ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 1 Νοέμβρη 2005
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΔΙΚΗ ΓΙΑ ΤΟ ΝΑΥΑΓΙΟ ΤΟΥ «ΣΑΜΙΝΑ»
Ηταν έγκλημα εκ προμελέτης

Αποκαλυπτική η χτεσινή κατάθεση του Γ. Τούσσα, ευρωβουλευτή του ΚΚΕ και πρώην προέδρου της ΠΕΜΕΝ

Μέρα με τη μέρα, στα μάτια των συγγενών των θυμάτων αποκαλύπτεται ότι οι δικοί τους άνθρωποι πνίγηκαν σ' ένα εκ προ μελέτης έγκλημα
Μέρα με τη μέρα, στα μάτια των συγγενών των θυμάτων αποκαλύπτεται ότι οι δικοί τους άνθρωποι πνίγηκαν σ' ένα εκ προ μελέτης έγκλημα
Κατάθεση - καταπέλτη για τους εφοπλιστές, τους πολιτικούς τους εκπροσώπους, τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ και όλο το «κύκλωμα» (υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Ελληνικός Νηογνώμονας, Λιμεναρχείο) που ενεργεί προκειμένου να προστατεύσει τα κέρδη των εφοπλιστών, έδωσε χτες ο Γιώργος Τούσσας, ευρωβουλευτής του ΚΚΕ και πρώην πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ), κατά τη διάρκεια της κατάθεσής του στη δίκη για το πολύνεκρο ναυάγιο του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ». Τα στοιχεία που κατέθεσε απέδειξαν ότι ήταν ένα ακόμα προδιαγεγραμμένο έγκλημα του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Σήμερα, πέντε χρόνια μετά, αυτή η πολιτική που συντέλεσε στον άδικο χαμό των 80 ανθρώπων, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για ανάλογα ή και τραγικότερα ναυάγια.

«Υποσυντήρητο, υπερήλικο, αναξιόπλοο, με βεβαρημένο παρελθόν» είναι τα χαρακτηριστικά που συνθέτουν την εικόνα του «ΣΑΜΙΝΑ». Ο Γ. Τούσσας κατέθεσε στοιχεία της ΠΕΜΕΝ σύμφωνα με τα οποία: «Στις 3/7/1989 το πλοίο προσάραξε στις Πόρτες για πρώτη φορά. Στις 28/3/1997 το πλοίο έκανε επιθεώρηση των κύριων μηχανών, των αξόνων και των ελίκων με βάση το πενταετές πρόγραμμά του και μετά από ένα χρόνο περίπου, στις 14/3/1998 ξαναέγινε επιθεώρηση της δεξιάς έλικος, προφανώς για κάποια επισκευή, χωρίς την παρουσία και τον έλεγχο του Ελληνικού Νηογνώμονα στο οποίο ήταν κατεταγμένο το πλοίο. Το 2000 έγιναν εκτεταμένες εργασίες τόσο στις κύριες μηχανές όσο στις δύο ατράκτους, χωρίς την παρουσία και τον έλεγχο του Νηογνώμονα!».

Αναφερόμενος στον Αναστάσιο Σορόκα, πρωτοδεύτερο μηχανικό του «ΣΑΜΙΝΑ» που στις 21/9/05 είχε καταγγείλει στην ΠΕΜΕΝ την κατάσταση που επικρατούσε στο πλοίο, ο Γ. Τούσσας είπε: «Μας κατήγγειλε ότι υπήρχε πρόβλημα στον χειρισμό του πλοίου. Στον φυγοκεντρικό καθαριστήρα καυσίμων (De la val), στις υδατοστεγείς θύρες, στην ηλεκτρομηχανή ανάγκης (emergency)».

Φονική συμπαιγνία

Για το θέμα του πιστοποιητικού ασφαλείας που είχε το πλοίο, ο τότε πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ υπογράμμισε ότι «για την έκδοσή του, εμπλέκεται ο Κλάδος Ελέγχου Εμπορικής Πλοίων, η εταιρία MFD (σήμερα HSW), ο Ελληνικός Νηογνώμονας, όπου με συμπαιγνία έχουν παρανομήσει σκόπιμα για την έκδοση του πιστοποιητικού ασφαλείας». Και αναφέρθηκε στην πρώτη παρατήρηση του πιστοποιητικού που έλεγε ότι το πλοίο υποχρεούται να καταθέσει το σχέδιο εγκατάστασης ραδιοτηλεπικοινωνίας, την οποία και η εταιρία ποτέ δεν κατέθεσε. Κάτι τέτοιο, είπε ο Γ. Τούσσας, δικαιολογεί το γεγονός ότι το πλοίο κατά την ώρα του ναυαγίου δυσκολευόταν να επικοινωνήσει με το λιμεναρχείο και με τα παραπλέοντα πλοία. «Το πιστοποιητικό υπογράφει ο κ. Μαρινάκης, αρχικαπετάνιος της εταιρίας. Δεν τον βλέπω όμως στους κατηγορουμένους τον κ. Μαρινάκη. Αν φταίει ο πλοίαρχος θα αναλάβει τις ευθύνες του. Το δικαστήριο θα κρίνει. Αλλά δεν μπορεί να φταίει άλλος και να παίρνει την ευθύνη άλλος», υπογράμμισε.

Σχολιάζοντας τον ρόλο του Ελληνικού Νηογνώμονα, η ηγεσία του οποίου δήλωνε ότι δε γνώριζε τις εργασίες που γίνονταν στο πλοίο από τις αρχές του 2000 μέχρι και τον Ιούλη του ίδιου χρόνου, ο Γ. Τούσσας είπε: «Λένε ψέματα! Γνώριζαν και παρακολουθούσαν τις επισκευές». Και κατέθεσε στο δικαστήριο επιστολή του Προσωπικού του Ελληνικού Νηογνώμονα στην οποία και δηλώνουν ότι παρακολουθούσαν συστηματικά τις επισκευές και τις εργασίες που γίνονταν στο «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ» και γνώριζαν τι ακριβώς έχει συμβεί. Ωστόσο κανένας από τον Ελληνικό Νηογνώμονα, παρά το γεγονός ότι ευθύνονται για το ότι το «πλωτό φέρετρο» ταξίδευε στις ελληνικές θάλασσες, αντί να έχει γίνει παλιοσίδερα, δεν κάθεται σήμερα στο σκαμνί.

Αναφερόμενος στην κατάθεση του επιθεωρητή Γ. Κατσαφάδου ότι το DE LA VAL (φυγοκεντρικός καθαριστήρας καυσίμων) αποτελεί κάτι το οποίο δε σχετίζεται με την αξιοπλοΐα του πλοίου και δεν την επηρεάζει, ο Γ. Τούσσας ήταν κατηγορηματικός: «Ο επιθεωρητής που ισχυρίζεται κάτι τέτοιο, πρέπει να κάτσει στο σκαμνί. Είναι επικίνδυνος. Ο φυγοκεντρικός καθαριστήρας του πλοίου καθαρίζει τα καύσιμα και αν δε λειτουργεί, μπορεί να σταματήσει η μηχανή».

Ηξεραν τα προβλήματα του πλοίου

Οταν ρωτήθηκε από τους δικηγόρους της Πολιτικής Αγωγής για το αν η εταιρία γνώριζε ότι το πλοίο ταξίδευε με τις υδατοστεγείς θύρες ανοιχτές, υπογράμμισε ότι η εταιρία γνωρίζει πώς ταξιδεύει το κάθε πλοίο. «Τους ανάγκαζαν να έχουν τις υδατοστεγείς πόρτες ανοιχτές, γιατί είχε καμπίνες του πληρώματος κάτω από το γκαράζ».

Επίσης αντικρούοντας όλα αυτά που ακούγονται τόσες μέρες στο δικαστήριο, ότι δηλαδή δεν μπορούσαν να κλείσουν οι υδατοστεγείς πόρτες επειδή είχε καταστραφεί η δεξιά δεξαμενή λαδιού, ο Γ. Τούσσας τόνισε: «Υπήρχε το σύστημα υδατοστεγών θυρών από την αριστερή πλευρά του πλοίου που θα μπορούσε να λειτουργήσει ανεξάρτητα. Ετσι εξασφάλιζε να κλείσουν οι αριστερές πόρτες».

Καταλήγοντας την κατάθεσή του κάλεσε τον Α΄ Μηχανικό Γ. Σκιαδαρέση μέχρι το τέλος της δίκης να μιλήσει και να πει ό,τι γνωρίζει για την κατάσταση του πλοίου. Οπως σημείωσε: «Πρέπει να χάθηκε η ισχύς της δεξιάς μηχανής και να έστριψε το πλοίο δεξιά».

Επίσης χτες κατέθεσαν ο πλοίαρχος του «Ρομίλντα» Παν. Καραμόσχος και ο Στεφ. Σκανδάλης, ιδιοκτήτης φορτηγού αυτοκινήτου που μετέφερε τσιμέντο.

Συγκέντρωση αύριο ενάντια στη χωματερή

Συνεχίζουν και κλιμακώνουν τις κινητοποιήσεις τους οι κάτοικοι και οι φορείς των Ανω Λιοσίων αλλά και των γύρω δήμων με βασικό αίτημα την οριστική απομάκρυνση της χωματερής με νέα μεγάλη συγκέντρωση αύριο Τετάρτη, αυτή τη φορά στην Αθήνα στην πλατεία Ομονοίας στις 6 το απόγευμα και πορεία στο υπουργείο Εσωτερικών στην πλατεία Κλαυθμώνος.

Το Σωματείο εργαζομένων του Δήμου Ανω Λιοσίων προκήρυξε για αύριο 4ωρη στάση εργασίας στις 11.30 το πρωί και κοινή συγκέντρωση στην κεντρική πλατεία μαζί μαθητές, καθηγητές και δασκάλους των σχολείων της περιοχής.

Την ημέρα της παρέλασης την περασμένη Παρασκευή στα Ανω Λιόσια, μέλη της Διαδημοτικής μοίρασαν ανακοινώσεις και κάλεσαν τους κατοίκους να συμμετέχουν ενώ απέναντι από την εξέδρα των επισήμων ανάρτησαν ένα μεγάλο πανό.

Στο μεταξύ, υπέρ της μη κατασκευής χωματερής (ΧΥΤΑ) στη θέση Σκαλιστήρι του Δήμου Φυλής και στη θέση Βραγόνι Κερατέας θα ταχθούν κατά τη μεθαυριανή συζήτηση στο Ε' Τμήμα του ΣτΕ οι εισηγητές σύμβουλοι επικρατείας Ν. Ρόζος και Αικ. Σακελλαροπούλου.

Εκδηλώσεις για την Τοπική Αυτοδιοίκηση
  • Εκδήλωση - συζήτηση για τα οξυμένα προβλήματα του 6ου Δημοτικού Διαμερίσματος Αθήνας και για την ανάγκη διαμόρφωσης αγωνιστικού διεκδικητικού πόλου ενάντια στην κυρίαρχη πολιτική στην Αυτοδιοίκηση, πραγματοποιεί η Γραμματεία του εν λόγω Διαμερίσματος της «Συμπαράταξης για την Αθήνα». Η εκδήλωση πραγματοποιείται σήμερα Τρίτη 1 Νοεμβρίου και ώρα 7 μ.μ. στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Πολιτιστικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων (Καλογερά 28, πλ. Κυψέλης). Ομιλητής θα είναι ο Σπύρος Χαλβατζής επικεφαλής της Συμπαράταξης και δημοτικός σύμβουλος Αθηναίων.
  • Οι Κομματικές Οργανώσεις Περάματος καλούν τους οπαδούς και φίλους του Κόμματος, αύριο Τετάρτη 2 Νοέμβρη, στις 6.30μ.μ., στην αίθουσα της Ενωσης Ποντίων, σε συγκέντρωση - συζήτηση με θέματα: Πολιτικές εξελίξεις. Διεκδίκηση του Δήμου Περάματος στις επικείμενες δημοτικές εκλογές. Ομιλητής θα είναι ο Νίκος Σοφιανός Γραμματέας της ΕΠ της ΚΟΠ και μέλος της Γραμματείας της ΚΕ του ΚΚΕ.
  • Εκδήλωση - συζήτηση ενόψει των Δημοτικών και Νομαρχιακών εκλογών, οργανώνει η ΝΕ Ρεθύμνου του ΚΚΕ, αύριο Τετάρτη 2 Νοέμβρη στις 7 το βράδυ στην αίθουσα του Εργατικού Κέντρου Ρεθύμνου.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ