ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 10 Φλεβάρη 1998
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

"Ιβάνοφ" από το "Θέατρο του Νότου"

Λόγω του πληθωριστικού καταιγισμού παραστάσεων, μπορεί κάποιες πολύ αξιόλογες να μην αναφερθούν από τη στήλη, εξαιτίας της μικρής διάρκειάς τους, παρότι το άξιζαν. Τέτοια περίπτωση - μια από τις καλύτερες μέχρι τώρα παράσταση του χειμώνα - ήταν ο τσεχοφικός "Ιβάνοφ".Συντελεστές της η ρέουσα μετάφραση του Λεωνίδα Καρατζά,ο έξοχα διαρρυθμισμένος και σκηνογραφημένος χώρος (Λίλυ Πεζανού), τα όμορφα, αναλογούντα στην τσαρική Ρωσία, στην αστικοτσιφλικάδικη τάξη και στους ανθρώπους που πλάθει ο κορυφαίος δραματουργός, τα κοστούμια (Κλαιρ Μπρέισγουελ), η αισθαντική μουσική(Δημήτρης Καμαρωτός), οι ατμοσφαιρικοί φωτισμοί (Ανδρέας Σινάνος). Πάνω απ' όλα το εξαίρετο ερμηνευτικό αποτέλεσμα οφείλεται στη σκηνοθεσία του Σέρβου Νικίτα Μιλιβόγιεβιτς,ο οποίος και μέσω της διασκευής του "διάβασε" τον Τσέχοφ ρεαλιστικά, αλλά και ποιητικά. Ανέδειξε τον κοινωνικά παρηκμασμένο, οικονομικά ετοιμόρροπο, ιδεολογικά αδιέξοδο, ηθικά ανερμάτιστο, εργασιακά νωθρό, ψυχολογικά νοσούντα κόσμο των ξεπεσμένων αριστοκρατών, όπως και την αήθεια των αρπακτικά αναρριχώμενων αστών και των κάθε λογής "υπηρετών" τους. Συνέθεσε γύρω από το κεντρικό πρόσωπο, του"ξοφλημένου", οικονομικά, κοινωνικά, οικογενειακά, ηθικά, ψυχολογικά, συναισθηματικά, αυτοκαταστροφικού Ιβάνοφο, μια κοινωνική τοιχογραφία, και καθοδήγησε τους ηθοποιούς, με λόγο χαμηλότονο, βιωματικό, σκεπτόμενο, αυτοελεγχόμενο, να βαθύνουν στο χαρακτήρα των ρόλων τους. Πολύ καλή η σκηνοθετική δουλιά, απέδωσε πολύ καλές ερμηνείες από όλους, ανεξαίρετα, τους ηθοποιούς. Ιδιαίτερης, έστω συνοπτικά, μνείας αξίζουν οι ερμηνείες των Σμαράγδας Σμυρναίου, Λάζαρου Γεωργακόπουλου, Κώστα Ζαχαράκη, Μάνου Βακούση, Ερσης Μαλικένζου, Γιάννη Βογιατζή, Ναταλίας Δραγούμη.

"Προς Ελευσίνα" στο "Ανοιχτό Θέατρο"

Ζωή και θάνατος. Θάνατος και ζωή. Δύο αέναα, παλίνδρομα, από γεννήσεως γης και ανθρώπου, μυστήρια. Γένος αιμομεικτικό ο άνθρωπος, ζώντας αμαρτάνει, πεθαίνοντας εξαγνίζεται. Και μια νέα κόρη - μήτρα, σαν τη μυθολογική Περσεφόνη που κυκλικά πορεύεται από τον Αδη στη γη, κυοφορεί το σπόρο του και τον ξαναγεννά. Τι ήταν άραγε τα Ελευσίνια Μυστήρια; Μύηση, απλώς, για την αποδοχή της αλληλουχίας ζωής - θανάτου; Καθώς παραμένει σκοτεινό το αληθινό περιεχόμενό τους, αλλά αιώνια αληθινός ο μύθος της κόρης - μήτρας για την αναγέννηση της ζωής, ελεύθερα ο ποιητικός νους μπορεί να τον ερμηνεύσει και να τον μεταπλάσει. Φωτεινό ή σκοτεινό. Ελπιδοφόρο ή εφιαλτικό. Αίσιο ή τραγικό.

Ο Παύλος Μάτεσις βασισμένος στο μυθιστόρημα του Φώκνερ "Καθώς ψυχορραγώ", με το "Προς Ελευσίνα" επέλεξε να δημιουργήσει μια σκοτεινή, εφιαλτική, τραγική, απαισιόδοξη εκδοχή του μύθου. Ανεξάρτητα από το αν ταιριάζει ή όχι στην ψυχοσύνθεση του καθένα μια τέτοια εκδοχή, κατά τη γνώμη της στήλης ο Μάτεσις δημιούργησε ένα συνταρακτικό σκηνικό ποίημα. Ακόνισε το μύθο του στην κόψη του ξυραφιού, ώστε είναι και ωμά ρεαλιστικός και συμβολικός. Ελληνικός και πανανθρώπινος. Σκληρής αλήθειας για τη ζωή και τους ζωντανούς, ποιητικού δέους για το θάνατο και τους νεκρούς. Οποιος έχει νιώσει απύθμενο, αβάσταχτο πόνο με το θάνατο, έχει "μυηθεί" στις ταφικές και μνημόσυνες τελετουργίες και στο νόημα των αριθμητικών συμβόλων τους, δεν μπορεί παρά να συγκλονιστεί από τους αλλεπάλληλους συνειρμούς που προκαλεί το έργο: Λ.χ. με την κάθοδο της Μητέρας στον κάτω κόσμο, την άρνησή της για τον επάνω κόσμο, τον αυτοεξαγνισμό της με τη νοερή επιστροφή της στα χρόνια της αθωότητας, τη "συνομιλία" της με τους γιους και την αόρατη "παρουσία" της στη μνήμη της κόρης. Κι όλα αυτά συνθεμένα με ένα ακόμα έξοχο εύρημα: Τη σταδιακή σμίκρυνση της σορού της Μητέρας, έως ότου απομείνουν τα οστά της, ένα ταφικό επιτύμβιο, ένα φαγιούμ, μια φωτογραφία, σήμερα, να τη θυμίζει, μαζί με τον προορισμό της κόρης να συνεχίσει τη γέννα της ζωής.

Το δεύτερο ανέβασμα του έργου (πρωτοπαίχτηκε το 1995 στο Εθνικό Θέατρο), στο "Ανοιχτό Θέατρο",ευτύχησε χάρη στην ποιητικότατη σκηνοθετική "ανάγνωση" του Γιώργου Μιχαηλίδη,η οποία καθηλώνει τον θεατή, καθώς καθιστά ορατή, ζωική, κατανοητή στους συνειρμικούς συμβολισμούς της εικόνα, την όχι ευκολονόητη και οπωσδήποτε "σκοτεινή", κατάπικρη ποιητική σύλληψη του Μάτεσι. Ποιητικότατη και ατμοσφαιρική, με τη συμβολή του εικαστικής αισθητικής σκηνικού χώρου (γήινου και υπερβατικού) και των κοστουμιών της Αγνής Ντούτση (εξαίρετο το κοστούμι του Ερμή), της διακριτικά τελετουργικής κίνησης που δίδαξε η Βαγγελιώ Ιερωνυμάκη,και της υποβλητικής, πένθιμων ακουσμάτων, παραδοσιακής μας μουσικής, που επέλεξε ο ίδιος ο σκηνοθέτης, υπογραμμίζοντας και δι' αυτής την ελληνικότητα του αφετηριακού μύθου και του έργου.

Αντίστοιχες στη σκηνοθετική ανάγνωση είναι και οι ερμηνείες: Η Μαριέττα Σγουρδαίου συνθέτει ισόρροπα και λιτά μια μητέρα γήινη και υπερβατική, εγκόσμια και υπερκόσμια ταυτόχρονα. Η Ντίνα Μιχαηλίδη (Κόρη) μορφοποίησε δυναμικά το άγος, το χρέος, αλλά και τον πόθο της μητρότητας. Τη δίψα του ανθρώπου για τη μητρική αγάπη, το διαταραγμένο ψυχισμό του, την επίγεια "κόλασή" του ερμηνεύουν αντιστικτικά, με απελπισία ο Μηνάς Χατζησάββας και με τρυφερότητα ο Νίκος Καραγέωργος.Ενα κολασμένο, ανεύθυνο, ατομιστή πατέρα πλάθει ο Σπύρος Κωνσταντόπουλος και μια οικεία λαϊκή γυναίκα η Μπέλλα Μπερδούση.

ΘΥΜΕΛΗ

Σκηνικοί "δεσμοί"

Το έργο του Αθολ Φούγκαρντ "Δεσμά αίματος" παρουσιάζει η "Πράξη",στη Δεύτερη Σκηνή του "Θεάτρου της οδού Κεφαλληνίας".Η παράσταση ανεβαίνει σε μετάφραση Μπάμπη Κολώνια,σκηνοθεσία Αλέξανδρου Μυλωνά,σκηνικά - κοστούμια Γιώργου Βαφιά.Τους ρόλους ερμηνεύουν: Δημήτρης Οικονόμου, Αλέξανδρος Μυλωνάς.Τα "Δεσμά αίματος" δίνουν θεατρική έκφραση σε μια ψυχολογική και οντολογική συνθήκη. Σε έναν από τους προλόγους του για το έργο, ο Φούγκαρντ γράφει: "Αν υπάρχει μια καταδίκη για τον άνθρωπο είναι αυτή: Υπάρχει κάποιος άλλος και υποφέρει και το νιώθω ότι υποφέρει, αλλά δεν μπορώ να κάνω τίποτα. Δε νιώθω αθώος. Ομως, πόσο ένοχος είμαι; Και ίσως μόνο η ενοχή δεν αρκεί. Ισως να είναι αμαρτία και μόνο ότι ζω. Ο Μόρις έχει υποφέρει γιατί προσπάθησε να περάσει για λευκός, γιατί δεν αποδέχεται τον εαυτό του, γιατί έχει αφεθεί σε απατηλά όνειρα".

  • Η τρίτη φετινή παραγωγή που ανεβαίνει στο "Μουσούρη" είναι η παράσταση του έργου "Μάκβεθ... με παντόφλες" του Τζον Κρίστοφερ Γουντ.Το έργο παρουσιάζεται στο μικρό θεατράκι, που ονομάζεται "Μουσούρη 3",σε μετάφραση Μιχάλη Παπαμιχάλη και Παναγιώτη Πασχίδη,σκηνοθεσία Μιχάλη Παπαμιχάλη,σκηνικά - κοστούμια Παναγιώτη Πασχίδη και μουσική επιμέλεια Σάββα Σάββα.Παίζουν: Μιχάλης Παπαμιχάλης και Εύη Στοϊδου.Στο "Μουσούρη" συνεχίζονται, επίσης, οι παραστάσεις των έργων "Κάτω από τη σκάλα",με τους Γιώργο Μιχαλακόπουλο και Γιώργο Μοσχίδη και "Να ζει κανείς ή να συζεί;",με τους Σύλβια Βενιζελέα, Παναγιώτη Βίτσικα, Δημήτρη Βογιατζή,κ.ά. ("Μουσούρη 2").
  • Το έργο της Λουίζ Πέιτζ "Σαλόνικα" παρουσιάζεται, στις 13 Φλεβάρη, από τη Νέα Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου,σε μετάφραση Τάκη Καλφόπουλου,σκηνοθεσία Γιάννη Ιορδανίδη,σκηνικά - κοστούμια Φίλιππου Παπαγεωργίου και μουσική Φίλιππου Τσαλαχούρη.Τους ρόλους ερμηνεύουν: Αλέκος Αλεξανδράκης, Νέλλη Αγγελίδου και Θέμις Μπαζάκα.
  • Το δεύτερο κύκλο των παραστάσεων αρχίζει, αύριο, στο "Αμόρε",το έργο της Ελενας Πέγκα "Βαλς Εξιτασιόν" μια συμπαραγωγή του "Θεάτρου του Νότου" και του ΔΗΠΕΘΕ Βόλου.Η παράσταση ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά και Εφης Θεοδώρου.Παίζουν: Μπέσσυ Μάλφα, Νίκος Ψαρράς, Κώστας Ζαχαράκης, Θάλεια Προκοπίου, Ακύλας Καραζήσης, Μαρία Κατσανδρή.Το έργο θα παίζεται μέχρι τις 22 Φλεβάρη.
Κατάθεση ψυχής

Η Θεατρική Ομάδα της Κοινωνικής Επανένταξης του 18 ΑΝΩ έδωσε τρεις παραστάσεις με το "Κατάθεση ψυχής",στο Δημοτικό Θέατρο Καλλιθέας.Καταθέσεις ψυχής από επτά νέα παιδιά που τολμούν να σκύψουν με σεβασμό στην ιστορική διαδρομή, μέσω κειμένων θεατρικών και ποιητικών της πορείας του ανθρώπου. Να μελετήσουν, να κατανοήσουν, να αναγνώσουν μέσα από θεραπευτικές διαδικασίες, αποσπάσματα από τον Σοφοκλή.Υπάρχουν σήμερα εξουσίες με τη μορφή του Κρέοντα; Αμετακίνητες, άκαμπτες, υβριστικές απέναντι σε ηθικούς νόμους και αξίες; Σήμερα οι νέοι μπορούν να ταυτιστούν με την Αντιγόνη και τον Αίμωνα ως θέση και στάση ζωής; Αυτά ήταν μερικά από τα ερωτήματα που έθεσαν με την παράσταση, δίνοντας απαντήσεις πραγματικά "καταθέτοντας" την ψυχή τους.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ