ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 1 Μάρτη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Στράφηκε στο σκοτάδι»

Ο Γιώργος Χειμωνάς κηδεύεται αύριο, στις 4 μ.μ., δημοσία δαπάνη, από το Α` Νεκροταφείο

Από το Παρίσι, τη «μεγάλη ερωτική πόλη», όπου «περιπλανήθηκε» κι αγάπησε ο μεγάλος «ποιητής» της συναισθανόμενης ψυχής, ο Γιώργος Χειμωνάς «επιστρέφει», σήμερα, στις 4 μ.μ. Μπορεί ο θάνατος να ματαιώνει την επικοινωνία, όμως εκείνος εξακολουθεί να διατηρεί την ομορφιά της μελαγχολίας του. Εφθασε στο «τελευταίο σύνορο του χρόνου», εγείροντας ερωτηματικά για τη θνητή φύση μας, που συλλαβίζει γέφυρες για να πορευτεί. Ο Ρ. Μ. Ρίλκε έγραψε κάποτε «Δοκιμάζω να σου γράψω, αν και δεν υπάρχει τίποτα ύστερα από έναν αναγκαίο αποχωρισμό». Η επώδυνη απουσία του Γ. Χειμωνά, διάχυτη, σαρώνει τις σκέψεις που προκάλεσε το έργο του και η στάση ζωής του. Τελικά πήρε το δρόμο της «φυγής», ακτινοβολώντας ακόμη και με το θάνατό του.

«Στραμμένος συνέχεια προς το σκοτάδι της νύχτας», ταξίδευε συχνά «ένα μεγάλο ταξίδι μέσα στη νύχτα υποφέροντας». «Το τέλος του χρόνου» - γράφει στα «Ταξίδια μου» - «υπάρχει μονάχα τη νύχτα. Εκεί το αγγίζεις και τότε σε πιάνει μια λυπημένη μανία».

Ο «επίλογος» του ποιητή άνοιξε, για να ενωθεί με τον ακατάλυτο δεσμό του θανάτου, απελευθερωμένος από το κοινόχρηστο νόημα της ζωής. Αύριο στο νεκροταφείο, ο «εκ γενετής θυμός» του θα σιωπήσει. «Η ψυχή του ανθρώπου» - έγραφε - «στο τέλος ξεκαθαρίζει τι είναι και τι ήταν από την αρχή ένας εκ γενετής θυμός».

Βέβαιο είναι ότι το έργο του κι εκείνος θα «φέγγουν με μιαν ευγένεια μέσα από το αιώνιο σκοτάδι του σκοταδιού».

Συλλυπητήρια τηλεγραφήματα προς τη σύντροφο της ζωής του Λούλα Αναγνωστάκη και τον γιο τους απέστειλαν: η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, ο πρωθυπουργός Κ. Σημίτης, ο πρόεδρος της ΝΔ Κ. Καραμανλής, ο πρόεδρος του ΣΥΝ Ν. Κωνσταντόπουλος, η υπουργός Πολιτισμού Ελ. Παπαζώη, κ.ά.

Μουσείο Αθηνών στην Ακαδημία Πλάτωνος

Με τη χτεσινή ομόφωνη γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου χωροθετήθηκε το Μουσείο των Αθηνών στην περιοχή της Ακαδημίας Πλάτωνος, σε έκταση 30 στρεμμάτων, από τα οποία τα 5 στρέμματα βρίσκονται υπό απαλλοτρίωση.

Η χτεσινή απόφαση είναι εκείνη που ανοίγει τις «πόρτες» για την ένταξη του έργου στο Γ` ΚΠΣ, ενώ στο άμεσο μέλλον θα δοθούν οι όροι δόμησης από το ΥΠΕΧΩΔΕ και θα ανατεθεί η μελέτη.

Το Μουσείο Αθηνών θα έχει διαχρονικό χαρακτήρα. Παρ' όλα αυτά, το 90% του υλικού που θα φιλοξενήσει βρίσκεται στη διαχείριση της Γ` Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. Εξάλλου, αυτό το υλικό έχει υπερδιπλασιαστεί από τότε που άνοιξαν οι ανασκαφές του Μετρό. Βέβαια, δε θα είναι δυνατό να εκτεθεί στο σύνολό του. Στα 20 στρέμματα περίπου που θα καταλαμβάνει το κτίριο, προβλέπονται 3 χιλ. τ.μ. για αποθήκες, καθώς και αίθουσες περιοδικών εκθέσεων.

Ωστόσο, στόχος της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας είναι το μουσείο να παίξει το ρόλο του «Κέντρου Μελέτης και Ερευνας της αθηναϊκής αρχαιολογίας». Επίσης στο ίδιο κτίριο θα ενταχθεί και το Μουσείο Γραφής και Επιγραφών.

Στο οικόπεδο που χωροθετείται το μουσείο έχουν γίνει δοκιμαστικές τομές, στις οποίες δεν εντοπίστηκαν κτιριακά κατάλοιπα, εκτός από μικρό αριθμό οστράκων στις επιχώσεις.

Πάντως, το μουσείο θα συνδέεται με τον περιβάλλοντα αρχαιολογικό χώρο, ώστε να δημιουργείται μία ενότητα.

Σημειώνουν ότι το μουσείο αυτό, καθ' όλα αναγκαίο, χωροθετείται δεύτερη φορά. Γεγονός που δηλώνει ότι η εσπευσμένη χτεσινή συζήτησή του αποτελεί επίσης ένα προεκλογικό «χαρτί», δεδομένου ότι ακόμα δεν υπάρχει μελέτη του έργου.

Εκθεση βυζαντινής τέχνης

Θεία λειτουργία είναι η συμβολική λατρευτική πράξη, που «αναβιώνει» τα βιβλικά γεγονότα. Η βυζαντινή τέχνη υπήρξε άμεσα συνδεδεμένη με αυτόν τον λατρευτικό συμβολισμό. Εικόνες, τοιχογραφίες, ιερατικά σκεύη, λειτουργικά αντικείμενα, άμφια.

Αυτό είναι το θέμα της έκθεσης που εγκαινιάζεται σήμερα στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών, με τίτλο: «Ιεροτελεστία και πίστη. Βυζαντινή τέχνη και Θεία λειτουργία».

Η έκθεση οργανώνεται στις νέες πτέρυγες του μουσείου και περιλαμβάνει 71 εκθέματα που προέρχονται από τις συλλογές της 1ης, 6ης και 11ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων (Κύθηρα, Πάτρα, Βέροια, Καστοριά κ.ά.) και από τα βυζαντινά μουσεία Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Τα αντικείμενα καλύπτουν περίοδο 15 αιώνων (5ος-19ος) τεκμηριώνοντας παραστατικά τη σχέση της θρησκευτικής τέχνης με τη «Θεία λειτουργία». Ο σχεδιασμός της έκθεσης βασίζεται στην κατανυκτική ατμόσφαιρα στο εσωτερικό ενός βυζαντινού ναού.

Οι εικόνες της έκθεσης αναπτύσσονται σε τέσσερις ενότητες: «Η αφήγηση του Πάθους», «Ο συμβολισμός του Πάθους», «Ο συμβολισμός της Θείας λειτουργίας», «Παλαιά Διαθήκη και θεία Ευχαριστία». Δηλαδή 40 εικόνες και 2 βημόθυρα από τη Βέροια και την Καστοριά. Επίσης, εκτίθενται 4 λειτουργικά χειρόγραφα και 16 λειτουργικά σκεύη.

Η έκθεση, που πρωτοπαρουσιάστηκε το 1999 στη Μελβούρνη της Αυστραλίας, θα παραμείνει ανοιχτή μέχρι 7 του Μάη 2000. Σημειώνουμε ότι η μελέτη για την επανέκθεση του μουσείου στις νέες πτέρυγες θα κατατεθεί μέχρι το ερχόμενο καλοκαίρι.

ΜΑΡΜΑΡΑ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ
Αποικιοκρατική βρετανική τακτική

Ενα εσωτερικό έγγραφο του βρετανικού υπουργείου Πολιτισμού που «παρέπεσε» στα χέρια του πρώην πρωθυπουργού της Αυστραλίας Τζ. Κένετ, αποκαλύπτει την αποικιοκρατική πολιτική της Μ. Βρετανίας στο θέμα και της επιστροφής των μαρμάρων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο συγκεκριμένο έγγραφο οι Βρετανοί ομολογούν ότι ακολουθούν τακτική παραπλάνησης όχι μόνο της Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής για τα θέματα κατοχής πολιτιστικών αγαθών, αλλά ακόμα και της ΟΥΝΕΣΚΟ. Πιο συγκεκριμένα, για το βρετανικό υπουργείο Πολιτισμού: «Δυστυχώς η Επιτροπή πρέπει να ασχοληθεί και με τα μάρμαρα και δε θα αποφύγει να επισκεφθεί την Ελλάδα».

Σε άλλο σημείο του εγγράφου αναφέρεται ότι η Βρετανία έχει ακολουθήσει «παρελκυστική πολιτική» στην Ουνέσκο, επειδή «η θέσπιση νομοθεσίας για την επιστροφή των μαρμάρων αποτελεί παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων» (!!!) Οσο για τις δηλώσεις του Αμερικανού προέδρου Μπιλ Κλίντον, στο έγγραφο λέγεται ότι η υπουργός Πολιτισμού, Ελ. Παπαζώη, «υφάρπαξε τη δήλωση υποστήριξης για την επιστροφή των μαρμάρων, δίνοντας "ανακριβή" εκδοχή των γεγονότων» (!)

Η υπουργός Πολιτισμού απαντώντας στα παραπάνω είπε χτες μεταξύ άλλων: «Το έγγραφο αυτό είναι ενδεικτικό μιας αντίληψης παρελκυστικής και λίγο κουτοπόνηρης». Οσο για τις δηλώσεις του Μπ. Κλίντον είπε: «Δεν υπήρχε στην ατζέντα των θεμάτων η επιστροφή των μαρμάρων, αλλά όπως μου δήλωσε ο Αμερικανός πρεσβευτής Ν. Μπερνς, προφανώς η οποιαδήποτε απάντηση του προέδρου Κλίντον είναι απάντηση που δεσμεύει την αμερικανική κυβέρνηση».

Μαρτιάτικες πρεμιέρες
  • Ξεκίνησαν, χτες, στη Δεύτερη Σκηνή του «Θεάτρου της οδού Κεφαλληνίας», οι παραστάσεις του έργου του Ντέιβιντ Χάροουερ «Μαχαίρι στην κότα», σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, μετάφραση Μπάμπη Κολώνια, σκηνικά - κοστούμια Γιώργου Πάτσα, μουσική Μαρίας - Χριστίνας Κριθαρά, κίνηση Αγγελικής Στελλάτου. Παίζουν: Κώστας Τριανταφυλλόπουλος, Γιώργος Μακρής, Ηλέκτρα Γεννατά. Η πορεία προς τη γνώση έχει πάντα ένα σκληρό τίμημα. Η ηρωίδα του έργου, αγράμματη, σε μια αγροτική κοινότητα, είναι μια γυναίκα που επιθυμεί «να ονοματίσει τα πράγματα» - όπως λέει ο σκηνοθέτης Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος. «Να τα ονοματίσει και να τα κάνει δικά της, χάνοντας σαν την Εύα τον παράδεισο».
  • Η «Νέα Σκηνή Τέχνης» παρουσιάζει, από σήμερα, και για λίγες παραστάσεις, στο «θεάτρο του Νέου Κόσμου», το έργο του Νέλσον Ροντρίγκες «Βαλς Αρ. 6». Πρόκειται για το συνταρακτικό μονόλογο μιας έφηβης που δολοφονείται. Μετάφραση Μαρία Ευσταθιάδη, σκηνοθεσία Τάσος Ράτζος, σκηνικά Σωτήρης Στέλιου, κοστούμι Παναγιώτα Κοκόρου. Ερμηνεύει η Ιωάννα Παγιατάκη.
  • Πρεμιέρα, σήμερα στην Κεντρική Σκηνή του «Αμόρε», όπου το «Θέατρο του Νότου» παρουσιάζει το έργο «Τουρκαρέ» του Αλαν Ρενέ Λεσάζ, σε μετάφραση Ανδρέα Στάϊκου -Σοφίας Διονυσοπούλου, σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά, σκηνικά - κοστούμια Λίλης Πεζανού. Παίζουν: Μυρτώ Αλικάκη, Ακύλας Καραζήσης, Γιώργος Κέντρος, Μαρία Κεχαγιόγλου, Νίκος Κουρής, Δημήτρης Λιγνάδης, Μπέσυ Μάλφα, Φωτεινή Μαξεβάνη, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Μαρία Σκουλά, Ταξιάρχης Χάνος.
Το ταξίδι του Πυθέα από τη Μεσόγειο

Το ταξίδι του Πυθέα από τη Μεσόγειο στη Βαλτική, που επανέλαβαν το 1998 με φουσκωτό σκάφος οι Αλέξης Νταράς, Βλαδίμηρος Λεβίδης και Θανάσης Νόλλας, θα παρουσιαστεί αύριο στη Μασσαλία, με πρωτοβουλία του «Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού », υπό την αιγίδα του Δήμου Μασσαλίας και του ελληνικού προξενείου. Η παρουσίαση του ταξιδιού θα γίνει με προβολή ωριαίου ντοκιμαντέρ. Η εκδήλωση θα επαναληφθεί στις 3/3 στην Αντζ της Γαλλίας, στο πλαίσιο της συνεργασίας του ΕΙΠ με την «Ενωση Αρχαίων Ελληνικών Λιμανιών της Μεσογείου».

Τσικνοπέμπτη με Καραγκιόζη

Ο μπερντές της γειτονιάς, η μαντρούλα, η αλευρόκολλα, τα κοπίδια φτιαγμένα από πρόκες στις ράγες του τρένου... «Αρώματα» της Αθήνας του χτες, που σε πείσμα των καιρών «μοσχοβολούν» και σήμερα. Αύριο (7.30 μμ), το περιοδικό «Μανδραγόρας» και η Πολιτιστική Επιτροπή του Συλλόγου Υπαλλήλων Τραπέζης Ελλάδας διοργανώνουν εκδήλωση με θέμα: «Ο Καραγκιόζης των Χαρίδημων». Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα του ΣΥΤΕ (Σίνα 16). Θα μιλήσουν οι: Βαγγέλης Βαβανάτσος και Σωτήρης Χαρίδημος. Θα ακολουθήσει η παράσταση «Ο Καραγκιόζης Γραμματικός» από τον Ηλία Καρελλά. Η εκδήλωση θα πλαισιωθεί με έκθεση φιγούρων των: Χρήστου, Γιώργου και Σωτήρη Χαρίδημου και σύνεργα του Χρήστου Χαρίδημου.

Το Διοικητικό Συμβούλιο και η Επιτροπή Πολιτιστικών Εκδηλώσεων του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, προσκαλούν όλα τα μέλη και τους φίλους τους στον ετήσιο αποκριάτικο χορό, που θα γίνει αύριο (Τσικνοπέμπτη), στο ξενοδοχείο «Τιτάνια» (Πανεπιστημίου 52). Η βραδιά περιλαμβάνει καλλιτεχνικό πρόγραμμα, διαγωνισμό αμφίεσης και κλήρωση πλούσιων δώρων. Ωρα προσέλευσης: 9μμ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ