Τετάρτη 7 Δεκέμβρη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 31
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
«Οικονομία της αγοράς»... στην οθόνη

Την πλήρη παράδοση της κινηματογραφικής παραγωγής στο μεγάλο κεφάλαιο προωθεί η κυβέρνηση συνεχίζοντας στα χνάρια του ΠΑΣΟΚ

Σκηνή από την ταινία «Εταιρία» των Καναδών Μαρκ Ακμπαρ και Τζένιφερ Αμποτ. Ταιριάζει «γάντι» για το τι περιμένει τους Ελληνες κινηματογραφιστές από το νομοσχέδιο
Σκηνή από την ταινία «Εταιρία» των Καναδών Μαρκ Ακμπαρ και Τζένιφερ Αμποτ. Ταιριάζει «γάντι» για το τι περιμένει τους Ελληνες κινηματογραφιστές από το νομοσχέδιο
Στη σύσταση ανώνυμων εταιριών που θα λειτουργούν πλήρως με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια - συνεχίζοντας στο δρόμο των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ - προχωράει η κυβέρνηση με το νομοσχέδιο «Περί κινηματογραφικής πολιτικής» που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Πολιτισμού.

Εκεί είναι εξαφανισμένη, ουσιαστικά, και η θεσμική παρουσία των φορέων του κινηματογράφου και υπάρχουν προκλητικές παραχωρήσεις στα μονοπώλια του οπτικοακουστικού τομέα, κυρίως τα ξένα. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο αυτό, δημιουργείται «Εθνική Επιτροπή Κινηματογράφου» «με γενική αρμοδιότητα να επεξεργάζεται θέματα στρατηγικού σχεδιασμού και προγραμματισμού εθνικής κινηματογραφικής πολιτικής (...)», η οποία αποτελείται από 11 μέλη. Τα περισσότερα θα είναι διορισμένα (πρόεδροι και διευθυντές του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου, της Ελληνικής Οθόνης, του Γραφείου Εξυπηρέτησης Παραγωγών). Ο πρόεδρος της Επιτροπής θα είναι ο εκάστοτε σύμβουλος κινηματογραφίας του ΥΠΠΟ, ακόμη ένα μέλος θα είναι ο διευθυντής κινηματογραφίας του ΥΠΠΟ, δύο θέσεις δεν προσδιορίζονται και άλλες τρεις καλύπτονται από το ασαφές... «τρεις προσωπικότητες από το χώρο του κινηματογράφου»! Οι φορείς θα έχουν επαφή με την Επιτροπή... δύο φορές το χρόνο.

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) «κατοχυρώνεται» ως νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου και ΑΕ υπό την εποπτεία του υπουργού Πολιτισμού στα «θέματα του παρόντος νόμου και του καταστατικού» αφού, «κατά τα λοιπά ισχύει η εποπτεία του Υπουργού Ανάπτυξης κατά τη νομοθεσία περί Ανωνύμων Εταιριών»! Παρ' όλ' αυτά, το ΕΚΚ «έχει ως αποστολή την προστασία, ενίσχυση και ανάπτυξη της κινηματογραφικής τέχνης στην Ελλάδα»...

Η άλλη ΑΕ είναι το «Ελληνικό Γραφείο Οπτικοακουστικής Παραγωγής» που θα «λειτουργεί για χάρη του δημόσιου συμφέροντος με βάση τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας»! Η εταιρία θα εποπτεύεται από τους υπουργούς Οικονομίας και Οικονομικών, Πολιτισμού, Τουριστικής Ανάπτυξης και Επικρατείας. Σκοπός της εταιρίας θα είναι «η προβολή της Ελλάδος μέσω της προσέλκυσης αλλοδαπών και ελληνικών παραγωγών (...) με απώτερο στόχο την ενίσχυση της ελληνικής οπτικοακουστικής, πολιτιστικής και τουριστικής βιομηχανίας και ανάπτυξη της Εθνικής Οικονομίας».

Για να τους «προσελκύσουμε»... θα τους πληρώνουμε(!): «Με σκοπό την προβολή της Ελλάδος, την ενίσχυση της ελληνικής πολιτιστικής και τουριστικής βιομηχανίας, την ενδυνάμωση και ανάπτυξη της οικονομίας, τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς της και την αύξηση της απασχόλησης, παρέχεται οικονομική ενίσχυση σε αλλοδαπούς παραγωγούς ή αλλοδαπές εταιρίες παραγωγής, που επιλέγουν να διεξάγουν κινηματογραφική ταινία ή οπτικοακουστικό έργο στην Ελλάδα, λόγω της προβολής που επιτυγχάνεται μέσω της άνω κινηματογραφικής ταινίας ή οπτικοακουστικού έργου. Το ύψος της οικονομικής ενίσχυσης ορίζεται κατά περίπτωση»!

Επιπλέον, θα «απαλλάσσονται πλήρως από εισαγωγικούς δασμούς (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ) τα κινηματογραφικά υλικά που εισάγονται στην Ελληνική Επικράτεια για το γύρισμα ταινιών (...)». «Δωράκι» προσφέρει η κυβέρνηση και στα ιδιωτικά κανάλια. Ο περίφημος και ουδέποτε εφαρμοσμένος νόμος του 1,5% επί των κερδών των καναλιών για την κινηματογραφική παραγωγή, μετατρέπεται σε 1%, αφορολόγητο, ενώ «οι εταιρίες μπορούν ελεύθερα να διαπραγματεύονται το είδος, τη γεωγραφική εμβέλεια και τη χρονική διάρκεια των δικαιωμάτων που αποκτούν με την επένδυση αυτή».

«Κερκόπορτα» για την εισβολή των πολυεθνικών του οπτικοακουστικού στην πολιτιστική κληρονομιά αποτελεί η διάταξη, σύμφωνα με την οποία ο υπουργός Πολιτισμού θα λαμβάνει υπόψη του και γραπτή εισήγηση της εταιρίας, εκτός της γνωμοδότησης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ), για να «καθορίζονται οι όροι πρόσβασης και χρήσης αρχαιολογικών μνημείων από αλλοδαπή παραγωγή». Ετσι, ακυρώνεται ουσιαστικά ο αρχαιολογικός νόμος, αφού, το μόνο αρμόδιο και ανώτατο κρατικό όργανο και γι' αυτό το σκοπό είναι το ΚΑΣ.

Η προβολή της ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής στο εξωτερικό αποσπάται από το ΕΚΚ μέσω της κατάργησης της «Hellas Film» και συστήνεται η «Ελληνική οθόνη ΑΕ».

Συστήνεται επίσης η «Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ΑΕ» που κι αυτή λειτουργεί «με βάση τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας». Η εταιρία θα διοργανώνει «Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου», «Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου» και το φεστιβάλ ντοκιμαντέρ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ