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 30 Σεπτέμβρη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
Στον ... αυτόματο των χορηγών

Και πάλι υποσχέσεις και κούφια λόγια από τον υφυπουργό

Το γνωστό «φάρμακο διά πάσαν νόσον», τους ...χορηγούς, που χρησιμοποιούν όλες οι αντιλαϊκές κυβερνήσεις, ανέσυρε και πάλι προχτές ο υφυπουργός Πολιτισμού Π. Τατούλης για την Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ), για να ...έχει αυτή απήχηση στην κοινωνία!

Αυτό πρότεινε, μιλώντας σε σύσκεψη, με τους εκπροσώπους της ταλαίπωρης Λυρικής. Εντύπωση προκαλεί η αφασιακή αναφορά στον παραιτηθέντα καλλιτεχνικό διευθυντή της ΕΛΣ Λ. Καρυτινό ότι «δεν μπόρεσε να παρευρεθεί, διότι απουσίαζε σε πολυήμερο επαγγελματικό ταξίδι εκτός Ελλάδος». Λες και δεν έχει υποβάλει εδώ και μήνες την παραίτησή του... Μάλιστα, ο υφυπουργός αναμένει την επιστροφή του, προκειμένου να υλοποιηθεί ο προγραμματισμός της χειμερινής περιόδου της ΕΛΣ... Οσον αφορά στα σοβαρότατα οικονομικά προβλήματα της ΕΛΣ, ο Π. Τατούλης ανέφερε ότι «θα καταβληθεί στο ακέραιο η ετήσια επιχορήγηση που έχει εγκριθεί για το 2005 και ότι θα δοθεί και επιπλέον επιχορήγηση από τον Ειδικό Λογαριασμό». Σε τι ύψος θα ανέλθει η επιχορήγηση, δεν είπε. Το ΥΠΠΟ, πάντως, οφείλει στη Λυρική 3.300.000 ευρώ, από τα οποία δεν έχει καταβάλει δεκάρα... Λέξη δεν είπε και για το μείζον πρόβλημα της ΕΛΣ, το κτιριακό.

Είπε όμως ότι «επειδή τα αιτήματα της Λυρικής Σκηνής είναι πολλαπλάσια, θα ζητηθεί αναλυτικότερος υπολογισμός των δαπανών για το υπόλοιπο διάστημα του 2005 και για το 2006» και ότι «η αναλογία εσόδων - εξόδων που είναι 1 προς 6 είναι υπερβολικά χαμηλή και δε συναντάται πουθενά στον κόσμο»!. Τι κι αν επανέλαβε το κλισέ ότι «η Πολιτεία θα ενισχύει πάντοτε την Εθνική Λυρική Σκηνή»; Η συνταγή για τον υφυπουργό είναι ότι «πρέπει και η Λυρική ως ΝΠΙΔ να δραστηριοποιηθεί στον τομέα των χορηγιών όχι μόνον για οικονομικούς λόγους, αλλά και για να αυξήσει την απήχηση που ένας τέτοιος θεσμός πρέπει να έχει στην κοινωνία». Να παραδοθεί, δηλαδή, στις ορέξεις των σύγχρονων Μαικηνών! Λες και αυτοί είναι που θα αυξήσουν την απήχησή της στην κοινωνία και όχι το πολύπλευρο πολιτιστικό έργο της, που θα έπρεπε να έχει την αμέριστη στήριξη της πολιτείας. Ενα έργο, που δεν μπορεί να αναπτυχθεί σε βάθος και σε πλάτος και να έχει πανελλαδική και όχι μόνο εμβέλεια, αν εξαρτάται από τους κάθε λογής «σωτήρες»! Το έργο το έχουμε ξαναδεί και δε δικαιώνει τον κ. Τατούλη. Αραγε, το Μέγαρο Μουσικής αυξάνεται και πληθύνεται χάριν των χορηγών του ή επειδή προικίζεται πλουσιοπάροχα κυρίως με δημόσιο χρήμα;



Πενήντα χρόνια προσφοράς

Μισό αιώνα συνεχούς παρουσίας και προσφοράς στην παραδοσιακή μας μουσική μετρά η Δόμνα Σαμίου, η οποία γιορτάζει το γεγονός με μια μεγάλη μουσική παράσταση, στο Ηρώδειο, στις 11 Οκτώβρη (8.30μμ), ανήμερα των γενεθλίων της. Η σπουδαία ερμηνεύτρια θα παρουσιάσει κομμάτια που θα ακουστούν για πρώτη φορά στο κοινό μαζί με γνωστά και αγαπητά τραγούδια απ' όλη την Ελλάδα, που υμνούν τη φύση και τον έρωτα, ενώ μέσα από τη λαϊκή στιχουργία θα μας ταξιδέψει στο χώρο και το χρόνο.

Με άξονα τα τραγούδια, οι τέσσερις εποχές του χρόνου θα ζωντανέψουν στη σκηνή του Ηρωδείου, με σημείο έναρξης το φθινοπωρινό «αστρολόγισμα». Στο «χειμερινό» πρώτο μέρος ο φθινοπωρινός τρύγος θα δώσει τη θέση του στις γονιμικές φυσιολατρικές τελετουργίες του χειμώνα, ενώ το εαρινό, δεύτερο μέρος της παράστασης, θα είναι αφιερωμένο στις ανοιξιάτικες γιορτές. Στην επετειακή αυτή παράσταση θα πάρουν μέρος 200 συντελεστές (μουσικοί, τραγουδιστές, χορευτές). Σ' αυτό το μεγάλο μουσικό γλέντι, μαζί με την Δ. Σαμίου θα τραγουδήσουν οι: Κατερίνα Παπαδοπούλου, Ζαχαρίας Καρούνης, Μιχάλης Ζάμπας, Βαγγέλης Δημούδης, Αντώνης Μαρτσάκης. Επίσης θα συμμετέχουν: 14 χορωδοί του Καλλιτεχνικού Συλλόγου Δημοτικής Μουσικής «Δόμνα Σαμίου». Οι μουσικοί: Σωκράτης Σινόπουλος, Νίκος Οικονομίδης, Θοδωρής Γεωργόπουλος, Ευγένιος Γιαννακόπουλος, Γιώργος Μακρής, Κυριάκος Ταπάκης, Βαγγέλης Καρύπης, Ηλίας Υφαντίδης. Μουσικοί και χορευτές του Πολιτιστικού Συλλόγου Βώλακα Δράμας. Τα χορευτικά συγκροτήματα: Χορευτικός Ομιλος «Περπερούνα», Λαογραφικό Συγκρότημα Μεγάρων, Χορευτικός Σύλλογος Ποντίων «Σέρρα», Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Καλυβίων, Πολιτιστικός Σύλλογος Βώλακα Δράμας. Σκηνοθετική επιμέλεια: Δάφνη Τζαφέρη, κινησιολογική επιμέλεια: Ζωή Μάργαρη.


Οι διώξεις και οι περιπέτειές του

Ενδιαφέροντα στοιχεία από το συνέδριο για τον Ρίτσο του Μουσείου Μπενάκη που συνεχίζεται

«Γιάννης Ρίτσος», σχέδιο - πορτρέτο του ποιητή, σε ώρα που γράφει, στο αντίσκηνό του στη Μακρόνησο, φιλοτεχνημένο από τον συγκρατούμενό του, ζωγράφο -συγγραφέα Γιάννη Στεφανίδη
«Γιάννης Ρίτσος», σχέδιο - πορτρέτο του ποιητή, σε ώρα που γράφει, στο αντίσκηνό του στη Μακρόνησο, φιλοτεχνημένο από τον συγκρατούμενό του, ζωγράφο -συγγραφέα Γιάννη Στεφανίδη
«Σ' όλο το διάστημα της 4αυγουστιανής δικτατορίας, τα περισσότερα παλιά χειρόγραφά μου μαζί με τα καινούρια μου, αναγκαζόμουνα να τα κρύβω σε διάφορα φιλικά σπίτια "κάπως ασφαλή", πότε σε στέγες, σε αυλές, σε σιδερένια κουτιά θαμμένα στο χώμα. Τέτοια χειρόγραφα σήμαιναν βαρύτατα βασανιστήρια για εκείνον που τα είχε γράψει, αν τον συνελάμβαναν».

Αυτά τα λόγια έγραψε, στο τέλος ενός χειρόγραφου έργου του, ο Γιάννης Ρίτσος. Τα έγραψε λίγες βδομάδες μετά την απελευθέρωση της Αθήνας. Στις 17 Νοέμβρη του 1944. Με αυτή τη μαρτυρία του ποιητή άρχισε την ομιλία της η Αγγελική Κώττη (επιμελήτρια του Αρχείου του Γ. Ρίτσου) με θέμα τις περιπέτειες και τις μεγάλες καταστροφές χειρογράφων έργων του, στη Μεταξική δικτατορία, στην Κατοχή, μετά το Δεκέμβρη του 1944 και στην Απριλιανή δικτατορία, στις χτεσινές εργασίες του συνεδρίου που πραγματοποιεί το Μουσείο Μπενάκη για τον Γιάννη Ρίτσο.

Μετά το ξαναμάζεμα των κρυμμένων χειρογράφων, ο Ρίτσος κάνει τον πικρό απολογισμό του: «Λείπει μια σειρά "τραγουδιών", όπως ο ίδιος τα χαρακτηρίζει: "Οι σάλπιγγες του ήλιου" (1935-1936), μια διάλεξη πούχα κάνει το 1933 "Η ζωή και το έργο του Γκόρκυ" και "Τα τραγούδια της αγροτιάς". Εκείνοι που τα φιλοξενούσαν, αναγκαστήκανε να τα κάψουν ένα βράδυ που κινδύνεψαν».

Από το 1924, που δημοσίευσε τα πρώτα ποιήματά του στο περιοδικό «Η Διάπλασις των Παίδων», τα χειρόγραφά του «ακολουθούν τις οικογενειακές περιπέτειες, τις περιπλανήσεις του στα σανατόρια και τις περιοδείες του ανά την Ελλάδα ως ηθοποιού». Η δεύτερη, μεγάλη καταστροφή γίνεται μετά το Δεκέμβρη του 1944. Ο Ρίτσος, κατά την υποχώρηση, ακολουθεί τον ΕΛΑΣ. Πριν φύγει εμπιστεύεται στο ζεύγος Φιλιακού, συγκατοίκους του στην οδό Παπαναστασίου, λίγα χειρόγραφα και το μεγαλύτερο μέρος σε μια γυναίκα, της οποίας το όνομα αποκάλυψε μετά το θάνατό του Ρίτσου, ο Κώστας Νίτσος. Επρόκειτο για την Ιντα Λαμπρινίδη, σύζυγο του υφυπουργού Στρατιωτικών της μεταπελευθερωτικής κυβέρνησης, η οποία κατέστρεψε τα χειρόγραφα. Ανάμεσά τους ήταν και το μεγάλο πεζό του (900 σελίδες) «Στους πρόποδες της σιωπής», οικογενειακές φωτογραφίες και η αλληλογραφία του Ρίτσου με τον Ι. Συκουτρή, την Μ. Πολυδούρη και άλλους μεγάλους ποιητές.

Η τρίτη καταστροφή χειρογράφων του συνέβη στη δικτατορία. Λόγω υγείας, τον στέλνουν από τη Γυάρο στον «Αγιο Σάββα» και μετά, με κατ' οίκον περιορισμό, στη Σάμο. Νομίζοντας ότι έρχεται το τέλος, στέλνει στην Αθήνα τη γυναίκα του να μαζέψει όλα τα φυλαγμένα χειρόγραφα και θεωρώντας ότι δεν έχει χρόνο να τα δουλέψει ξανά και ξανά, όπως έκανε με όλα τα έργα του -εξαίρεση αποτελεί η μια και μόνο γραφή του έργου «Συντροφικά Τραγούδια» - τα καίει όλα.

Παρ' όλα αυτά η δουλιά της Αγγελικής Κώττη για καταγραφή και τεκμηρίωση των χειρογράφων έργου του αφορά σε «804 μπλοκ, τετράδια, λυτά φύλλα, απλά ή ζωγραφισμένα, δερματόδετα ή λυμένα, μονόφυλλα ή πολύφυλλα». Από αυτά λείπουν τα χειρόγραφα του «Επιταφίου», της «Ρωμιοσύνης», του «Μικρού αγιολογίου μηνός Αυγούστου», τα χειρόγραφα ποιήματα της Μακρονήσου, που τα έσωσαν, σε μπουκάλια, ο Μάνος Κατράκης και άλλοι σύντροφοι, «σιδερώθηκαν» και αντιγράφηκαν στον Αϊ Στράτη, αλλά μερικά από τα αντίγραφα καταστράφηκαν ή ξεχάστηκαν στο τυπογραφείο.

Να σημειώσουμε ότι εισηγήσεις έκαναν χτες και οι: Ρ. Μπίτον, Μ. Βίτι, Γ. Κεχαγιόγλου, Χρ. Αλεξίου, Α. Βογιατζόγλου, Β. Ρότολο, Μ. Μερακλής, Π. Μπουκάλας.

«Ποντιακή Σκηνή» στο ΚΘΒΕ

Ο θίασος της «Ποντιακής Σκηνής» του ΚΘΒΕ, στις 7/10, στο θέατρο της Μονής Λαζαριστών, θα ανεβάσει το έργο «Τη τρίχας το γεφύρ» του Θόδωρου Γρηγορίου Κανονίδη-Απόλλωνα, σε σκηνοθεσία Ερμή Μουρατίδη. Το έργο γράφτηκε στο Σοχούμ (1927) και παρουσιάστηκε (1931) από τον Ελληνικό Δραματικό Τομέα του Κρατικού Θεάτρου της Δημοκρατίας της Αμπχαζίας, στο Σοχούμ, με σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή τον συγγραφέα. Το έργο είναι γνωστό σ' όλους τους Πόντιους, αφού παραστάθηκε από τον Κανονίδη κι άλλους θιάσους, σε 80 περίπου ανεβάσματα και ανυπολόγιστο αριθμό παραστάσεων και στην ΕΣΣΔ και στην Ελλάδα.

Το νέο Συμβούλιο Κρίσεων ανακοίνωσε το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Το συμβούλιο απαρτίζεται από τους: Θανάση Βαλτινό, πρόεδρο του ΕΚΚ και του Συμβουλίου Κρίσεων, Λευτέρη Χαρωνίτη, μέλος του ΔΣ του ΕΚΚ, σκηνοθέτη, Στάθη Βαλούκο, θεωρητικό και κριτικό κινηματογράφου, Δημήτρη Παναγιώτατο, σκηνοθέτη, Μαρία Λαϊνά, ποιήτρια, σεναριογράφο. Η θητεία του Συμβουλίου Κρίσεων είναι 2ετής.

Το ΕΚΚ ανακοίνωσε και τη χρηματοδότηση των - ολοκληρωμένων -ταινιών: «Η Εύκολη Λία» του Βαγγέλη Σεϊτανίδη (23.000 ευρώ), «The Zero Years» του Νίκου Νικολαΐδη (40.000 ευρώ), «Η Πόλη των Θαυμάτων» του Δημήτρη Αθανίτη (25.000 ευρώ).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ