ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 7 Δεκέμβρη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
«Οικονομία της αγοράς»... στην οθόνη

Την πλήρη παράδοση της κινηματογραφικής παραγωγής στο μεγάλο κεφάλαιο προωθεί η κυβέρνηση συνεχίζοντας στα χνάρια του ΠΑΣΟΚ

Σκηνή από την ταινία «Εταιρία» των Καναδών Μαρκ Ακμπαρ και Τζένιφερ Αμποτ. Ταιριάζει «γάντι» για το τι περιμένει τους Ελληνες κινηματογραφιστές από το νομοσχέδιο
Σκηνή από την ταινία «Εταιρία» των Καναδών Μαρκ Ακμπαρ και Τζένιφερ Αμποτ. Ταιριάζει «γάντι» για το τι περιμένει τους Ελληνες κινηματογραφιστές από το νομοσχέδιο
Στη σύσταση ανώνυμων εταιριών που θα λειτουργούν πλήρως με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια - συνεχίζοντας στο δρόμο των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ - προχωράει η κυβέρνηση με το νομοσχέδιο «Περί κινηματογραφικής πολιτικής» που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Πολιτισμού.

Εκεί είναι εξαφανισμένη, ουσιαστικά, και η θεσμική παρουσία των φορέων του κινηματογράφου και υπάρχουν προκλητικές παραχωρήσεις στα μονοπώλια του οπτικοακουστικού τομέα, κυρίως τα ξένα. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο αυτό, δημιουργείται «Εθνική Επιτροπή Κινηματογράφου» «με γενική αρμοδιότητα να επεξεργάζεται θέματα στρατηγικού σχεδιασμού και προγραμματισμού εθνικής κινηματογραφικής πολιτικής (...)», η οποία αποτελείται από 11 μέλη. Τα περισσότερα θα είναι διορισμένα (πρόεδροι και διευθυντές του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου, της Ελληνικής Οθόνης, του Γραφείου Εξυπηρέτησης Παραγωγών). Ο πρόεδρος της Επιτροπής θα είναι ο εκάστοτε σύμβουλος κινηματογραφίας του ΥΠΠΟ, ακόμη ένα μέλος θα είναι ο διευθυντής κινηματογραφίας του ΥΠΠΟ, δύο θέσεις δεν προσδιορίζονται και άλλες τρεις καλύπτονται από το ασαφές... «τρεις προσωπικότητες από το χώρο του κινηματογράφου»! Οι φορείς θα έχουν επαφή με την Επιτροπή... δύο φορές το χρόνο.

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) «κατοχυρώνεται» ως νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου και ΑΕ υπό την εποπτεία του υπουργού Πολιτισμού στα «θέματα του παρόντος νόμου και του καταστατικού» αφού, «κατά τα λοιπά ισχύει η εποπτεία του Υπουργού Ανάπτυξης κατά τη νομοθεσία περί Ανωνύμων Εταιριών»! Παρ' όλ' αυτά, το ΕΚΚ «έχει ως αποστολή την προστασία, ενίσχυση και ανάπτυξη της κινηματογραφικής τέχνης στην Ελλάδα»...

Η άλλη ΑΕ είναι το «Ελληνικό Γραφείο Οπτικοακουστικής Παραγωγής» που θα «λειτουργεί για χάρη του δημόσιου συμφέροντος με βάση τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας»! Η εταιρία θα εποπτεύεται από τους υπουργούς Οικονομίας και Οικονομικών, Πολιτισμού, Τουριστικής Ανάπτυξης και Επικρατείας. Σκοπός της εταιρίας θα είναι «η προβολή της Ελλάδος μέσω της προσέλκυσης αλλοδαπών και ελληνικών παραγωγών (...) με απώτερο στόχο την ενίσχυση της ελληνικής οπτικοακουστικής, πολιτιστικής και τουριστικής βιομηχανίας και ανάπτυξη της Εθνικής Οικονομίας».

Για να τους «προσελκύσουμε»... θα τους πληρώνουμε(!): «Με σκοπό την προβολή της Ελλάδος, την ενίσχυση της ελληνικής πολιτιστικής και τουριστικής βιομηχανίας, την ενδυνάμωση και ανάπτυξη της οικονομίας, τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς της και την αύξηση της απασχόλησης, παρέχεται οικονομική ενίσχυση σε αλλοδαπούς παραγωγούς ή αλλοδαπές εταιρίες παραγωγής, που επιλέγουν να διεξάγουν κινηματογραφική ταινία ή οπτικοακουστικό έργο στην Ελλάδα, λόγω της προβολής που επιτυγχάνεται μέσω της άνω κινηματογραφικής ταινίας ή οπτικοακουστικού έργου. Το ύψος της οικονομικής ενίσχυσης ορίζεται κατά περίπτωση»!

Επιπλέον, θα «απαλλάσσονται πλήρως από εισαγωγικούς δασμούς (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ) τα κινηματογραφικά υλικά που εισάγονται στην Ελληνική Επικράτεια για το γύρισμα ταινιών (...)». «Δωράκι» προσφέρει η κυβέρνηση και στα ιδιωτικά κανάλια. Ο περίφημος και ουδέποτε εφαρμοσμένος νόμος του 1,5% επί των κερδών των καναλιών για την κινηματογραφική παραγωγή, μετατρέπεται σε 1%, αφορολόγητο, ενώ «οι εταιρίες μπορούν ελεύθερα να διαπραγματεύονται το είδος, τη γεωγραφική εμβέλεια και τη χρονική διάρκεια των δικαιωμάτων που αποκτούν με την επένδυση αυτή».

«Κερκόπορτα» για την εισβολή των πολυεθνικών του οπτικοακουστικού στην πολιτιστική κληρονομιά αποτελεί η διάταξη, σύμφωνα με την οποία ο υπουργός Πολιτισμού θα λαμβάνει υπόψη του και γραπτή εισήγηση της εταιρίας, εκτός της γνωμοδότησης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ), για να «καθορίζονται οι όροι πρόσβασης και χρήσης αρχαιολογικών μνημείων από αλλοδαπή παραγωγή». Ετσι, ακυρώνεται ουσιαστικά ο αρχαιολογικός νόμος, αφού, το μόνο αρμόδιο και ανώτατο κρατικό όργανο και γι' αυτό το σκοπό είναι το ΚΑΣ.

Η προβολή της ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής στο εξωτερικό αποσπάται από το ΕΚΚ μέσω της κατάργησης της «Hellas Film» και συστήνεται η «Ελληνική οθόνη ΑΕ».

Συστήνεται επίσης η «Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ΑΕ» που κι αυτή λειτουργεί «με βάση τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας». Η εταιρία θα διοργανώνει «Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου», «Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου» και το φεστιβάλ ντοκιμαντέρ.

Βιωματική μαρτυρία

Με το εύγλωττο, αγαπημένο του τραγούδι «Κόκκινο γαρίφαλο, πάνω στο πουκάμισο, στο μέρος της καρδιάς» και διάβασμα αποσπασμάτων από τον ηθοποιό Τάκη Βουτέρη, έκλεισε, τη Δευτέρα το βράδυ, στο Βυζαντινό Μουσείο, η παρουσίαση του βιβλίου -μαρτυρίας του αγωνιστή του ΕΑΜ, αξέχαστου ανθρώπου και σπουδαίου ζωγράφου Πάρι Πρέκα «Κλουβί 17-Εl Daba» (έκδοση της γκαλερί «Αιγόκερως»). Πλήθος φιλοτέχνων, τεχνοκριτικών και ομοτέχνων του - μεταξύ των οποίων και ο συγκρατούμενος στην Ελ Τάμπα, ζωγράφος Μάριος Βατζιάς - οι ομιλητές Δημήτρης Κωνστάντιος (διευθυντής του Μουσείου), Αλκη Ζέη, Χάρης Καμπουρίδης, Μαρία Καραβία ανέδειξαν την «εικονογραφική» δύναμη της αφήγησης του Π. Πρέκα. Να σημειωθεί ότι στο βιβλίο περιλαμβάνονται και σκίτσα που φιλοτέχνησε ο ζωγράφος στο στρατόπεδο.

Ο Π. Πρέκας, το 1995, κατέγραψε σε κασετόφωνο τα βιώματά του από το αγγλικό στρατόπεδο συγκέντρωσης αντιφασιστών αγωνιστών στην Αίγυπτο. Η ημερολογιακή αφήγησή του αρχίζει στις 23 Οκτώβρη του 1944, οπότε ο 18χρονος ΕΑΜίτης σπουδαστής της Σχολής Καλών Τεχνών Πρέκας ζωγραφίζει σε ένα μπαλκόνι στους Αμπελοκήπους ένα μεγάλο πανό, με την Ελλάδα - το «σταυρωμένο λαό να σπάει τα δεσμά» του, για τις ανάγκες μιας ΕΑΜικής εκδήλωσης. Στις 10 του Δεκέμβρη του 1944, συλλαμβάνεται και μαζί με άλλους αγωνιστές περνά φριχτές μέρες και νύχτες στα στρατόπεδα Γουδί και Χασάνι. Με πολλούς άλλους συλληφθέντες, μεταφέρεται με το καράβι «Καμερόνια» στην Αίγυπτο και κλείνεται στο στρατόπεδο «Ελ Τάμπα», όπου οι «σύμμαχοι» Αγγλοι έκλεισαν 8.500 αγωνιστές, σκοτώνοντας και αρκετούς. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, ο ζωγράφος ξαναπλήρωσε... την ένταξή του στο ΕΑΜ. Η Σχολή του ζήτησε δήλωση μετανοίας. Εκείνος αρνήθηκε, με συνέπεια την αποβολή του από τη σχολή για τρία, περίπου, χρόνια.

Χορο-διαδρομές

«Τα γενέθλια» τιτλοφορείται η παράσταση που παρουσιάζει (10, 11/12, 9μμ), στο Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς «Μελίνα Μερκούρη» (Μεταμορφώσεως 7-9), η χορευτική ομάδα «Χορευτές του Βορρά», σε χορογραφία Τατιάνας Παπαδοπούλου, κείμενα - αφήγηση: Τάσου Ριζόπουλου, σκηνογραφία: Μαρία Παπαδοπούλου. Χορεύουν: Αρετή Κουτσικοπούλου, Ερρικα Αντωνίου, Αφροδίτη Γεωργιάδου, Ηλίας Τσάκωνας, Αλέξης Γκουντινάκης.

Στις 16, 17, 18 και 19/12 (9.30μ.μ.), η Ιωάννα Πάραλη και η ομάδα χορού Landscape παρουσιάζουν στο θέατρο «Χυτήριο» (Ιερά Οδός 44), την πλήρη εκδοχή του έργου «Missing People». Σύλληψη - σκηνοθεσία: Ιωάννα Πάραλη. Χορογραφία: Ιωάννα Πάραλη, σε συνεργασία με την ομάδα. Μουσική: Νίκος Βασιλείου. Βοηθός χορογράφου: Μαρκέλλα Μανωλιάδη. Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη. Εικαστική παρέμβαση: Χρήστος Δεληδήμος. Χορεύουν: Στέλλα Ζάννου, Ιριδα Κυριακοπούλου, Μαρκέλλα Μανωλιάδη, Ιωάννα Ταμπαξή.

100χρονος ο Ελληνικός Κινηματογράφος

«Ελληνικός Κινηματογράφος 1905-2005 (Ιστορία - Φιλμογραφία - Βιογραφικά» τιτλοφορείται το δίτομο, πάμπλουτο φωτογραφικά, έργο των Αγγελου Ρούβα - Χρήστου Σταθακόπουλου (συλλέκτης), που με αφορμή τα 100 χρόνια του ελληνικού κινηματογράφου, κυκλοφόρησαν (με χορηγία του Πολιτιστικού Οργανισμού Δήμου Αθηναίων) και παρουσίασαν χτες οι εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα» και το νέο ίδρυμα ΣΟΦΙΑ (διαθέτει πολιτιστικού περιεχομένου αρχεία και συλλογές). Ο α' τόμος αφορά στα χρόνια 1905-1970 και ο β' στο διάστημα 1971-2005. Οι 1.268, συνολικά, σελίδες της έκδοσης περιλαμβάνουν τις 2.650 ελληνικές ταινίες μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ που παρήχθησαν από το 1905 έως το 2005, βιογραφικά 400 σημαντικών καλλιτεχνών και 5.000 φωτογραφίες (καλλιτεχνών και ταινιών). Η έκδοση προλογίζεται από τη δήμαρχο Αθήνας, Ντόρα Μπακογιάννη, την αντιδήμαρχο, Νίτσα Λουλέ, και τον πρώην διευθυντή του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Μισέλ Δημόπουλο.

Οι ταινίες παρουσιάζονται με χρονολογική σειρά, μέσα από δέκα ιστορικές περιόδους. Σε κάθε ιστορική περίοδο παρουσιάζονται αναλυτικά οι ταινίες κάθε χρονιάς, οι θεματικές και αισθητικές τάσεις τους, η ειδολογική «ταυτότητα» κάθε μιας, οι σημαντικότεροι καλλιτέχνες, οι συντελεστές τους, η ημερομηνία πρώτης προβολής τους, η συμμετοχή τους σε φεστιβάλ, οι βραβεύσεις τους, η υπόθεση κάθε ταινίας κ.ο.κ.

Στον Μανώλη Αναγνωστάκη αφιερώνεται η σημερινή (7μμ) εκδήλωση της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών (Γενναδίου 8). Ομιλητής θα είναι ο Παύλος Ναθαναήλ (πρόεδρος της ΕΕΛ). Ποιήματα του Μ. Αναγνωστάκη θα απαγγείλει ο Ρήγας Αξελός. Μελοποιημένα ποιήματα του τιμώμενου θα τραγουδήσουν οι Χρήστος Μαρκόπουλος, Σωτήρης Οικονόμου, Κ. Ζαραβέλας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ