ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 9 Δεκέμβρη 2009
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αυλαία του Φεστιβάλ Κουβανικού Κινηματογράφου

Ολοκληρώνεται σήμερα το Φεστιβάλ Κουβανικού Κινηματογράφου που διοργανώθηκε υπό την αιγίδα της Πρεσβείας της Κούβας στη χώρα μας, από την «New Star» σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Ελλάδας στην αίθουσά της «Λαΐς» (Ιεράς Οδού 48 και Μεγάλου Αλεξάνδρου). Ξεκίνησε στις 3/12 και ήταν αφιερωμένο στα 50 χρόνια απο την ίδρυση του Ινστιτούτου Τέχνης - Κινηματογραφικής Βιομηχανίας Κούβας (ICAIC), του πρώτου πολιτιστικού οργανισμού που ιδρύθηκε από την Κουβανέζικη Επανάσταση το Μάρτη του 1959. Στην Ελλάδα βρέθηκε επίσης προσκεκλημένος του φεστιβάλ ο σκηνοθέτης, ιδρυτικό μέλος και διευθυντής του ICAIC, ο Ιντελφόνσο Ράμος Βαλντές, ενώ προβλήθηκαν δεκάδες ταινίες.

Το πρόγραμμα της τελευταίας μέρας του Φεστιβάλ περιλαμβάνει τις εξής ταινίες: «Πριν το '59» Rebeca Chavez, «Τέχνη και Επανάσταση» Rebeca Chavez, «Τα τέσσερα χρόνια που συγκλόνισαν τον κόσμο» Daniel Diaz Torrez, «Στιγμές με τον Fidel» Rebeca Chavez, «Εισβολή στην πλαγιά GIRON» Manuel Herrera, «Ενα νησί κόντρα στο ρεύμα» Daniel Diaz Torres. Ολες οι προβολές αρχίζουν στις 6.30 μ.μ. με ενιαίο εισιτήριο 7 ευρώ.

ΨΗΦΙΣΜΑ ΟΗΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΚΑΠΗΛΙΑ
Η ... «νόμιμη» και «παράνομη» αγορά

Με ...συστάσεις, που φυσικά δεν αγγίζουν την αιτία, «ξεπέταξε» ο ΟΗΕ το πρόβλημα της αρχαιοκαπηλίας στη γενική του συνέλευση, όπου υιοθετήθηκε ψήφισμα για την «Επιστροφή ή αποκατάσταση των αγαθών της πολιτιστικής κληρονομιάς στις χώρες προέλευσής τους», μετά από σχετική πρόταση της Ελλάδας.

Το ψήφισμα μεταξύ άλλων: «Επιδοκιμάζει τα κράτη - μέλη, τους πολιτιστικούς και εκπαιδευτικούς θεσμούς, τα μουσεία και την κοινωνία των πολιτών για τις προσπάθειες καταπολέμησης του λαθρεμπορίου αρχαιοτήτων και χαιρετίζει κάθε πρωτοβουλία για την εκούσια επιστροφή αγαθών της πολιτιστικής κληρονομιάς που έχουν διακινηθεί παρανόμως». Κάνει λόγο για «δημιουργία ενός νομοθετικού πλαισίου σχετικά με την κρατική ιδιοκτησία πολιτιστικών αγαθών, μιας βάσης δεδομένων ορθών πρακτικών στον τομέα της επιστροφής και της αποκατάστασης των αγαθών της πολιτιστικής κληρονομιάς στις χώρες προέλευσής τους». «Αναγνωρίζει τη σημασία της συνεργασίας μεταξύ των κρατών για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου πολιτιστικών αγαθών και της παράνομης απομάκρυνσής τους από τις χώρες προέλευσής τους, μεταξύ άλλων, μέσω της συνεργασίας σε νομικό επίπεδο».

Είναι φανερό από τα παραπάνω ότι ο ΟΗΕ δεν έχει καμία διάθεση να «ταράξει» την καπιταλιστική «αγορά» στον τομέα της πολιτιστικής κληρονομιάς που είναι και η βασική αιτία της πολιτισμικής λεηλασίας παγκοσμίως, αφού κινείται στο αστικό ιδεολογικό πλαίσιο περί «νόμιμης» και «παράνομης» κατοχής και διακίνησης, άρα δε θεωρεί καν πρόβλημα τις ιδιωτικές «συλλογές», είτε ατομικές, είτε μουσειακές. Αλλωστε η ΟΥΝΕΣΚΟ, που βρίσκεται υπό την «ομπρέλα» του ΟΗΕ και είναι αρμόδια για την παγκόσμια κληρονομιά, μέσα στο 2009 έχει προχωρήσει σε «συνεργασίες» με μεγάλα μονοπώλια όπως η «Shell» και η «Google» για τη «διαχείριση» των μνημείων που εντάσσονται στον παγκόσμιο κατάλογο «προστασίας» της παγκόσμιας κληρονομιάς.

Μέσα από το παραπάνω πρίσμα, η ομιλία του υπουργού Πολιτισμού, Π. Γερουλάνου, στη ΓΣ του ΟΗΕ δεν προσέφερε κάτι διαφορετικό. Χαρακτήρισε την απόφαση του ΟΗΕ «ως μαρτυρία της δέσμευσης των κρατών να εργαστούν μαζί για την πραγματοποίηση αυτού του στόχου» και επανέλαβε την πάγια θέση της Ελλάδας για επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα.

Μαγευτικό μελωδικό «ταξίδι»

Μια υπέροχη παράσταση - πανδαισία φωνητικών αποχρώσεων και μαγευτικών ήχων πρόσφεραν η Μαρία Φαραντούρη, η Ελλη Πασπαλά και η Σαβίνα Γιαννάτου και η εξαίρετη μουσική συντροφιά τους (Τάκης Φαραζής, Ντέιβιντ Λιντς κ.ά.) προχτές και χτες στο «Παλλάς». Μια τρίωρη «διαδρομή», με «σταθμούς» κάποια λαμπρά μουσικά «μαργαριτάρια» (παραδοσιακά, λαϊκά, έντεχνα), ξεκινώντας από την Ελλάδα και φτάνοντας ως τη Λατινική Αμερική. Από το Θρακιώτικο «Να 'μαν πουλί να πέταγα» μέχρι το αφιερωμένο στη Μερσέντες Σόσα «Gracias a la Vida» και ανάμεσά τους οι Χατζιδάκις, Θεοδωράκης, Τσιτσάνης, Ξαρχάκος κ.ά. να «συναντούν» δημιουργίες από τις Παλαιστίνη, Αρμενία, Μεξικό, Βραζιλία, Πορτογαλία, Γουαδελούπη ...

Λυρικότητα, πάθος, απρόσμενες και συναρπαστικές συμπράξεις από τρεις σπουδαίες τραγουδίστριες, που ξανασυναντήθηκαν επί σκηνής δέκα χρόνια μετά, και αναμένεται να επαναλάβουν τις εμφανίσεις τους, το Μάρτιο στο «Παλλάς» και το καλοκαίρι σε περιοδεία. Την προχτεσινή συναυλία παρακολούθησαν η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα και η Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ, υπεύθυνη του Πολιτιστικού Τμήματος του ΚΚΕ. Η Αλ. Παπαρήγα, στην οποία η Μ. Φαραντούρη αφιέρωσε από σκηνής ένα τραγούδι από το «Κάντο Χενεράλ», μετά τη συναυλία συναντήθηκε με τις ερμηνεύτριες, τις οποίες συνεχάρη για το μαγευτικό πρόγραμμα.

Ημερολόγιο ΔΑΣ «Πάτρα Μπροστά»

Ενα ακόμη καλαίσθητο ημερολόγιο, το έκτο κατά σειρά, κυκλοφόρησε η Δημοτική Αγωνιστική Συνεργασία «Πάτρα Μπροστά», με θέμα την Αχαΐα στα χρόνια της μεγάλης Ελληνικής Επανάστασης του 1821, σε κείμενα - επιμέλεια του Βασίλη Λάζαρη και με την τυπογραφική φροντίδα του Αντ. Κ. Παπαντωνόπουλου.

Συγκεκριμένα, αναφέρεται σε μια ξεχωριστή για την ελληνική Ιστορία περίοδο, η οποία προσδιορίζεται από σκληρές αντιπαραθέσεις ανάμεσα σε εθνότητες, σε ομοεθνείς κοινότητες και σε κοινωνικές τάξεις.

Οπως σημειώνει προλογικά ο Β. Λάζαρης «το Εικοσιένα, αποτέλεσε για την περιοχή μας, όπως άλλωστε και για την υπόλοιπη Ελλάδα, αποφασιστικής σημασίας γεγονός. Στις 23 του Μάρτη αυτού του χρόνου ο πατραϊκός λαός με επικεφαλής τον ηρωικό τσαγκάρη Παναγιώτη Καραντζά χτύπησε τους ξένους τυράννους και τους υποχρέωσε να κλειστούν στο φρούριο της πόλης - παίρνοντας έτσι μέρος και εκείνος στη μεγάλη εξέγερση, που ο πρωταρχικός κοινωνικός χαρακτήρας της υπήρξε αναμφισβήτητος».

Το ημερολόγιο είναι εμπλουτισμένο με πλήθος ζωγραφικών πινάκων, σχεδιασμάτων και σκίτσων, που αναφέρονται σε γεγονότα και πρόσωπα της συγκεκριμένης επαναστατικής περιόδου. Περιέχει επίσης αποσπάσματα διαφόρων κειμένων, τα οποία προβάλλουν έντονα την εξιστορούμενη εποχή και μνημονεύει κατά χρονολογική σειρά καθοριστικά περιστατικά των ίδιων εκείνων χρόνων.

Τραγούδια και ποίηση

Σαράντα χρόνια λειτουργίας κλείνει η μπουάτ «ΖΟΟΜ» (Κυδαθηναίων 39, Πλάκα, 210- 3225920), που ξεκινά το φετινό πρόγραμμά της στις 11/12 (με την υπογραφή της Λίνας Νικολακοπούλου). Κάθε Παρασκευή και Σάββατο (10.30μμ) θα εμφανίζονται η Μελίνα Τανάγρη, το «Τρίφωνο» και το νεανικό γκρουπ «Δίδυμο», σ' ένα τρίωρο πρόγραμμα, ενώ το «παρών» θα δίνει κι ένας καλεσμένος, που θα τραγουδά δικά του τραγούδια, παρέα με την Μελίνα Τανάγρη και το «Τρίφωνο». Πρώτος καλεσμένος θα είναι ο Γιάννης Κότσιρας. Επίσης, κάθε Τετάρτη, οι βραδιές θα είναι αφιερωμένες σε Ελληνες και ξένους ποιητές. Θα προβάλλονται μικρά φιλμ σχετικά με την προσωπικότητά τους και θα διαβάζονται ποιήματά τους από διακεκριμένους Ελληνες ηθοποιούς. Μελοποιημένα ποιήματα θα ερμηνεύονται από το «Τρίφωνο». Με την έναρξη της νέας χρονιάς στο εβδομαδιαίο μουσικό ταξίδι του «ΖΟΟΜ» θα προστεθεί η Μαρίζα Κωχ.

Θεάτρου απώλεια

«Εφυγε» η ηθοποιός Λευκή Βεντουράτου - Φιλιπποπούλου και κηδεύτηκε χθες από το νεκροταφείο Παλαιού Φαλήρου. Γεννήθηκε στην Αθήνα (1934). Σπούδασε στη σχολή Κωστή Μιχαηλίδη. Πρωτοεμφανίστηκε το 1956 με το «Ελληνικό Λαϊκό Θέατρο» του Μάνου Κατράκη, στο έργο «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται». Εργάστηκε στο Εθνικό Θέατρο (1957-1980) κυρίως ως Κορυφαία σε τραγωδίες. Επαιξε, όμως, και σε έργα των Σαίξπηρ, Ντίρενματ, Ν. Καζαντζάκη, Λόρκα, Ιψεν, Οστρόφσκι και άλλων μεγάλων δραματουργών, καθώς και Ελλήνων. Περιόδευσε επανειλημμένα στο εξωτερικό, με το Εθνικό Θέατρο, με παραστάσεις αρχαίου δράματος. Επαιξε σε ραδιοφωνικά θεατρικά έργα στην ΕΡΑ και την ΕΡΤ και σε εκπομπές συνεχείας. Ηταν παντρεμένη με τον ηθοποιό Νίκο Φιλιππόπουλο.

Toν παράνομο Τύπο στα χρόνια της δικτατορίας (1967-1974), όπως αποτυπώνεται σε περισσότερα από 120 έντυπα που εκδόθηκαν και διακινήθηκαν εντός και εκτός Ελλάδας, παρουσιάζει η έκθεση ντοκουμέντων με τίτλο «Δικτατορία 1967-1974: η έντυπη αντίσταση», που οργάνωσε το Μορφωτικό Ιδρυμα της Ενωσης Συντακτών Ημερήσιων Εφημερίδων Μακεδονίας Θράκης (ΕΣΗΕΜ-Θ). Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 26 του Φλεβάρη. Λειτουργεί καθημερινά Δευτέρα έως Παρασκευή 10πμ- 8μμ στο Μορφωτικό Ιδρυμα της ΕΣΗΕΜ-Θ (Μορκεντάου 1, 1ος όροφος).

Από τις αμοιβές των μουσικών της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, για την παραχώρηση των πνευματικών τους δικαιωμάτων από τις εμφανίσεις της Ορχήστρας στο Φεστιβάλ Αθηνών τον περασμένο Ιούλιο, προέρχεται η δωρεά του Συλλόγου Μουσικών Υπαλλήλων Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών (ΣΜΥΚΟΑ), προς το Νταού Πεντέλης και τη «Μέριμνα». Τα χρήματα θα παραδώσει ο σύλλογος, στις 11/12 (8.30μμ), πριν την έναρξη της προγραμματισμένης συναυλίας της Κρατικής Ορχήστρας, στο Μέγαρο Μουσικής.

Τριήμερο αφιέρωμα στη ζωή και το έργο του Λέσβιου δημιουργού Μίλτη Παρασκευαΐδη, πραγματοποιείται στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων σε συνεργασία με την Ομοσπονδία Λεσβιακών Συλλόγων Αττικής. Η εναρκτήρια εκδήλωση θα γίνει στις 11/12 (7μ.μ.) με την αναδρομική έκθεση έργων του. Το τριήμερο θα ολοκληρωθεί στις 13/12 (10π.μ.) με την ημερίδα «Το έργο του ζωγράφου Μίλτη Παρασκευαΐδη».

Το θέατρο «Μέλι» ανεβάζει σήμερα το έργο του Τζον Πάτρικ «Αμφιβολία». Σκηνοθεσία Γιώργου Μιχαηλίδη. Παίζουν: Γιώργος Χριστοδούλου, Δήμητρα Χατούπη, Ξανθή Γεωργίου, Νίκη Σερέτη. Το έργο, τοποθετείται στην Αμερική του 1960, μετά τη δολοφονία του Τζον Κένεντι και διαπραγματεύεται τη θέση που έχει η αμφιβολία στα μυαλά και τις καρδιές των θρήσκων ανθρώπων. Απόδοση: Μαρλένα Γεωργιάδη. Σκηνικά - κοστούμια: Αγνή Ντούτση. Μουσική: Αντώνης Μιχαηλίδης. Φωτισμοί: Σπύρος Κάρδαρης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ