ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 12 Νοέμβρη 1996
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Γνωστά και τετριμμένα

Η ελληνική ταινία χαμένη στον ορίζοντα

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (της ανταποκρίτριάς μας).-

Πού να πρωτοπάς, τι να πρωτοδείς. Ολη η ημέρα είναι γεμάτη προβολές ταινιών, αφιερώματα, εκδηλώσεις, καλλιτεχνικές και μη. Σχεδόν 140 ταινίες θα προβληθούν μέχρι το Σάββατο. Το Ελληνικό Διαγωνιστικό Τμήμα περιλαμβάνει14 ταινίες και το Διεθνές 15.Παράλληλα προβάλλονται ταινίες του Μπερτολούτσι και άλλων φημισμένων διεθνώς σκηνοθετών, και πρωτοπαρουσιαζόμενες στην Ελλάδα ταινίες. Αποτέλεσμα: οι θεατές δεν προτιμούν τις διαγωνιζόμενες ταινίες και κυρίως τις ελληνικές.

Πόσοι θα επέλεγαν να δουν ελληνική διαγωνιζόμενη ταινία αντί του "1900", του "Κομφορμίστα" ή της καινούριας ταινίας του Μπερτολούτσι "Κλεμμένη Ομορφιά"; Πόσοι θα επέλεγαν να δουν ξένη διαγωνιζόμενη ταινία αντί των ταινιών των Βαλκάνιων δημιουργών ή την ταινία του Αλ. Πατσίνο "Αναζητώντας τον Ρίτσαρντ"; Το 37ο Φεστιβάλ απλώνεται σε πολλές μεριές. Μπορεί φαινομενικά το κοινό της Θεσσαλονίκης να έχει πολλές δυνατότητες επιλογής, όμως και πάλι πώς θα έχει άποψη για τις ελληνικές ταινίες, αφού δεν προλαβαίνει να τις δει.

Τελικά, ποιος είναι ο ρόλος ενός Φεστιβάλ Κινηματογράφου και δη διαγωνιστικού; Ας αναρωτηθεί ο καθένας. Πάντως και από τις δηλώσεις του υπουργού Πολιτισμού φάνηκε καθαρά πως λίγο ενδιαφέρει η προβολή και στήριξη της ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής, αφού και τυπικά το Φεστιβάλ μετατρέπεται σε Διεθνές, στο οποίο θα συμμετέχουν και λιγοστές ελληνικές. Οι υπόλοιπες θα προβάλλονται απλώς στο Φεστιβάλ, απ' όπου θα προκρίνονται για να βραβευτούν μετά από κάποιους μήνες, σε άλλη εκδήλωση. Αν αυτό δεν είναι υποβάθμιση της ελληνικής ταινίας, τότε τι είναι;

Υπουργικά "Θα"

Ξεκάθαρος και τετριμμένος ήταν ο υπουργός Πολιτισμού στη Συνέντευξη Τύπου που έδωσε για το Φεστιβάλ και τον κινηματογράφο. Ξεκάθαρος, γιατί κατέρριψε κάθε εθελοτυφλούσα ψευδαίσθηση για το μέλλον του ελληνικού κινηματογράφου, που βεβαιωμένα πια οδεύει σε μεγαλύτερη υποβάθμιση και τετριμμένος, γιατί επανέλαβε εξαγγελίες προκατόχων του.

Για να καθησυχάσει τους Θεσσαλονικείς δήλωσε ότι η Θεσσαλονίκη θα γίνει και νομοθετικά "έδρα" του Φεστιβάλ. Και για να "κορδωθούν" είπε ότι τώρα ουσιαστικά ξεκινά το 1997, έτος της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας,αποσιωπώντας τα ανύπαρκτα ή μισοτελειωμένα έργα. Ακόμη και το "σπίτι" του "Φ", το "Ολύμπιον", δεν έχει παραδοθεί ακόμη.

Για τον Κινηματογράφο σημείωσε ως "στόχο" του ΥΠΠΟ την ανασύνθεση και προώθηση μιας συνολικής κινηματογραφικής πολιτικής, "νέα οργάνωση" της χρηματοδότησης (βλέπε χορηγίες) και άλλες ρυθμίσεις. Ενα από τα ώριμα ζητήματα που "θα" προωθηθεί αμέσως είναι η διεθνοποίηση του Φεστιβάλ και τα Κρατικά Βραβεία. "Το φεστιβάλ, είπε ο υπουργός, θα είναι η πρώτη, προκριματική φάση, που θα οδηγεί στα Κρατικά Βραβεία". Υπό συζήτηση είναι ο"τρόπος οργάνωσης και διασφάλισης του διαγωνιστικού τμήματος".

Μίλησε για "δίκτυο των αιθουσών" (15 χειμερινές και 22 θερινές) και "δίκτυο Δημοτικών Κινηματογράφων". Υποσχέθηκε "εργαστήρια εικόνας και ήχου υπό την αιγίδα του ΥΠΠΟ", ώστε να αξιοποιήσουν κάθε δυνατή χρηματοδότηση από "υφιστάμενα κίνητρα που μένουν αναξιοποίητα" (χορηγοί). Για το 1,5% που δεν καταβάλλεται από τους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς, ο υπουργός είπε "ότι επειδή δεν πληρώνουν τα πρόστιμα θα γίνει προσπάθεια να πειστούν πως η επένδυσή τους σε κινηματογραφικό προϊόν μπορεί να είναι κερδοφόρα και να οδηγήσει σε συγκέντρωση κεφαλαίων από άλλες πηγές χρηματοδότησης".

Υποσχέθηκε τη δημιουργία Εθνικού Κινηματογραφικού Αρχείου,που θα τροφοδοτήσει και την εργασία των εργαστηρίων και επανέλαβε ως σκέψη τη δημιουργία ανώτατης σχολής κινηματογράφου σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα.

Αδικημένες και άτυχες

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

(του απεσταλμένου μας ΑΓΙ ΜΑΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗ).-

Κάθε χρόνο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης υπάρχει μια κατηγορία ταινιών αδικημένων ή άτυχων: Είναι οι ταινίες του Πληροφοριακού Τμήματος - αδικημένες, γιατί προβάλλονται σιωπηρά, μπροστά σε άδεια καθίσματα και άτυχες, γιατί, καθώς ποτέ δεν υπάρχουν σαφή κριτήρια για τον αποκλεισμό τους από το Διαγωνιστικό Τμήμα, μοιάζει σαν να παίξανε στη λοταρία κάποιας προκριματικής επιτροπής και να έχασαν...

Κι, όμως, συχνά ορισμένες από αυτές τις ταινίες βραβεύονται σε φεστιβάλ του εξωτερικού κι, άλλοτε πάλι, έρχεται το κοινό και τις καταξιώνει με την προσέλευσή του στις αίθουσες.

Την Κυριακή, στο Πληροφοριακό Τμήμα, είδαμε την ταινία του Βασίλη Μπουντούρη "Μπίζνες στα Βαλκάνια".Μια ανεξάρτητη παραγωγή, που, αν και δε φιλοδοξεί μεγάλες βραβεύσεις, καταφέρνει, ωστόσο, με την απλή αφήγηση και το κωμικό της στοιχείο, να επικοινωνήσει επιτυχώς με το θεατή, με την αμεσότητα που χαρακτηρίζει την παράδοση της κλασικής ελληνικής κινηματογραφίας.

Η ιστορία: Ο σοσιαλισμός της Ρουμανίας έχει ανατραπεί κι είναι ευκαιρία για τον Αλέξανδρο να φέρει από εκεί τρεις γυναίκες για το μπαρ που έχει στο χωριό του. Η παρουσία τους εκεί θα αναστατώσει τα τοπικά ήθη, το μπαρ του Αλέξανδρου θα γίνει πόλος έλξης του ανδρικού πληθυσμού της γύρω περιοχής, αλλά και των αστυνομικών αρχών, που εξαγοράζουν τη σιωπή τους για τυχόν παρατυπίες στις άδειες εργασίας κλπ., ώσπου, τελικά, όταν οι άδειες παραμονής τους λήγουν, οι τρεις καλλονές παντρεύονται τρεις φίλους και μένουν οριστικά στην Ελλάδα.

Χαρακτήρες που υπάρχουν και καταστάσεις που συμβαίνουν σε μια ρεαλιστική ταινία, που οι φιλοδοξίες της δεν ξεπερνούν τα πραγματικά της μέτρα, γι' αυτό και είναι ολοκληρωμένη.

Αγωνίες και αδιέξοδα

Πολλά και γνωστά τα προβλήματα των Ελλήνων κινηματογραφιστών. Κάθε χρόνο με το φεστιβάλ έρχεται στην επιφάνεια η "οδύσσεια" κάθε δημιουργού μέχρι το τελικό αποτέλεσμα. Κύρια προβλήματα η χρηματοδότηση της ταινίας και η διανομή στις αίθουσες.

Ο Ανδρέας Πάντζης, σκηνοθέτης της ταινίας "Σφαγή του Κόκορα", επισήμανε τα οικονομικά προβλήματα πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα της ταινίας και για τα οποία βρίσκεται στα δικαστήρια. Για το έλλειμμα 63 εκατ. ευθύνεται η ΕΡΤ, που ενώ είχε δεσμευτεί με προσυμβόλαιο για συμμετοχή, τελικά αποσύρθηκε, όταν άλλαξε η διοίκηση του καναλιού. Ο σκηνοθέτης αναγκάστηκε να περιορίσει την ταινία του (προβλεπόταν διαρκείας 3,5 ωρών), για να βγει στις αίθουσες από τους διανομείς. Πάντως μέχρι τώρα η ταινία δε βρήκε διανομέα.

Και η ταινία του Δημήτρη Γιατζουζάκη "Μη μου άπτου", δε βρήκε ακόμη διανομέα. Ο σκηνοθέτης μίλησε για τις δυσκολίες χρήματος και χρόνου που αντιμετώπισε. Ετσι επιλέχτηκε να γίνει ντουμπλάζ, όμως με σύγχρονο ήχο. Τυχερή η ταινία "Τρεις εποχές" της Μαρίας Ηλιού, βρήκε ήδη διανομέα και μάλιστα πριν δύο μήνες παίχτηκε σε διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις.

Το σημερινό πρόγραμμα

Στο σημερινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ περιλαμβάνονται οι παρακάτω προβολές:

  • Στον κινηματογράφο "ΑΝΑΤΟΛΙΑ": 4μμ "Το μάζεμα των κερασιών" του Αρνο Κράνεμποργκ (Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα - ΔΔΤ). 5.45μμ "Προς την Ελευθερία" του Χάρη Παπαδόπουλου (Ελληνικό Διαγωνιστικό Τμήμα - ΕΔΤ). 8.30μμ "Η πολίτης Ρουθ",του Αλεξάντερ Πέιν (ΔΔΤ). 10.30μμ "Ο βαρόνος" των Διονύση Μανιάτη - Νίκου Ζερβού (ΕΔΤ).
  • Στο "ΠΑΛΛΑΣ" ταινίες του τμήματος "Νέοι Ορίζοντες": 2μμ "Μια αληθινή ιστορία" του Ιρανού Αμπολφαζλ Τζαλίλι. 5μμ "Τεχνητές απολαύσεις" της Ιάρα Λι. 7μμ "The Pillow Book" του Πίτερ Γκριναγουέι. 9.30μμ "Πονέτ" του Γάλλου Ζακ Ντουαγιόν. 11.30μμ "Νοικιασμένη σάρκα" του Καναδού Μπρους Λαμπρούς.
  • Στο "ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΝ": 3μμ "Επιστροφή στη θάλασσα" του Ρουμάνου Μπ. Δημιτρέσκου. 5μμ "Νενέτ και Μπονί" της Γαλλίδας Κλερ Ντενίς. 7μμ "Πώς τσακώθηκα" του Γάλλου Αρνό Ντεπλεσέν. 10.30μμ "Αγάπη με νόημα" του Τούρκου Γιερσεκιμλί Ασκλάρ.
  • Στον "ΕΣΠΕΡΟ": 2.30μμ "Πικρό ψωμί" του Γρηγόρη Γρηγορίου. 4μμ "Μαθητεία" του Διονύση Ανδρώνη. 7μμ "Ο θρίαμβος του χρόνου" του Βασίλη Μαζωμένου. 8.30μμ "Πριν από την επανάσταση" του Μπ. Μπερτολούτσι. 11μμ "Κρασί και αίμα" του Μπομπ Ράφελσον.
  • Στο Δημοτικό Θέατρο Σταυρούπολης: 3μμ "Συνταγματάρχης Μπούνκερ" του Αλβανού Κούτζιμ Κάσκου. 5μμ "Η στρατηγική της αράχνης" του Μπ. Μπερτολούτσι. 7μμ "Σκηνές καρναβαλιού" του Ρουμάνου Λουτσιάν Πιντιλιέ. 10μμ "Ο κομφορμίστας" του Μπ. Μπερτολούτσι.
Γενοκτονία των πολιτισμών

Καλεσμένος του Φεστιβάλ ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι,μίλησε στο κοινό της Θεσσαλονίκης με ταινίες του που προβάλλονται σε αφιέρωμα και μέσω συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε. Προειδοποίησε ότι "ο μονοδιάστατος πολιτισμός, που προβάλλεται μέσα από την τηλεόραση, θα οδηγήσει σε γενοκτονία των πολιτισμών" και "για την κυρίαρχη λογική που δεν αφήνει να ανθήσουν και να ζήσουν οι πολιτισμικές διαφορές των λαών, τα ιδιαίτερα και όμορφα στοιχεία τους". "Οι πρόγονοί μας - είπε - είχαν πολιτισμούς δεμένους με τη γη και αυτό δεν πρέπει να το ξεχνάμε".

Από την ταινία του Χάρη Παπαδόπουλου "Προς την ελευθερία". Προβάλλεται σήμερα στο "Ανατόλια"



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ