Στην κατασκευή του τείχους χρησιμοποιήθηκαν ασβεστολιθικές λιθόπλινθοι εξαιρετικής εργασίας και με επιμέρους λιθουργική διακόσμηση, οι οποίες χάρη στην τέλεια εφαρμογή τους προσδίδουν εξαιρετικό αισθητικό αποτέλεσμα στην όψη του τείχους.
Στο τμήμα αυτού του τείχους διαμορφώνεται μια επιμήκης λίθινη προβολή (μήκους 18,90μ. και πλάτους 1,41μ.). Στο ανατολικό της άκρο υπάρχει λίθινη σκάλα, της οποίας διατηρήθηκαν τρία σκαλιά. Η σκάλα εξυπηρετούσε την πρόσβαση στον περίδρομο του τείχους. Σε επαφή με το τείχος αποκαλύφθηκε η αρχαία οδός που συνέδεε τη Διαμέσου Πύλη του Πειραιώς με το άστυ.
Φαίνεται ότι το τμήμα του τείχους που αποκαλύφθηκε στο Μοσχάτο χρονολογείται στην εποχή του Κόνωνος (394 π.Χ.), όταν ανακατασκευάζονται τα Μακρά Τείχη.
Τμήμα του νοτίου σκέλους των Μακρών Τειχών αποκαλύφθηκε και στην περιοχή του Νέου Φαλήρου. Ηρθε στο φως η θεμελίωση του έργου, σε μήκος 34μ. με μέγιστο ορατό πλάτος 6,10μ. και σωζόμενο ύψος 1,39μ. Εχει κατασκευαστεί από μεγάλες ασβεστολιθικές πλίνθους, που στο άνω σωζόμενο επίπεδό τους διαμορφώνουν μια εντυπωσιακά εκτεταμένη επίπεδη επιφάνεια.
Σε επαφή με τη βόρεια (εσωτερική) όψη του τείχους αποκαλύφθηκε τμήμα της ίδιας αρχαίας οδού, που βρέθηκε στην περιοχή του Μοσχάτου, με τη διαφορά ότι στο τμήμα του Νέου Φαλήρου διατηρεί και μεταγενέστερο, χρονολογικά, οδόστρωμα. Το μεγάλο πλάτος του τείχους, που φαίνεται ότι συνεχίζει προς Νότο, ίσως παραπέμπει σε πύργο. Το τμήμα αυτό του τείχους ενδεχομένως ανήκει στην πρώτη κατασκευαστική φάση του νότιου σκέλους των Μακρών Τειχών που ανάγεται στην εποχή του Περικλή.
Ομάδα Τούρκων και Ιαπώνων ειδικών ξεκινά (16/2) έρευνα στο ναό της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη, για να επαληθεύσει ή όχι τις ανησυχίες που έχουν εκφραστεί σχετικά με τον κίνδυνο που απειλεί τις τοιχογραφίες, από την υγρασία που προκαλούν οι ανάσες των επισκεπτών.
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Χουριέτ», είναι πιθανόν η έρευνα να οδηγήσει ακόμη και σε περιορισμό των επισκέψεων στο μνημείο, που λειτουργεί ως μουσείο από το 1935, με διάταγμα του Κεμάλ Ατατούρκ. Οι «ψίθυροι» γύρω από την προστασία των τοιχογραφιών και των μωσαϊκών εντάθηκαν τον περασμένο χρόνο, κατά τη διάρκεια του οποίου επισκέφθηκαν το μνημείο 2,5 εκατομμύρια άνθρωποι, αριθμός που αποτελεί ρεκόρ. Ηδη, στο μουσείο εφαρμόζονται διάφορες προστατευτικές απαγορεύσεις, όπως η απαγόρευση φωτογράφησης με φλας, όταν πρόκειται για σημαντικές τοιχογραφίες και μωσαϊκά.
Ωστόσο, η υγρασία πιθανόν να προέρχεται και από τις υπόγειες αρχαίες υδατοδεξαμενές και το σύστημα υδραγωγών που είχαν κατασκευαστεί για τη συγκέντρωση νερού σε περίπτωση πολιορκίας της Πόλης. Η διεύθυνση του μουσείου, πάντως, διαβεβαιώνει πως ελέγχεται τακτικά το επίπεδο της υγρασίας στο αρχαίο αυτό υπόγειο σύστημα.
Να σημειωθεί ότι από το 1992, μετά την ένταξη του μνημείου στον κατάλογο της παγκόσμιας κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ, ξεκίνησαν μεγάλης έκτασης εργασίες συντήρησης, οι οποίες αποκάλυψαν και άλλες, άγνωστες στο παρελθόν, επιγραφές, τοιχογραφίες και μωσαϊκά. Σταμάτησαν, όμως, εκεί: Το 2003, 550 πολύτιμες εικόνες και κειμήλια ανεκτίμητης αξίας καταστράφηκαν από την υγρασία στην αποθήκη του μουσείου, ενώ το 2004 καταγράφηκαν πτώσεις κομματιών μωσαϊκού από την οροφή.
Ο ναός εγκαινιάστηκε το 537 και αποτελεί αρχιτεκτονικό επίτευγμα. Ο τρούλος, διαμέτρου 31 μ., στηρίζεται σε τέσσερα μεγάλα τόξα, που με τη σειρά τους εδράζονται σε τέσσερις τεράστιους πεσσούς (κτιστοί τετράγωνοι στύλοι), δημιουργώντας την εντύπωση ...ότι «αιωρείται».
Εξώδικη διαμαρτυρία προς τον πρόεδρο του Εθνικού Κέντρου Θεάτρου - Χορού (ΕΚΕΘΕΧ), Γεώργιο Δραγώνα, έστειλε ο δημιουργός του «Θεάτρου του Νέου Κόσμου», Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, θεωρώντας προσβλητικές και συκοφαντικές τις δηλώσεις του (21/1/2010), «που συντάξατε ως Δελτίο Τύπου του διοικητικού συμβουλίου του ΕΚΕΘΕΧ, το μοιράσατε στα ΜΜΕ και δημοσιεύτηκε σε βάρος της προσωπικής τιμής και κοινωνικής υπόληψής μου».
«Διαμαρτύρομαι» - σημειώνεται μεταξύ άλλων στο εξώδικο - «για την επινόηση και μεθόδευση εκ μέρους σας της διάδοσης ψευδών ισχυρισμών κι ανύπαρκτων γεγονότων εναντίον μου, ενέργεια που αποδεικνύει ότι ειδικός σκοπός σας ήταν η αμφισβήτηση της ειλικρίνειας και της ευθύνης μου ως καλλιτεχνικού διευθυντή του Θεάτρου Νέου Κόσμου. Σας δηλώνω ότι προσφεύγω στη δικαιοσύνη για να προστατεύσω αρχές, με τις οποίες εργάζομαι. Σας προσκαλώ, επειδή δεν έχετε κανένα δικαίωμα να παίζετε με την τιμή μου, να μου χορηγήσετε αντίγραφα Πρακτικών της συνεδρίασης του ΔΣ, που αποφασίστηκε η έκδοση του συκοφαντικού Δελτίου Τύπου με τις προσωπικές σας μειωτικές απόψεις για μένα, αφού έχω άμεσο έννομο συμφέρον».
Σε απεργία προχώρησαν από χτες οι καθηγητές του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης, αντιδρώντας στην καθυστέρηση καταβολής των δεδουλευμένων τους, που συνεχίζεται από τον περασμένο Σεπτέμβρη. Η απεργία τους θα διαρκέσει μέχρι τις 17 του Φλεβάρη, οπότε ανάλογα με τις εξελίξεις θα καθορίσουν την παραπέρα στάση τους. Διεκδικούν: Εξασφάλιση της εργασιακής ομαλότητας, διασφάλιση του εισοδήματός τους και δημιουργία ειδικού αποθεματικού λογαριασμού για την κάλυψη των ανελαστικών δαπανών.
Ενας μεγάλος δεξιοτέχνης, ο Πετρολούκας Χαλκιάς, εμφανίζεται σήμερα (10.30μμ), στην «Αλλη Οχθη» (Αρτεμωνος 9, Ν. Κόσμος, 2109270628), με την ηπειρώτικη κομπανία του. Μοιρολόγια, σκάρος, μπεράτη, πωγωνίσιοι χοροί, σε μια ηπειρώτικη βραδιά, στην καρδιά της πόλης. Στο βιολί ένας άλλος πρωτομάστορας της παράδοσης, ο Αχιλλέας Χαλκιάς.
Η Πειραματική Σκηνή του ΚΘΒΕ καλεί νέες και νέους, άτομα και ομάδες που ασχολούνται με το θέατρο, το χορό, τη μουσική, την τέχνη του δρόμου, τα ακροβατικά, το graffiti, τα εικαστικά, το video art, τα κόμικς, τη δημιουργική γραφή, τις καλλιτεχνικές εφαρμογές με τη βοήθεια των νέων τεχνολογιών και οποιαδήποτε άλλη μορφή σύγχρονης έκφρασης και δημιουργίας για να συμμετέχουν στο «Χώρο Δράσης», της Πειραματικής Σκηνής του ΚΘΒΕ που θα πραγματοποιηθεί από τις 2/5 έως τις 15/6/2010. Πληροφορίες: 2310 268307.