Πρόκειται, βέβαια, για μια - υποκειμενικών κριτηρίων - ανθολόγηση ποιημάτων και πεζογραφημάτων, και όχι για μια πλήρη καταγραφή και παρουσίαση όλων των κειμένων που ενέπνευσε το Πολυτεχνείο. Ο ανθολόγος έκανε και μια, κατά το δυνατόν, χρονολόγηση των ανθολογούμενων έργων, κυρίως με βάση το χρόνο της έκδοσής τους. Το σίγουρο είναι ότι λίγοι λογοτέχνες μπόρεσαν να υπερβούν την οδύνη και την «παγωνιά» που ακολούθησε την τριήμερη εξέγερση και να γράψουν για το Πολυτεχνείο. Στην τεράστια πλειοψηφία τους οι λογοτέχνες χρειάστηκαν χρόνο για να καταπιαστούν με αυτό το γεγονός. Ετσι η πλειοψηφία των κειμένων για το Πολυτεχνείο χρονολογείται μετά τη μεταπολίτευση, και αρκετά χρόνια μετά από αυτήν.
Ανάμεσα σε εκείνους, που «εν βρασμώ ψυχής», τις ημέρες των γεγονότων και λίγες μέρες μετά από αυτά, έγραψαν για το Πολυτεχνείο και οι οποίοι ανθολογούνται ήταν κυρίως η ποιητική γενιά της Εθνικής Αντίστασης και των δεκαετιών του 1930 και 1950: Γιάννης Ρίτσος, Δημήτρης Ραβάνης-Ρεντής (ο ανθολόγος αγνοεί το γεγονός ότι η συλλογή του Ρεντή «Ρεπορτάζ για ένα καυτό Νοέμβρη» κυκλοφόρησε σε λίγα παράνομα αντίτυπα μια βδομάδα μετά τα γεγονότα), Ρίτα Μπούμη -Παππά, Νίκος Παππάς, Λιλή Ιακωβίδου, Νικηφόρος Βρεττάκος. Χρονικά πρωτοπόρησαν και οι Γιώργος Βαφόπουλος, Νίκος Γκάτσος, Τάκης Σινόπουλος, Γιάννης Δάλλας, Νάνος Βαλαωρίτης, Γιώργος Γεραλής, Στέλιος Γεράνης, Εκτωρ Κακναβάτος, Γιώργος Σαραντής.
Εκτός των παραπάνω, στο βιβλίο ανθολογούνται και οι: Μ. Αναγνωστάκης, Γ. Ιωάννου, Μ. Πρατικάκης, Ντ. Χριστιανόπουλος, Ν. Κάσδαγλης, Μ. Δούκα, Α. Κοτζιάς, Γ. Χειμωνάς, Μ. Λυμπεράκη, Κ. Ταχτσής, Β. Βασιλικός, Ε. Φακίνου, Ρ. Γαλανάκη, Δ. Νόλλας, Ν. Χουλιαράς, Πρ. Μάρκογλου, Σπ. Κατσίμης, Γ. Κοντός, Π. Κυπαρίσσης, Ολ. Δαφέρμος, Δ. Παπαχρίστου, Λ. Πούλιος κ.ά.
«Κάτω από την κωμωδία» - σημειώνει ο Γιώργος Μιχαηλίδης, «υπάρχει ένα σκληρό, ανελέητο έργο. Ο Βιτράκ στηλιτεύει, εξευτελίζει, κάνει επίθεση στις δομές της κοινωνίας και της τέχνης».
Ο Βικτόρ Πομέλ, ένα υπερανεπτυγμένο παιδί - θαύμα, γιορτάζει τα ένατα γενέθλιά του, αν και το ύψος του φθάνει στο 1,80μ. Το μπόι καθρεφτίζει και τα πνευματικά του χαρίσματα, τα οποία χρησιμοποιεί για να εκμεταλλευτεί και να γελοιοποιήσει τους άλλους.
Ο Βιτράκ έγραψε το έργο το 1928 και το παρουσίασε τον ίδιο χρόνο (24 Δεκέμβρη) στο θέατρο «Κομεντί ντε Σανς Ελιζέ». Οι αρνητικές αντιδράσεις, όμως, οδήγησαν στο κατέβασμα του έργου. Οι θιασώτες των παραδοσιακών θεσμών (οικογένεια, εκκλησία, κράτος) δεν μπορούσαν να δεχτούν κριτική από ένα αντιπαθητικό παιδί όπως ο Βικτόρ! Ο πλέον αναγνωρισμένος συγγραφέας του κινήματος του σουρεαλισμού, ο Ροζέ Βιτράκ, θέλησε να ασκήσει έντονη κριτική στη γελοιότητα της αστικής τάξης και τα κατάφερε.
Η Κύπρος κηδεύει σήμερα έναν παραδειγματικό αγωνιστή και σπουδαίο παιδαγωγό της. Τον Χρήστο Πετρώνδα, ο οποίος πέθανε προχτές στη Λευκωσία.
Ο Χρ. Πετρώνδας γεννήθηκε το 1911 στο Διόριο της Κερήνειας. Σπούδασε Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Παιδοψυχολογία στο Παρίσι. Διετέλεσε καθηγητής Μ. Εκπαίδευσης στη Μανσούρα και την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου (1937-1960). Ο Χρ. Πετρώνδας συμμετείχε στο ελληνικό αριστερό κίνημα της Αιγύπτου και στην εκεί Αντίσταση των ΕΑΜιτών. Το 1960 εγκαταστάθηκε στην Κύπρο. Για ένα χρόνο δίδαξε στο Παγκύπριο Γυμνάσιο και διατέλεσε βοηθός γυμνασιάρχη στο Γυμνάσιο Κύκκου. Από το 1963-1969 ήταν γυμνασιάρχης στο Ελληνικό Γυμνάσιο Μόρφου και από το 1969-1971 στο Γυμνάσιο Κύκκου. Επί πέντε χρόνια ήταν μέλος του Εκπαιδευτικού Συμβουλίου Κύπρου. Υπήρξε μέλος του ΑΚΕΛ, του Ομίλου Παιδαγωγικών Ερευνών και της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού «Οικογένεια και σχολείο», καθώς και διευθυντής της Παγκύπριας Σχολής Γονέων.
Στο ενεργητικό του είχε τα εξής βιβλία: «Νέες τάξεις (Μεταρρύθμιση της παιδείας στη μεταπολεμική Γαλλία)», «Η παιδεία στη Γερμανική λαοκρατική Δημοκρατία», «Ο Νίκος Καζαντζάκης για την παιδεία», «Οι Ελληνες στην Αίγυπτο από αρχαιοτάτων χρόνων ως σήμερα». Τέλος ασχολήθηκε και εξέδωσε την εργοβιογραφία της συζύγου του, αγωνίστριας και σπουδαίας ποιήτριας της Κύπρου, Ευγενίας Παλαιολόγου - Πετρώνδα.
Από τη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε τις χειμερινές εμφανίσεις του ο Παντελής Θαλασσινός, πραγματοποιώντας δύο τετραήμερα στο «Μύλο», συντροφιά με το φωνητικό σχήμα «Τρίφωνο». Το πρόγραμμα που παρουσιάζει εστιάζεται στον τελευταίο δίσκο του «Στης καρδιάς μου τ' ανοιχτά», ενώ περιλαμβάνει και παλιότερα τραγούδια του. Συνοδοιπόροι του, η Ερωφίλη, ο Νίκος Κουρουπάκης και ο Δημήτρης Υφαντής, το «Τρίφωνο», που μοιράζεται όμορφα τραγούδια και όνειρα. Παραστάσεις: σήμερα, αύριο, την Κυριακή και στις 13,14,15,16/11.
Στην έκτακτη συνεδρία της Ακαδημίας Αθηνών, στις 11 Νοεμβρίου (7μμ), θα πραγματοποιηθεί η επίσημη υποδοχή ως νέου τακτικού μέλους του Ιδρύματος, της σπουδαίας ποιήτριας Κικής Δημουλά. Ο πρόεδρος της Ακαδημίας θα απευθύνει χαιρετισμό και θα ακολουθήσει προσφώνηση του ακαδημαϊκού Β. Πετράκου. Τέλος, η Κ. Δημουλά θα μιλήσει με θέμα: «Ο φιλοπαίγνων μύθος».
Ο καταξιωμένος σαξοφωνίστας και διευθυντής της Ορχήστρας Σαξοφώνων Νομαρχίας Πειραιά, Θεόδωρος Κερκέζος θα συμπράξει με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα Λονδίνου, σήμερα. Η συναυλία, με διεύθυνση του Robert Minczuk, θα πραγματοποιηθεί στο «Royal Festival Hall» του Λονδίνου. Επίσης, θα πραγματοποιηθεί και ηχογράφηση του νέου CD του διεθνούς φήμης Ελληνα σαξοφωνίστα.
Στις 10/11 (7.30 μμ) στο Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών ΑΠΘ (Αγίου Δημητρίου 159α, Θεσσαλονίκη), ο ποιητής Ντίνος Χριστιανόπουλος θα μιλήσει για το έργο της πεζογράφου Σωτηρίας Σταυρακοπούλου.